Miksi et tykkää matkustelusta?
Vaikka sinulla olisi rahaa ja kaikki mahdollisuudet, mutta et silti matkustele, miksi?
Kommentit (71)
Koska mulla ei ole matkaseuraa ja lisäksi mulla on paniikkihäiriö, niin ahdistaa liikkua tuntemattomilla alueilla yksin.
Koska matkustan työni vuoksi paljon. Se on työtä ja vapaa-ajalla haluan viettää aikaa kotona, kiitos.
Koska matkustaminen on rajoittavaa. Joudut viettämään aikaa lentokentillä, joissa ihmismassoja paimennetaan karsinasta toiseen kuin karjalaimaa teurastamolla. Kontrolli joka valissä, epämukavat penkit, kalliit ruoat, eikä tietoakaan siitä, että voisi noudattaa omia tarpeitaa, nostaa jalkoja ylös, ottaa kenkiä pois, jne. Joka paikassa vieraita ihmisiä. Sama pätee pitkälle hotelleissa. Hyväkään hotelli ei ole yhtä mukava kuin koti, jonka olen järjestänyt juuri itseäni, phettäni ja omia tarpeitani varten. Joo, vastineeksi saa kokemuksia ja näkemyksiä, mutta jos haluan levätä ja rentoutua, ne eivät vain ole hintansa väärtejä.
Koska matkudtaminen vaatii vaivannäköä. Jotta sieltä saisi mitään kokemuksia ja näkemyksiä, on suunniteltava niiden hankkimista. Jos jäät vain hotelliin lepäämään, tai kävelet päämäärättömästi eteenpäin, saat kokemuksen vain siitä. Eikä se riitä epämukavuuden vastineeksi. Toisaalta suunnittelu on vaivalloista ja työlästä diihen verrattuna, että kotona tiedän, mistä saa parasta ruokaa ja mistä löytyy hyvä kirja.
Uusiin ihmisiin ja paikkoihin tutustuminen vie hirveästi energiaa. Se vie multa enemmän kun mitä antaa. Kotimaassa ja ihan lähialueilla ok pyörähtää parin päivän ajan, sen jälkeen palaan jo mielelläni kotiin.
En kaipaa mitään matkoilta. Mulla on mun arjessa kaikki mitä ikinä kaipaan, miksi menisin muualle? Olen ollut viimeksi matkalla vuonna 1986, enkä varmaan loppuelämässäni mene. En vaan koe matkustelua mitenkään innostavaksi tai palkitsevaksi. Iso syy on varmaan että olen erittäin introvertti: ulkomaailma yleisestikin kiinnostaa minua vähemmän kuin mielen sisäinen.
Mulla on sellainen ongelma, että en pysty kävelemään pitkiä matkoja, en pidä kuumasta ja lomat menee sukulaisten luona velvollisuuskäynneillä. Ruotsissa tai Virossa ehdin kerran vuodessa käymään. Ei niinkään kyse ole tykkäämisestä, vaan käytännön sanelema juttu. Islantiin on haave lähteä, siellä ei ole liian kuuma ja varmaan autollakaan ei ole niin paha ajaa. Sekin on ongelma, etten uskalla ajaa vieraassa maassa autolla ja myös autolla ajo tuntuu jaloissa, jos sitä on liikaa. Busseissa taas tulen huonovuontiseksi.
Koita matkustaa ite ärtyneensuolen oireryhtymän kanssa.
Mä olen kyllästynyt. Nuorena tuli matkustettua paljon. Mutta aika äkkiä mulle tuli se, että njääh, loppujen lopuksi joka puolella maailmaa on aika samanlaista, vähän eri näköistä, ruoka maistuu vähän eriltä, mutta ei se ole merkittävää.
Jotta minä kiinnostuisin matkustelusta, täytyisi päästä jotenkin ihan eri maailmoihin, esim. eri planeetoille joilla olisi ihan erilaisia otuksia kuin aina vaan ihmisiä. Ja kun se ei ole mahdollista, minä mieluummin matkustelen omassa fantasiamaailmassani kuin todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Koita matkustaa ite ärtyneensuolen oireryhtymän kanssa.
Pienellä vaivannäöllä onnistuu. T.IBS+Chroni
Vierailija kirjoitti:
Koska matkustan työni vuoksi paljon. Se on työtä ja vapaa-ajalla haluan viettää aikaa kotona, kiitos.
Koska matkustaminen on rajoittavaa. Joudut viettämään aikaa lentokentillä, joissa ihmismassoja paimennetaan karsinasta toiseen kuin karjalaimaa teurastamolla. Kontrolli joka valissä, epämukavat penkit, kalliit ruoat, eikä tietoakaan siitä, että voisi noudattaa omia tarpeitaa, nostaa jalkoja ylös, ottaa kenkiä pois, jne. Joka paikassa vieraita ihmisiä. Sama pätee pitkälle hotelleissa. Hyväkään hotelli ei ole yhtä mukava kuin koti, jonka olen järjestänyt juuri itseäni, phettäni ja omia tarpeitani varten. Joo, vastineeksi saa kokemuksia ja näkemyksiä, mutta jos haluan levätä ja rentoutua, ne eivät vain ole hintansa väärtejä.
Koska matkudtaminen vaatii vaivannäköä. Jotta sieltä saisi mitään kokemuksia ja näkemyksiä, on suunniteltava niiden hankkimista. Jos jäät vain hotelliin lepäämään, tai kävelet päämäärättömästi eteenpäin, saat kokemuksen vain siitä. Eikä se riitä epämukavuuden vastineeksi. Toisaalta suunnittelu on vaivalloista ja työlästä diihen verrattuna, että kotona tiedän, mistä saa parasta ruokaa ja mistä löytyy hyvä kirja.
