Onko mitään paikkaa missä ET imettäisi?
Imettäisitkö kirkossa hääseremonian aikana? Ravintolaillallisella, jolla olisi esimiehesi mukana?
Kommentit (75)
Av-palstalla en imettäisi, liian paljon ahdasmielisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni sanoo kirkossa? Minusta imetys sopii kirkkoon hyvin. Usein siitä on kuviakin kirkossa ja muissa uskonnollisissa paikoissa :D
Jep. Samat tyypit huutaa sitten, kun ei kuullut vihkiseremoniasta mitään, kun joku idiootti äityli ei saanut vauvaansa hiljaiseksi. Ja kun imettääkään ei saa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessa on ainoa ehdoton no-no. Mutta joku ehti sen jo mainita.
Kirkossa imettäminen on mielestäni ok, rauhoittaa vauvaa.
Jos pomo olisi vauvani kanssa samassa ruokapöydässä, niin kyseessä olisi pakko olla vapaa-ajan tilaisuus. Pomo on itsekin kolmen aikuisen lapsen äiti, imettänyt varmaan itsekin.Hmm, miksi vessa on ehdoton no-no?
Kuinka surkeissa paikoissa käyt syömässä, jos saatat tilata ruoka-annoksesi paskaiseen julkiseen käymäläänkin?
Vauvalle vessa voi olla paljon miellyttävämpi ympäristö kuin hälyinen ravintolasali. Vessa ympäristönä voi haitata sitä äippää, ei vauvaa.
Tuo kommentti kertoo paljon enemmän sinusta kuin kenestäkään muusta, edes vauvoistasi. Hygieniapassia et ainakaan tuolla tiedolla saisi.
Itseasiassa monissa ravintoloissa naistenvessan wc-istuimelta löytyy vähemmän bakteereja kuin esim. keittiön leikkuulaudoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pomo olisi vauvani kanssa samassa ruokapöydässä, niin kyseessä olisi pakko olla vapaa-ajan tilaisuus. Pomo on itsekin kolmen aikuisen lapsen äiti, imettänyt varmaan itsekin.Hmm, miksi vessa on ehdoton no-no?
Syötkö itse usein pöntöllä istuessasi?
Eihän se vauva istu pöntöllä syödessään, vaan äitinsä sylissä.
Lapsi ei itsekään pysty keskittymään imetykseen, jos ympärillä on hirveästi menoa ja melskettä, joten pyrin aina etsimään jonkun rauhallisen nurkan tms, jossa voin imettää. Myös ravintolassa saatan imettää, tällöin valitsen paikan joka ei ole keskellä salia eikä ympärillä ihmisiä, joita mahdollinen rintarauhasen näkeminen saattaisi kovasti traumatisoida. Tietenkin löytyy aina ihmisiä, joita jo pelkkä lapsen olemassaolo häiritsee niin kauheasti, että on tuijoteltava "vauvapöytään", jotta pääsisi näkemään vilauksen jostain, jota saa sitten kovaäänisesti arvostella. Mut meitä on moneen junaan. Eikä mua ihan rehellisesti kauheasti innosta ajatus siitä, että useampi silmäpari tuijottaisi rintaani, oli siinä vauva kiinni tai ei.
Mut ihan kysymykseen vastatakseni: ehkä jonkun talebanin edessä en uskaltaisi imettää. Tai muotialalla toimivan homomiehen. Mut mä oonkin tällainen ahdasmielinen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin moni sanoo kirkossa? Minusta imetys sopii kirkkoon hyvin. Usein siitä on kuviakin kirkossa ja muissa uskonnollisissa paikoissa :D
Jep. Samat tyypit huutaa sitten, kun ei kuullut vihkiseremoniasta mitään, kun joku idiootti äityli ei saanut vauvaansa hiljaiseksi. Ja kun imettääkään ei saa....
Itse veljeni häissä istuin perheeni kanssa takarivissä ja kun vauva heräsi unilta, olin heti valmiustilassa ja syönnin jälkeen mies lähti vauvan kanssa ulos vaunuttelemaan.
Muiden huomioon ottaminen on toisille niin vaikeaa
No en liikkuvassa autossa ellei olisi ihan pakko (siis tyyliin bussissa ja vauvalla kova nälkä), mutta esim. henkilöautossa en, ihan jo turvallisuussyistä. En myöskään julkisissa vessoissa, ellei se olisi niin tasokas paikka että vessaan olisi järjestetty erillinen imetysnurkkaus. Häissä tms tapauksessa en kehtaisi ihan eturivissä alkaa hommiin, siirtyisin vähän syrjempään/taaemmas mutta en kyllä kokisi pakolliseksi poistua koko kirkosta.
