Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Omaan huoneeseen ei saanut viedä lasia/mukia tai pulloa, eli jos yöllä tuli jano piti nousta ylös ja laittaa valot päälle ja kävellä tyyliin kartanon päästä päähän keittiöön juomaan vettä.
En antanut omienkaan lasten viedä astioita huoneeseen. Niitä alkoi kertyä sinne, kun ei muistettu tuoda takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävarainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit lähetetään omiin koteihinsa ruoka-aikana
Mitä outoa tässä on ? Meillä ei lapsuudenkodissa ruokittu koskaan muita lapsia koska ruokaa ei ollut jaettavaksi muille. En ole omassa kodissanikaan ruokkinut lasteni kavereita vaan joko pyytänyt odottamaan huoneessa tai lähtemään välillä itsekin kotiin syömään.
Eiköhän se ole muillakin ruoka-aika suurin piirtein samoihin aikoihin.
Hulluin sääntö onkin tuo ruoka aika kello 5 ja just eikä melkeen ja kaikki syö kellon mukaan aina.
Meillä ei ole ruoka-aikoja vaan syödään kun ruoka valmista tai on nälkä.
Tuota ruoka-aikaa en ole koskaan ymmärtänyt ja lapsia minullakin on, mutta sama se niiden kanssa.
Syödään kun syödään, ei kello kaulassa.<
Tätä ketjua kun lukee:( luulen suomalaisten olevan ehkä sairain kansa maan päällä.Olen yli 20 maassa käynyt ja tutustunut kaikkien kulttuureihin. Peukutusten perusteella puolet on VIELÄKIN sitä mieltä, että ruoka aika pitää olla. Oma lapsuus muuttui tätä lukiessa erinomaiseksi. Syön silloin kun on nälkä. Vain suomalainen vänkää kymmeniä sivuja miten joku karjalanpaisti tehdään. Tai letut paistetaan. Jokainen tekee tyylillä joka itselle mieluisa. Elämää ei selkeästi ole ollut koskaan kotikylän ulkopuolella. Ihan helvetin surullista. Holhouksen alainen kansa. Jonka aivot ei muuhun kykene, kun typerien sääntöjen luomiseen. Jos "joutuisitte" johonkin ihanaan loma kohteeseen yksin ja saisitte tehdä mitä itse haluatte.. Se olisi varmaan pahin painajaisenne.
Hyvin menestynyt ilman mitään typeriä sääntöjä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisen perheen jossa perheenisä pyytelee lupia perheenäidiltä. Siis aikuinen mies kysyy puolisoltaan lupaa lähteä baariin, mökille kavereiden kanssa, ostaessaan itse ansaitsemilla rahoillansa moottoripyörän jne. Absurdia, mielenvikaista, naurettavaa ja täys lapanen koko ihminen.
Kertoo aika paljon tämän palstan tyypeistä, kun ala peukkuja tämmöinen määrä. Eli ukot tarvivat palsta mammoilta luvan kaikkeen! Jos mies tulee töistä himaan 10min myöhässä, niin tulee sellainen kuulustelu että siellä Ukrainan rintamallakin on varmaan aika rauhallista. En tiedä itkiskö vai nauraisko. Tälläisia miehiä tunnen ja paljon. Kauhea kiire töistä ettei vaimo ihmettele. Kaikkeen miehet. suostuukin, kun eivät osaa ilman naista olla. Vätykset. Sori vaan
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttuperheessä ei saa syödä leipää kuin max kaksi palaa. Lapset liikkuvaisia alakoululaisia. Esim. Iltapalapöydässä lapsi yrittää ottaa kolmatta palaa niin jompi kumpi vanhemmista stoppaa sen "ei sun tartte enää syödä" ja kun lapsi kysyy perusteluja "muuten leipää menee liian paljon"...