Mitä opimme tästä - Älä siis poistu mukavuusalueeltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opimme tästä - Älä siis poistu mukavuusalueeltasi.
Tähän tutkimustieto jonka itse luin jokin aika sitten ja jota pidin mielenkiintoisena. Siinä oli todettu, että ekstrovertit usein kaipaavat vaihtelua ja uusia ärsykkeitä ja mukavuusalueelta poistumista, ja sille oli löydetty aivotoiminnallinen syy: heillä aivokuoren aktivaatio tavallisissa arkioloissaan on varsin alhainen, mikä ilmenee tylsistymisenä ellei siihen saa vaihtelua. Sitten taas introverteillä aivokuoren aktivaatio on varsin korkea vaikka olisivat omassa kodissaan kaikessa rauhassa, ja kaikki vaihtelu kuormittaa lisää, mikä voi tuntua liialliselta ja ahdistavalta. He kaipaavat yleensä tasapainoksi hyvin paljon rauhaa ja yksinäisyyttä, kun taas ekstrovertti kaipaa aivojen tilan tasapainottamiseksi seuraa ja menemistä.
Tuntuu surulliselta että joidenkin mielestä elämässä parasta on kököttää vain kotona, katsoa tvtä ja syödä eineksiä. Mihin tunnelukkoon he ovat oikein juuttuneet? :(
Lentäminen on epämukavaa. Matkoista saa vähemmän kuin mitä joutuu panostamaan. Kuten joku jo mainitsikin, kaikki paikat on lähes samanlaisia. Pitäisi tönkiä reppu selässä jotain epämääräisiä alueita, jotta ei olisi siellä missä kaikki muutkin. Ja silti olet. Nähtävyydet ei yleensä säväytä niin paljon kuin luulisi. Luultavasti johtuu ainaisesta tungoksesta ja jonottamisesta. Ja taksihinnoista neuvotteluista, vaikka silti tulet huijatuksi. On tullut kierrettyä maailmaa, mutta tähän tulokseen olen päätynyt.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät ei tykkää. Ja kaavoihin kangistuneet.
Voi ei. Saattaa joutua käymään paskalla vieraassa paikassa. Tai syömään outoa ruokaa!
En ole köyhä enkä vierasta manitsemiasi asioita. Olin jo 20 ikä vuoteen mennessä käynyt yli 20 eri maassa enkä nyt vanhempana ole enää kaipaillut ulkomaille matkustamista. Nautin kotona olemisesta tai suomessa matkustamisesta. Pariisista pidin valtavasti mutta en usko että se tuottaisi enää samaa reaktiota kuin viimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen asperger.
Luin just jostain jääkiekkoilijasta että hänellä on asperger ja hän viettää ihan normaalia elämää?
Pakko tunkea vastaamaan vaikka en ole kohderyhmää. (Eikös se ole palstan normaalitapakin?) Tää oli valaisevaa! Olen aina ihmetellyt miksi joku ei halua matkustaa. Erikoisinta mielestäni on tuo, että "matkustaminen vie enemmän kuin antaa" ja joutuu näkemään vaivaa, että siitä saisi jotain. Siis sehän on juuri osa matkustamisen ihanuutta kun joutuu vaivautumaan etu- ja takakäteen! Ainoa minun näkökulmastani järkevä syy on tuo, jos työn takia joutuu matkustamaan paljon, silloin tuntuu järkeenkäyvältä, ettei enää lomalla huvita.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu surulliselta että joidenkin mielestä elämässä parasta on kököttää vain kotona, katsoa tvtä ja syödä eineksiä. Mihin tunnelukkoon he ovat oikein juuttuneet? :(
Mikä siinä on surullista? Minusta se on mitä parhainta vain saada olla ja nauttia siitä hetkestä. Nuorena matkustelin paljonkin, mutta eipä se nyt mitään niin ihmeellistä ollut. Hauskoja kokemuksia toki ja hienoja paikkoja näki, mutta minusta ihan samanlaisen hienon kokemuksen saa vaikka lukemalla hyvän kirjan tai käymällä katsomassa hienon teartteriesityksen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunkea vastaamaan vaikka en ole kohderyhmää. (Eikös se ole palstan normaalitapakin?) Tää oli valaisevaa! Olen aina ihmetellyt miksi joku ei halua matkustaa. Erikoisinta mielestäni on tuo, että "matkustaminen vie enemmän kuin antaa" ja joutuu näkemään vaivaa, että siitä saisi jotain. Siis sehän on juuri osa matkustamisen ihanuutta kun joutuu vaivautumaan etu- ja takakäteen! Ainoa minun näkökulmastani järkevä syy on tuo, jos työn takia joutuu matkustamaan paljon, silloin tuntuu järkeenkäyvältä, ettei enää lomalla huvita.
Teetkö sinä itsellesi epämiellyttäviä asioita täysin vapaaehtoisesti, vain koska "pitää"? Se jos matkusteleminen ottaa enemmän kuin antaa, on hyvä syy. Ei ole sen vaivan arvoista ruveta väsyttämään ja vaivaamaan itseään jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että jos se on sinulle ihanuutta, niin kuvittelet sen olevan sitä kaikille muillekin? Ihmeellistä miten jotkut ihmiset eivät osaa ajatella asioita yhtään toisten näkökulmista...sanotaan että matkailu avartaa, mutta eipä tuo väite ole ainakaan sinun kohdallasi toteutunut.
Köyhät ei tykkää. Ja kaavoihin kangistuneet.
Voi ei. Saattaa joutua käymään paskalla vieraassa paikassa. Tai syömään outoa ruokaa!