Ymmärtääkö kukaan ulkopuolinen eteläpohjalaista ylpeyttä (Härmä elokuva)?
No niin, otsikko tuli kysymys. Sukuni on niin pitkälle kun jaksaa katsoa pohojanmaalta kotoisin ja olen itse tunne-elämältäni syvässä suossa tuon eteläpohjalaisen ylpeyden kanssa. Muutin 3-vuotiaana Helsinkiin, enkä ole sen jälkeen käynyt eteläpohjanmaalla lukuunottamma muutamaa nuoruuden Provinssirock-reissua. En tapaa sikäläisiä sukulaisia tms. mutta syvässä istuu tunne-elämässä näemmä nuo klisheet.
Katsottiin miehen ja parin kaverin kanssa Härmä elokuva ihan hiljattain ja mun mielestä Mikko Leppilammen esittämä isoveli oli oikeassa koko ajan, ymmärsin hänen käytöksensä alusta alkaen ja olen sitä mieltä, että surullinen elämä, mutta eihän hänellä oikeasti ollut koskaan mitään muuta mahdollisuutta.
Elokuvan jälkeen muut päivitteli, että kylläpä kaunisnaama Mikko teki hyvän roolin, mutta eihän tollasta oikeesti kenelläkään olis, eikä tarvis tehdä.
No mitä helvettiä: Isä on antamassa talon tiloineen nuoremmalle veljelle, tuo on sen luokan nöyryyrys, että ei oikeasti voi jättää isää henkiin. Tässä elokuvassa se tapahtui näppärästi ja kivuttomasti; jätetään se ukko hukkumaan. Miten tuon tekis nykypäivänä?
Tässä leffassa oli mun mielestä hyvä, kun oli kaksi kaunista poikaa; Mikko se paha veli ja Lauri puhtoinen rakkaus sydämessään.
Tosi asiallisesti jokainen oikeasti pohjalainen ymmärtää häjyn isoveljen käytöksen. Elokuvan rakkaustarinahan olikin vain suurta yleisöä varten.
Mielipiteitä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu käydä Pohjanmaalla ja ärsyttää se töllääminen. Pitää "oikee vahrata jotta kuka tuo on ja mitä se täällä teköö ". Kyttäämisestä tunnistaa juntin, epäkohteliaan sellaisen.
Olen ajatellut joskus samoin ja ärsyyntynyt. Kunnes itse syyllistyin tuijottamiseen, kun yritin tihrustaa onko vastaantulija eräs tuttuni. Olisi ollut hauska vaihtaa kuulumisia, jos olisi ollut.
Näillä leveysasteilla on usein ulkona niin hämärää, että pitää vahtaamalla vahdata, jos aikoo jotain erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joutuu käydä Pohjanmaalla ja ärsyttää se töllääminen. Pitää "oikee vahrata jotta kuka tuo on ja mitä se täällä teköö ". Kyttäämisestä tunnistaa juntin, epäkohteliaan sellaisen.
Ja luuletko, että kyttääminen ja junttimaisuus on vain ja ainoastaan Etelä-Pohjanmaan (vai tarkoitatko tosiaan Pohjanmaata?) erikoisuus? Siis etkö ole matkustellut muualla Suomessa? Juntteja ja kyräilyä esiintyy ihan kaikkialla maailmassa ja joka puolella Suomea. Eniten tietenkin pikkupaikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan rauhassa ylpeitä alueestanne ja sen väestöstä. Kehukaa itseänne maasta taivaisiin, sillä kukaan muu ei sitä tee. Muualle päin elämänne, tapanne ja ajatuksenkulkunne avautuu lähinnä junttiutena. Kun puhutaan suomalaisista juntteina, sivistymättöminä, peräkammarinpoikina, urpoina, moukkina, persuina jne. niin katseet kääntyvät alueenne suuntaan...
Ja itäsuomessako ne sivistyneet ja hienostuneet ihmiset asuu? Kieroja ja vastuu kuulijalla-tyypit??? Ja sitten eteläsuomesta löytyy ne hienot turkulaiset jotka on aina jotenki toispuoljokkee, ja hesalaiset pissikset, juopot, narkit ja muut sinne kerääntyneet kylähullut, Helsinkihän on kuulemma Suomen savolaisin kunta, nykyään ehkä on vielä tummemmat kansallisuudet sen vallanneet, mutta eipä se kivikylä ole sen kummempi maailman mittakaavassa kuin Seinäjokikaan.
Tämä on kyllä huvittavaa. Ovatko karjalaiset, savolaiset, satakuntalaiset ja vaikka lappilaiset jotenkin erityisen fiksua ja sivistynyttä porukkaa? Oikeita kosmopoliitteja ja älyköitä? Anna mun nauraa. Eteläpohjalaisuus on tosiaan punainen vaate monelle.
