Talon hankinta.. eri maku miehen kanssa
Etsimme omakotitaloa ja emme pääse yhteisymmärrykseen siitä, millainen talon tulisi olla. Ihastun itse helposti vanhoihin taloihin ja mies haluaisi modernin (joista en yleensä liioin itse syty ja jotka ovat muutenkin yleensä budjettimme ulkopuolella). Alkaa rassaamaan tämä tilanne ihan todella. Onko muilla ollut tällaista tilannetta ja mikä on ollut ratkaisu?
Kommentit (28)
Vanhoissa taloissa on tietysti sitä "luonnetta", isot tontit yleensä.
Puut ja pensaat valmiina.
Ja aina joku paikka rempallaan:(
Jos vaikka jätätte sen talon hankkimatta?
Tällaisiin dilemmoihin ratkaisu on höpsismi: heitä kolikkoa, jos tulee kruuna niin tehdään kuten perheenpää määrää ja ja jos tulee klaava niin tehdään kuten sinä haluat.
Vanhasta talosta löytyy aina yllätyksiä, niitä on eri aikoina remontoitu ja niitä on työläs korjata. Oletteko käyeviä käsistä, ja onko kumpikin valmis remontoimaan?
Meillä kävi niin, että tapetointihommat jäi yksin mun kontolle, kun mies vaan on niin käsi, ettei osaa. Ei tämäkään rooli kiva ole, kun toinen selaa samalla nettiä kun itse hikoilen liistereiden kanssa. Mieti tarkkaan, sitäkö haluat vanhassa talossasi tehdä?
Joutuuhan uudemmissakin tapetoimaan, jos entinen ei miellytä.
No joku kompromissihan tuohon tarvitaan. Ehkä joku uudehko talo, joka ei ole ultramoderni kivitalo mustavalkoisella sisustuksella vaan enemmän vaikka maalaisromanttinen puutalo? Tms.
En suosittele talon hankintaa. Vaatii paljon työtä, aikaa ja rahaa. Talo voi olla vaikea saada myydyksi, jos niin pitää tehdä. Nykysuhteet päättyvät eroon niin usein ja eron tullen oma talo hankaloittaa asioita.
Oma elämäni tuhoutui pitkäksi aikaa erossa. Olimme ostaneet talon, saaneet lapset, oli autot jne. ja taloremonttia tehtiin. Silloinen vaimo aloitti salasuhteen, petti ja jätti... Oli melkoinen shokki. Kaikki asiat meni päin vittua pitkäksi aikaa.
Olkaa vuokralla, älkää hankkiko lapsia, pääsette paljon helpommalla. Eronkin tullessa.
Herää kysymys, miten Ap miehensä kanssa muuten selvittää mielipide-erot kun tänne pitää tulla kyselemään!
Vanhasta joutuu uusimaan lähes kaikki. Ennemmin tai myöhemmin. Kuuntele siis järjen ääntä.
Voitteko asua kokeeksi vuokralla omakotitalossa? Saisitte tuntumaa miten se toimii. Meinaan omakotitalossa on paljon enemmän kotitöitä ja jos ette saa edes sovittua millaisen talon hankkisitte niin saatteko elettyä siellä sovussa?
No tehkää plus ja miinus listat muutamasta talosta. Kumpikin valitsee vaikka kaksi myynnissä olevaa taloa josta itse tykkäsi ja sitten kumpikin tekee listat joihin markkaa hyvät ja huonot puolet. Sitten tutkitte yhdessä listoja ja voitte löytää tarkemmin asiat mitä haluatte. Jos ette muuten osaa selkeästi kommunikoida.
Tarkoitan että jos sinä pidät vaikka isosta tontista, isoista puista tontilla tai vaikka tietynlaisesta pohjapiirroksesta talossa ja miehelle taas on tärkeää että talo on uusi (koska ei halua tehdä remonttia) ) ja haluaa modernin keittiön. Kompromissinä voisitte etsiä uutta taloa isolla tontilla isojen puiden kera ja modernilla keittiöllä.
Eli mieti miksi sinä haluat vanhan talon. Ja mies miettii miksi hän uuden. Ja sitten mietitte voiko kumpikin nimetä muutaman itselleen tärkeän asian ja niiden pohjalta etsittäisiin sopivaa taloa.
Kannattaa erota nyt eikä myöhemmin koska ero tulee kuitenkin... ja sinkkuna on itse asiassa se hyvä puoli että ei tarvitse tehdä kompromissia kaikista asioista maailmassa... se on parisuhteen huonoin puoli, koskaan ei saa sitä mitä haluaa aina vaan myönnytyksiä puolin ja toisin ja sitten vain hymyillään - en olisikaan halunnut omaa mielipidettä - periaatteella...
Älkää nyt vain erehtykö ostamaan mitään taloa.
Itse lähtisin sijainnista.