Tulee mieleen puoliso joka oli työharjoitteluissa eri päiväkodeissa Lahdessa. Hän kertoi että eräässä paikassa oli joku leipäkiintiö samaan tapaan. Hän kertoi asiasta vanhemmille tietysti. Toisessa päiväkodissa lapselle ei annettu lisää vettä vaikka hän pyysi. Outoja juttuja. Jo isoäiti sanoi aina että lapsille pitää antaa niin paljon ruokaa kun he haluavat.
70-luvulla kun oli TV:ssä äänestyksiä, joihin osallistuttiin postikorteilla, esim.syksyn sävel niin meidän perheen (isoisä, isä, äiti, 6 lasta ja 2 kasvattilasta) piti päättää ketä äänestetään ja koko perhe lähetti sitten yhden kortin johon kirjoitettiin yhdessä valitun kilpailijan nimi. Kun aloin hahmottaa sen että voin itse äänestää ketä haluan, siitä vasta riemu puhkesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävarainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit lähetetään omiin koteihinsa ruoka-aikana
Mitä outoa tässä on ? Meillä ei lapsuudenkodissa ruokittu koskaan muita lapsia koska ruokaa ei ollut jaettavaksi muille. En ole omassa kodissanikaan ruokkinut lasteni kavereita vaan joko pyytänyt odottamaan huoneessa tai lähtemään välillä itsekin kotiin syömään.
Eiköhän se ole muillakin ruoka-aika suurin piirtein samoihin aikoihin.
Hulluin sääntö onkin tuo ruoka aika kello 5 ja just eikä melkeen ja kaikki syö kellon mukaan aina.
Meillä ei ole ruoka-aikoja vaan syödään kun ruoka valmista tai on nälkä.
Tuota ruoka-aikaa en ole koskaan ymmärtänyt ja lapsia minullakin on, mutta sama se niiden kanssa.Meillä myös ei voinut olla mitään kiinteää ruoka- aikaa. Aamiainen syötiin kun herättiin. Itapäivällä oli ruoka valmis kun puoliso tuli töistä. Tai myöhemmin joistain omista menoistaan. Oikeastaan vain sunnuntaisin syötiin yhdessä koko perhe. Itsellä on tuskin koskaan nälkä joten syön aika vähän nykyään kun on lapset maailmalla. Suositellaan kyllä että pitäisi syödä useammin vaikka vähänkin mutta eipä tule syötyä.
Asuin kotona vielä lukio-iässä 80-luvulla. Eräällä kotimatkalla olin poikennut kirkkoherranvirastoon ja eronnut kirkosta. Jouduin koko perheen oikeusistuimen eteen. Eikä perheeni ollut mitään lahkolaisia, ei edes peruskristittyjä. Piti vaan olla huolissaan mitä muut ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.
o.O
Nautitko itse pissaisen vessanpöntön siivouksesta erityisen paljon? Tai sen ympäröivän lattian? Seiniinkin sitä päätyy monesti varsinkin jos pikkupojat asialla, mutta sun lempipuuhaa varmaan onkin pissaisen vessan hinkkaaminen? :)
Ei meilläkään opeteta poikalapsia pissaamaan seisten. Ulkona kyllä, mutta vessassa istuvat. Mies myös tykkää istua, koska ei itsekään tykkää siivota niitä mahdollisia roiskeita mistään. Meillä itseasiassa mies teki selväksi että pojat ei sisällä seisten pissaa. Ei siitä mitään rankkua kyllä tule, mutta asiasta keskustellaan ja on kerrottu että siistimmin sujuu kun istuu.
Vai onko se sitten jotenkin epämiehekästä
Ei. Istualtaan opin pissimään yli 20 vuotta sitten kun alettiin käydä ahkerasti Virossa ja usein keikkuvilla kantosiipialuksilla. Tapa jäi. Siinä voi samalla ajella parran tai katsoa viestit puhelimesta ym. Ja on siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Meill oli liitossa sääntö että töissäkäyvän (siis käytännössä aina minun) on oltava lapsen kanssa kaikki muu aika mikä töistä jää yli. Eli vaimo oli lapsen kanssa max 8 h päivässä. En nähnyt sitä kuin aamulla, kotiin tullessa ja illalla kun se tuli kotiin.
