Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisen perheen jossa perheenisä pyytelee lupia perheenäidiltä. Siis aikuinen mies kysyy puolisoltaan lupaa lähteä baariin, mökille kavereiden kanssa, ostaessaan itse ansaitsemilla rahoillansa moottoripyörän jne. Absurdia, mielenvikaista, naurettavaa ja täys lapanen koko ihminen.
No on kyllä nimenomaan ja sananmukaisesti mies_oletettu_!
Kyllähän se tuo himoliikkuminen lisää pakostakin veden kulutusta, pyykkiä tulee ja suihkuissa käydään.
Mutta oudoin perhekäytäntö, josta olen kuullut, on se, että jokainen ennen nukkumaan menoa veti naamaansa ibuprofeenitabletin. Ihan säännönmukaisesti päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tuo himoliikkuminen lisää pakostakin veden kulutusta, pyykkiä tulee ja suihkuissa käydään.
Mutta oudoin perhekäytäntö, josta olen kuullut, on se, että jokainen ennen nukkumaan menoa veti naamaansa ibuprofeenitabletin. Ihan säännönmukaisesti päivittäin.
Saa sitten lasten aikuistuttua vielä hyvää perheen keskistä laatuaikaa kun varaa yhteiset dialyysikäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vähävarainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit lähetetään omiin koteihinsa ruoka-aikana
Mitä outoa tässä on ? Meillä ei lapsuudenkodissa ruokittu koskaan muita lapsia koska ruokaa ei ollut jaettavaksi muille. En ole omassa kodissanikaan ruokkinut lasteni kavereita vaan joko pyytänyt odottamaan huoneessa tai lähtemään välillä itsekin kotiin syömään.
Eiköhän se ole muillakin ruoka-aika suurin piirtein samoihin aikoihin.
Hulluin sääntö onkin tuo ruoka aika kello 5 ja just eikä melkeen ja kaikki syö kellon mukaan aina.
Meillä ei ole ruoka-aikoja vaan syödään kun ruoka valmista tai on nälkä.
Tuota ruoka-aikaa en ole koskaan ymmärtänyt ja lapsia minullakin on, mutta sama se niiden kanssa.
Syödään kun syödään, ei kello kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisen perheen jossa perheenisä pyytelee lupia perheenäidiltä. Siis aikuinen mies kysyy puolisoltaan lupaa lähteä baariin, mökille kavereiden kanssa, ostaessaan itse ansaitsemilla rahoillansa moottoripyörän jne. Absurdia, mielenvikaista, naurettavaa ja täys lapanen koko ihminen.
Tuo nyt on taas parittomien uhoa ja kateutta. Tietenkin asioista pitää neuvotella, jos perheessä on muitakin velvoitteita kuin kaksi aikuista ihmistä. Harvalla on heittää tuosta vain rahat moottoripyörään ilman, että se vaikuttaa perheen talouteen. Silloin on lapanen, jos ei koskaan saa omaa aikaa.
Eikä ole.
Olen suhteessa ja lapsiakin eikä meillä kysellä lupia. On eri asia keskustella kun kysellä lupaa.
Ei kävisi mielessäkään kysyä toiselta lupaa johonkin omaan asiaani, olen silti ihan edelleen yksilö vaikka suhteessa.
Tossun alla on ja lujasti hän.