Älkääs nyt poiketko aiheesta, kyllä niistä savolaisista, lappilaisista, stadilaisista ja turkulaisista herjaa saadaan ihan yhtä lailla, mutta tämä ketjun aloitus nyt käsittelee eteläpohjalaisuutta, ja lähinnä siinä muodossa miten se elokuvissa esitetään. Muunlaistakin pohjalaisuuta varmaan on (ei vain ole tullut tosielämässäkään vastaan...)
Savossa joku kävi baarissa ja huomasi kun joku niisti sormiin ja pyyhki sormet hiuksiinsa :(
Tämmöistä ei pohjanmaalla ole tehty koskaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan rauhassa ylpeitä alueestanne ja sen väestöstä. Kehukaa itseänne maasta taivaisiin, sillä kukaan muu ei sitä tee. Muualle päin elämänne, tapanne ja ajatuksenkulkunne avautuu lähinnä junttiutena. Kun puhutaan suomalaisista juntteina, sivistymättöminä, peräkammarinpoikina, urpoina, moukkina, persuina jne. niin katseet kääntyvät alueenne suuntaan...
Ja itäsuomessako ne sivistyneet ja hienostuneet ihmiset asuu? Kieroja ja vastuu kuulijalla-tyypit??? Ja sitten eteläsuomesta löytyy ne hienot turkulaiset jotka on aina jotenki toispuoljokkee, ja hesalaiset pissikset, juopot, narkit ja muut sinne kerääntyneet kylähullut, Helsinkihän on kuulemma Suomen savolaisin kunta, nykyään ehkä on vielä tummemmat kansallisuudet sen vallanneet, mutta eipä se kivikylä ole sen kummempi maailman mittakaavassa kuin Seinäjokikaan.
Tämä on kyllä huvittavaa. Ovatko karjalaiset, savolaiset, satakuntalaiset ja vaikka lappilaiset jotenkin erityisen fiksua ja sivistynyttä porukkaa? Oikeita kosmopoliitteja ja älyköitä? Anna mun nauraa. Eteläpohjalaisuus on tosiaan punainen vaate monelle.
Älkääs nyt poiketko aiheesta, kyllä niistä savolaisista, lappilaisista, stadilaisista ja turkulaisista herjaa saadaan ihan yhtä lailla, mutta tämä ketjun aloitus nyt käsittelee eteläpohjalaisuutta, ja lähinnä siinä muodossa miten se elokuvissa esitetään. Muunlaistakin pohjalaisuuta varmaan on (ei vain ole tullut tosielämässäkään vastaan...)
Savossa joku kävi baarissa ja huomasi kun joku niisti sormiin ja pyyhki sormet hiuksiinsa :(
Tämmöistä ei pohjanmaalla ole tehty koskaan :)
Aika paha. Tuossa kommentissa oli jo kunnon otetta :-) kyllä tuolla nokittelukisassa savolaisenkin saa hetkeksi hiljaiseksi... Kuopiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko, että kyttääminen ja junttimaisuus on vain ja ainoastaan Etelä-Pohjanmaan (vai tarkoitatko tosiaan Pohjanmaata?) erikoisuus? Siis etkö ole matkustellut muualla Suomessa? Juntteja ja kyräilyä esiintyy ihan kaikkialla maailmassa ja joka puolella Suomea. Eniten tietenkin pikkupaikkakunnilla.
En toki luule :D menikö pohojalaasjuntilla herneet nenukkaan? Tässä ketjussa käsitellään etelä-pohjalaisia, joten kirjoitin aiheeseen liittyvän kommentin.
Kyseistä elokuvaa tuntematta: eteläpohjalaisuutta on minusta yrittäminen ja suoruus. Ei julmuus ja itsekkyys, josta isänsä tappaminen perinnön takia kumpuaa.
Eli eteläpohjalaisuutta olisi vaikkapa se, että lähtisi ovet paukkuen kotitilalta ja loisi elämän itselleen muualla, jos isä on puolueellinen ja epäreilu.
Tuollainen isänsä tappaminen on minusta pohjalaisuudelle vierasta katkeruutta ja kavaluutta.
T. Kauhajokelainen ties kuinka monetta sukupolvea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki luule :D menikö pohojalaasjuntilla herneet nenukkaan? Tässä ketjussa käsitellään etelä-pohjalaisia, joten kirjoitin aiheeseen liittyvän kommentin.
