Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Se, että myös esikoisen (iso kouluikäinen, useamman vuoden väli seuraavaan) pitää laittaa samanlaiset toppahaalarit tai kuravaatteet tms. kuin pienemmillä silloin kun lapset ulkoilee yhdessä. Joo, ymmärrän ajatuksen, että pienemmät ei kiukuttele, kun kaikki pukeutuu samalla tavalla, mutta onhan se vähän hassua ja lapsesta varmaan noloa.
Meillä oli toi sama systeemi ja mä olin se esikoinen! Omien kavereiden kanssa sain leikkiä ihan tavallisissa vaatteissa, mutta silloin kun käskettiin vahtimaan pikkusisaruksia pihalle ja oli kurakeli, niin silloin myös mulle tuli kurahaalarit ja kurahanskat, vaikka ne oli ihan turhat!
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.
Takapihalla/nurmialueilla ei saa kävellä talvella, ettei jää rumia jalanjälkiä kauniiseen hankeen. Mahtoi olla lapsilla ankeaa kun ei saanut leikkiä ulkona.
Aika tuttuja sääntöjä 70- ja vielä 80-luvultakin monien luettelemat säästäväisyyssäännöt. Aina ei ole ollut kyse sairaasta pihiydestä, vaan ihan käytännön sanelemasta säästämisestä.
On ollut tarkoitus esim. nipistää kalliista leikkeleistä siten, että vain jompaa kumpaa. Vatsa on täytettävä leivällä. Yltäkylläisyydessä eläneet eivät tätä ehkä tajua. Voi tulla vielä sekin aika, että joutuu itse tekemään tätä. Vaikkei varsinaisesti joutuisikaan, niin arvot voivat muuttua. Lämpimän veden ja lihan kulutus voi ekologisista syistä olla säänneltympää.
Itselläni ei lapsuudenkodissa ollut mitään nykynäkökulmasta "outoja" sääntöjä, mutta muista 70-luvulla näitä täällä maininttuja kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena eräässä sukulaisperheessä ihmettelin aina, kun leivän päälle sai laittaa vain yhden siivun kibkkua tai juustoa, ja nimenomaan vain jompaakumpaa. Maitoa sai ruuan kanssa vain pienen lasillisen, jos pyysi lisää niin sanottiin että "janoon juodaan vettä". Vessapaperia sai käyttää vain kaksi siivua per vessareissu.
Lapsena olin näistä ihmeissäni, vasta myöhemmin tajusin että heillä taisi rahatilanne olla aika kehno...
Mun yhdellä kaverilla oli juuri nuo säännöt.
Lopettaisitteko lestadiolaisjankkauksen, kiitos!
Kaverin perheessä sauna oli päällä vain ja ainoastaan lauantaisin. Ikinä ei joustettu, edes kylmällä säällä, jolloin olisi ollut mukava mennä pakkasesta lämpimään saunaan. Jos kyse oli rahasta, niin yhtä lailla sähkölämmitteinen sauna olisi lämmittänyt taloa kuin lattialämmityskin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsista on aina oltava vuorollaan hoidossa, yleensä mummolassa.
Tarkennan, että siis pätee myös juhlapyhiin. "Menepäs sinä Noora nyt vuorollasi uudeksivuodeksi hoitoon kun Timo oli juuri joulun yli hoidossa" -tyyliin :o
Ovatko nuo vanhemmat jotain jälkeenjääneitä, joiden on annettu lisääntyä? Siltä vaikuttaa, kun eivät huolehdi itse jälkikasvustaan. Ei ole tervettä tuollainen, että aina on joku lapsista hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.
Miksi, kun ne voi syödä heti.
Koska meillä on tapana istua koko perheen samaan aikaan syömään lettuja eikä niin, että ensin syö esikoinen ja menee sitten tekemään omiaan, sitten kuopus ja palaa jatkamaan leikkejään, sen jälkeen lettuja syö harrastukseensa kiirehtivä isä ja viimeisenä keskimmäinen lapsista, joka on saanut odotella aikansa, että hänellekin riittää. Tietty jos letuilla on tarkoitus vain täyttää joku tietty kaloritarve ja ne voi syödä pikaruokana, niin miksipä ei jokainen söisi yksinään.
Okei, no meillä ei oikeastaan lettuja edes aikuiset syö kuin erikoistilanteissa. Se ei ole meillä ikinä ollut sellainen tilanne, että kaikki istuvat lautasliinat sylissä odottamassa, että lettulautanen tulee pöytään. Letut on meillä olleet just sellainen herkutteluhetki, että paistetaan muurikassa saunaillan aikana lettuja ja aina valmistuttua joku syö sen letun heti pannutuoreena.
Tietenkin sellaisessa tilanteessa, etä letut olivat vaikka aterian jälkiruoka tai kahvipöytätarjoilu, olisi tilanne eri. Mutta itsestänikin letut ovat kyllä parhaimmillaan just pannusta kuin veltostuneina pinossa jonkin folion alla. Jos ne ovat meillä jälkiruoka, niin joku paistaa niitä lettuja syöjien mukaan, mikä tietty on tylsää sen paistajan kannalta.
