Kokemuksia sokeritoukista kaivataan!
Kuinka pitkään myrkytykseen jälkeen tökkyräisiä tai kuolleita toukkia näkyi? Nyt 5pvä mennyt ja kaksi löyty vielä. Eivät juuri liikkuneet. Bio killin pitäisi olla kyllä pitkävaikutteista? Ahdistaa jo armottomasti koko ötökät. Tuli ilm. Koiran muonasta. Myrkytyksen jälk. 1-5 kuollutta tai tökkyräistä aamulla löytynyt.
Kommentit (27)
Meillä toukat kummallisessa paikassa. Keittiössä laminaatin ja laatan saumassa ja uunin viesressä listan alla. Siinä missä koiran ruokaa säilytettiin. Listat irrotettu ja saumat käyty läpi bio killillä. Talo on 5v vanha. Rakennusmestari tarkistanut keittiön eikä viitteitä kosteudesta. Mietin että kuinka kauan noita mönkii esiin. Pitää varmaan myrkyttää uudelleen, jos vilkkaampia näkyy vielä. Vesipesuja en uskalla nyt tehdä. Roskien ahkera imurointi.
AP
Olen luovuttanut jo, juuri otin kahvilusikan keittiön vetolaatikosta, ja siellä niitä perkeleitä taas vilisti, pyyhkäsin vain lusikasta niiden paskat paidan helmaani,ja sillä sipuli.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toukat kummallisessa paikassa. Keittiössä laminaatin ja laatan saumassa ja uunin viesressä listan alla. Siinä missä koiran ruokaa säilytettiin. Listat irrotettu ja saumat käyty läpi bio killillä. Talo on 5v vanha. Rakennusmestari tarkistanut keittiön eikä viitteitä kosteudesta. Mietin että kuinka kauan noita mönkii esiin. Pitää varmaan myrkyttää uudelleen, jos vilkkaampia näkyy vielä. Vesipesuja en uskalla nyt tehdä. Roskien ahkera imurointi.
AP
Siellä saumoissa ja lattialistojen alla ja takanahan ne asuvat. Ja mikäs siinä asuessa, kun ruokakin tuotiin eteen valmiiksi. Siivoa ja myrkytä, kyllä ne vähenevät.
Siivoa, myrkytä, kaada kuumaa vettä rööreihin säännöllisesti ja sit anna olla. Me asutaan vanhassa talossa, jossa noita nyt vaan on ja siitä ei pääse mihinkään. Jos ne ovat sen verran hallinnassa, että niitä ei ole elintarvikkeissa, haitta on lähinnä kosmeettinen, turha siitä on ottaa turhia paineita.
Kiehuvaa vettä ei saa laittaa viemäriin. Lukekaa vaikka vesilaitoksen sopimusehdoista.
Miehen viemärittömällä kesäasunnolla on sokeritoukkia, vaikka se on talvella täysin lämmittämätön. Se oli jopa muutaman vuoden niin, ettei siellä edes käyty.
Siistiä on ja mitään ruokaa ei sinne jätetä.
Vierailija kirjoitti:
Kiehuvaa vettä ei saa laittaa viemäriin. Lukekaa vaikka vesilaitoksen sopimusehdoista.
Just.
Sokeritoukat on merkki kosteus- ja viemäriongelmista.
Omassa asunossa ovat aina keittiön ja kylpyhuoneen välissä. Viime talvena tapoin toistakymmentä ruiskuttamalla RAIDIA suoraan niskaan. Talven jälkeen olen törmännyt yhteensä kolmeen kappaleeseen. Varmasti tulevat jälleen esiin.
Näiden kanssa on vaikea leikkiä kuurupiiloa, niitä löytää ainoastaan silloin kuin ei etsi.
Vierailija kirjoitti:
Sokeritoukat on merkki kosteus- ja viemäriongelmista.
Mutta kun tutkittu on. Viemäreissä niitä ei ole. Takan luona listojen alla. Mistä lie tulleen, mutta ei viemäreistä. Laminaatti ei ainakaan turpoa, että hirveesti kosteutta ei voi olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se enää metrin päässä pesualtaasta ole kiehuvaa.
Hohhoh, kylläpä löytyi sopivaan saumaan tälläinen keskustelu. Muutettiin muutama viikko sitten omistuskämppään ja myyjä "unohti" mainita, että asunnossa ja yhtiössä on iso sokeritoukkaongelma. Talo on alle 10v vanha. Toukat on isoja, 1cm kokoisia ja niitä on joka paikassa. Makkareissa, olkkarissa, keittiössä. Onneksi toistaiseksi lattioilla eikä kaapeissa. Ollaan myrkytetty kaikki lattialistat ja poimittu sen jäljiltä kymmeniä kuolleita. Ahdistus ja epätoivo iskee. Ei näin voi elää :( eikä tätä varmaan saa edes myytyä. Ja kuinka terveellistä on elellä koko ajan hyönteismyrkyn lemussa? Koko taloyhtiön myrkyttäminen saattaisi auttaa, täytyy kai lähteä sitä ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen luovuttanut jo, juuri otin kahvilusikan keittiön vetolaatikosta, ja siellä niitä perkeleitä taas vilisti, pyyhkäsin vain lusikasta niiden paskat paidan helmaani,ja sillä sipuli.