En ole "pohojalaasjuntti", eikä minulla mennyt herne "nenukkaan". Tämä ketju nyt vain on täynnä typeriä kommentteja, jotka loppujen lopuksi eivät kuulu aiheeseen, ja oma kommenttisi on yksi näistä. Monella menee myös käsitteet sekaisin. Sinäkään et tiedä, mitä eroa on Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Se on toki ihan yleistä typerysten keskuudessa. Eteläpohjalainen muuten kirjoitetaan ilman yhdysmerkkiä.
HAHHAH ei tainnu mennä uusi vuosi ihan putkeen sulla?;) voi raukkaa. Täällä sitten kiukuttelemassa! Meneppäs nyt takaisin koloosi tai pyyhi ne hiekat vaginastasi. Pohjanmaa käsittää esimerkiksi vaasan, joten juu kyllä tiedän mitä se tarkoittaa.
Ja ihan tiedoksesi, tää palsta ei ole mikään äikän tai oikeinkirjoitus____tunti joten vain typerä ja pätevä asperger alkaa ulista jostain kirjoitusvirheistä.
Oletko sä kännissä?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole "pohojalaasjuntti", eikä minulla mennyt herne "nenukkaan". Tämä ketju nyt vain on täynnä typeriä kommentteja, jotka loppujen lopuksi eivät kuulu aiheeseen, ja oma kommenttisi on yksi näistä. Monella menee myös käsitteet sekaisin. Sinäkään et tiedä, mitä eroa on Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Se on toki ihan yleistä typerysten keskuudessa. Eteläpohjalainen muuten kirjoitetaan ilman yhdysmerkkiä.
HAHHAH ei tainnu mennä uusi vuosi ihan putkeen sulla?;) voi raukkaa. Täällä sitten kiukuttelemassa! Meneppäs nyt takaisin koloosi tai pyyhi ne hiekat vaginastasi. Pohjanmaa käsittää esimerkiksi vaasan, joten juu kyllä tiedän mitä se tarkoittaa.
Ja ihan tiedoksesi, tää palsta ei ole mikään äikän tai oikeinkirjoitus____tunti joten vain typerä ja pätevä asperger alkaa ulista jostain kirjoitusvirheistä.Oletko sä kännissä?
Ohis
Mun ei tarvi olla :) oletko sä vähän tosikko ja urpo? No ei pohjalaiselta voi muuta odottaakaan..
72, siltä on lääkkeet ottamatta. Kuvittelee puhuvansa pohjalaisille, ja olevansa hauska, vaikka on vaan helevetin tökerö ja tyhmä.
Pohjanmaa käsittää alueen, johon kuuluu Eteläpohjanmaa, Keskipohjanmaa ja Pohjoispohjanmaa. En muista onko väliviivoilla vai ilman enkä jaksa tarkistaa. Mutta siellä nyt on muutama muukin kaupunki kuin Vaasa;-)
Vierailija kirjoitti:
Pohjanmaa käsittää alueen, johon kuuluu Eteläpohjanmaa, Keskipohjanmaa ja Pohjoispohjanmaa. En muista onko väliviivoilla vai ilman enkä jaksa tarkistaa. Mutta siellä nyt on muutama muukin kaupunki kuin Vaasa;-)
Väärin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tiedoksesi, tää palsta ei ole mikään äikän tai oikeinkirjoitus____tunti joten vain typerä ja pätevä asperger alkaa ulista jostain kirjoitusvirheistä.Oletko sä kännissä?
OhisMun ei tarvi olla :) oletko sä vähän tosikko ja urpo? No ei pohjalaiselta voi muuta odottaakaan..
Tässä henkilössä haisee pahasti elämäm koulu. Ressukka luulee keskustelevansa yhden ja saman henkilön kanssa. Poistatit vielä itseäsi kirpaisevan kommentinkin. Tässä sulle omistettu video:
Nonih, keksitpä uuden sanan :DElämämkoulu! Oh, we got an badass here! Vittu mikä lapsi oot :D
79, Voit mennä muualle huutelemaan, sun kommentit ei nyt kiinnosta ketään, eikä ne ole liittyneet keskustelun aiheeseen millään tavalla varmaan koskaan.
Mitä tulee aloituksen aiheeseen, niin en minä ainakaan ajattele, että tuollainen kostaminen olisi jotenkin pohjalaista. Pikemminkin päinvastoin, pohjalainen on kovaäänisyyteen asti itsenäinen ja suora. Aloittaisi todennäköisemmin helvetillisen sukuriidan isänsä kanssa kuin antaisi isän hukkua.
