Olen niin väsynyt töiden jälkeen, että pohdin irtisanoutumista
Meillä on 3 lasta (2-10-vuotiaita), puulla lämmitettävä omakotitalo ja minulla työmatkaa 50 km suuntaansa. Talvet on niin raskaita, että jokin muutos tähän on tultava. Lähden aamulla viemään pienempiä lapsia hoitoon klo 6.30, että ehdin töihin kahdeksaksi. Kotona olen klo 17.15. Paitsi perjantaisin, jolloin mies on vain puoli päivää töissä ja minä pääsen salille hikoilemaan töiden jälkeen. Viikonloppuisin nukun, nukun, nukun ja teen jääkaappiin valmiiksi ruokaa ja eväitä. Ei tämä ole mitään elämää. Pimeällä lähteä töihin, pimeällä palata kotiin 5 pv viikossa. Olen hakenut vuoden töitä lähempää, ei onnaa. Talo oli myynnissä 2,5 vuotta sitten, ei saatu myytyä. Viihdyn kuitenkin täällä, eikä talon myynti ole pakollista. Masentaa, väsyttää ja suututtaa! Olen miettinyt irtisanoutumista töistä.
Kommentit (75)
Olin töissä tehtaassa, jossa aamuvuoro alkoi klo 5. Aivan hullua mennä töihin keskellä yötä!!! Olin vuoden jälkeen henkisesti ihan puhki. Talvella ajelin pimeässä liukkaita teitä klo 4.30 alkaen itku kurkussa. Joskus sattui tapaus, että oli satanut paljon lunta, ja auto jäi pohjasta kiinni hankeen. Odotin keskellä tietä 2 tuntia aura-autoa. Siinä oli kurjuuden huipennus omalta osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi parempi jäädä työttömäksi kuin selkeästi kotiäidiksi? Pitää oikeutenaan nostaa työttömyyskorvausta, vaikkei oikeasti hae töitä eikä ehkä edes ota vastaan, jos jotain tarjotaan?
Välillä täällä tuomitaan nekin työttömät, jotka hakevat aktiivisesti töitä ja kohkataan, kuinka kotiäitiyttä pitää arvostaa. Naisen logiikkaa?
Voihan sitä kotiäidiksikin jäädä, jos on hyvätuloinen mies. Meillä taviksilla usein mies tienaa 2000 euroa kuussa käteen. Jos siitä maksaa asuntolainan, autokulut, sähköt, vedet, lämmityksen, puhelinlaskut, vakuutukset jne., niin eipä jää enää ruokaan rahaa! Eiköhän siinä ole syy, miksi monet on "työttömänä" kotona, eikä kotiäitinä.
Työssäkäynti on todellakin perseestä eikä sitä kannata tehdä ellei ihan pakko ole. Itse teen työtä josta pidän. Palkka ja työehdot ovat myöskin ihan ok, mutta jos jostakin tipahtaisi sen verran rahaa ettei olisi pakko käydä töissä, niin lopettaisin välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta jos kuopus on vasta 2v niin mikset jäisi hoitovapaalle? Säästät työmatkakuluissa ja päivähoitomaksussa ja arki ei olisi niin hektistä. Lyhennetty työaika ei ehkä toimi noin pitkällät työmatkalla ellet sitten saa tehdä lyhyempää viikkoa (4pv) lyhyemmän päivän sijaan.
Koko ketjua? Siis jaksoitko lukee edes pari ekaa sivua. No et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta jos kuopus on vasta 2v niin mikset jäisi hoitovapaalle? Säästät työmatkakuluissa ja päivähoitomaksussa ja arki ei olisi niin hektistä. Lyhennetty työaika ei ehkä toimi noin pitkällät työmatkalla ellet sitten saa tehdä lyhyempää viikkoa (4pv) lyhyemmän päivän sijaan.
Koko ketjua? Siis jaksoitko lukee edes pari ekaa sivua. No et.
Luin ekan ja pari vikaa. Ja oon edelleen sitä mieltä, että ap:n kannattaisi laskeskella sitä hoitovapaa-asiaa. Kotihoidontuki on pieni mutta eikö siinäkin joku lisä ole jos tulot on pienet ja säästyy bensarahat ja päivähoitomaksut. Niistä tulee äkkiä jo tonni, enemmänkin kun ap:lla on pitkät työmatkat. Hoitovapaalla jaksaisit ehkä tehdä ruokaa itse enemmän tai leipoa, säästöä sekin.
Itse teen lyhennettyä työaikaa ja tämä ei kyllä kannata taloudellisesti lainkaan. Samat työt kuin täydellä työajalla, tauot vaan pois ja hirveä kiire ja silti täydet hoitomaksut päiväkotiin maksettavana. Mutta näen sentään vähän enemmän lapsia kuin täydellä työajalla (jolloin olin aivan sippi, tunnistan ap sun fiiliksen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi parempi jäädä työttömäksi kuin selkeästi kotiäidiksi? Pitää oikeutenaan nostaa työttömyyskorvausta, vaikkei oikeasti hae töitä eikä ehkä edes ota vastaan, jos jotain tarjotaan?