Jos olisi varaa valita, niin ihan vauvan itsensä kannalta (en niinkään piilottelun takia) en valitsisi minkään paikan kaikista hälyisintä/ruuhkaisinta kohtaa vaan mieluummin etsisin vähän rauhallisemman paikan. Jos se olisi siis mahdollista. Esim. tutussa seurassa rauhallisessa ravintolassa ei olisi tarve paeta pöydästä, jonkun kauppakeskuksen mäkkäriruuhkassa taas voisi ihan itsellekin (ja vauvalle) olla mukava löytää joku rauhallisempi paikka.
Mielestäni vauvan ruokkiminen on mitä luonnollisinta ja kaikkien etu. Mutta kahdesti olen asiaa ihmetellyt ja miettinyt että paikka oli väärä. Toinen kirkossa ja imetettävä lapsi kaksi vuotias. Toinen kerta vauva jonka ainut ravinto on rintamaito mutta äiti ei tehnyt sitä kovin huomaavaisesti muita ajatellen. Tyttö huusi ja huusi eikä imettämisestä tullut mitään, rintaa yritettiin antaa monta kertaa. Eli monta kertaa äidin koko rinta oli esillä, ei huiveja tai imetysliivejä vaan koko rinta (ei niin pieni) rinta kaivettiin kokonaan esille. Mietin ravintolan muita asiakkaita joille ravintolareissu oli odotettukin hetki... Nyt seurana oli kovin huutava neiti. Jotenkin tuollaisiin paikkoihin kuten kirkko ja ravintola pitäisi mielestäni mennä muut huomioiden ja vauvan ehdoilla ja poistua jos ihan huudoksi menee. Ravintolassa jonnekin sivuun syöttämään eikä keskellä ravintolaa rinta vähän väliä koko ajan ollen esillä. Jäykkänä huutavaa vauvaa kun voi olla hankalaa pidellä. Ja ruoka mukaan ja kotiin syömään jos vauva ei millään rauhoitu. Nyt oli aika meno kun vauva huusi ja isoveli oli levoton. Oikeus heilläkin ravintolaan toki mutta silti ikävä tilanne. Eikä se omakaan ruoka maistu ystävän rintoja katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vauvan ruokkiminen on mitä luonnollisinta ja kaikkien etu. Mutta kahdesti olen asiaa ihmetellyt ja miettinyt että paikka oli väärä. Toinen kirkossa ja imetettävä lapsi kaksi vuotias. Toinen kerta vauva jonka ainut ravinto on rintamaito mutta äiti ei tehnyt sitä kovin huomaavaisesti muita ajatellen. Tyttö huusi ja huusi eikä imettämisestä tullut mitään, rintaa yritettiin antaa monta kertaa. Eli monta kertaa äidin koko rinta oli esillä, ei huiveja tai imetysliivejä vaan koko rinta (ei niin pieni) rinta kaivettiin kokonaan esille. Mietin ravintolan muita asiakkaita joille ravintolareissu oli odotettukin hetki... Nyt seurana oli kovin huutava neiti. Jotenkin tuollaisiin paikkoihin kuten kirkko ja ravintola pitäisi mielestäni mennä muut huomioiden ja vauvan ehdoilla ja poistua jos ihan huudoksi menee. Ravintolassa jonnekin sivuun syöttämään eikä keskellä ravintolaa rinta vähän väliä koko ajan ollen esillä. Jäykkänä huutavaa vauvaa kun voi olla hankalaa pidellä. Ja ruoka mukaan ja kotiin syömään jos vauva ei millään rauhoitu. Nyt oli aika meno kun vauva huusi ja isoveli oli levoton. Oikeus heilläkin ravintolaan toki mutta silti ikävä tilanne. Eikä se omakaan ruoka maistu ystävän rintoja katsellessa.
Minä olen miettinyt, että miksi se sylivauva täytyy edes ottaa mukaan johonkin fine dining -ravintolaan? Eikö voisi siihen asti odottaa, että vauva osaa istua syöttötuolissa ja voi paremmpin "osallistua" yhteiseen ruokailuhetkeen. Minusta ainakin menee ihan hukkaan se ruokailuhetki, jos joudumme aikuisten kesken vuorottelemaan, kuka pitää vauvaa sylissään ja kuka syö vuorollaan. Siinä vaiheessa kun vauva osaa istua, hän todennäköisesti pärjää myös ilman rintamaitoa sen ajan, mitä ravintolaruokailu aikuisilta kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka surkeissa paikoissa käyt syömässä, jos saatat tilata ruoka-annoksesi paskaiseen julkiseen käymäläänkin?
Vauvalle vessa voi olla paljon miellyttävämpi ympäristö kuin hälyinen ravintolasali. Vessa ympäristönä voi haitata sitä äippää, ei vauvaa.
