Me Naisten kolumni koskien naisten häirintää suomalaisten miesten taholta.
Kolumnin mukaan ko. häirintä on kiinteä osa 12-30-vuotiaiden tyttöjen/naisten elämää. Tunnistatteko tämän? Outo, sillä minulle häirintä on ainakin ollut poikkeava ja harvinainen tilanne, ei todellakaan kiinteä osa elämää. Ja 12-vuotiaana sain olla ihan rauhassa. Eli miten suomalaiset naiset voi elää niiiiin eri todellisuudessa? Ja ei, ulkonäössäni ei ole vikaa..
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Oho, luin tuon kolumnin, ja nuo kolumnistin kuvaamat tapahtumat kuullostavat omissa korvissani täysin vierailta! En ole ikinä kokenut vastaavaa! Ehkä minussa on sitten sitä "kovuutta" mistä kolumnisti puhuu, koska en ole ikinä kokenut vastaavaa!!
En myöskään osaa kuvitella että kukaan tuntemista miespuolisista henkilöistä tekisi mitään sellaista!
En minäkään ole törmännyt häirintään, ainakaan mitenkään häiritsevissä määrin. Se ei silti tarkoita, että sitä ei olisi olemassa. Minun henkilökohtaiset kokemukseni kun eivät ole mitenkään universaaleja, vaan kykenen kyllä ymmärtämään, että häirintää voi olla minun kokemuksistani HUOLIMATTA.
Maailmassa tapahtuu paljon sellaisia asioita, mitä sinä et kenties osaa kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BTW, onko se häirintää, jos väärä mies osoittaa kiinnostusta?
Just toihan on sitä häirintää. Häirinnäksi riittää jos jos väärä mies edes katsoo pitkään. Kaikki on varmaan nyt ainakin tuollaista härintää kokeneet suomalaisten miesten taholta?
Viiskymppinen mies tuijottaa pitkään ja seuraa 12-vuotiasta. Olisko väärä vai oikea mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just toihan on sitä häirintää. Häirinnäksi riittää jos jos väärä mies edes katsoo pitkään. Kaikki on varmaan nyt ainakin tuollaista härintää kokeneet suomalaisten miesten taholta?
Alan uskoa, että osoitat sitä kiinnostustasi varsin vastenmielisellä ja tungettelevalla tavalla, jos kokemuksesi on tuollainen. Yritä käyttäytyä kuin normaali, sivistynyt ihminen, niin ehkä naisetkin suhtautuvat sinuun eritavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiskymppinen mies tuijottaa pitkään ja seuraa 12-vuotiasta. Olisko väärä vai oikea mies?
Parikymppinen nörttityyppi tuijottaa 18 vuotiasta suosittua ja menestyvää urheilijatyttöä. Olisko väärä vai oikea mies?
Onko olemassakaan enää sellaista asiaa jota nimen omaan suomalainen nainen ei kokisi sydäntäraastavaksi ongelmaksi? Kuinka tässä tuppisuiden maassa voi kukaan vakavissaan kuvitella että jokin massivisen mittakaavan häirintä olisi osa naisten kollektiivista tajuntaa? Kuulostaa jo melkoisen paranoidilta. Ilmeisesti tosiaan se hein sanominen silloin kun sen sanoo väärä mies, on häirintää. Oi aikoja, oi tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Oho, luin tuon kolumnin, ja nuo kolumnistin kuvaamat tapahtumat kuullostavat omissa korvissani täysin vierailta! En ole ikinä kokenut vastaavaa! Ehkä minussa on sitten sitä "kovuutta" mistä kolumnisti puhuu, koska en ole ikinä kokenut vastaavaa!!
En myöskään osaa kuvitella että kukaan tuntemista miespuolisista henkilöistä tekisi mitään sellaista!
Raiskaajakin on yleensä puoliso tai tuttu ihminen, josta ei olisi ikinä uskonut.
Ollessani teini olin ilmeisesti hehkeimmilläni. Esimerkiksi prismassa mies tuli vihjailemaan ja toinen bussipysäkillä. Eikä ne ollut mitään kivoja juttuja mitä ne sanoi.
Lisäksi koko teini-iän irc-galleriassa ällöt miehet kommentoi kuviin ja jotkut lisäs meseenki ja yrittivät saada webbicameraan.
