Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
121/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenystäväni kotona oli sääntö, että kaverit eivät saa ruokaa. Ei, vaikka vierailu olisi sovittu viikkoa aikaisemmin ja vierailu oli heti koulun jälkeen. Perhe söi aina yhdessä tiettyyn aikaan, muina aikoina ei ruokaa saanut ja jos ei ollut kotona niin voi voi ja minä/kaverit sai odottaa sen aikaa kaverini huoneessa yksin. Jos jäi yökylään sai pienen iltapalan. Eikä ollut siinä perheessä rahasta pulaa. Samainen kaveri kyllä haki meillä aina itse jääkaapista ruokaa, tulkitsin että kotona ei saanut tehdä niin.

Minua on myöhemmin aikuisena nolottanut, kun oma kotini oli niin kaukana koulusta, että meillä ei ikinä käynyt kavereitani, mutta minä taas olin melko usein ihan koulun läheisellä asuinalueella asuvien kavereiden luona jokusen tunnin koulun jälkeen. Siellä toki aina syötiin jotakin ja siksi on nolottanut, että olenkohan vaikuttanut ahneelta tai jotakin. Toisaalta sitten harvoin kun meille tuli kavereita kylään, niin ei ollut mitään kieltoja tai "outoja sääntöjä", ja aina äiti tarjosi ruokaa ja muuta kavereilleni.

Meillä taas oli ihan yleinen käytäntö, että kaikki söivät kotonaan ruoan ja jos sattui olemaan kavereilla heidän ruoka-aikaan, niin odotettiin sen aikaa kaverin huoneessa. Joskus poikkeustilanteissa kysyttiin kotoa lupa syödä kaverilla, mutta päivittäin kun nähtiin ja samassa naapurustossa kaikki asuttiin, niin oli ihan luonnollista, että jokainen meni kotiinsa syömään.

Enpä ole osannut ajatella tuota jonain tiukkapipoisten pihtareiden tapana. Enkä suoraan sanottuna tiedä, olivatko vanhempamme sopineet tämän käytännön yhdessä, kun hekin naapureina olivat paljon tekemisissä keskenään.

Vierailija
122/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

Onko käynyt mielessä, että peset myös kätesi tällä vedellä. Käsissäsi on siis aina kakka ja persebakteereita. Valoja päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverin perheessä pyykit pestiin vain kerran kuukaudessa. Voitte kuvitella miten noloa se oli vähävaatteiselle teini-ikäiselle. Ja se ummehtuneiden vaatteiden haju...

Vierailija
124/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murkkuikää lähentelevällä tyttärelläni on kaveri, joka asuu uusperheessä. Eli perheessä on isä, tämä tytär, isän uusi vaimo ja heidän yhteiset lapset. Joka ikinen päivä tämä tyttö komennetaan ulos kodistaan, säässä kuin säässä, eikä kotiin ole tulemista moneen tuntiin, jotta äitipuoli voi viettää aikaa omien lastensa kanssa.

Kamala tilanne, oikein klassinen tuhkimo ja paha äitipuoli. Tuo on jo lasun paikka.

Vierailija
125/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kaverin perheessä pyykit pestiin vain kerran kuukaudessa. Voitte kuvitella miten noloa se oli vähävaatteiselle teini-ikäiselle. Ja se ummehtuneiden vaatteiden haju...

Miksei kaverisi pessyt niitä itse?

Vierailija
126/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

Suosittelen nopeata vesipesua, jos tuollainen ongelma. Mutta sinänsä samaa mieltä, että jos paperilla joutuisi asian hoitamaan, niin kaksi palaa ei riitä mihinkään vaikka kuinka olisi nelinkertaista laatua. Eli samoihin menee ja olen hoikka nainen. Johan kahdesta palasta tulee läpikin, hyi hemmetti. Kädet saattavat likaantua. 

