Tunnetko tarvetta huolehtia pienistä lapsista, esimerkiksi itkevistä vauvoista? Itse olen huomannut suhtautuvani välinpitämättömästi tai inhoten
Esimerkiksi kaverin lattialla ryömivä, minulle ennestään tuntematon pikkulapsi herätti minussa lähinnä inhoa. Tuli lähinnä mieleen jonkinlainen alieni ja kauhukirjallisuuden hahmo. Olen koettanut saada kiinni siitä, mikä näissä otuksissa herättää ihmisten suojelunhalun ja hellyyden tunteet, mutta en vain saa ollenkaan siitä kiinni. Kuitenkin esimerkiksi koiranpennut ovat ilmeisellä tavalla suloisia...
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yli vai alle 25-vuotias?
Olen yli kolmikymppinen. AP
Ei tunnevammaisuus ikää katso.
Mitä on "tunnevammaisuus"? Se, ettei tunne sillä tavalla, kuin sinä haluat? AP
Sulta puuttuu jotain mikä on normaaleilla ihmisillä.
Miksi en mielestäsi ole "normaali ihminen"? Jos vastaus on, etten ole "normaali ihminen", koska minulta puuttuu tämä salaperäinen ominaisuus X, onneksi olkoon, olet osannut muodostaa kehäpäätelmän. AP
En ole kyseinen kirjoittelija, mutta kyllähän tuo suojeluvaisto on aika normaali asia ihmisessä. Siis eritoten omia jälkeläisiä kohtaan, mutta myös vieraita pienokaisia haluaa normaali ihminen jollain tasolla suojella. Ei nyt välttämättä jokaista rääkyvää räkänokkaa, mutta kyllä sen empatiamittarin pitäisi hieman värähtää jos näkee vaikka jossain pienen lapsen yksinään itsemässä (vaikka siellä puistonpenkillä).
Kyllähän monet eläimetkin suojelevat lauman pienokaisia, oli sitten omia tai ei. Toisaalta, jotkut sitten taas syövät toisten pennut, tosin silloin ei ollakaan samaa laumaa vaan kilpailijoita joten tiedä sitten. Onhan sekin ihan normaalia että ei erityisemmin pidä muiden lapsista kuin omistaan. Suojeluvaisto on kuitenkin olemassa oleva asia, tai siis ainakin useimmilla ihmisyksilöillä. Jopa miehillä. :)
Kyllä minulla suojeluvaisto on, joten sillä erusteella olen "normaali" ja ilmeisesti myös "ei-vammainen".
Olisi kyllä helpompaa, jos ihmiset vain sanoisivat suoraan halveksivansa tai paheksuvansa sitä, ettei tunne tarvetta huolehtia pienistä lapsista. Lääketieteen kielen taakse piiloutuminen on vähän huvittavaa. AP
Minä tunnen samoin kissoja kohtaan. Huvittava ajatus, että sen takia pitäisi mennä terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en mielestäsi ole "normaali ihminen"? Jos vastaus on, etten ole "normaali ihminen", koska minulta puuttuu tämä salaperäinen ominaisuus X, onneksi olkoon, olet osannut muodostaa kehäpäätelmän. AP
Tiedät vastauksen itsekin. Suurin osa reagoi toisin kuin sinä, siksi tilastollisesti normaali.
Selitä nyt vielä, miten se, että toimii tai ajattelee jossakin asiassa eri tavalla kuin keskimääräinen ihminen, tekee mielestäsi ihmisestä vammaisen. AP
Taidat olla ymmärrysvammainen myös.
Aika neutraalisti suhtaudun itkeviin lapsiin, jos heillä on paikalla joku, joka huolehtii. Ei ärsytä yhtään. Hätääntynyttä lasta tietenkin autan, pari kertaa on jossain ostarilla tullut vastaan eksynyt pikkulapsi ja oon jäänyt rauhoitteleen/pyytänyt myyjää paikalle. En ymmärrä yhtään teitä sairaita yksilöitä, jotka ärsyynnytte toisen hädästä, oli kyseessä sitten ihminen tai eläin.
Jaa-a. En ole mikään erityisen äidillinen äiti, mutta kyllä itkevä lapsi heti herättää halun auttaa ja lohduttaa. Se on biologiaa.
No minä olen yhden äiti ja neljän isoäiti ja omasta tunteestani sanon näin:Hoidin ja kasvatin omaani isänsä kanssa ja tunsin toki ja tunnen rakkautta ja hellyyttä lastani kohtaan.En kuitenkaan milloinkaan ole kokenut sellaista tunnetta,että en voisi poistua lapseni luota vaikka iltamenoihin tai töihin.Ei ollut vuosien hoitovapaita,enkä olisi sellaiselle jäänytkään.Puolivuotias kun oli,oli minun päätettävä,palaanko töihin,palasin mielelläni,vaikka työni oli duunarin hommia tehtaassa.
