Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi päällikkö yli muiden, ja se olen minä matriarkka. Sääntöjähän riittää:
1. Aamulla ensimmäinen tunti turpa kiinni, kunnes olen juonut kahvini ja lukenut uutiset.
2. Työnumerooni ei soitella kuin äärimmäisessä hengenhädässä, ei esim. kyselyjä "missä mun farkkusortsit on?"
3. Kun tulen kotiin töistä, niin joka ainoa naapurin kakara ulos. Saa mennä omatkin, mielellään samalla ovenavauksella. Ja roskapussit kainalossa.
4. Ruoka on valmis, sitten kun on. Jokainen syö, vaikka mikron kautta, jos tulee myöhään kotiin.
5. Kaikki vie omat vaatteensa pyykkikoriin. Jos pesutahti ei miellytä, voi pyykätä ihan itse. Sitä varten se kone on.
6. Tiskit laitetaan koneeseen sitä mukaa, kun niitä itse likaa. Kun kone on täynnä, viimeinen astian lisääjä käynnistää sen. Seuraava koneella asioiva tyhjentää puhtaat astiat kaappeihin.
7. Klo 23 on joka ikinen kotona, tai soitan
Kohta kymmenen kumoaa jännästi aika paljon aiempien kohtien määräyksiä. Mutta tässä jotain kommentteja. Ensinnäkin kohta kaksi. Luultavasti lapset yrittävät tavoittaa sinua henkilökohtaisesta numerostasi, jos heillä on asiaa. Jatkuva Siivoaminen erityisesti on ristiriidassa sen kanssa että kotona saa tehdä lopulta melkein mitä vaan. Samoin se että Ystävät eivät saa vierailla äidin ollessa kotona.
Minulle on aina tullut huono olo saunassa. Sellanen että silmissä sumenee ja on pyörryttävä ja oksettava olo. Meillä oli jokaikisen käytävä saunassa silloin kun sauna lämmitetään. Isän kanssa oli jatkuva taistelu tästä kun hän käski huutaen naama punaisena saunaan ja minä itkuhuusin etten halua. Lapsena en osannut kertoa syytä, miksi en halua. Mistä ihmeestä tommonenkin raivo tulee että lasten on pakko käydä saunassa? Ihanan rentouttava saunahetki isällekin. Nykyään voin käydä kesämökillä saunassa ovella seisoskelemassa hetken uinnin jälkeen, mutta muuten edelleen iskee huono olo.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin täältä hävisi viestini, mutta siis kaverilla karkkipäivänä ostettiin missä äx-pussit ja ne täytyi tyhjätä keittiön pöydälle tämän äidin vahtiessa. Kaveri inhosi niitä salmiakki-karkkeja ja tämän veli taas rakasti niitä, mutta inhosi hedelmiä. Kysyin kerran mikseivät he tehneet niin että veli söisi salmiakit ja kaveri hedelmät, niin hiedän äitinsä järkevästi perusteltu vastaus oli "Siksi, koska minä määrään täällä säännöt"
Siinä sitten aina lauantaisin irvisteltiin, koska ne kaikki karkit oli pakko syödä. Munakelloon väännettiin 15 min ja oli oltava syöty.
Luen sivua 56 ja tää on tähän asti järjettömin sääntö. Ei mitään järkeä... miksi lapset ei saaneet valita haluamiaan pusseja ja syödä rauhassa? Ei toki koko päivää napostellen, mutta ei minkään aikapaineen kanssa
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräässää perheessä ei saanut juoda mitään ruoan kanssa. kun oli lautasen syönyt tyhjäksi, sai juoda lasin vettä/mehua/tms.
Tämä voi olla ihan järkevä sääntö jos lapset juovat paljon aterialla eivätkä sitten enää jaksa syödä ruokaa. Ruoan yhteydessä ei ole hyvä juoda vettä koska se voi jotenkin haitata ruoan sulamista, laimentaa vatsahappoja tai jotakin. Juon kyllä itse ruoan kanssa kun siihen olen tottunut ja janoisena ei ole miellyttävä syödä.
Ei sillä ole käytännössä merkitystä. Ohi, sori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kun oli TV:ssä äänestyksiä, joihin osallistuttiin postikorteilla, esim.syksyn sävel niin meidän perheen (isoisä, isä, äiti, 6 lasta ja 2 kasvattilasta) piti päättää ketä äänestetään ja koko perhe lähetti sitten yhden kortin johon kirjoitettiin yhdessä valitun kilpailijan nimi. Kun aloin hahmottaa sen että voin itse äänestää ketä haluan, siitä vasta riemu puhkesi.
Tämä oli jotenkin suloinen. =)
Maanantaina vein aina koulumatkalla oman kortin postiin enkä kertonut enää kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kyse puhtaasta sadismista.
Otetaan käsittelyyn saman tien nämä loputkin.