Vierailija kirjoitti:
Parhaan kaverin äidillä oli kumma sääntö, en tiedä onko enää: lemmikille ei saanut antaa ihmisen nimeä. En viittinyt sanoa, että meidän koiralla on ihmisen nimi, samoin sen aikaisilla kissoilla oli ihmisten nimet, toisella jopa sama nimi kuin parhaan kaverini isoveljellä :D
mulla on ollut neljä kissaa ja kaiklilla oli ihmisen nimi kaikkioli uroksia,
meillä on pakko syödä niin paljon kuin jaksaa, leipää,ruokaa ,herkkuja,mitä vaan
mäkkärissä voi käydä milloin huvittaa
linnanmäellä samoin
melkein mitä vaan saa tehdä kun noudattaa suomen lakia
sängyssä saa vaikka pomppia on sijattu tai ei
suihkussa saa käydä milloin huvittaa ja olla niin kauan kuin huvittaa (siksi on useampi wc)
wc paperia saa käyttää niin paljon kuin huvittaa (ostan aina ison kuorman kerralla)
saa piereskellä ja röyhtäillä myös keittiössä ja pöydässä
saa puhuia paskaa niin paljon kuin huvittaa
saa vittuilla urakalla jos siltä tuntuu
jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt on taas parittomien uhoa ja kateutta. Tietenkin asioista pitää neuvotella, jos perheessä on muitakin velvoitteita kuin kaksi aikuista ihmistä. Harvalla on heittää tuosta vain rahat moottoripyörään ilman, että se vaikuttaa perheen talouteen. Silloin on lapanen, jos ei koskaan saa omaa aikaa.
Eikä ole.
Olen suhteessa ja lapsiakin eikä meillä kysellä lupia. On eri asia keskustella kun kysellä lupaa.Ei kävisi mielessäkään kysyä toiselta lupaa johonkin omaan asiaani, olen silti ihan edelleen yksilö vaikka suhteessa.
Asioista pitää neuvotella, jos ne koskevat muitakin. Kyse ei ole luvan pyytämisestä. Turhaa lapsellista machoilua on tuo, että teen suhteessakin, mitä haluan.
Kouluikäiset lapset saa tulla kotiin vasta puoli kuudelta, vanhemmat saattavat olla jo kotona. Kavereita ei saa tulla kylään, mutta kun tämän perheen lapset on kylässä, ovat monta tuntia kerrallaan ja pakko antaa niillekin ruokaa. Kotiin ei saa mennä aiemmin vaikka haluaisi/väsyttäisi ja vanhemmat eivät suostu tulla hakemaan oli sää mikä hyvänsä. Ihme porukkaa, surettaa lasten puolesta.
nykyään teillä on kaikki sääntöjä. ennen snaijattiin asiat ja ajateltiin normaaleina tapoina ei sääntöinä. tuskin ap on yli 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole.
Olen suhteessa ja lapsiakin eikä meillä kysellä lupia. On eri asia keskustella kun kysellä lupaa.Ei kävisi mielessäkään kysyä toiselta lupaa johonkin omaan asiaani, olen silti ihan edelleen yksilö vaikka suhteessa.
Asioista pitää neuvotella, jos ne koskevat muitakin. Kyse ei ole luvan pyytämisestä. Turhaa lapsellista machoilua on tuo, että teen suhteessakin, mitä haluan.
Mä luulen, että tässä on kyse aste-erosta, jota ei näin kirjoitettuna huomaa. Itse kysyn aina omista menoistani mieheltä, että "käykö että menen pe ulos kavereiden kanssa", eikä kumpikaan oleta, että mies voisi vain ilmoittaa huvikseen, että ei käy, vaan kertoo, jos on joku lasten meno, hänen aiemmin sovittu meno tai yhteinen juttu jota en satu muistamaan.
Perheen äiti valitsi vielä 19-v lukiolais teinille vaatteet aamulla ja hallinnoi kaikkea hänen (kesätöistä tienattujen) rahojen käyttöä. Voitte hyvin arvata kuinka omatoiminen ja itsenäinen aikuinen hänestä tulikaan myöhemmin.
Iltapalan jälkeen pitää olla 30 min tauko ennen hampaidenpesua, koska muuten siitä pesusta on enemmän haittaa 🤔 Päiväkoti-ikäisestä lapsesta kyse. Mun mielestä joissain asioissa voi vähän joustaa joskus eikä nostaa meteliä tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Iltapalan jälkeen pitää olla 30 min tauko ennen hampaidenpesua, koska muuten siitä pesusta on enemmän haittaa 🤔 Päiväkoti-ikäisestä lapsesta kyse. Mun mielestä joissain asioissa voi vähän joustaa joskus eikä nostaa meteliä tuollaisesta.
