Lapsen kaverin jatkuva varastelu
Miten pitäisi toimia? On juteltu vanhempien ja opettajan kanssa. On ollut porttikieltoja. Mikään ei muutu.
Eli lapsen kaveri jäänyt jo useasti kiinni lelujen varastamisesta, kotiin lähtiessä jo ulos lähteneenä, lapsi on mennyt tekemään tasku- ja repputarkastuksia ja jo kymmenen eri kertaa löytynyt leluja, lähinnä pikku legoja, jotka olisi lähteneet tuon matkaan ilman tarkastuksia. On jäänyt kiinni myös muutamalla muulla kaverillaan muutamaan otteeseen. Mitään varastettuja leluja ei ole saatu takaisin, kun mitään ei kuulemma kotoa löydy. Eli ehti varastella jo pitempään, ennen kuin epäilys tuli ja tavaroita on jäänyt pysyvästi kadoksiin. Ikää on 9-vuotta.
Kommentit (32)
Sanoisin kaverille ja hänen vanhemmilleen rauhallisesti ja nätisti, et valitettavasti kyläilyt eivät enää varastelun takia onnistu.
Sanoisin lapselle suoraan, että hän ei voi enää tulla kylään, jos varastelu jatkuu.
Kolmonen, tuo ei toimi. Jos sanot, että saat tulla, jos et varasta, niin toki lapsi lupaa olla varastamatta, mutta kun silmä välttää, niin jo jotakin vilahtaa taskuun. Lapselle on sanottava selkeästi, että ei voi tulla, KOSKA VARASTELEE.
Vierailija kirjoitti:
Kolmonen, tuo ei toimi. Jos sanot, että saat tulla, jos et varasta, niin toki lapsi lupaa olla varastamatta, mutta kun silmä välttää, niin jo jotakin vilahtaa taskuun. Lapselle on sanottava selkeästi, että ei voi tulla, KOSKA VARASTELEE.
Mutta tuolloinhan lapselle ei lainkaan mahdollisuutta parantaa tapojaan. Minä varoittaisin ensin ja antaisin porttikiellon vasta sitten, jos lapsi jää vielä varoituksen jälkeen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuolloinhan lapselle ei lainkaan mahdollisuutta parantaa tapojaan. Minä varoittaisin ensin ja antaisin porttikiellon vasta sitten, jos lapsi jää vielä varoituksen jälkeen kiinni.
Luitko ap:n tekstiä ollenkaan? Luepa uudestaan ja ajatuksella.
Enpä olisi uskonut täällä koskaan kirjoittavani seuraavaa:
Jutelkaa opettajan kanssa, hän voi ohjata lasta ja vanhempia eteenpäin, mikäli on sellainen ihminen ja vanhemmat ovat sellaisia , joita oikeasti kiinnostaa. Mikäli mitään apua lapsi ei saa näin, jää jäljelle lasu-ilmoitus (no niin, siinä se tuli, apua), koska lapsi selvästi tarvitsee apua. Joku syy hänellä varmaan tuohon varasteluun on, on se sitten itse keksitty tai mahdollisesti lapsi yrittää korvata siten jotain elämästään puuttuvaa.
Joka tapauksessa lapselle on hankittava apua ja pian, muuten hänellä ei ole tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi uskonut täällä koskaan kirjoittavani seuraavaa:
Jutelkaa opettajan kanssa, hän voi ohjata lasta ja vanhempia eteenpäin, mikäli on sellainen ihminen ja vanhemmat ovat sellaisia , joita oikeasti kiinnostaa. Mikäli mitään apua lapsi ei saa näin, jää jäljelle lasu-ilmoitus (no niin, siinä se tuli, apua), koska lapsi selvästi tarvitsee apua. Joku syy hänellä varmaan tuohon varasteluun on, on se sitten itse keksitty tai mahdollisesti lapsi yrittää korvata siten jotain elämästään puuttuvaa.
Joka tapauksessa lapselle on hankittava apua ja pian, muuten hänellä ei ole tulevaisuutta.
Opettajalle on jo aloituksen mukaan juteltu. Minäkin näen valitettavasti lasu-ilmoituksen tekemisen vaihtoehtona, varastelun lisäksi on hälyyttävää jos lapsen vanhemmat eivät tunnu välittävän ja tekevän asialle mitään. Lapsi on oikeasti paljon pahemmassa pulassa, jos varastelu jatkuu ja siihen puututaan vasta vanhempana - voi tulla lasu-ilmoituksen lisäksi merkintä rikosrekisteriin :( Olisi ehdottomasti lapsen edun mukaista, että varasteluun puututaan nyt (ja samalla selviäisi mahdolliset syyt varastelun taustalla, jos lapsella on ongelmia), ja jos vanhemmat eivät siihen pysty, ls-ilmoitus olisi ihan aiheellinen.
Onko tämä todella niin vakavaa eli lasu-ilmoituksen paikka? Onko kenelläkään muuten kokemusta varastelevista kavereista ja miten on toimittu? Onko tällainen kovin yleistä? Onko kokemusta vanhemmilla äideillä, että tämänkaltaisista tapahtumista olisi jo pitkä aika ja millainen oli jatko (teini-ikä yms.)?
