Ymmärtääkö kukaan ulkopuolinen eteläpohjalaista ylpeyttä (Härmä elokuva)?
No niin, otsikko tuli kysymys. Sukuni on niin pitkälle kun jaksaa katsoa pohojanmaalta kotoisin ja olen itse tunne-elämältäni syvässä suossa tuon eteläpohjalaisen ylpeyden kanssa. Muutin 3-vuotiaana Helsinkiin, enkä ole sen jälkeen käynyt eteläpohjanmaalla lukuunottamma muutamaa nuoruuden Provinssirock-reissua. En tapaa sikäläisiä sukulaisia tms. mutta syvässä istuu tunne-elämässä näemmä nuo klisheet.
Katsottiin miehen ja parin kaverin kanssa Härmä elokuva ihan hiljattain ja mun mielestä Mikko Leppilammen esittämä isoveli oli oikeassa koko ajan, ymmärsin hänen käytöksensä alusta alkaen ja olen sitä mieltä, että surullinen elämä, mutta eihän hänellä oikeasti ollut koskaan mitään muuta mahdollisuutta.
Elokuvan jälkeen muut päivitteli, että kylläpä kaunisnaama Mikko teki hyvän roolin, mutta eihän tollasta oikeesti kenelläkään olis, eikä tarvis tehdä.
No mitä helvettiä: Isä on antamassa talon tiloineen nuoremmalle veljelle, tuo on sen luokan nöyryyrys, että ei oikeasti voi jättää isää henkiin. Tässä elokuvassa se tapahtui näppärästi ja kivuttomasti; jätetään se ukko hukkumaan. Miten tuon tekis nykypäivänä?
Tässä leffassa oli mun mielestä hyvä, kun oli kaksi kaunista poikaa; Mikko se paha veli ja Lauri puhtoinen rakkaus sydämessään.
Tosi asiallisesti jokainen oikeasti pohjalainen ymmärtää häjyn isoveljen käytöksen. Elokuvan rakkaustarinahan olikin vain suurta yleisöä varten.
Mielipiteitä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Olkaa vaan rauhassa ylpeitä alueestanne ja sen väestöstä. Kehukaa itseänne maasta taivaisiin, sillä kukaan muu ei sitä tee. Muualle päin elämänne, tapanne ja ajatuksenkulkunne avautuu lähinnä junttiutena. Kun puhutaan suomalaisista juntteina, sivistymättöminä, peräkammarinpoikina, urpoina, moukkina, persuina jne. niin katseet kääntyvät alueenne suuntaan...
Ei e-Pohjanmaalla ole koskaan yritettykkään tehdä vaikutusta muihin kuin naapureihin. Ei siellä ketään kiinnosta mitä etelän ihmiset on heistä mieltä. Eivät ole sellaisia kuin suurin osa suomalaisista että "mitähän ne meistä miettii".
Siis Pussikaljaelokuvakin on tosi tarina ihan jokaisesta helsinkiläisistä, ku niistä se kertoo ja siellä se kuvattiin!!
Mielestäni Härmä oli ihan hyvä romantisoitu tarina eräästä sen ajan mahdollisesta elämästä. Tavalliset ihmisethän pelkäsivät ja inhosivat häjyjä, mikä jollain tapaa välittyy elokuvasta. Mutta en tiedä ymmärsivätkö kaikki kommentoijat ettei Kauhavan raitilla nykyään ajeta hevosvaljakolla. Miksi on niin paheksuttavaa olla mielissään omista juuristaan ja kulttuuristaan samaan tapaan kuin esim. turkulaiset, raumalaiset, porilaiset, savolaiset, lappilaiset...?
Vierailija kirjoitti:
Hyvää uutta vuatta kaikiille mammoolle. Moon Härmästä ja mun suurin hupi on olla hippasilla. Puukkohippasilla ja niin syrämmessä läikähtää kun saa puukollaa pikkusen tuikata ehtoolla kun raitilla tavataan.
Mä en häpiä juuriani ja misä moon kotoosin. Tulukaa vaan tänne kaikki raukat niin mää tuikkaan puukoolla kylykiluiren väliin, jotta niin soon vaan notta.
