Miksi et tykkää matkustelusta?
Vaikka sinulla olisi rahaa ja kaikki mahdollisuudet, mutta et silti matkustele, miksi?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunkea vastaamaan vaikka en ole kohderyhmää. (Eikös se ole palstan normaalitapakin?) Tää oli valaisevaa! Olen aina ihmetellyt miksi joku ei halua matkustaa. Erikoisinta mielestäni on tuo, että "matkustaminen vie enemmän kuin antaa" ja joutuu näkemään vaivaa, että siitä saisi jotain. Siis sehän on juuri osa matkustamisen ihanuutta kun joutuu vaivautumaan etu- ja takakäteen! Ainoa minun näkökulmastani järkevä syy on tuo, jos työn takia joutuu matkustamaan paljon, silloin tuntuu järkeenkäyvältä, ettei enää lomalla huvita.
Tarkoitatko että jos se on sinulle ihanuutta, niin kuvittelet sen olevan sitä kaikille muillekin? Ihmeellistä miten jotkut ihmiset eivät osaa ajatella asioita yhtään toisten näkökulmista...sanotaan että matkailu avartaa, mutta eipä tuo väite ole ainakaan sinun kohdallasi toteutunut.
Enpä tarkoita. Totta kai olisin voinut pitää tuon kommenttini itselläni. Minusta oli oikeasti mielenkiintoista saada selville asioita, joiden vuoksi jotkut eivät pidä matkaamisesta. Arvelin, että kyllä te yhden vilpittömästi vastahankaisen jutun siedätte varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunkea vastaamaan vaikka en ole kohderyhmää. (Eikös se ole palstan normaalitapakin?) Tää oli valaisevaa! Olen aina ihmetellyt miksi joku ei halua matkustaa. Erikoisinta mielestäni on tuo, että "matkustaminen vie enemmän kuin antaa" ja joutuu näkemään vaivaa, että siitä saisi jotain. Siis sehän on juuri osa matkustamisen ihanuutta kun joutuu vaivautumaan etu- ja takakäteen! Ainoa minun näkökulmastani järkevä syy on tuo, jos työn takia joutuu matkustamaan paljon, silloin tuntuu järkeenkäyvältä, ettei enää lomalla huvita.
Tarkoitatko että jos se on sinulle ihanuutta, niin kuvittelet sen olevan sitä kaikille muillekin? Ihmeellistä miten jotkut ihmiset eivät osaa ajatella asioita yhtään toisten näkökulmista...sanotaan että matkailu avartaa, mutta eipä tuo väite ole ainakaan sinun kohdallasi toteutunut.
Enpä tarkoita. Totta kai olisin voinut pitää tuon kommenttini itselläni. Minusta oli oikeasti mielenkiintoista saada selville asioita, joiden vuoksi jotkut eivät pidä matkaamisesta. Arvelin, että kyllä te yhden vilpittömästi vastahankaisen jutun siedätte varmaan.
Siinähän niitä syitä sinulle lueteltiin, mutta ainoastaan yhden kelpuutit järkeväksi.
Ihmiset nyt sattuvat haluamaan elämältä erilaisia asioita. Itse rakastan matkustamista, mutta esim. työkaverini mielummin sisustaa asuntoaan usein ja käyttää loput rahat vaatteisiin ja ravintoloissa syömiseen. Toinen työkaverini taas harrastaa koiria, eikä pysty/ehdi lähtemään ulkomaille.
No, en tiedä onko minulla mitään erityistä syytä, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi lähteä jonnekin muualle. En saa mitään elämystä siitä, että näen Eiffel-tornin livenä, paljon hienompaa on mielestäni lähteä vaikka järvelle kalaan tai metsään hiihtämään ja ihailla siellä ympäristöä. Italialaista ruokaa voin syödä Suomessakin, ei sekään vuoksi tarvitse Italiaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu surulliselta että joidenkin mielestä elämässä parasta on kököttää vain kotona, katsoa tvtä ja syödä eineksiä. Mihin tunnelukkoon he ovat oikein juuttuneet? :(
Joo, minäkään en jaksa koko ajan kököttää vain kotona. Jos en ulkomaille juuri silloin matkusta, niin ainakin kotimaassa on silloin päästävä jonnekkin. Suomi on niin pieni maa, että täällä ehtii helposti käydä joko omalla autolla tai julkisia käyttäen vaikka viikonlopun tai ainakin pidennetyn viikonlopun aikana reissun toisella puolella Suomeakin.