Näin olen minäkin toiminut jo 20 vuotta, rinnakkaiselossa. Eivät ole lisääntyneet ja minä en niihin juuri kiinnitä huomiota. Ja kissa tykkää jahdata niitä ;)
Tampereella meidän vesisopimuksessa lukee muun muassa, että kuumaa vettä ei saa laskea viemäriin. En muista asterajaa, mutta pistin mieleeni, että lasken aina kylmää vettä samalla hanasta, kun kaadan perunoiden keitinveden pois.
Taloyhtiössäni on ollut meneillään perinteisellä tavalla tehty putkiremontti, joten saa nähdä miten se vaikutti. Sitä ennen sokeritoukkia näkyi pääosin kylpyhuoneessa, mutta myös viereisessä vaatehuoneessa satunnaisesti. Inhottavia.
Ennen putkiremonttia ilmoitin asiasta huoltoyhtiöön, jonka mukaan saan itse niitä myrkytellä, mikä ei tietenkään ole mikään ratkaisu, kun nehän leviävät putkistossa.
Sumutin sokeritoukkiin tehoavaa hyönteismyrkkyä, siivosin vimmatusti, kaadoin viemäreihin kiehuvaa vettä, ostin seetripuupalloja ja seetriöljyä (näitäkin jossain suositeltiin), pyrin pitämään pinnat siisteinä ja kuivina, ettei niissä ole ruokaa sokeritoukille.
Ja aina jossain välissä niitä taas näkyi kylpyhuoneessa.
Luin jostain, että ne syövät tapettiliisteriäkin, joten putkiremontin yhteydessä teetin remonttia muuhunkin asuntoon ja nyt ei ole tapetteja, vaan maaliseinät. Tosin tapetit halusin kyllä poistaa muustakin syystä.
Nyt sitten olen asunut putkiremontin jälkeen reilun kuukauden asunnossani, jossa uusittiin kaikki pinnat. Saa nähdä, että tuleeko niitä vielä esiin.
Siitä mieheni viemärittömän kesämökin sokeritoukkaonhelmasta vielä sen verran, että mökki on ulkosaaristossa.
Ne sokeritoukat ovat jotenkin onnistuneet varmaan tulemaan sinne vaatteidemme ja ruokiemme mukana. Ihan kannettuna. Autolla sinne ei pääse.
Eli ne pystyvät asumaan kylmässäkin talossa itsenäisesti kerran sinne levittyään. Moni elukkahan kuolee, kun talon jättää kylmilleen.
Olen huomannut, että joku loinen on syönyt kirjojen lehtiä ja kansia. Siis hyvin vanhjen kirjojen. Epäilen sokeritoukkaa. Meillä on rivarissa niitä runsaasti.
Meillä ne pesivät ja vaihtoivat kuoriaan aikoinaan usein videokasettien sisällä. Samoin on ollut muovisessa kupissa ja legoissa.
Ovat mieltyneet muovisiin kupinmuotoisiin esineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ne pesivät ja vaihtoivat kuoriaan aikoinaan usein videokasettien sisällä. Samoin on ollut muovisessa kupissa ja legoissa.
Ovat mieltyneet muovisiin kupinmuotoisiin esineisiin.
Oliko varmasti sokeritoukkia, eikä turkiskuoriaisia?
Kyllä ne ovat jo kuolleet sinne koloihin, missä ovat lymynneet. En usko, että ne ovat koiranmuonasta tulleet, ja jos ovatkin, ovat siirtyneet tehokkaasti rakennuksen sopukoihin elelemään.
Kun minä muutin tähän asuntoon vuosia sitten, jouduin pesemään joka ikisen pinnan puhtaaksi likakerroksesta, joka oli pinnoilla näkymätön mutta pesuvälineissä hyvin näkyvä. Sokeritoukkia kierteli joka puolella ja etenkin saunassa niitä oli kymmeniä joka kerran, kun valot pantiin päälle. Tehokas siivous, jokaiseen viemäriin viikon välein kiehuvaa vettä ja päälle BioKilliä, kunnes pullollinen on lopussa. Sitten sama silloin tällöin, eikä toukkia enää näy. Muutamaan viikkoon.