Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko tarvetta huolehtia pienistä lapsista, esimerkiksi itkevistä vauvoista? Itse olen huomannut suhtautuvani välinpitämättömästi tai inhoten

Vierailija
02.01.2016 |

Esimerkiksi kaverin lattialla ryömivä, minulle ennestään tuntematon pikkulapsi herätti minussa lähinnä inhoa. Tuli lähinnä mieleen jonkinlainen alieni ja kauhukirjallisuuden hahmo. Olen koettanut saada kiinni siitä, mikä näissä otuksissa herättää ihmisten suojelunhalun ja hellyyden tunteet, mutta en vain saa ollenkaan siitä kiinni. Kuitenkin esimerkiksi koiranpennut ovat ilmeisellä tavalla suloisia...

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yli vai alle 25-vuotias?

Vierailija
2/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisemmin herää suojelunhalua, ellei lapsi ole vailla huolenpitoa joltain muulta taholta. 

Kai sinäkin sentään noukkisit matkaasi puistonpenkille itkemään jätetyn vauvan?

Mutta tosiaan en koe kovasti mitään ylimääräisiä tunteita nähdessäni pikkulapsen pulassa. Toimin kuten vastuullisen kansalaisen tulee toimia. Minulla on kuitenkin kolme omaa lasta, en siltikään ole kovin hentomielinen. Tosin en näe lapsia iljetyksinäkään, kuten sinä ilmeisesti alien-vertauksinesi..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa :D Mä oon lapseton ja luultavasti sitä lopun elämäni, mutta en todellakaam pysty olemaan välinpitämätön jos nään lapsen ahdistuneena. Ja kyllä, sitä seuraa vahingossakin kun joku vaikka junassa leikkipaikalla riehuu, ettei toinen vahingoitu.

Eli kyllä herää ja kyllä kiinnostaa lasten hyvinvointi. Tämä ei tarkoita, että pitäisin lapsista.

Vierailija
4/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli kolmikymppinen. AP

Vierailija
5/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnevammaisuus ikää katso.

Vierailija
6/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei erityisemmin herää suojelunhalua, ellei lapsi ole vailla huolenpitoa joltain muulta taholta. 

Kai sinäkin sentään noukkisit matkaasi puistonpenkille itkemään jätetyn vauvan?

Mutta tosiaan en koe kovasti mitään ylimääräisiä tunteita nähdessäni pikkulapsen pulassa. Toimin kuten vastuullisen kansalaisen tulee toimia. Minulla on kuitenkin kolme omaa lasta, en siltikään ole kovin hentomielinen. Tosin en näe lapsia iljetyksinäkään, kuten sinä ilmeisesti alien-vertauksinesi..?

En todellakaan ottaisi syliin vierasta, yksin jätettyä vauvaa. En ole koskaan pitänyt vauvaa sylissä, enkä aio aloittaa tuntemattomista lapsista. En edes osaisi tehdä sille mitään. Ja vauvan "ottaminen matkaan" olisi ymmärtääkseni rikoskin.

Soittaisin tietenkin hätänumeroon, sillä muu olisi heitteillejättöä. Mutta hyvin ahdistava tilanne tuo olisi. AP

Vierailija
7/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kaikki yli 2-3-vuotiaat lapset aiheuttaa käytöksellään vitutusta :D vauvan ka taaperon itku tai "kiukuttelu" ei ärsytä minua, mutta isompien kyllä.

Vierailija
8/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa, onko tällainen vammaista jonkun mielestä. Joissain kulttuureissahan pidetään ihan yleisesti alle vuoden ikäisiä ällöttävinä epäihmisinä. En usko, että kumpikaan reagointitapa on epäluonnollinen. Johtuu varmaan ihmisen luonteesta ja kulttuurin paineesta. En tykkää vauvoista ja mun mielestä niillä ei oikein ole persoonallisuutta. Vanhempia lapsia ja aikuisiakin kohtaan mulla on sen sijaan kyllä äidillistä huolehtimisviettiä. Omaa vauvaakin kyllä suojelin eläimellisesti ja huolehdin, mutta en kokenut semmoista lepertelyntarvetta paljonkaan.

Vierailija
9/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo taas palstan kokoonpanosta paljon, jos parissa minuutissa jo kymmenkunta peukuttaa vauvan inhoamista... 

Mutta puhukaamme kissoista :)

Vierailija
10/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat tai esim. kaverien lapset eivät herätä mitään mutta oma lapsi herättää jo pienelläkin inahduksella aivan täyden hoiva- ja suojeluhalun. Miehellä sama juttu, muut lapset ei kiinnosta pätkääkään, mutta oma vauva sai jo alusta asti isänvaistot esiin.

Vierailija
11/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on "tunnevammaisuus"? Se, ettei tunne sillä tavalla, kuin sinä haluat? AP

Vierailija
12/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulta puuttuu jotain mikä on normaaleilla ihmisillä.