Mutta hei, on pohjalaisissakin yksilöllisiä eroja ; )
Oon ollut huomaavinani, että pohjalainen ei myönnä itsessään olevan mitään vikaa. Ei koskaan. Mikä on kun muut ei tee niinku minä oon parhaaksi nähnyt, kun minä oon niin mahdottoman erinomainen. Koskaan et kuule pohjalaisen suusta lauseita " minä olin nyt väärässä ja sinä oikeassa ", " hyvä kun kerroit, en tiennytkään tuota " taikka " olisi pitänyt lukea ohjeet tarkemmin ".
Pohjalainen ei useinkaan tunnista ylpeyden ja häpeän eroa. Meille pohjalaisille on niin elintärkeää se ajattelutapa, että missään muualla ei voi olla paremmin kuin meillä. Kukaan muu ei voi tehdä asioita paremmin kuin me. Kaupungissa asuminen olisi ihan hirveää, kun ei tuntisikaan enää naapureita ja niiden sukuhistoriaa kolmen-neljän sukupolven takaa. Mistä niitä sitten arvostelisi? Mistä sitten tietäisi, että itse on parempi? Mistä tiedät taloyhtiön parkkihallissa, että kenen mikäkin auto on? Entä jos joku luulee, että se ruosteinen Corolla onkin minun? Entä jos joku luulee, että minä asun siellä vuokralla? Entä jos joku luulee minua köyhäksi? Lidliin en ainakaan mene. Ensinnäkään en ole niin köyhä ja toiseksi en anna rahojani saksalaisille. Sivuutan täysin luontevasti sen, kuinka S-ryhmän ja Keskon duopoli on tappanut pienet kaupat myös sieltä meidän kotikylältä. Sitäkään en noteeraa millään tavalla, että Lidlin tuotteet ovat suureksi osaksi suomalaisia. Eivät voi olla, kun purkissa lukee joku epämääräinen milbona eikä Valio. Käykö meidän navetan pihassa joku Milbonan maitoauto? Ei käy. Valion auto käy. Kun asiat ovat aina olleet samalla tavalla, niin en minä vaan hyväksy minkäänlaista muutosta. Se muutos on aina väärin. Se muutoshan tarkoittaisi sitä, että minä henkilökohtaisesti olen tehnyt asioita jollain muulla kuin sillä parhaimmalla tavalla. Minä joutuisin myöntämään itselleni ja mikä kauheinta, MUILLE, että en ole ollut koko ajan oikeassa. Minulle nauretaan huoltoaseman baarin nurkkapöydässä. Agrimarketin myyjät hiljentyvät ja vaihtavat merkitseviä katseita, kun minä saavun paikalle. Maine on mennyttä. Tuskin kehtaan pyytää naapurin Marttia puimatöihin avuksi tämän jälkeen. Kun en kertakaikkiaan voi puhua tunteistani ja kokemuksistani kellekään, niin hautaan ne vain sisälleni. Pyörin siinä omassa ahdistuksessani hautaan saakka. Mutta eivätpä vaan tiedä kaupunkilaiset mitä on pohjalaisen elämä. Kyllä tästä saa ylpeä olla.
- Eteläpohjalainen, jota riepoo suuresti pohjois- ja keskipohjalaisten yritykset ratsastaa eteläpohjalaisten maineella
Eteläpohjalaiset ansiota on se, että saamattomillakin mm. hesalaisilla on vapaa itsenäinen Isänmaa. Puolet jääkäreistä oli pohjalaisia, suojeluskuntalaisista puolet oli tammikuussa 1918 eteläpohjalaisia. Eteläpohjalaiset suojelukuntalaiset käynnistivät 28.1.1918 Neuvosto-Venäjän miehityjoukkojen aseistariisunnat ja vangitsemiset, 15.2.1918 mennessä eteläpohjalaiset olivat ottaneet lähes 20000 venäläissotilasta vangeiksi, kun taas muut vain vajaat tuhat. Eteläpohjalaiset VapausSoturit pysäyttivät sosialistisen bolshevismin Pohjois-Hämeeseen ja-Satakuntaan, eikä yksikään venäläinen miehittäjäsotilas tai punakaartilaisen maanpetturiterroristi tullut Etelä-Pohjanmaalle ase kädessä...ne jotka pääsivät, olivat sotavankeja. Vaasa oli vapaan Suomen pääkaupunki, Vaasaan nousivat maihin myös jääkärit, Seinäjoella sijaitsi Valkoisen armeijan pääesikunta....jne . Kaikkien muiden suomalaisten pitääkin päivittäin polvistua kumartamaan ja kiittämään Etelä-Pohjanmaata, Suomen itsenäisyydestä ja vapaudesta!
Kuormasta ottavat haapalautaa se siitä suoruudesta ja rehellisyydestä
Pohjanmaa on paras paikka asua ja yrittää..tän maan selkäranka ollu aina ja tulee aina olemaan.
Sulla ei vaan piisannu huumorintaju...