Siitä pesustahan voisikin olla haittaa. Tietoa löytyy tarpeeksi. Onhan se nyt tärkeää aloittaa hyvä hampaiden hoito jo lapsena. Vai eikö sinusta ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä pesustahan voisikin olla haittaa. Tietoa löytyy tarpeeksi. Onhan se nyt tärkeää aloittaa hyvä hampaiden hoito jo lapsena. Vai eikö sinusta ole?
Hyvä hammashoito on tärkeää, mutta jos nyt joskus on kulunut 20 min iltapalan syömisestä niin ei ne hampaat siitä pilaannu. Enemmän tulee paha mieli siitä huudosta mikä siitä voi tulla kun puoliso valittaa asiasta. Tämän siis olen huomannut sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vesistörikkaana maana yksivesijärjestelmä. Kaikista hanoista tulee samaa vettä eli juomaveteen kakataan. Muualla voi olla toisin. Esim. Saksassa käytetään myös kaksivesijärjestelmää. Silloin esim. pyykinpesuhuoneessa on laput, että hanoista ei saa juoda. Se on eri vettä, halvempaa kuin muun asunnon vesi. Siksi ulkomailla ei aina välttis ymmärretä suomalaista käsintiskaustapaa, jossa kaikki vaahto huuhdellaan huolella pois. Vastaavasti nykyaikaisten ulkomaalaisten tiskiainemainosten tullessa telkkariin nousi Suomessa älämölö, kun astiat oli aseteltu vaahtoisina valumaan.
Olin Australiassa vaihtarina. Perheessä ei ollut astianpesukonetta eikä käsitiskiä huuhdeltu koskaan. Astiat tosiaan aseteltiin vaahtoisina valumaan tai kuivattiin vaahdot pois pyyhkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäiset lapset saa tulla kotiin vasta puoli kuudelta, vanhemmat saattavat olla jo kotona. Kavereita ei saa tulla kylään, mutta kun tämän perheen lapset on kylässä, ovat monta tuntia kerrallaan ja pakko antaa niillekin ruokaa. Kotiin ei saa mennä aiemmin vaikka haluaisi/väsyttäisi ja vanhemmat eivät suostu tulla hakemaan oli sää mikä hyvänsä. Ihme porukkaa, surettaa lasten puolesta.
Tee ihmeessä lasu. Lapset eivät saa mennä kotiinsa, mitä ihmettä?!
Meillä kotona 90-luvulla:
-ruokaa oli yleensä liian vähän 6henkiselle perheelle, saattoi olla esim rasiallinen maksalaatikkoa ja pelkkiä keitettyjä perunoita. Makkara ja lihatuotteet kuuluivat ensisijaisesti perheen miespuoleisille. Viikonloppuisin oli lähinnä maitopohjaisia vellejä ruokana. Jos jäi nälkä, sai syödä niin paljon pullaa ja kaakaota ruokailujen välillä.
-vaatteet piti vaihtaa aina heti koulun jälkeen. Samoin koulukenkiä ei saanut pitää kotona. Kouluvaatteita täytyi pitää koko viikko.
-puusauna lämpesi keskiviikkona ja lauantaina. Muina päivinä ei saanut käydä pesulla, meillä ei ollut suihkua ollenkaan ja saunaa ei saanut lämmittää varsinkaan pyhäpäivinä.
-en saanut pitää hiuksia auki koulussa enkä kotona koko alakoulun aikana, äiti letitti hiukseni joka aamu.
Ja me ei edes kuuluttu mihinkään uskonlahkoon.
Omassa perheessäni oli aikoinaan sääntö, että purjeveneessä piti laittaa jonkinlainen paita tai peittävä yläosa päällä aterialla (tietenkin alaosakin). Matkan aikana sai syödä välipalaa uikkareissa. Kotona ihan vain hyvän käytöksen säännöt, toki sielläkin pitää pukeutua aterialle toisten kanssa. Eipä ole tarvinnut hirveästi huomautella, jokaisella on sen verran järkeä päässä.
Jos emäntä jakaa vieraille niin muka pitäis antaa omalle ukolleen.