Olen aina rakastanut matkustamista, mutta viime aikoina minua on jotenkin ruvennut tympäisemään se. Juurikin tuo odottaminen ja matkustaminen on helvetin ärsyttävää. Nuorempana se lentomatkustaminen oli vielä hohdokasta, kun se ei ollut niin tuttua. Mutta nyt se on vain pakollinen juttu matkustamisessa. Ärsyttää, kun sinne lentokentälle pitää raahautua niin aikaisin ja siellä kulkea kaikkien turvatarkastusten sun muiden läpi. Ärtyvän suoliston takia monen tunnin istuminen koneessa on toisinaan tuskallista. Muutenkin ulkomailla joutuu aina syömään vähän eri ruokaa kuin kotona, mikä taas usein lisää vatsavaivoja. Lisäksi vituttaa, että siellä matkakohteessa pitää liikkua kauheasti, että näkeekin jotain. Kaikki nähtävyydet ovat usein ruuhkaisia eli jonotusta luvassa sielläkin. Ja ei ne maisemat niin erikoiset lopulta ole, saman voi nähdä netistä valokuvissa.
Olen introvertti ja nautin omasta rauhasta. Sen verran ujo ja arka olen, etten yksin uskaltaisi matkustaa. Jossain vaiheessa matkaa sitä vaan kyllästyy, kun pitää koko ajan hengata sen matkakumppanin kanssa. Vituttaa, että joku kuuntelee ja odottaa vuoroaan hotellihuoneen vessan ulkopuolella. Ärsyttää nukkua samasssa huoneessa toisen kanssa ja pelätä, että kuorsaako se taas koko yön ja pitää minut hereillä. Kyllä loppulomasta alkaa olla jo aika kyllästynyt siihen matkakumppaniin :)
Uskon, että tulen vielä matkustamaan, mutta kyllä se tietynlainen hohto siitä on jo mennyt, kun sen verran on jo tullut kierrettyä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
No, en tiedä onko minulla mitään erityistä syytä, mutta en oikein keksi syytä miksi pitäisi lähteä jonnekin muualle. En saa mitään elämystä siitä, että näen Eiffel-tornin livenä, paljon hienompaa on mielestäni lähteä vaikka järvelle kalaan tai metsään hiihtämään ja ihailla siellä ympäristöä. Italialaista ruokaa voin syödä Suomessakin, ei sekään vuoksi tarvitse Italiaan lähteä.
Mutta vertaapa sitä kalastamista esimerkiksi purjekalojen tai marliinien kalastamiseen tropiikissa tai piraijoiden kalastamiseen Amazon-joella tai sitä hiihtämistä hiihtämiseen Alpeilla tai Kalliovuorilla. Tuskin ovat samoja asioita.
Voitko kalastaa trooppisia kaloja Suomessa tai hiihtää Suomessa vuoristossa? Tuskin vain.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu surulliselta että joidenkin mielestä elämässä parasta on kököttää vain kotona, katsoa tvtä ja syödä eineksiä. Mihin tunnelukkoon he ovat oikein juuttuneet? :(
Surullista, että sinä näet tällaisen elämän matkustelun ainoana vaihtoehtona. Onko se surullista, että minä opiskelen, lenkkeilen, uin, käyn sukulaisten luona, käyn usein ulkona syömässä yms? Television ostin vasta vähän aikaa sitten, mutta harvakseltaan tulee katsottua. Enkä syö eineksiä, vaan teen ruuan laadukkaista raaka-aineista aina itse.
Olen tehnyt ensimmäiset ulkomaanmatkani interreilaamalla ja ollut riittävästi ulkomailla töissä. Jo reilatessa huomasin, että kiinnostuksen kohteeni ovat niin erilaiset kuin muilla, että minun on mukavinta matkustaa yksin. Olen ruvennut inhoamaan liian lämmintä ilmastoa ja väkijoukkoja; olen myös pohjoismaalaisen ulkonäkönikin vuoksi niitä ihmisiä, joiden hihassa roikkuu kaikenlaista yrittäjää, kun liikuskelen ulkomailla. Viihdyn hurjan hyvin itsekseni veden äärellä miettimässä niitä ja näitä, ja vettähän täällä kotopuolessa riittää.
Tykkään katsella vieraita maisemia (en siis ihmisiä vaan maan ihmeitä), mutta kun kirjat ja netti on keksitty, minun ei tarvitse lähteä ihmettelemään niitä ulkomaille. Tykkään tulisesta ruoasta, ja sitä varten minulla onkin oma keittiö.
Tiivistettynä: olen nähnyt ihan tarpeeksi ja kyllästynyt siitä suurimpaan osaan. Matkustelu ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vertaapa sitä kalastamista esimerkiksi purjekalojen tai marliinien kalastamiseen tropiikissa tai piraijoiden kalastamiseen Amazon-joella tai sitä hiihtämistä hiihtämiseen Alpeilla tai Kalliovuorilla. Tuskin ovat samoja asioita.
Voitko kalastaa trooppisia kaloja Suomessa tai hiihtää Suomessa vuoristossa? Tuskin vain.