Mussutti vielä ettetn osallistunut kotiaskareisiin ja lapsenhoitoon. Nyt saa vetää viiniä ihan rauhassa ja käydä zumbailemassa kenen tahansa kanssa haluaa. Lasta näki viimeksi 15 min joulun alla.
Vaimolla oli samat säännöt. Hänen ei käynyt töissä. Nyt hän käy töissä koska ei pääse enää mun lompakolle. Erottiin.
Mjeillä tjäälä Pjetarissa on regulatio että saa otta vain kolme palaa lanttuva päivässä ja oma ljiepuska annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Kuvitella, että jollakin on muka niin tiukkaa, että joutuu vedestäkin säästämään. Jäähän siitä traumoja, jep.
Hah. Kun kerrostaloon tuli huoneistokohtaiset vesimittarit, selvisi, että jotkut käyttävät sata kertaa enemmän vettä, kuin toiset. Ei se vesi ilmaista ole. Yleensä omakotitalossa asuvat tajuavat tämän.
Tuo on outoa, ettei enää osata peseytyä ilman suihkua jne. Mun lapsuudessa oli vielä ihan yleistä, että kannettiin vedet sisään ja ulos asuntoon ämpärillä.
Lääkärit kielsivät, ettei saa koko ajan suihkussa lotrata, kun se kuivaa ihoa ja
Eräs kaveri oli sellainen että kielsi vaimoaan vetämästä vessaa pikkuasioiden jälkeen. Ja heillä säästettiin kaikesta. Kaverilla oli kuitenkin itsellä aika turhia ja kalliita harrastuksia. Kiva käydä kusenhajuisessa vessassa... Meidän taloyhtiössä tekivät putkiremontin ja pihahommia pari vuotta sitten. Vesimittarit tuli mutta niitä ei lueta. Todettiin että turhaan hommaa, aiheuttaa vaan töitä ja lisää maksuja. Eikä tullut latauspaikkoja sähköautoille vaikka jossain joku niitä on asennellut. Kallista ja turhaa. Tiskikone on mutta sitä ei käytetä. Kaksi ihmistä kyllä ehtii tiskata pikku tiskinsä ihan käsin. Tiedä meneekö vettä enemmän, sähköä ei ainakaan kulu. Vesimaksu laski joku vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mjeillä tjäälä Pjetarissa on regulatio että saa otta vain kolme palaa lanttuva päivässä ja oma ljiepuska annos.
Olkaa onnellisia siellä, että teillä on ylipäänsä ruokaa. Maailman kaikilla ihmisillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheen äiti valitsi vielä 19-v lukiolais teinille vaatteet aamulla ja hallinnoi kaikkea hänen (kesätöistä tienattujen) rahojen käyttöä. Voitte hyvin arvata kuinka omatoiminen ja itsenäinen aikuinen hänestä tulikaan myöhemmin.
Miehen sisko on juuri tällainen. Määräsi lapsensa opiskelupaikan, kesätyöpaikat, sosiaaliset suhteet ym. Vahtii rahankäyttöä haukkana. Kyseessä 24 vuotias nuori.
Mun äiti on sitä mieltä, ettei mulla sais olla ketään miesystävää, koska olen ikuisesti hänen pikkutyttö. Sama koskee mun veljeä.
Olen pian viisikymppinen!
:)
Vinkkinä: Oidipus.
En ole asunut lapsuudenperheeni kanssa 35 vuoteen mutta tämä sääntö on voimassa yhä: perheellä (lapsuudessani tarkoitti laajempaa perhettä) on päämies joka päättää asioista ja pitää huolen että asiat tehdään kuten pitää.
Eräs serkku kävi kylässä vuosia sitten. Sen jälkeen siskoni soitti minulle (serkku oli ilmeisesti kertonut miten meillä tehdään) tehdäänkö meillä tietty asia tietyllä tavalla eikä niin kuin pitää?!!
Oikeesti!!!!