Välillä täällä tuomitaan nekin työttömät, jotka hakevat aktiivisesti töitä ja kohkataan, kuinka kotiäitiyttä pitää arvostaa. Naisen logiikkaa?
Voihan sitä kotiäidiksikin jäädä, jos on hyvätuloinen mies. Meillä taviksilla usein mies tienaa 2000 euroa kuussa käteen. Jos siitä maksaa asuntolainan, autokulut, sähköt, vedet, lämmityksen, puhelinlaskut, vakuutukset jne., niin eipä jää enää ruokaan rahaa! Eiköhän siinä ole syy, miksi monet on "työttömänä" kotona, eikä kotiäitinä.
Totta! Olin kotona esikoisen kanssa 3 vuotta, mutta silloin meillä oli pienet menot. Ei ollut yhtään autoa ja asuttiin kaupungin vuokra-asunnossa. Laihduin toki viimeisenä vuonna, koska rahat oli aina tiukilla. Kaupungille kävelin perhekerhoon 4 km matkan pari kertaa viikossa ja takaisin tietysti myös. Neuvolaan kävelin myös, ettei tarvinnut bussilippua ostaa. Tulihan sitä tallattua lähes joka päivä jollekin asialle. Leipomosta hain eilisiä pullia/sämpylöitä halvalla, ja leipomoonkin oli pari, kolme km matkaa. Mutta oli se onnellista aikaa. Ja helppo oli liikkua yhden lapsen kanssa vaunuilla/rattailla. Nyt kolmas lapsi oli 1,5-vuotias, kun menin töihin. Ei rahat riittäneet olla kotona. Auto oli pakko olla miehen työn takia ja toinen auto siksi kun minullakin on työmatka ja lapsilla harrastuksia ja kaupastakaan ei kukaan jaksanut kantaa 5-henkisen perheen ruokakasseja kotiin. Vanhimman lapsen harrastukset maksaa yhteensä 1500 euroa vuodessa. Keskimmäinen onneksi käy vain muskarissa, joka on noin 500 euroa vuosi. Lapset ovat myös tottuneet siihen, että käydään joskus elokuvissa tai Hoplopissa tai Sea lifessa tai Lintsillä. Kaikki ne pitää pudottaa pois, jos toinen on kotiäitinä ja toinen käy tavallisessa työssä. Meillä on asuntolainaa ja remonttilainaa. Joku tuttu ehdotti, että laittakaa talo vuokralle ja muuttakaa kaupungin vuokra-asuntoon (neliöön), kunnes kotihoidontuki loppuu ja palaan töihin. Ei niitä kunnan asuntoja saa, jos on oma. Kun on ihmisiä, joilla ei ole kotia.
Ei aloittajalla välttämättä ole mitään vikaa, miksi ei jaksa. En jaksa puoliakaan tuosta ja olen koko ikäni ollut sellainen, ettei oikein mikään huvita. Siis vaikka haluaisin innostua asioista, niin en innostu. On hoidettu masennuksena ja on kilpirauhaslääkkeet lopulta myös. Mutta vuosi vuodelta väsyn vain enemmän ja enemmän, kohta jään varmaan vain makaamaan sänkyyn ja odotan, että kuolema korjaa minut pois täältä. Ainoa, miten voin hyvin on jos mun ei tartte tehdä erityisesti mitään. Ehkä 1-2 työpäivää viikossa, oikeastaan se 1 riittääisi, koska oon kokenut täydellisen toimettomuudenkin, eikä sekään ollut minulle hyväksi. En tuntenut itseäni enää hyödylliseksi. Niin se yksi antaisi tunteen, että oon tarpeellinen ja oikeasti saan kuitenkin olla kuten haluan ja ellun kana.
Vierailija kirjoitti:
- Miksi miehesi ei voi hoitaa lasten päiväkotikuljetusta edes toiseen suuntaan?
- Jos olette kumpikin pois kotoa 6.30-17.30, onko 10-vuotiaanne noin pitkää päivää yksin kotona?
- Oletteko harkinneet ilmalämpöpumppua? Sujuisi talon lämmitys vähän jouhevammin, niin ei menisi siihen enää yhtään ylimääräistä aikaa ja energiaa.
Ensinnäkin lähdemme kotoa samoihin aikoihin mieheni kanssa, koska mies tekee ma-to pidemmät työpäivät ja pe vain 4 tuntia. Hän kuljettaa lapset hoitoon ja takaisin kotiin perjantaisin, minä muina päivinä. Toki tästä on poikkeuksia, koska mies saattaa olla työmatkalla vaikka ke-pe.