Kyllä tuosta pitää lasu tehdä. Taustalla voi olla mitä tahansa. Normaali lapsi kyllä lopettaa varastelun viimeistään siinä vaiheessa kun jää kiinni.
Tekeekö asiasta vakavamman se, että lapsi on jatkanut varasteluaan ja nimenomaan hänen parhailta ystäviltä varastaa? Onko se vakavampaa, kuin esim. kaupasta karkin näpistys?
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö asiasta vakavamman se, että lapsi on jatkanut varasteluaan ja nimenomaan hänen parhailta ystäviltä varastaa? Onko se vakavampaa, kuin esim. kaupasta karkin näpistys?
No mun mielestä se, että varastaa ystäviltä ja jatkaa, vaikka jää kiinni, on huolestuttavampaa, kuin karkin näpistäminen kaupasta. Varastaminen on aina tietysti todella väärin, mutta kaupasta varastaminen voi mennä vielä kokeilunhalun tai jännityksen hakemisen piikkiin, ystäviltä varastaminen taas laittaa ajattelemaan, että miten pihalla lapsi on sosiaalisista pelisäännöistä ja empatiasta ym.
Millainen mielikuva vanhemmista on jäänyt? Oleellisimpana pitäisi sitä, että vaikuttaako siltä, että vanhemmat ovat oikeasti huolissaan ja puuttuvat asiaan? Jonkun täytyy ehdottomasti puuttua, vaikka sitten lasun, jos vanhemmat eivät sitä tee.
Voit tietysti vielä yrittää keskustella opettajan kanssa ja ottaa esille tuon lastensuojeluilmoituksen. Koululla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos epäilevät jotakin.
Vanhemmista on jäänyt ehkä välinpitämätön kuva, en sen syvällisemmin tänne kirjoita. Opettajaan uudelleen yhteys?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmista on jäänyt ehkä välinpitämätön kuva, en sen syvällisemmin tänne kirjoita. Opettajaan uudelleen yhteys?
Mitä se opettajalle kuuluu, jos varastelu ei tapahdu koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se opettajalle kuuluu, jos varastelu ei tapahdu koulussa?
Tämä on totta, opettaja ei varmaan voi tehdä mitään. Tytön luokalla oli kavereilta varastelija, tosi kiva tyttö muuten. Kun tytöillä tuli ikää lisää, loppui varastelu, suurin syy loppumiseen oli se, että kaverit alkoivat antaa tytölle suoraa palautetta ja sana alkoi kiertää. Kavereitta jääminen on aika ikävää, mutta jokseenkin tehokasta.
Opettajalle ei periaatteessa kuulu vapaa-ajan tapahtumat, mutta käytännössä niihinkin joutuu usein ottamaan kantaa - opettaja voi olla esimerkiksi ainoa keino tavoittaa jonkun toisen koululaisen vanhemmat.
Voit varmaankin soittaa myös lastensuojelun neuvontaan.
Mun miehen lapsi varastelee..vie multa koruja, serkkujensa luota leluja, tulipa meille kerran repullisen leluja kanssa jotka kaikki paljastuivat varastetuiksi. Viimeksi kun oltiin lapsen serkkujen luona niin lapsi oli käynyt salaa pudottelemassa mun laukkuun tavaroita, ja kun kotona hoksasin että laukkussani oli paljon lego-timantteja, barbien kenkiä ym. Niin lapsi alkoi syyttää että MINÄ olen ne varastanut kerta ne olivat mun laukussa. Kunmasti myös mun koruja on "vahingossa" joutunut lapsen reppuun. Meillä on nyt jouduttu sopimaan että kummassakin kodissa on omat lelut että huomataan jos lapsi on varastanut jotain kavereilta tai muualta. Tämä taas aiheuttaa sitä että lapsi "vahingossa" kantaa ne kaikki mieluisimmat lelunsa kotiin ja itkee kun ei ole mitään tekemistä.
Hävettää kun joka kerta saa kylässä käydessä käydä läpi oman laukun, takin taskut, miehen vaatteet ja lapsen vaatteet ennen kuin voidaan lähdä. Parin kaverin luo on jo tullut porttikielto.
Eikö opettajan ole syytä tietää, että jollain oppilaalla on vakavia ongelmia? Eihän ne ongelmat vapaa-aikaan rajoitu.
Mistä varastelu johtuu?
Muistan lapsuudestani pikkusiskoni kaverin, joka varasteli leluja. Siskoni kertoi mitä leluja oli hävinnyt ja sen jälkeen käytiin yhdessä hakemassa ne hänen luota. Yleensä kerroin tämän kaverin isosiskolle, joka kävi hakemassa lelut.
Ei pidetty tätä silloin mitenkään outona. Ajateltiin vain "Raija nyt vain on sellainen". Ei myöskään kerrottu vanhemmille. En tiedä mitä sille tytölle nykyään kuuluu.
Mun serkku oli varastelija, vei ensin barbien vaatteet, sitten barbit. Kaikki vähänkin erikoinen lähti hänen matkaan. Hänellä on runsaasti mt-ongelmia, hieman hidas. Ei varastele enää, mutta arvostelee jatkuvasti muita, painaa alas tunteakseen itsensä paremmaksi.
En enää ottaisi lasta kylään.
Pidän hänen vanhempiaan jännittävinä, jos lelujen määrä ei lisäänny kotona.