Vihreää siirtymää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Mitähän traumoja siitä jää jos ei pääse suihkuun joka päivä. Maksaako Kela näiden traumojen hoidon? Urheilun jälkeen voi käydä pesulla, muuten ei joka päivä tarvitse käydä. Ja en itse eikä kukaan perheestäni haise pahalle tai ole muutenkaan likainen.
He he. No ei sitä kukaan huomaakaan kun kaikki ovat yhtä haisevia. Meillä saa käydä suihkussa ja saunassa aina kun siltä tuntuu. Suihkussa käymiseen menee vettä noin ämpärillinen. Eli kuutiometristä prosentti- pari. Kyllä se työpäivän jälkeen on mukava peseytyä. Kolleega käy suihkussa aamuin illoin, eikä se minusta ole outoa. Meillä ei veden- tai sähkönkulutukseen ole juuri kiinnitetty sen suurempaa huomiota. Prosentin, pari ne kait on suunnilleen nettotuloista. Jokaisen oma asia mutta eipä tulisi mieleen kieltää suihkussa käymistä.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla kun oli TV:ssä äänestyksiä, joihin osallistuttiin postikorteilla, esim.syksyn sävel niin meidän perheen (isoisä, isä, äiti, 6 lasta ja 2 kasvattilasta) piti päättää ketä äänestetään ja koko perhe lähetti sitten yhden kortin johon kirjoitettiin yhdessä valitun kilpailijan nimi. Kun aloin hahmottaa sen että voin itse äänestää ketä haluan, siitä vasta riemu puhkesi.
Tämä oli jotenkin suloinen. =)
Vierailija kirjoitti:
Kävin pienenä tyttönä ystäväni naapurintytön luona kylässä ja hän sanoi että vessassa käynnistä ei saa kuulua ääniä koska hänen isänsä suuttuu jos vessasta kuuluu plumpsahduksia kun käy kakalla. Piti laittaa vesihana päälle jollei osaa kakata hiljaisesti.
Joo, tuon äänettömyysvaatimuksen olen joskus kuullut. Hana täysille tai puoli rullaa paperia pönttöön niin ei lirinät kuulu... tai molemmat. Meillä oli vessa ilman ovea melkein vuoden kun ei saatu uutta vaikka oli luvattu ja tilattu. Ei se ketään haitannut, tosin ei vessaan näe jos ei mene varta vasten kyttäämään.
Tanssi , musiikki, hymyily, naureskelu, ilonpito. Räikeät värit kuten harmaa. Parrattomuus. valot vessassa. Mikrosäteilyuunin käyttö. Rokoteiden ottaminen vastaan. Homojen äänestäminen. Englannin tms kielen valitseminen venjan sijasta.
Kukaan ei usko mutta totta tämä on: joka päivä pitää kakata. Jos ei kakka tule, pyllyyn laitetaan kostutettu saippua liukastamaan.
Näin meillä silloin joskus.
Meillä äiti vaati tällaisia asioita:
- en saanut käyttää hihattomia paitoja tai mekkoja, enkä myöskään bikineitä
- minulla ei saanut olla poikapuolisia kavereita (olin poikatyttö ja tästä syystä todella yksinäinen kun samanhenkisiä tyttöjä ei pahemmin ollut). Ja kun teininä tutustuin muutamaan samanhenkiseen tyttöön, äiti teki kaikkensa saadakseen meidän välit poikki, haukkui kavereitani ja sabotoi ystävyyttä estämällä mahdollisimman paljon tapaamisia
- harrastuksia ei saanut olla
- äiti vaati saada lukea päiväkirjaani (jonka kirjoittamisen tietysti lopetin) samoin kun kaikki minulle tulevat kirjeet kavereiltani ja kirjeet joita minä lähetin
- veljieni ei tarvinnut tehdä mitään kotitöitä, pedata sänkyään tms vaan minä tein kaikki. Syy: kotityöt kuuluu tytöille.
Olen syntynyt v. 1983 ja aivan kantasuomalaiseen perheeseen.