Niin meilläkin, lettuja ei joka viikko syödä. Juuri siksi ne eivät ole mikään pikaruoka, jonka jokainen voi käydä nappaamassa ja mennä syömään omaan loukkoonsa. Enkä ole ikinä ollut saunaillassa, jossa aterioidaan vuorotellen. Meilläpäin aikuiset malttavat odottaa sitä, että pino lettuja saadaan paistettua.
Jos lettusi veltostuu 10 minuutissa, on paistotaidoissasi jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.
o.O
Höh, onko olemassa perheitä joissa EI ole tuota sääntöä? Mahtaa olla vessan lattia haisevassa kunnossa.
Lapsuudenkodissani ei kyllä mikään haissut ikinä, enkä todellakaan määräisi miestäni tuollaiseen (pikkupojat juu eivät ehkä osaa tähdätä mutta kamoon, siitä ylöspäin). Yhtä järjetön sääntö kuin se, että miehen pitää laskea vessan rengas alas. Enhän minäkään nosta sitä ylös? Korkeintaan voisimme sopia, että molemmat sulkevat kannen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Vessan hanastahan tulee se jo käytetty vesi, kiertää siis vessanpöntön kautta hanaan. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.
Suosittelen nopeata vesipesua, jos tuollainen ongelma. Mutta sinänsä samaa mieltä, että jos paperilla joutuisi asian hoitamaan, niin kaksi palaa ei riitä mihinkään vaikka kuinka olisi nelinkertaista laatua. Eli samoihin menee ja olen hoikka nainen. Johan kahdesta palasta tulee läpikin, hyi hemmetti. Kädet saattavat likaantua.
Miten muuten tällaistakin sitten kotona kontrolloidaan? Isä istuu teinitytön vieressä kyttäämässä, kuinka monta palaa menee? Vai harrastaako iltapuhteena vessapaperirullan palojen laskemista... ;D
Meillä miehet pissaa istualtaan. Sääntö ei ole minun keksimä, vaan mieheni, ja se on ollut hänellä olemassa jo ennen kuin tutustuttiin. Meillä mies myös vastaa vessojen pesusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla piti aina rukoilla iltarukous niin että kädet on kaikilla ristissä. Jos siis oli yökylässä. Ja käsien piti olla aina peiton päällä että se perheen äiti sai aina tarkistaa että kaikilla oli varmasti kädet ristissä :D
Tällä ehkä yritettiin myös varmistaa, ettei lapsi hiplaile itseään. Sellainen koetaan monessa uskonnollisessa perheessä synniksi ja lapsi opetetaan nukkumaan kädet peiton päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
No aika harva hieroo persettään hanaan.
No kyllä niitäkin taatusti löytyy. Saahan siitä hyvän pilan, kun tietää, että nyt ne juo persebakteeristettua vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.
Hahhah.. :D Voi kuule, mistä olet tollasen käsityksen saanut?
T. Lesta
Narsistikaverini (narsismillaan ei ole tarinan kannalta merkitystä) nosti metelin kun vessassa käydessäni vesihana ei ollut keskiasennossa. Hanaa ei saanut kääntää kuumaan tai kylmään koska se löystyy käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.
Toisaalta ymmärrän, jos valoja sammuttelee kesällä ja muulloinkin jos tosiaankin näkee luonnonvalossakin. Minäkin laitan valot vain silloin kun ei enää näe ulkoa tulevassa valossa. Ex-naisystäväni jätti valoja usein palamaan jopa vaatehuoneeseen, vaikka ei siellä kukaan ollut, minä sitten sammuttelin näitä valoja jos turhaan paloivat. Ihan periaatteesta, koska minä maksoin sähkölaskun. Monesti kun tulin töistä kotiin, niin asunnossa oli valot päällä, televisiokin päällä ja joskus vielä kahvinkeitinkin päällä vaikka asunto oli tyhjänä. En hyväksy tuollaista.
Lapsuudenystäväni kotona oli sääntö, että kaverit eivät saa ruokaa. Ei, vaikka vierailu olisi sovittu viikkoa aikaisemmin ja vierailu oli heti koulun jälkeen. Perhe söi aina yhdessä tiettyyn aikaan, muina aikoina ei ruokaa saanut ja jos ei ollut kotona niin voi voi ja minä/kaverit sai odottaa sen aikaa kaverini huoneessa yksin. Jos jäi yökylään sai pienen iltapalan. Eikä ollut siinä perheessä rahasta pulaa. Samainen kaveri kyllä haki meillä aina itse jääkaapista ruokaa, tulkitsin että kotona ei saanut tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
No aika harva hieroo persettään hanaan.
No kyllä niitäkin taatusti löytyy. Saahan siitä hyvän pilan, kun tietää, että nyt ne juo persebakteeristettua vettä.
Jos joku on noin perverssi, niin miksi sitä ei voisi tehdä yhtä hyvin keittiön hanaan? Kysehän oli siitä, että vesi on epähygienistä nimenomaan saniteettitilojen hanoista otettuna.
Uskon, että useimmat ihmiset juovat vettä esim. hampaiden pesun yhteydessä kylpytilojen hanoista kotonaan. Eli ei kovin ihmeellistä.
Sä mikään lestadiolainen ole, lestadiolaiset eivät kutsu itseään lestoiksi, korkeintaan lessuiksi.