Eivät ole, kuten jo sanoin. Omassa mökkirannassa se kalastaminen omalla veneellä on tosiaan paljon hiemompaa kuin suuressa turistiveneestä oppaan johdolla jossain vieraassa paikassa. En tosiaan saa mitään irti siitä, että käyn nopeasti jossain vieraassa paikassa, teen jotain ja sitten lähden samantien pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt siis, voiko Suomessa olla ulkomailla. No ei voi. Ja jos ei ulkomailla ole mitään tarpeeksi kiinnostavaa, saako tykätä olla Suomessa? Ja minkä ihmeen takia turistit viitsivät tulla Suomeen, kun ei täällä ole marliineja ja alppeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän tyhmä?
Voitko sinä Amazoneilla hiihtää tunturissa tai kalastaa haukea? Tuskin vain?
Ei kiinnosta. Jos haluan tietää miltä Intiassa näyttää niin käynnistän Google Street Viewin. Miksi tuhlata aikaa ulkomalaisiin typeryksiin. Ei kiinnosta mitä Japanilainen mies ajattelee, tietäähän tuon että alaikäiset koulutytöt niillä vaan pyörii mielessä.
Pahimmillaan tulee työn vuoksi reilusti yli 100 matkapäivää vuodessa, niin eipä ihan hirveästi nappaa matkustella vapaa-ajalla. Lentämisessä tai hotelleissa ei ole mitään hohtoa.
Kotona on hyvä olla. Kaikki mitä tarvii on käden ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt siis, voiko Suomessa olla ulkomailla. No ei voi. Ja jos ei ulkomailla ole mitään tarpeeksi kiinnostavaa, saako tykätä olla Suomessa? Ja minkä ihmeen takia turistit viitsivät tulla Suomeen, kun ei täällä ole marliineja ja alppeja?
Olen nelivitonen mies ja olen asunut pitkiäkin aikoja maailmalla ja matkustanut todellakin paljon. Edelleen olen kahdesta viiteen päivää viikossa reissussa. En tiedä mitä tästä kaikesta on jäänyt käteen mutta alan saada tarpeekseni. Parikymmentä vuotta tien päällä alkaa riittää. Jos pitäisi sanoa yksi asia mitä maailmalta tällä hetkellä kaipaan on olla faijan kanssa pienessä veneessä ja pyydystämässä kuhia ja ahvenia. Kuten yksi tuttu sanoo: (liike)matkustus on kuin viina: sitä ei ikinä ole sopivaa määrää, ainoastaan liian paljon tai liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Jos haluan tietää miltä Intiassa näyttää niin käynnistän Google Street Viewin. Miksi tuhlata aikaa ulkomalaisiin typeryksiin. Ei kiinnosta mitä Japanilainen mies ajattelee, tietäähän tuon että alaikäiset koulutytöt niillä vaan pyörii mielessä.
Mitä paikkoja olet katsonut Intiasta? Yritin äsken katosa miltä näyttää Delhissä, mutta eipä ollut street viewieä, toki kartalle tuli jotain yksittäisiä kuvia, mitä pääsi kurkkimaan.
Itselle oli vähän yllätys että Saksasta on myös erittäin vähän Street viewiä googlessa ja siitä vähästäkin melkein kaikki kohteet on sutattu tunnistamattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla vähän tyhmä?
Voitko sinä Amazoneilla hiihtää tunturissa tai kalastaa haukea? Tuskin vain?
Kyllä muuten voi kalastaa haukia, siellä suunnalla elelee jättihaukiakin, jotka ovat isompia, kuin täällä Suomessa.
Siellä on muutenkin tuo lajikirjo vähän toista luokkaa, kun täällä Suomessa. Siellä on niin paljon eri eläinlajeja ja kasvilajeja, että kaikkia ei edes tunneta ja koko ajan löytyy uusia lajeja lisää.
Lisäksi Suomessa tuntureilla hiihtäminen on kuin lasten pulkkamäessä hiihtämistä verrattuna hiihtämiseen oikeissa vuoristoissa ulkomailla. Pienet korkeuserot ja mäkien loivuus ei ole kunnon vuoristoon verrattuna mitään.
Sitten kun Suomi pystyy tarjoamaan eksoottista luontoa ja vuoristoja vastaavia mahdollisuuksia, niin voin sitten lomailla Suomessa.
Mä kärsin kamalasta matkapahoinvoinnista, ja sen takia en ilmeisesti ikinä ole haikaillut matkoille. Ulkomaan matkoille ei ole varaa, mutta pelkään jo ajatustakin lentokoneessa olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuossako kaikki, mitä osaat itse kotonasi tehdä? Hanki nyt jotain virikkeitä elämääsi. Jos niitä ei ole ulkomaanmatkoilta tarttunut mukaan, niin etsi lähempää.
Tykkäisin matkustelusta ja minulla olisi siihen aikaa sekä varaa, mutta rohkeus puuttuu. Olen kroonisesti sydänsairas, joten väsyn nopeammin kuin terve ihminen. Kaikkein eniten pelkään sitä, että joutuisin ensiapuun tai sairaalaan vieraassa maassa - se on ihan tarpeeksi kauheaa kotimaassa ja omalla äidinkielelläkin.