Vierailija
13/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en mielestäsi ole "normaali ihminen"? Jos vastaus on, etten ole "normaali ihminen", koska minulta puuttuu tämä salaperäinen ominaisuus X, onneksi olkoon, olet osannut muodostaa kehäpäätelmän. AP

Vierailija
14/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryömivät lapset ovat inhottavia.

Vierailija
15/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tunnistan 20-vuotiaan itseni tuosta tekstistä! Hyi vauvoja, kauheita avaruusolioita, pelastakaa minut! En ollut pitänyt vauvaa sylissä sitten lapsuuden, kun 6 vuotta nuorempi siskoni oli vauva.

Sitten lähipiirissä useampi alkoi saada lapsia. Kohteliaisuussyistä otin heidän vauvojaan syliin ja kappas, ei se niin kamalaa ollutkaan! Se oli itse asiassa ihan hauskaa kun vauva tuijotti, ehkä jopa hymyili.

Hoidin myös yhtä läheiseni vauvaa pari tuntia ja oli se kyllä sen verran raskasta, että omaa lasta en kyllä halua edelleenkään ehkä ikinä. Mutta olen ylpeä itsestäni, että uskalsin ottaa askeleen eteenpäin tässä asiassa enkä ole enää kauhuissani pikkuihmisistä. Lapsen rääkyminen on kyllä karmeaa kuunneltavaa edelleen. :D

Vierailija
16/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en mielestäsi ole "normaali ihminen"? Jos vastaus on, etten ole "normaali ihminen", koska minulta puuttuu tämä salaperäinen ominaisuus X, onneksi olkoon, olet osannut muodostaa kehäpäätelmän. AP

Tiedät vastauksen itsekin. Suurin osa reagoi toisin kuin sinä, siksi tilastollisesti normaali.

Vierailija
17/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät vastauksen itsekin. Suurin osa reagoi toisin kuin sinä, siksi tilastollisesti normaali.

Selitä nyt vielä, miten se, että toimii tai ajattelee jossakin asiassa eri tavalla kuin keskimääräinen ihminen, tekee mielestäsi ihmisestä vammaisen. AP

Vierailija
18/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyseinen kirjoittelija, mutta kyllähän tuo suojeluvaisto on aika normaali asia ihmisessä. Siis eritoten omia jälkeläisiä kohtaan, mutta myös vieraita pienokaisia haluaa normaali ihminen jollain tasolla suojella. Ei nyt välttämättä jokaista rääkyvää räkänokkaa, mutta kyllä sen empatiamittarin pitäisi hieman värähtää jos näkee vaikka jossain pienen lapsen yksinään itsemässä (vaikka siellä puistonpenkillä).

Kyllähän monet eläimetkin suojelevat lauman pienokaisia, oli sitten omia tai ei. Toisaalta, jotkut sitten taas syövät toisten pennut, tosin silloin ei ollakaan samaa laumaa vaan kilpailijoita joten tiedä sitten. Onhan sekin ihan normaalia että ei erityisemmin pidä muiden lapsista kuin omistaan. Suojeluvaisto on kuitenkin olemassa oleva asia, tai siis ainakin useimmilla ihmisyksilöillä. Jopa miehillä. :)

Vierailija
19/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkevä lapsi tekee oloni kiusaantuneeksi. Minulla ei ole tarvetta ottaa lasta syliin tai lohduttaa, enkä tunne minkäänlaista empatiaa pää punaisena rääkyvää lasta kohtaan. Pikemminkin tekisi mieli käskeä lopettamaan se vollottaminen. En myöskään pidä vauvoja yleisesti ottaen mitenkään suloisina. Joidenkin ihmisten vauvat ovat mielestäni yksinkertaisesti rumia, joidenkin sen sijaan söpöjä ja kauniita. Näitäkään lapsia en kuitenkaan halua syliini enkä lohduttaa.

Eläimiä kohtaan tunnen syvää empatiaa ja pidän niitä suloisina ja lepertelenkin. Jos näkisin jonkun rääkkäävän eläintä, raivostuisin ja puuttuisin asiaan hetkeäkään epäröimättä.

Olen 26v.

Vierailija
20/95 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo taas palstan kokoonpanosta paljon, jos parissa minuutissa jo kymmenkunta peukuttaa vauvan inhoamista... 

Mutta puhukaamme kissoista :)

Niin, puhutaan! Ne sentään ovat suloisia, toisin kuin vauvat. Kissat itsessään tuoksuvat ihanalle, toisin kuin vauvat peelle ja yrjölle. Kissat osaavat jättää sinut myös rauhaan toisin kuin vauvat jotka huutavat koko ajan eikä niille kelpaa mikään tässä maailmassa!!!