Pisin aika jonka olimme erossa tytöstä,oli viikko.Olimme kahdestaan talvilomaviikon reissussa,lapsi oli tutulla sukuun kuuluvalla henkilöllä.Ei ollut kännyköitä,kortteja lähetettiin,mutta ei me mitään sinä aikana täältä päin viestiä saatu.Kaikki meni hyvin,pirteänä tulin taas lapseni luo ja myös töihin,isällään taisi kyllä olla hiukan enemmän ikävä kuin mulla.Ei meillä sellaisiin ylellisyyksiin ollut muulloin varaa,kesät oltiin Lapissa lapsen kanssa.Tanssimassa ja teatterissa käytiin noin kahdesti kuussa,lapsellekin oli avartavaa olla tutussa kylässä,siellä oli vielä kiva koira.
Nyt hoidan lapsenlapsia,hoitelen heitä viikonlopun n.kerran kuussa ja muulloin jos pienemmät ovat sairaana,eikä voi viedä tarhaan tms.Huomaan,että olen heille rakas ja tärkeä,leikimme,luemme,puuhailemme ja kerron heille perinteistä ym. asioista.Mutta mummonakaan en ole mikään hyssyttäjä,vaan tavallinen reipas mummo,komennan tarvittaessa ja halaan tarvittaessa.Muiden lapsiin suhtaudun niinkuin ihmisarvoon kuuluu.Auttaisin hädässä,viihdytän jos tarvitsee jne.Mutta he ovat minulle ihmisiä,ei mitään ihmetyksen aiheita.Kissat ja koirat ovat suloisia,ja tarvitsevat myös huolenpitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät vastauksen itsekin. Suurin osa reagoi toisin kuin sinä, siksi tilastollisesti normaali.
Selitä nyt vielä, miten se, että toimii tai ajattelee jossakin asiassa eri tavalla kuin keskimääräinen ihminen, tekee mielestäsi ihmisestä vammaisen. AP
Esitän kysymysiä, koska ne osoittavat, miten naurettavan huonoja ja epäloogisia perustelusi ovat. Jos olisit miettinyt minuutinkin, ennen niiden kirjoittamista, olisit huomannut asian itsekin. Tai niin ainakin toivon.
Sellainen vinkki vielä, että keskustelukumppanin haukkuminen ja nimittely ei myöskään lisää viestien uskottavuutta. AP
Tietenkin pieni vauva herättää minussa suojelutarpeen.
En käsitä näitä jotka jääkylmästi sanovat vain inhoavansa ja se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ominaisuudessa ei ole mitäään "salaperäistä". Hoivaa ja huolempitoa tarvitsevia yksilöitä kohtaan (olivat ne sitten ihmisiä tai ihmisestä muistuttavia olioita) useimmat evoluution läpikäyneet kokevat empatian tunteita.
Mutta kaltaisille psykopaateille tietysti on turha tätä selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ominaisuudessa ei ole mitäään "salaperäistä". Hoivaa ja huolempitoa tarvitsevia yksilöitä kohtaan (olivat ne sitten ihmisiä tai ihmisestä muistuttavia olioita) useimmat evoluution läpikäyneet kokevat empatian tunteita.
Huh, psykopatian täytyy sitten olla paljon oletettua yleisempää, kun meitä psykopaatteja on tässäkin ketjussa useampia! Lukitkaa perheenne turvaan! (Ja lukekaa viestini lääketieteen kielen väärinkäyttämisestä.) AP
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä jotka jääkylmästi sanovat vain inhoavansa ja se siitä.
Ihmislapset on ihan jäätävän rumia pinkihtäviä lihaperunoita, jotka haisee pahalta, jotka ääntelee ärsyttävästi jne.
Ihan luonnollista inhota sellaista, joku evoluution virhe tehdä vauvoista niin ällöttäviä verrattuna muiden nisäkkäiden jälkeläisiin, vauvojen inhoaminen ei ole mitenkään harvinaista.
Mutta siis kai jokainen auttaa pulassa olevaa lasta, se on laitonta jättää auttamatta, mutta ei se muuta siitä, että isolla osalla ihmisistä ei ole mitään erityisiä tunteita lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitän kysymysiä, koska ne osoittavat, miten naurettavan huonoja ja epäloogisia perustelusi ovat. Jos olisit miettinyt minuutinkin, ennen niiden kirjoittamista, olisit huomannut asian itsekin. Tai niin ainakin toivon.