Miten muuten tällaistakin sitten kotona kontrolloidaan? Isä istuu teinitytön vieressä kyttäämässä, kuinka monta palaa menee? Vai harrastaako iltapuhteena vessapaperirullan palojen laskemista... ;D

Kyllä se paskahuusiaikana onnistui. Mieheni kertoi äitinsä motkottaneen aina sen jälkeen kun miniät kävivät kylässä.

Vierailija
127/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa lapset ovat 5-10 v. ja kaikkien pitää alkaa valmistautua nukkumaanmenoon klo 19, vaikka kenelläkään ei ole erityisen aikaista herätystä.

Mitäs outoa tässä on?

Vierailija
128/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murkkuikää lähentelevällä tyttärelläni on kaveri, joka asuu uusperheessä. Eli perheessä on isä, tämä tytär, isän uusi vaimo ja heidän yhteiset lapset. Joka ikinen päivä tämä tyttö komennetaan ulos kodistaan, säässä kuin säässä, eikä kotiin ole tulemista moneen tuntiin, jotta äitipuoli voi viettää aikaa omien lastensa kanssa.

törkeää! Lasun paikka

Vierailija
129/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän saman tyyppinen. Isän uusi vaimo antoi tarkat kellonajat jolloin isän lapset aikaisemmasta avioliitosta saivat viettää isän luona. Lapset odottelivat joskus puolikin tuntia oven ulkopuolella, että aika koittaa. Karmeaa.

Vierailija
130/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison sukulaismummolla oli vain yksi poika ja hänen ainoat lapsenlapsensa ovat kolmoset.

Isoäiti ei koskaan anna kaikkien lasten lentää samalla lentokoneella. Lapsenlapset ovat kuitenkin lentomatkan päässä. Eli vierailulla on harvoin kaikki lapset kerrallaan. Jos on niin osa lapsista lentää isä ja osa äidin kanssa eri lennoilla.

Mummu on aika vanha kokenut maailmansodan ja meni pakolaisena Jenkkeihin. Varmaan tätä taustaa vasten tuon ymmärtää. Kolmoset on suvun viimeiset. Puolisoni on siis tuon mummon miehen sukulainen.

Vierailija
131/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa lapset ovat 5-10 v. ja kaikkien pitää alkaa valmistautua nukkumaanmenoon klo 19, vaikka kenelläkään ei ole erityisen aikaista herätystä.

Mitäs outoa tässä on?

Mistä tietää mihin aikaan nuo menee nukkumaan? Meillä ainakin aloitetaan usein iltapesut Klo 19 jälkeen ja nukkumaan 20.30. Rauhoitutaan.

Vierailija
132/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut kotona esim. laittaa vessan ovea lukkoon, 3 pienempää sisarusta saivat. Oli ihana kun p*skalla istuessa jokainen kävi vuorollaan avaamassa oven et "oho ai sä olitki siel" -.- Sisaruksille myös jaettiin ruokapöydässä akuankat jota saivat lukea mut mulle huudettiin jos vilkasinkin lehtiin päin ku syödessä lukeminen on kuulemma ruma tapa xD 8. luokalle saakka piti laittaa kumisaappaat sadepäivänä, ikinä ei mutsi kuskannu kouluun mut sit ku piti varmistaa et meen ne saappaat jalas koulun pihal saakka ni sillo hän vaivautu autol heittämään xP kurahousut ja -takki piti olla 6-luokal saakka samaa aikaa ku nuoremmat meni kouluu mite lystäsivät...

Vierailija
133/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄

Vierailija
134/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenystäväni kotona oli sääntö, että kaverit eivät saa ruokaa. Ei, vaikka vierailu olisi sovittu viikkoa aikaisemmin ja vierailu oli heti koulun jälkeen. Perhe söi aina yhdessä tiettyyn aikaan, muina aikoina ei ruokaa saanut ja jos ei ollut kotona niin voi voi ja minä/kaverit sai odottaa sen aikaa kaverini huoneessa yksin. Jos jäi yökylään sai pienen iltapalan. Eikä ollut siinä perheessä rahasta pulaa. Samainen kaveri kyllä haki meillä aina itse jääkaapista ruokaa, tulkitsin että kotona ei saanut tehdä niin.