"- missään muualla ei saanut syödä edes esim banaania kuin ruokapöydän ääressä. omalla rahallakaan ei saanut ostaa mitään, ja syödä esim omassa huoneessa. omalla rahalla ei saanut kyllä ostaa myös niinkään että olisit syönyt sitten ruokapöydän ääressä, kaikille on annettava jos ostaisit."
= Jälleen aivan järkevää. Näin neuvoo ammattilaisetkin; syö vain ruokapöydän ääressä. Kuin myös on reilua jakaa.
Puhdasta sadismia jos kyse on lapsen omista rahoista.
"-pihatyöt, esim ruohonleikkuu, heinien niittäminen, puuhommat yms kaikki lapsien tehtäviä."
= Tuskin sentään puiden kaataminen, mutta todellakin aivan helposti noihin voi osallisTuo kommentti oli jossain sivun 120 tienoilla. Tarvitseeko enää ihmetellä miksi lapsia kiusataan kodeissa hengiltä. Jos siis itseään kasvatuksen ammattilaisena pitävä henkilö kuittaa lasten kokemukset pelkkänä kitinänä ja valehteluna.
Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa jos oli jotain kehumisen aihetta, esim. kokeesta tuli hyvä numero, niin sitten aina joka kerta äiti koko loppupäivän etsi, joskus pakonomaisestikin, ihan mitä tahansa syytä, mistä sai aiheen valittaa ja huutaa miten laiska ja kelvoton olinkaan.
Lapsuuskodissani oli sääntö että yöllä ei saanut poistua huoneestansa 23.00-06.30 välillä, jos vaikka heräsi yöllä vessahätään piti pidättää kunnes kello oli puoli seitsemän aamulla. Jos jäi kiinni siitä että kävi yöllä vessassa sai aamulla kamalat huudot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisen perheen jossa perheenisä pyytelee lupia perheenäidiltä. Siis aikuinen mies kysyy puolisoltaan lupaa lähteä baariin, mökille kavereiden kanssa, ostaessaan itse ansaitsemilla rahoillansa moottoripyörän jne. Absurdia, mielenvikaista, naurettavaa ja täys lapanen koko ihminen.
Kertoo aika paljon tämän palstan tyypeistä, kun ala peukkuja tämmöinen määrä. Eli ukot tarvivat palsta mammoilta luvan kaikkeen! Jos mies tulee töistä himaan 10min myöhässä, niin tulee sellainen kuulustelu että siellä Ukrainan rintamallakin on varmaan aika rauhallista. En tiedä itkiskö vai nauraisko. Tälläisia miehiä tunnen ja paljon. Kauhea kiire töistä ettei vaimo ihmettele. Kaikkeen miehet. suostuukin, kun eivät osaa ilman naista olla. Vätykset. Sori vaan
Muutama vuosi sitten Cittarissa, iso mies huhuilee kovalla äänellä Äitiä. Sieltä se vaimo tulee aika isojen lapsien kanssa ja päättää mitä hedelmiä ja vihanneksia pistetään pussiin. Pääsi itseltä tahaton naurunpyrskäys. Mahtaako sängyssäkin puhutella äidiksi, YÖK
Iso vauva koko mies.
Exän kotona oli sääntö että tytöt saa ainoastaan käyttää keittiön vessaa ja pojat yläkerran vessaa.
Minä herkkävatsasena, nolotti kesken ruokailun mennä kun oli kirjaimellisesti keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
En ole asunut lapsuudenperheeni kanssa 35 vuoteen mutta tämä sääntö on voimassa yhä: perheellä (lapsuudessani tarkoitti laajempaa perhettä) on päämies joka päättää asioista ja pitää huolen että asiat tehdään kuten pitää.
Eräs serkku kävi kylässä vuosia sitten. Sen jälkeen siskoni soitti minulle (serkku oli ilmeisesti kertonut miten meillä tehdään) tehdäänkö meillä tietty asia tietyllä tavalla eikä niin kuin pitää?!!
Oikeesti!!!!
Olen suurperheestä jossa on ollut paljon sukua ja ei-sukulaisiakin saman katon alla.
40 v sitten pois ja vieläkin jotkut sukulaiset kuvittelee että on jokin patriarkka tai matriarkka joka voi sanoa miten minun pitäisi asiani tehdä. Ja kun ei voi, sukukokoontumisissa sitten taivastellaan.
Aivan älyvapaita sääntöjä perheissä on näköjään valtavasti. Tuli mieleen kun just luin ilttiksestä jostain lastenkodista jonka sääntöjä oli ruodittu - se lastenkoti olisi taivas verrattuna moneen tässä ketjussa.
Miten sairaalta kuulostaisi, jos jossain lastenkodissa olisi sääntöjä kuten vaikka ekan sivun esimerkit. "kerran viikossa suihkuun" jne. Tai tällä sivulla, "kaverit pois kun äiti tulee kotiin", "tavarat roskikseen jos jäävät lojumaan" jne. Lööppitavaraa.