Sellainen vinkki vielä, että keskustelukumppanin haukkuminen ja nimittely ei myöskään lisää viestien uskottavuutta. AP
Älä viitsi nolata itseäsi enempää. Ylimielsyyteenkään sinulla ei todellakaan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi nolata itseäsi enempää. Ylimielsyyteenkään sinulla ei todellakaan ole varaa.
Jaa, trollihan tämä olikin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, psykopatian täytyy sitten olla paljon oletettua yleisempää, kun meitä psykopaatteja on tässäkin ketjussa useampia! Lukitkaa perheenne turvaan! (Ja lukekaa viestini lääketieteen kielen väärinkäyttämisestä.) AP
Psykopaatteja ja sosiopaatteja löytyy eniten itse asiassa äideistä, enemmän kuin lapsettomista naisista.
Ns. luonnevammainen hankkii yleensä aina lapsia kidutettavaksi, monet suuperheiden äidit on personaallisuushäiriöisiä ja useat myös psykopaatteja ja sosiopaatteja.
En tiedä, miten nämä aivonsa ulossynnyttäneet äitylit selittää tuon ja kaikki lapsenmurhat, jotka on juurikin äitien erikoisalaa, äidit on melkolailla kaikkien lastenmurhien takana, vaikka ovatkin niiiin kunnollisia ihmisiä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä jotka jääkylmästi sanovat vain inhoavansa ja se siitä.Ihmislapset on ihan jäätävän rumia pinkihtäviä lihaperunoita, jotka haisee pahalta, jotka ääntelee ärsyttävästi jne.
Ihan luonnollista inhota sellaista, joku evoluution virhe tehdä vauvoista niin ällöttäviä verrattuna muiden nisäkkäiden jälkeläisiin, vauvojen inhoaminen ei ole mitenkään harvinaista.
Mutta siis kai jokainen auttaa pulassa olevaa lasta, se on laitonta jättää auttamatta, mutta ei se muuta siitä, että isolla osalla ihmisistä ei ole mitään erityisiä tunteita lapsia kohtaan.
Lapsi on evoluution virhe? Kiitos päivän nauruista.
Kaikkea te vihaajat keksittekin.
Mä näen palstaäidit tällaisina :D
http://childfreelifeadventures.com/wp-content/uploads/2014/02/kids.png
En tunne tarvetta huolehtia vieraista lapsista. Toki jos jollakin on hätä niin pyrin auttamaan olipa kyseessä lapsi tai aikuinen. Yleisesti ottaen vauvat ei juurikaan minua kiinnosta ja taaperot on suorastaan pelottavia kun ne ei vielä kommunikoi muuten kuin huutamalla ja lisäksi niitä pitää vahtia ihan koko ajan. Noin 4-6 vuotiaat lapset alkaa olla ihan ok, yksilöstä riippuen. Ja joo, tiedän olevani hirveä ihminen kun näin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä näitä jotka jääkylmästi sanovat vain inhoavansa ja se siitä.Ihmislapset on ihan jäätävän rumia pinkihtäviä lihaperunoita, jotka haisee pahalta, jotka ääntelee ärsyttävästi jne.
Lapsi on evoluution virhe? Kiitos päivän nauruista.
Kaikkea te vihaajat keksittekin.
Ihmislapsethan on oikeasti virhe evoluution kannalta, ja jos lasten päät kasvavat vielä, niin luonnolliset synnytykset esim. loppuvat kokonaan....
En tiedä, tiedätkö, mutta lasten päät kasvavat koko ajan, ja sen takia jo nyt monilla on niin pahoja vaurioita synnytyksistä.
Samoin ihmislapsen avuttomuus syö aivan valtavan määrän resursseja siltä äidiltä, sitäkin pidetään virheenä jne.
Oma lapsi on aivan eri asia kuin vieraat.
Koen vieraat lapset liikkuvina tartunnanlähteinä. Niillähän on aina menossa joku tartuntatauti. (Luin jostain, että ihmisen pitää sairastaa noin 60 tautia varhaislapsuudessaan ja sitten vasta immuunikyky on hyvä.)
No esim ostoskeskuksessa törmäsin joku aika sitten itkevään eksyneeseen pikkulapseen, joka kaatui liukuportaissa ja lähti pyörimään alas. En hirveästi pidä lapsista, mutta todellakin otin lapsen kiinni ja tuli todella paha mieli itkevän lapsen vuoksi ja tarve lohduttaa ja halata. Onneksi äiti löytyi pian eikä lapselle käynyt mitään.
Jos tuossa tilanteessa olisi välinpitämätön ja tunteeton, niin kyllä on terapian paikka, ei voi olla normaali..