Meillä ei ole nyt ilmalämpöpumppua, koska entinen meni rikki vuosi sitten ja vesi kasteli yhden seinän, joka jouduttiin remontoimaan. Nyt katsellaan, uskalletaanko ottaa taas pumppu ja toiseksi ei ole just nyt rahaa, kun oli auton huollot ja joulu ja muut isommat menoerät juuri. Meillä on puuta riittävästi lämmitykseen, mutta onhan se iso homma, kovilla pakkasilla joka toinen päivä uunin lämmitys. Vaikka on varaava uuni. Leudollakin kelillä talvella joka 3. päivä. Jos on kunnon pakkaset, pitää lämmitellä uunin lisäksi takkaa, muuten ei pysy talo lämpimänä.
Ja vielä vastauksena: ei meidän 10-vuotias ole koko päivää yksin kotona, sillä hän käy koulua. Aamulla laitan aamupalan ja vaatteet valmiiksi odottamaan. Hän osaa itse lähteä kouluun. Iltapäivällä kerran viikossa menee koulusta suoraan harrastukseen ja kolmena päivänä viikossa tulee kotiin, ottaa välipalaa, tekee läksyt ja pelaa kännykällä. Hän on kotona noin pari, kolme tuntia kolmesti viikossa. Perjantaisin isä hakee koulusta.
Ja vielä toiselle kysyjälle tiedoksi: meidän 10-vuotias ei laita ruokaa, enkä antaisi yksin kotona laittaakaan. Hän osaa kattaa pöydän ja pilkkoo kasviksia apuna. Mieheni ei osaa laittaa ruokaa, mutta meillä on sovittu työnjako, että minä en tee lumitöitä (yleensä) enkä korjaa talossa mitään ja mieheni ei tule sähläämään keittiöön.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorin on vasta 2 v niin miten ois ihan hoitovapaalle jääminen ainakin kesään asti. Jäisi pois sekä matkakulut sekä hoitomaksut. Et varmaan ehtisi mökkiytymäänkään, jos tiedät että kotonaoloaika on rajattu.
Säästää voi kotona ollessaan mm ruuissa, on aikaa laittaa, miettiä ja " venyttää" ruokalajeja.
Joo, ei käy. Hoitorahasta jäi käteen noin 300€ kuussa. Täällä ei ole kunnan puolesta hoitolisää, joten kelan hoitotuki ja mahdollinen lisä ovat ainoat. Olin viime kevääseen asti hoitovapaalla, joten tiedän, miten paljon verojen jälkeen jää. Työttömyyskorvaukset on moninkertaiset.
-ap
Jää vuorotteluvapaalle jos sulla on 16 vuotta vaadittavaa työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkat vievät yhteensä 2 tuntia, työpäivä on 10-tuntinen ja sähköposteja on seurattava ja puheluihin vastattava loppuilta, kellonajasta riippumatta. Joka päivä uhraan 15 tuntia työnantajalle. Itselleni jää siis 2 tuntia, joista ensimmäinen menee aamutoimiin ja toinen iltatoimiin. Kärsin vielä kroonisesta, stressistä johtuvasta unettomuudesta
Mitä sun työsopimuksessa lukee työajasta? Tuskin ihan noin. Olet valinnut ylitunnollisuuden ja stressin ihan itse. Tee klassinen vesilasitesti; jääkö sormen kokoinen tyhjä tila vai oletko tavallinen kuolevainen? Työnantaja on vaan tyytyväinen kun saa yhden palkalla kahden työpanoksen eikä muuta mitään ellet itse muuta omaa käytöstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuorin on vasta 2 v niin miten ois ihan hoitovapaalle jääminen ainakin kesään asti. Jäisi pois sekä matkakulut sekä hoitomaksut. Et varmaan ehtisi mökkiytymäänkään, jos tiedät että kotonaoloaika on rajattu.
Säästää voi kotona ollessaan mm ruuissa, on aikaa laittaa, miettiä ja " venyttää" ruokalajeja.
Joo, ei käy. Hoitorahasta jäi käteen noin 300€ kuussa. Täällä ei ole kunnan puolesta hoitolisää, joten kelan hoitotuki ja mahdollinen lisä ovat ainoat. Olin viime kevääseen asti hoitovapaalla, joten tiedän, miten paljon verojen jälkeen jää. Työttömyyskorvaukset on moninkertaiset.
-ap
Jää vuorotteluvapaalle jos sulla on 16 vuotta vaadittavaa työkokemusta.
Eipä ole.
-ap
On syytä mennä lääkäriin, jos ei jaksa normaalielämää. Ap kulkee työmatkansa omalla autolla = päivä ei pitene jukisia odotellessa eikä tarvitse miettiä vaihtoyhteyksiä. Ajamiseen liittyvästä jännityksestä kannattaa pyrkiä eroon. Mikä niin ovin väsyttää, tuotahan se elämä on?
Vierailija kirjoitti:
On syytä mennä lääkäriin, jos ei jaksa normaalielämää. Ap kulkee työmatkansa omalla autolla = päivä ei pitene jukisia odotellessa eikä tarvitse miettiä vaihtoyhteyksiä. Ajamiseen liittyvästä jännityksestä kannattaa pyrkiä eroon. Mikä niin ovin väsyttää, tuotahan se elämä on?
Kilpirauhaskokeet ym. paikallaan!