Takan käyttäjät hoi, neuvoja kaipaillaan!
Asumme uudessa asunnossa ja takka on meille uusinta uutta, eli ei kokemusta. Osaamme toki sytyttää takan oikeaoppisesti pellit ja tuhkaluukku auki mutta nyt en osaa yhtään arvioida milloin pellin voi sulkea. Tulisijassa itsessään ei ole enää hiillosta mutta huomasin että tuhkaluukkuun on tippunut kytemään joitakin palasia punaisella hehkulla.. Miten tuosta tietää milloin on turvallista pistää peltiä kiinni että voi herätä aamullakin..?
Kommentit (11)
Sitten kun pesä on musta niin pellit voi laittaa kiinni, tuhkaluukkuun putoaa oletettavasti niin pieniä palasia että ne ei tuota häkää. Meillä laitetaan välillä isosta leivinuunista pellit kiinni kun hehkuu punamustana muutamia hiiliä.
Pönttöuunit odotetaan aina mustaksi saakka ennen pellien kiinni laittoa.
Sinistä liekkiä jos näkyy niin ei missään tapauksessa sitten saa laittaa kiinni..
Sen voi odottaa että viimeinenkin hiili sammuu. Se ei kestä kauaa kun pöyhii hiiliä että ne ei ole tuhkan alla. Saa mielenrauhan.
Ite oon laittanut pellit kiinni vaik on siel tuhkasäiliössä pieniä punaisia palasia. Luotan et häkävarotin toimii ja sellainen kannattaa olla jos on tulisija. Hengissä ollaan ja näin on toimittu monta vuotta. Tosin meillä toi pelti ei ole täysin "tiivis".
Vierailija kirjoitti:
Ite oon laittanut pellit kiinni vaik on siel tuhkasäiliössä pieniä punaisia palasia. Luotan et häkävarotin toimii ja sellainen kannattaa olla jos on tulisija. Hengissä ollaan ja näin on toimittu monta vuotta. Tosin meillä toi pelti ei ole täysin "tiivis".
Häkä on vaikea mitattava, koska se on äärimmäisen kevyt kaasu, ja pienikin ilmavirta voi ohjata sen pois häkävaroittimen anturin ulottuvilta. En luottaisi siihen täysin. Ja häkä myös tykkää olla matalalla, eli ei osu välttis korkealle ripustettuun varoittimeen.
Teidät kyllä pelastaa, jos pelti ei ole tiivis.
Älä laita kokonaan kiinni kun hiilet punaisina.
Laitetaan kiinni sitten kun on täysin musta. Yllättävän pienestä kekäleestä tulee häkää, on vahingossa testattu muutaman kerran kun on joku talouden ulkopuolinen lämmittänyt meillä ja sulkenut tiiviit pellit mielestään sopivaan aikaan. Eli sekoitusta vielä kerta pari 10 min välein senkin jälkeen kun näyttää mustalta. Ei ole vaikuttanut lämmön säilymiseen mutta mielenrauhaan kylläkin. En luottaisi varoittimiin, viimeksi kun tuli savut sisälle yksi ei pihahtanutkaan vaikka olisi pitänyt.
Pelti kiinni sitten kun on vain mustaa jälellä. Itse laitan peltiä joskus vähän pienemmälle loppuvaiheessa.
Ja suosittelen kanssa noita häkävarottimia!
Vierailija kirjoitti:
Pelti kiinni sitten kun on vain mustaa jälellä. Itse laitan peltiä joskus vähän pienemmälle loppuvaiheessa.
Ja suosittelen kanssa noita häkävarottimia!
Ikävä tässä on se kun tuo tulisija kyllä sammuu kokonaan mutta tuhka-astiassa kytee vaikka kuinka paljon pieniä murusia ja niitä on ikävä etsiskellä tuhkan seasta.. Pitänee hommata mittari
Älä stressaa. Mä teen niin, että annan pesän palaa täysin mustaksi, ja sitten katson kellosta siihen 40 min päälle. Siihen mennessä tuhkasäiliöstä on palaneet loputkin eikä tarvi mitään siellä kaivella... Ei tää niin vaikeeta ole.
Ei siis luukkuun vaan tuhkasäiliöön, vai miksikä sitä nyt kutsutaankaan..
Ap