Minua on myöhemmin aikuisena nolottanut, kun oma kotini oli niin kaukana koulusta, että meillä ei ikinä käynyt kavereitani, mutta minä taas olin melko usein ihan koulun läheisellä asuinalueella asuvien kavereiden luona jokusen tunnin koulun jälkeen. Siellä toki aina syötiin jotakin ja siksi on nolottanut, että olenkohan vaikuttanut ahneelta tai jotakin. Toisaalta sitten harvoin kun meille tuli kavereita kylään, niin ei ollut mitään kieltoja tai "outoja sääntöjä", ja aina äiti tarjosi ruokaa ja muuta kavereilleni.

Meillä taas oli ihan yleinen käytäntö, että kaikki söivät kotonaan ruoan ja jos sattui olemaan kavereilla heidän ruoka-aikaan, niin odotettiin sen aikaa kaverin huoneessa. Joskus poikkeustilanteissa kysyttiin kotoa lupa syödä kaverilla, mutta päivittäin kun nähtiin ja samassa naapurustossa kaikki asuttiin, niin oli ihan luonnollista, että jokainen meni kotiinsa syömään.

Enpä ole osannut ajatella tuota jonain tiukkapipoisten pihtareiden tapana. Enkä suoraan sanottuna tiedä, olivatko vanhempamme sopineet tämän käytännön yhdessä, kun hekin naapureina olivat paljon tekemisissä keskenään.

Tässä riippuu myös se, että kuinka pitkä matka kotiin/ kaverille on. Meillä esimerkiksi haja-asutusseudulla lähin kaveri saattoi asua kuuden kilsan päässä. Siinä ei niin vaan etenkään talviaikaan piipahdettu kotona syömään. Kerrostaloalueella kotisyömiset varmasti luonteva juttu, "maalla" eri. Meillä mummi aikoinaan pyyhki vessassa sellaisella kovalla ja liukkaalla arkkipaperilla... Siis jotain halpaversiota.. Ja säästi vessapaperit muille. Eli kaipa vessapaperi on joskus ollut suhteessa kallista koska monessa kodissa siitä on säästetty. Tai sitten oli vaan tapa säästää kaikesta mistä voitiin... Kultainen keskitie tämän ajan mässäilyn ja mummien ajan säästämisen olis aika hyvä juttu. N40

Vierailija
135/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät saa koristella joulukuusta, äiti haluaa sen koristella yksin. Eikä kyseessä ole edes sellainen tapa, että äiti koristelisi sen myöhään illalla/yöllä ja kun lapset heräävät, se olisi heille valmiina yllärinä. Vaan lapset istuvat sohvalla ja katsovat kun äiti koristelee.

Apua. Tätä ketjua lukiessani ajattelin, että me ollaa kyl tosi normaaleja, mutta tämä palautti mieleen ns. ydinperheenä vietetyt joulut. Eksästäni kuoriutui järkky joulunatsi, joka märmätti lapsille, kun nämä yrittivät auttaa kuusen koristelussa. "Et sä osaa, ei niitä kaikkia voi siihen samaan oksaan laittaa!"

Tai jos lapset halusivat laittaa niitä tarhassa väkerrettyjä koristeita, ne tuomittiin rumina (!!!). No, jossain vaiheessa lapsia ei enää kuusen koristelu sitten kiinnostanutkaan. Yritin kyllä vienosti vihjata, että anna lasten olla puuhassa mukana, korjailet sitten niiden selän takana tilannetta.

Eli perheen sääntö: vain tietyt koristeet kuuseen ja herran määräyksen mukaan.

Ei muuten erota joulukuvia toisistaan.