Sitten se perusperäänhuutelu ja vislaaminen.
Tämä loppui pian sen jälkeen kun siirryin 20 puolelle. Ilmeisesti olin jo liian vanha. Nyt isketään vaan baarissa.
Tämä keskustelu on aivan samanlainen kuin kiusaajien puhe koulukiusauksesta. Mitäs läksit.
Oma kokemus maalta 1980-luvulta. Mentiin bussilla yläasreelle, kylän pojat hakeutuivat istumaan bussissa tyttöjen taakse penkkiin ja yrittivät kouria rintoja ja peppua selkänojanan takaa. Tätä jatkui koko yläaste. Osallisina kaikki tytöt, jotka bussia käytti. Kuski ei tehnyt asialle mitään, meitä hävetti niin ettei koskaan puhuttu vanhemmille tai opettajille.
Kesätyöpaikka: valtion virasto. Johtava virkamies ahdisti nuoria naisia arkistohuoneen nurkkaan ja pyysi kotiinsa drinksuille. Palkkioksi silkkihuiveja ja hajuvettä.
Suomi = vähättelijöiden maa. Ahdistelu on turhasta valittamista, ainiin paitsi jos sen tekee mamu! Jos suomalainen mies seuraa tai koskettelee se on vain ylireagointia ja vähintäänkin naisen oma syy. Jos maahanmuuttaja katsookin naista päin on ihan oikein valehdella, että kyse oli törkeästä raiskauksesta koska hei se ulkomaalainen varmasti tulee raiskaamaan, joten on ihan oikein jo ilmottaa törkeästä raiskauksesta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassakaan enää sellaista asiaa jota nimen omaan suomalainen nainen ei kokisi sydäntäraastavaksi ongelmaksi? Kuinka tässä tuppisuiden maassa voi kukaan vakavissaan kuvitella että jokin massivisen mittakaavan häirintä olisi osa naisten kollektiivista tajuntaa? Kuulostaa jo melkoisen paranoidilta. Ilmeisesti tosiaan se hein sanominen silloin kun sen sanoo väärä mies, on häirintää. Oi aikoja, oi tapoja.
Ja onko olemassakaan enää sellaista asiaa jota nimenomaan suomalainen mies ei kokisi hirveäksi loukkaukseksi itseään kohtaan? Kuinka tässä tuppisuiden maassa voi nainen enää puolustautua niljakkeiden häirinnältä ja lähentelyltä, kun vallalla on tämmöinen vähättelevä "tykkäät kuitenkin" - kultturi? Oi aikoja, oi tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuppisuukin voi seurata tai kosketella, ei siinä suuta tavitse avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole törmännyt häirintään, ainakaan mitenkään häiritsevissä määrin. Se ei silti tarkoita, että sitä ei olisi olemassa. Minun henkilökohtaiset kokemukseni kun eivät ole mitenkään universaaleja, vaan kykenen kyllä ymmärtämään, että häirintää voi olla minun kokemuksistani HUOLIMATTA.
Maailmassa tapahtuu paljon sellaisia asioita, mitä sinä et kenties osaa kuvitella.
Ok, ota nyt ihan iisisti ylireagoija! En missään vaiheessa väittänyt etteikö häirintää olisi olemssa. Normaalissa keskustelutilanteessa on ihan tavallista kertoa omista kokemukista. Minä satuin nyt toteamaan tässä keskutelussa etten itse ole koskaan kokenut sellaista häirintää mitä kyseinen kolumnisti kuvailee! Se että joku kertoo ettei ole häirintää siinä mittakaavassa kokenut kun joku toinen, ei tarkoita sitä että henkilön mielestä häirintää ei olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen nörttityyppi tuijottaa 18 vuotiasta suosittua ja menestyvää urheilijatyttöä. Olisko väärä vai oikea mies?
Miksi et vastannut kysymykseeni?
Kyllä minä miehenä uskon, että naiset kokevat häirintää (myös suomalaisten) miesten taholta. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Jotkut ikävät kokemukset voivat olla vain epämiellyttäviksi koettuja tilanteita, joissa häiritsijällä ei ole sen suurempaa taka-ajatusta. Ja sitten on tapauksia, jotka ovat häirintää ihan millä tahansa mittapuulla.