Kaikista suurin tyhmyyden osoitus on, ettei edes d-kirjainta opita sanomaan, vaan d on ikuisesti "ree"
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalainen "ylpeys" = tyhmyyttä, yksinkertaisuutta, sivistymättömyyttä, junttimaisuutta.
Eteläpohjalaiset sikiää tunnetusti lähinnä keskenään ja sukusiitoksen seurauksena väestö degeneroituu.
Eikös jossain Lapualla ole joku kyläkin jossa kaikki on sukua keskenään ja puolella joku kehitysvamma tai päävika?
Vierailija kirjoitti:
Renkää silimille tulla hyppimähän. Kun oiken tosissanna ruvetaan räknäämähän niin elätte pohojalaasia verottamalla keleen helsingin ketkut. Niin son vaan notta ruvetahan viämään Vaasan kautta ja jätetään teirät etelän julkisen loiset välistä pois, notta siinon teille.,kun tuutta silimille hyppimähän...
Notta se on notta. Tehrään etelän akoille kiusaa kun paskotaan housuihin, ja pestään ne itte. Notta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalainen "ylpeys" = tyhmyyttä, yksinkertaisuutta, sivistymättömyyttä, junttimaisuutta.
Eteläpohjalaiset sikiää tunnetusti lähinnä keskenään ja sukusiitoksen seurauksena väestö degeneroituu.Eikös jossain Lapualla ole joku kyläkin jossa kaikki on sukua keskenään ja puolella joku kehitysvamma tai päävika?
Koko pohjalainen uhoamisasenne on kehitysvamma ja päävika...
Vierailija kirjoitti:
Pohjalainen ylpeys on yksinkertaisuutta. Pohjattomasta yksinkertaisuudesta pulpahtaa oivalluksia joita kutsutaan ylpeydeksi. Vähän kuin keisari ilman vaatteita sadussa.
Keskari ilman vaatteita:D
Menkää terapeutille avautumaan kun tuntuu jääneen niin paljon hampaankoloon pohjalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalaiset sikiää tunnetusti lähinnä keskenään ja sukusiitoksen seurauksena väestö degeneroituu.Eikös jossain Lapualla ole joku kyläkin jossa kaikki on sukua keskenään ja puolella joku kehitysvamma tai päävika?
Asenteesi on loukkaavaa.
Mitään sisältöä ei sanomassasi ole vaan pelkkää haukkumista. Ilmoitan asiattomaksi.
En ole puhunut mitään negatiivista ihmisryhmästä, vaan mielenvikaisesta uhoamisasenteesta, joka tietyssä kulttuurissa on korotettu jonkunlaiselle jalustalle. Mielestäni pohjalainen uhoaminen ja puukottamisen ihannointi on yhtä sairasta kuin esim. "kunniamurhat".
Omassa tekstissäsi ei muuten ollut mitään muuta sisältöä kuin loukkaantuminen. Siinä meillä on sankari. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteesi on loukkaavaa.
Mitään sisältöä ei sanomassasi ole vaan pelkkää haukkumista. Ilmoitan asiattomaksi.
En ole puhunut mitään negatiivista ihmisryhmästä, vaan mielenvikaisesta uhoamisasenteesta, joka tietyssä kulttuurissa on korotettu jonkunlaiselle jalustalle. Mielestäni pohjalainen uhoaminen ja puukottamisen ihannointi on yhtä sairasta kuin esim. "kunniamurhat".
Omassa tekstissäsi ei muuten ollut mitään muuta sisältöä kuin loukkaantuminen. Siinä meillä on sankari. Not.
Sinunlaiselta näyttävä kusipäisyys on myöskin vastenmielistä. En tokikaan tarkoita että sinä olisit kusipää.
Sehän kertoo MENNEISTÄ ajoista ja huom, on ELOKUVA.
Ei siis todellisuutta..