Siitä että näkymät tontilta ovat pitkät ja kauniit ja siitä että uusi koti on lähellä
- lasten koulua
- lasten kavereita
- juna-, raitiovaunut tai bussipysäkkiä.
- nykyisiä työpaikkoja
- mahdollisia uusia työpaikkoja
Rakennuksen tyyli saisi olla rakentamisajankohdan mukainen.
Inhoan uusvanhoja jäljitelmiä.
Niin kuin tässä on jo todettukin, vanhoissa taloissa on ihan hirveästi työtä.
Miksi hinkata koko loppuelämä joka loma maalia vanhoista ikkunanpuitteista ja teippailla niitä talvipakkasilla kun helpompia ratkaisuja on keksitty ?
Itse haluaisin mahdollisimman uuden talon ja siihen aurinkopanelit, maalämmön ja ilmalämpöpumpun.
Jos arkkitehtuuri ei miellytä istuta eteen isoja puita ja köynnöksiä. Ekologinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin sijainnista.
Siitä että näkymät tontilta ovat pitkät ja kauniit ja siitä että uusi koti on lähellä
- lasten koulua
- lasten kavereita
- juna-, raitiovaunut tai bussipysäkkiä.
- nykyisiä työpaikkoja
- mahdollisia uusia työpaikkojaRakennuksen tyyli saisi olla rakentamisajankohdan mukainen.
Inhoan uusvanhoja jäljitelmiä.Niin kuin tässä on jo todettukin, vanhoissa taloissa on ihan hirveästi työtä.
Miksi hinkata koko loppuelämä joka loma maalia vanhoista ikkunanpuitteista ja teippailla niitä talvipakkasilla kun helpompia ratkaisuja on keksitty ?Itse haluaisin mahdollisimman uuden talon ja siihen aurinkopanelit, maalämmön ja ilmalämpöpumpun.
Jos arkkitehtuuri ei miellytä istuta eteen isoja puita ja köynnöksiä. Ekologinen harrastus.
Vanhat rakennukset kuluttavat poikkeuksetta ihan hirveästi energiaa.
En ostaisi taloa jossa ei ole kunnollista lämmöneritystä ja mahdolllisuutta asentaa aurinkopaneelit ja maalämpö.
Vierailija kirjoitti:
Vanhasta talosta löytyy aina yllätyksiä, niitä on eri aikoina remontoitu ja niitä on työläs korjata. Oletteko käyeviä käsistä, ja onko kumpikin valmis remontoimaan?
Meillä kävi niin, että tapetointihommat jäi yksin mun kontolle, kun mies vaan on niin käsi, ettei osaa. Ei tämäkään rooli kiva ole, kun toinen selaa samalla nettiä kun itse hikoilen liistereiden kanssa. Mieti tarkkaan, sitäkö haluat vanhassa talossasi tehdä?
Miksi hikoilet liisterin kanssa, kun on suoraan seinään liimattavia non-woven tepettaja ja niihin käytetään tapettiliimaa. En ikinä enää suostu käyttämään liisteriä.
Meillä on ostateltu taloa yli 10 vuotta. Mies haluaa uudehkon, mulle kelpaa vanhempi (osaan remontoida). Uudehkot viedään käsistä ja vanhaan mies ei suostu. Olen aivan kypsä koko tilanteeseen, ei ikinä päästä pois kerrostalosta.
Tällä hetkellä ei todellakaan kannata ostaa taloa. Sitä paitsi jos ette halua yhtään samantyylistä, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Päädytte joko kompromissiin, mikä ei ajan kanssa tyydytä kumpaakaan tai sitten toinen joutuu antamaan periksi. Silloin sitä periksiantanutta jää asia hiertämään.
Nyt on todella huono aika ostaa taloa... Yhtään ei voi tietää, miten päin honkia asiat menee ylipäätään. Talot, etenkin pienissä kunnisssa, niiden arvo tulee romahtamaan, eikä ne mene enää kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhasta joutuu uusimaan lähes kaikki. Ennemmin tai myöhemmin. Kuuntele siis järjen ääntä.
Meinaatko ettei uudesta joudu? Ennenmin tai myöhemmin.
Kaikissa omakotitaloissa on hommaa. Jos ei ole kätevä käsistään tai kiinnostunut opettelemaan (tai ole rahaa niin paljoa että voi teettää kaikki rännien puhdistamisesta alkaen), kannattaa harkita muutamaan kertaan. Lisäksi jos mikä tahansa paikka hajoaa, mitä voi käydä myös uusissa taloissa, pitää itse hoitaa remonttimiehet paikalle, kun taas esim. rivarissa kilautetaan huoltoyhtiöön. Paljon tietenkin myös hyviä puolia omakotitaloasumisessa, mutta vaatii asujiltaan enemmän aktiivisuutta kuin yhtiömuotoinen asuminen.
Jätä se sika