Enemmän minua huolestuttaa miten tällainen kirjoittelu vaikuttaa ihan tavallisiin kanssakäymistilanteisiin. Suomalaiset vähäpuheiset miehet pelotellaan niin etteivät uskalla ottaa edes normaalia kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Ja sitten saamme lukea naisten ihmettelyä, kun eivät houkuta kuin niitä känniääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vartenhan asiaa kysytään - että saadaan kerättyä useita kokemuksia. Missään olosuhteissa kukaan ei voi kieltää, ettei häirintää olisi ollenkaan, koskaan missään.
Sitten taas on toinen kysymys, että onko se kolumnistin tapaan oleellinen osa tietynikäisten naisten elämää vai enemmänkin poikkeus. Selfverberg mm. antaa ymmärtää, että naisten ahdistelusta huolestuneet tekee tätä itsekkin - eli hän feministiseen tyyliin hän syyttää poliittisesti väärinajattelijoita seksuaalisesta häirinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, ota nyt ihan iisisti ylireagoija! En missään vaiheessa väittänyt etteikö häirintää olisi olemssa. Normaalissa keskustelutilanteessa on ihan tavallista kertoa omista kokemukista. Minä satuin nyt toteamaan tässä keskutelussa etten itse ole koskaan kokenut sellaista häirintää mitä kyseinen kolumnisti kuvailee! Se että joku kertoo ettei ole häirintää siinä mittakaavassa kokenut kun joku toinen, ei tarkoita sitä että henkilön mielestä häirintää ei olisi olemassa.
Ylireagoija? Katsopa huviksesi, kumpi meistä niitä huutomerkkejä raiskasi.
Keski-ikäinen mies tuijottaa 14-vuotiasta ja hymyilee tälle epämiellyttävällä tavalla koko bussimatkan ajan. Tytön noustessa bussista mies hipaisee tytön reittä kädellään ja huokaisee.
Onko tämä seksuaalista häirintää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko olemassakaan enää sellaista asiaa jota nimenomaan suomalainen mies ei kokisi hirveäksi loukkaukseksi itseään kohtaan? Kuinka tässä tuppisuiden maassa voi nainen enää puolustautua niljakkeiden häirinnältä ja lähentelyltä, kun vallalla on tämmöinen vähättelevä "tykkäät kuitenkin" - kultturi? Oi aikoja, oi tapoja.
Ei se, että joku tuntee jotain subjektiivista, tarkoita että sitä olisi tosiasiallisesti olemassa. Näissä jutuissa heijastuu vain se tyttöjen jostain kummasta päähänsä saama etuoikeutettu asenne, että "me tytöt saadaan tehdä mitä halutaan, mut meitä kohtaan ei saakaan, lälläslää!!!" Voin sanoa että aivan saatanan ärsyttävä asenne, ja tietyt feministit vielä pönkittävät näitä sairaita etuoikeus/naiseus-asenteita. Teidän tyttöjen on aivan turha leikkiä tulella ja sitten itkeä kun näpit palaa. Ette te mitään luomakunnan ylimpiä ole kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä miehenä uskon, että naiset kokevat häirintää (myös suomalaisten) miesten taholta. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Jotkut ikävät kokemukset voivat olla vain epämiellyttäviksi koettuja tilanteita, joissa häiritsijällä ei ole sen suurempaa taka-ajatusta. Ja sitten on tapauksia, jotka ovat häirintää ihan millä tahansa mittapuulla.
Enemmän minua huolestuttaa miten tällainen kirjoittelu vaikuttaa ihan tavallisiin kanssakäymistilanteisiin. Suomalaiset vähäpuheiset miehet pelotellaan niin etteivät uskalla ottaa edes normaalia kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen. Ja sitten saamme lukea naisten ihmettelyä, kun eivät houkuta kuin niitä känniääliöitä.
Suomalaisten miesten tekemästä häirinnästä ei saa puhua, ettei suomalaiset miehet säikähdä ja uskalla enää ollenkaan ottaa kontaktia naisiin? Älä nyt vaan kerro kenellekkään että suomalainn mies on sinua kosketellut tai pyynnöistä huolimatta ei ole jättänyt rauhaan, ettei suomalaiset miehet saa traumoja ja jää ilman naista. Sehän se häirinnän syvin ongelma onkin!