Lapsen kaverin jatkuva varastelu
Miten pitäisi toimia? On juteltu vanhempien ja opettajan kanssa. On ollut porttikieltoja. Mikään ei muutu.
Eli lapsen kaveri jäänyt jo useasti kiinni lelujen varastamisesta, kotiin lähtiessä jo ulos lähteneenä, lapsi on mennyt tekemään tasku- ja repputarkastuksia ja jo kymmenen eri kertaa löytynyt leluja, lähinnä pikku legoja, jotka olisi lähteneet tuon matkaan ilman tarkastuksia. On jäänyt kiinni myös muutamalla muulla kaverillaan muutamaan otteeseen. Mitään varastettuja leluja ei ole saatu takaisin, kun mitään ei kuulemma kotoa löydy. Eli ehti varastella jo pitempään, ennen kuin epäilys tuli ja tavaroita on jäänyt pysyvästi kadoksiin. Ikää on 9-vuotta.
Kommentit (32)
Täällä aika hyvin sanottu aiheesta:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/20/lapsen-napistelyyn-tulee-puuttu…
Hankala tilanne. Itse kärsin lapsena ja nuorena kleptomaniasta. Varastelin kavereilta huomaamattomasti pieniä kauniita esineitä sekä vanhemmilta rahaa. Olen miettinyt asiaa itsekseni ja tullut siihen lopputulokseen että yritin kateellisena täyttää jotain tyhjiötä kauniilla tavaralla, kun omat vanhempani eivät antaneet minulle mitään (ei meillä ollut taloudellisesti mitenkään tiukkaa, mutta ahdistava ilmapiiri, esim saunakalja meni koulutarpeiden tai vaikkapa kuukautissuojien edelle hankinnoissa). Häpesin käytöstäni ja jäin kiinni parikin kertaa. Se loppui teini-ikäisenä kun päättämällä päätin etten enää varasta ja valehtele, sillä en tahdo olla sellainen. Nykyään suhteeni rahaan ja tavaraan on terve... Vanhempien kyvyttömyys laittaa lapsensa varastelu kuriin saattaa viitata ongelmiin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajan ole syytä tietää, että jollain oppilaalla on vakavia ongelmia? Eihän ne ongelmat vapaa-aikaan rajoitu.
No sen opettajan työ on opettaa sille lapselle vaikka luonnontietoa ja matikkaa, sosiaalisten taitojen opetus kuuluu kotiin.
Lapsi varastelee koska kokee että kaverit saa enemmän. Tosi yleistä suurten perheiden lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettajan ole syytä tietää, että jollain oppilaalla on vakavia ongelmia? Eihän ne ongelmat vapaa-aikaan rajoitu.
No sen opettajan työ on opettaa sille lapselle vaikka luonnontietoa ja matikkaa, sosiaalisten taitojen opetus kuuluu kotiin.
Samaa mieltä. Nykyään lähestulkoon kaikki laitetaan 'opettajan ongelmaksi' kun ei haluta itse hoitaa ikäviä asioita. Missä vaiheessa on edes yleistynyt mielikuva, että koulussa ratkaistaan muut kuin opiskeluun liittyvät ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nykyään lähestulkoon kaikki laitetaan 'opettajan ongelmaksi' kun ei haluta itse hoitaa ikäviä asioita. Missä vaiheessa on edes yleistynyt mielikuva, että koulussa ratkaistaan muut kuin opiskeluun liittyvät ongelmat?
Ei tässä ole mitään laitettu opettajan syyksi. Vaan kyse on siitä, että opettajan on syytä olla asiasta vain tietoinen, hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään, mutta olla vain tietoinen asiasta, että luokalla on varas
Vierailija kirjoitti:
me jouduimme kieltämään vierailut lopullisesti. Eli lapsrmme läheisin kaveri vielä ekaluokallakin varasti joka kerran. Vaikkabpuhuimme vanhemmille ja he sanoivat puhuneensa lapselleen, niin aina jatkui. Vanhemmat sanoivat, että ei se enää varasta, me puhuimme sille. Silti vaan varasti.
Ärsyttää, että oli tuetty varastanut jo kauan ennen kuin tajusimme epäillä.
Mulle hyväuskoiselle jäi joku trauma tästä. En pysty enää luottamaan muihinkaan lapsen kavereihin. Pelkään, että joku taas varastaa. Ei tästäkään mukavan perheen lapsesta olisi voinut uskoa sitten millään. En tykkää enää lapsivieraiden tulosta. Epäilen kaikkia. Lapseni on jo 12-vuotias.
Mullekkin on jääny joku trauma tästä. En voi luottaa keneenkään lapsivieraaseen, kun ennen varastelua mulle ei käynyt edes mielessä, että joku lapsi voisi varastaa kaverin leluja. Ei siis käynyt konkreettisesti lainkaan edes mielessä. Ja nyt luotto menny. Meillä koti täynnä kivoja ja arvokkaitakin leluja, joihin on satsattu.
Vierailija kirjoitti:
me jouduimme kieltämään vierailut lopullisesti. Eli lapsrmme läheisin kaveri vielä ekaluokallakin varasti joka kerran. Vaikkabpuhuimme vanhemmille ja he sanoivat puhuneensa lapselleen, niin aina jatkui. Vanhemmat sanoivat, että ei se enää varasta, me puhuimme sille. Silti vaan varasti.
Mulle hyväuskoiselle jäi joku trauma tästä. En pysty enää luottamaan muihinkaan lapsen kavereihin. Pelkään, että joku taas varastaa. Ei tästäkään mukavan perheen lapsesta olisi voinut uskoa sitten millään. En tykkää enää lapsivieraiden tulosta. Epäilen kaikkia. Lapseni on jo 12-vuotias.
Miten sitten jatkossa muuten meni, oliko lapsesi enää jatkossa tuon kaveri, olivatko samalla luokalla? Suuttuiko lapsellesi, kun ei enää päässyt teille?
Aargh tyttärelläni oli samanlainen kaverii, muutimme tosin pois, niin eivät tapaile enää.
Kaikki vähänkin erilainen lähti lapsen mukaan. Mikään ei tuntunut auttavan.