Eikö jotkut vanhemmat ollenkaan osaa objektiivisesti miettiä, millaista se heidän vanhemmuutensa on?
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa jos oli jotain kehumisen aihetta, esim. kokeesta tuli hyvä numero, niin sitten aina joka kerta äiti koko loppupäivän etsi, joskus pakonomaisestikin, ihan mitä tahansa syytä, mistä sai aiheen valittaa ja huutaa miten laiska ja kelvoton olinkaan.
Olin hyvä koulussa, mutta aina oli vain negattivista sanomista kun toi kokeen kotiin. Lopuksi kyllä sitten tuli kehuttua, että tosi hyvähän tuo on. Muissakin asioissa tuota näkyi, vaikka sinänsä pöo turvallinen koti Nykyään olen keski-ikäinen ja pidän kaikkea kehua sisimmässäni piilovittuiluna, vaikka tietoisesti tietäitäisin sen olevan oikea kehu. Toki jos kyseessä on konkreettinen asia, niin tiedän kehun olevan tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin pienenä tyttönä ystäväni naapurintytön luona kylässä ja hän sanoi että vessassa käynnistä ei saa kuulua ääniä koska hänen isänsä suuttuu jos vessasta kuuluu plumpsahduksia kun käy kakalla. Piti laittaa vesihana päälle jollei osaa kakata hiljaisesti.
Joo, tuon äänettömyysvaatimuksen olen joskus kuullut. Hana täysille tai puoli rullaa paperia pönttöön niin ei lirinät kuulu... tai molemmat. Meillä oli vessa ilman ovea melkein vuoden kun ei saatu uutta vaikka oli luvattu ja tilattu. Ei se ketään haitannut, tosin ei vessaan näe jos ei mene varta vasten kyttäämään.
Mua taas inhotti jo varhaisteininä kun isä väänsi paskaa kun kävin aamulla vessassa, tosin tungosta oli. Sisaruksen kanssa reissannut paljon myöhemmin, niin eipä hänkään vessan ovea kiinni vedä paskoessaan. Itse työnnän sen sitten kiinni. Piereskelen kyllä avoimesti.
Lapsuudenperheessäni vain aikuisilla oli lupa viettää aikaa olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuskodissani oli sääntö että yöllä ei saanut poistua huoneestansa 23.00-06.30 välillä, jos vaikka heräsi yöllä vessahätään piti pidättää kunnes kello oli puoli seitsemän aamulla. Jos jäi kiinni siitä että kävi yöllä vessassa sai aamulla kamalat huudot.
MIKSI? Siis minkä helkutin takia? Vedenkulutus, lamppujen säästö, huonouniset pikkuvauvat miksi?
Meillä on yksi päällikkö yli muiden, ja se olen minä matriarkka. Sääntöjähän riittää:
1. Aamulla ensimmäinen tunti turpa kiinni, kunnes olen juonut kahvini ja lukenut uutiset.
2. Työnumerooni ei soitella kuin äärimmäisessä hengenhädässä, ei esim. kyselyjä "missä mun farkkusortsit on?"
3. Kun tulen kotiin töistä, niin joka ainoa naapurin kakara ulos. Saa mennä omatkin, mielellään samalla ovenavauksella. Ja roskapussit kainalossa.
4. Ruoka on valmis, sitten kun on. Jokainen syö, vaikka mikron kautta, jos tulee myöhään kotiin.
5. Kaikki vie omat vaatteensa pyykkikoriin. Jos pesutahti ei miellytä, voi pyykätä ihan itse. Sitä varten se kone on.
6. Tiskit laitetaan koneeseen sitä mukaa, kun niitä itse likaa. Kun kone on täynnä, viimeinen astian lisääjä käynnistää sen. Seuraava koneella asioiva tyhjentää puhtaat astiat kaappeihin.
7. Klo 23 on joka ikinen kotona, tai soitan poliisille katoamisilmoituksen. Etukäteen tekstarilla ilmoitettu viivästyminen estää virkavallan puuttumisen asiaan.
8. Koko kodin imurointivuorot joka toinen päivä jääkaapin ovessa olevan nimilistan mukaan.
9. Kaikki pöydille ja lattialle jätetty roina kerätään joka ilta pahvilaatikkoon, joka löytyy jätekaapista. Jätelaatikko viedään molokkiin kerran viikossa. Se on sitten voi-voi, jos ne uudet nappikuulokkeet meni roskiin...
10. Meillä saa soittaa musiikkia, tanssia, pelata, puhua, kertoa tunteistaan, halata, pusutella, leikkipainia, hassutella, piirtää, maalata, askarrella, piereskellä, haista pahalta ja kiukutellakin. Ihan jokainen.