Eikös jossain Lapualla ole joku kyläkin jossa kaikki on sukua keskenään ja puolella joku kehitysvamma tai päävika?[/quote]
:D Kiitos päivän nauruista ja terveisiä Lapualta! :)
Väkivaltaisia tyyppejä on kaikkialla, mutta muualla Suomessa osataan hävetä niitä puukon kanssa heiluvia ressukoita. Eteläpohjalaisella taas alkaa puukkohipasta puhuttaessa silmät loistaa että kansanperinnettä ja oikeaa meininkiä.
Muualta kotoisin olevat pyörittelevät päätään niin kuin vieraasta, oudosta, takapajuisesta kulttuurista puhuttaessa.
Pohjalaiset, jos tuollainen väkivalta- ja uhokulttuuri on teille ominta itseänne, älkää kuvitelko että sitä kukaan muu arvostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää uutta vuatta kaikiille mammoolle. Moon Härmästä ja mun suurin hupi on olla hippasilla. Puukkohippasilla ja niin syrämmessä läikähtää kun saa puukollaa pikkusen tuikata ehtoolla kun raitilla tavataan.
Mä en häpiä juuriani ja misä moon kotoosin. Tulukaa vaan tänne kaikki raukat niin mää tuikkaan puukoolla kylykiluiren väliin, jotta niin soon vaan notta.
Tämä nyt oli muutenkin typerä provokommentti, mutta vielä typerämmän siitä tekee se, ettei osata kunnolla murretta ja kirjoitetaan vähän sinne päin. Harjoittele vielä lisää seuraavaa pohjalaisprovoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaisia tyyppejä on kaikkialla, mutta muualla Suomessa osataan hävetä niitä puukon kanssa heiluvia ressukoita. Eteläpohjalaisella taas alkaa puukkohipasta puhuttaessa silmät loistaa että kansanperinnettä ja oikeaa meininkiä.
Muualta kotoisin olevat pyörittelevät päätään niin kuin vieraasta, oudosta, takapajuisesta kulttuurista puhuttaessa.
Pohjalaiset, jos tuollainen väkivalta- ja uhokulttuuri on teille ominta itseänne, älkää kuvitelko että sitä kukaan muu arvostaisi.
En kyllä tunnista tuota. Häjyistä tehdään enemmänkin rankkaa pilaa kuin ihailtaisiin. Puukkoja kyllä ihaillaan. Ne on hienoa käsityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenteesi on loukkaavaa.
Sinunlaiselta näyttävä kusipäisyys on myöskin vastenmielistä. En tokikaan tarkoita että sinä olisit kusipää.
Kusipääksi on sanottu päin naamaakin, sitä voi odottaa, jos sanoo suorat sanat. Puhutaan asiasta, jos siinä on puhuttavaa. Minä olen sanonut mielipiteeni, sinulta on kuulunut vasta loukkaantumista
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Olet tosikompi tyyppi kuin pohjalainen koskaan.
Ja pohjalaisia sanotaan yksinkertaisiksi :)
Itse olen kyllästynyt kliseisiin Etelä-Pohjanmaasta kertoviin elokuviin. Sekä minä että mieheni olemmeko kotoisin sieltä, mutta asuneet lähes koko aikuisikämme muualle töiden perässä muuttaneina.
Minulle Etelä-Pohjanmaa on jotain muuta kuin väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Menkää terapeutille avautumaan kun tuntuu jääneen niin paljon hampaankoloon pohjalaisista.
Eikös tämä ole just oikea paikka avautua tästäkin asiasta? Vai eikö pohjalainen kansanluonne kestä erilaista näkökulmaa teihin?
E-Pohjanmaalla vuosia asuneena, minusta Leppilammen hahmo ei edustanut pohjalaista ylpeyttä. Ylpeä pohjalainen olisi tuossa tilanteessa lähtenyt Ameriikkaan ja palannut sieltä rikkaana, perustanut kaupan ja nainut vielä kauniimman tytön. Näyttänyt pikkuveljelle närhen munat. Tuo elokuvan käytös oli vain juopon öykkäröintiä, mitä kyllä sitäkin siellä ihan perinteisesti on esiintynyt.