Tuo kommentti kertoo paljon enemmän sinusta kuin kenestäkään muusta, edes vauvoistasi. Hygieniapassia et ainakaan tuolla tiedolla saisi.
Itseasiassa monissa ravintoloissa naistenvessan wc-istuimelta löytyy vähemmän bakteereja kuin esim. keittiön leikkuulaudoista.
Bakteerien määrällä ei ole suoraa merkitystä. Olennaista on, onko bakteerit suolistoperäisiä, ihmisen elimistön kestäviä vai harmittomia. Jos tiedät jonkun ravintolan leikkuulaudalla olevan suolistoperäisiä bakteereita, ilmoittamalla elintarvikeviranomaisille se suljetaan. Vessasta niitä löytää siivouksenkin jälkeen, vaikka häviävän pieniä määriä. Ensimmäisen asioitua niitä löytyy yleensä jo hanan kahvasta ainakin.
En missään julkisissa tiloissa tai tilaisuuksissa. Syöttäisin vauvan ennen tilaisuuden alkua tai jos tilaisuus kestäisi pidempään, niin ottaisin eväät (=tuttipullo) mukaan.
Ymmärrän toki, että joku haluaa imettää pitkällä lennolla, mutta silloinkin olisi voinut ottaa pulloon maitoa. Ja jos imettää, niin ei levitellen vaan vaivihkaa. Huutakaa nyt suoraa huutoa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että miksi se sylivauva täytyy edes ottaa mukaan johonkin fine dining -ravintolaan? Eikö voisi siihen asti odottaa, että vauva osaa istua syöttötuolissa ja voi paremmpin "osallistua" yhteiseen ruokailuhetkeen. Minusta ainakin menee ihan hukkaan se ruokailuhetki, jos joudumme aikuisten kesken vuorottelemaan, kuka pitää vauvaa sylissään ja kuka syö vuorollaan. Siinä vaiheessa kun vauva osaa istua, hän todennäköisesti pärjää myös ilman rintamaitoa sen ajan, mitä ravintolaruokailu aikuisilta kestää.
Tätä mä oon myös miettinyt.
Me ollaan niin kauan kun muistan, käyty äitienpäiväaterialla yhdessä tietyssä ravintolassa . Veljeni vaimo oli heti änkeämässä mukaan, kun kuuli perinteestä vaikka ei ollut seurustellut veljenikään kanssa muutamaa kk pitempään. Äitini sai stopin, hän on ainoa äiti eikä hän maksa lähes tuntemattomien kalliita ruokailuja.
No, menivät aikanaan naimisiin, ennen sitäkin pääsi jo mukaan, mutta ekana vuotena kun vanhin lapsi oli alle kk, piti vauva ottaa mukaan.
Ravintola on hyvin arvostettu fine dine paikka ja veljeni ja hänen vaimonsa tuoreita vanhempia.
Lopulta äitini laittoi pillin poikki ja sanoi saliin ei mahdu vaunuja ja he jäivät pois.
Nyt heillä on 3 erittäin vilkasta poikaa ja he ovat tainneet olla yhden kerran mukana. Äitini kysyy aina osaako lapset istua 2 h paikallaan. 10 min ei onnistu. Veljen vaimo nostaa joka kerta äläkän me haluamme myös ja kun minun 2 kilttiä ja ujoa lasta voi istua paikallaan, kyllä heidänkin perhe on oikeutettu. Viime äitienpäivänä minä sitten kuittaisin laskun , laitoin miniälle viestin ei tarvi marmattaa eritasapuolisuudesta kun minä maksoin koko laskun, miniä vastasi voin viedään heidänkin perheen joskus syömään.
Ja kaikkien kanssa on aina imetetty missä vaan, paita ylös vaan. Siellä ei käytetty mitään suojaa, koko huone näki hänen rinnat.
Minun isäni lähti aina toiseen huoneeseen kun miniä alkoi imettämään, pikkuhiljaa koko muu perhe seurasi isääni. Miniä aina huuteli ei tarvi lähteä, minäkin haluan jutella. Itse kun voin hyvin poistua hetkeksi , kävin aina vierashuoneessa imettämässä.
Veljeni pyysi lukemattomia kertoja vaimoaan siirtymään muualle, kotona lupasi mutta kylässä aina unohti lupaukset.
Kun sen imetyksen voi pienen vauvan kanssa oikeasti tehdä huomaamattomasti ja huomaavaisesti. Rintaa ei tarvi kaivella paidan kaula-aukosta koko komeudessaan esille, jos käyttää imetyspaitoja. Imetyspaidan kanssa rintaa ei näy käytännössä ulkopuolisille ollenkaan. Joten mikä on ongelma?? Toki äidit, jotka paljastavat koko rintansa imettäessä herättävät paheksuntaa. Myös minussa.