Vierailija
136/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kiltti lastensuojeluilmoitus :(

Vierailija
137/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en saanut kotona esim. laittaa vessan ovea lukkoon, 3 pienempää sisarusta saivat. Oli ihana kun p*skalla istuessa jokainen kävi vuorollaan avaamassa oven et "oho ai sä olitki siel" -.- Sisaruksille myös jaettiin ruokapöydässä akuankat jota saivat lukea mut mulle huudettiin jos vilkasinkin lehtiin päin ku syödessä lukeminen on kuulemma ruma tapa xD 8. luokalle saakka piti laittaa kumisaappaat sadepäivänä, ikinä ei mutsi kuskannu kouluun mut sit ku piti varmistaa et meen ne saappaat jalas koulun pihal saakka ni sillo hän vaivautu autol heittämään xP kurahousut ja -takki piti olla 6-luokal saakka samaa aikaa ku nuoremmat meni kouluu mite lystäsivät...

Miksi?

Vierailija
138/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli kotona tuo lumisääntö, siis pihalla varjeltiin lunta. Kulkea sai vain kolattujen polkujen sisällä. Polkujen rajatkin olivat tarkat. Kerran kaveri otti lunta "penkan puolelta" ja koitin sitä hädissäni sitten tasoittaa. Isä huomasi asian ja arestia siitä tuli. Nurmikko kuulemma kärsi ja tuli muutenkin rumannäköistä. Makuuhuoneen ovea ei saanut myöskään koskaan pitää kiinni.

Suihkussa ei saanut käydä kuin iltaisin, aamulla se oli siis ehdottoman kiellettyä. Samoin valitettiin siitä, että vessapaperia meni liikaa.

Leivälle sai laittaa vain yhden päällisen kerrallaan. Kotiin piti tulla vielä yläasteellakin viimeistään klo. 21.00 usein jo aiemmin, myös lomilla.

Juomista (vettä) ei saanut ruokailun yhteydessä kuin pienen lasillisen. Syönnin jälkeen sai juoda lisää jos halusi. Muutoin maha olisi kuulemma täyttynyt juomalla.

Vaatteita ei saanut laittaa itse pesuun. Äiti päätti koska vaatteet pestiin. Ala-asteella vaatekaapin ovi pidettiin lukossa ja vanhemmat antoivat illalla seuraavan päivän vaattet valmiiksi.  Yläasteella sai jo itse valita vatteet, mutta niitä ei saanut vaihtaa kuin 3pv välein.

Vierailija
139/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaverisi pessyt niitä itse?

Hänen äitinsä ei antanut lasten käyttää pesukonetta ja jos kaveri yritti pestä vaikka jotain paitaa lavuaarissa, niin äiti ei suostunut pesemään sitä pyykkikoneessa seuraavalla kerralla. En tiedä mistä se nainen edes muisti tuollaiset asiat, suoraan sanottuna hän oli vähän omituinen tapaus... sääliksi kävi kaveria.

Vierailija
140/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa papan pikku prinsessariiviö (opettajankin kauhu kuulemani mukaan) joutuu "tekosistaan" tyhjentämään/täyttämään tiskikoneen ja mamsellin tilillä olevat rahat muutetaan osakkeiksi. Rikkaat osaa :D!

Millaisen tulevaisuuden järkkää äiti tyttärelleen rankaisemalla (kaikille kuuluvilla) kotitöillä? huh huh, puistattaa ihan...mutta koko perhe on muutenkin olevinaan kuin brittihovissa, mitään eivät halua tehdä kotona, piiat ja siivoojat on palkattu, mutta sekään ei riitä...

Mitä helvettiä?! Ihan oikeastiko tuollaista on olemassa? Jos Suomessa, niin missä päin? Tämä alkoi jo kiihottaa mielikuvitustani, että missä tuollaisiin ylimystön edustajiin vois törmätä :D

Totta on!  Muistanet taannoiset ruisrokkipummit ja eläkeläisliput?