Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kapellimestarin työstä ja sen vaikeudesta

Vierailija
30.12.2015 |

Harrastan rajoittuneesti klassista musiikkia ja ainaisen ihmettelyn aihe on kapellimestarin vaikutus esim. sinfoniaan, miltä se kuulostaa.

Kuinka paljon saman (sinfonian) sointiin vaikuttaa orkesterin kokoonpano ja kapellimestari? Kummalla on sointiin suurempi vaikutus? Kuuleeko sen ihan tavallinen musiikin kuuntelija vai tuleeko kuuntelijan olla kuinka harjaantunut? Ja miksi toisista kapellimestareista tulee nimekkäämpiä kuin toisista? Heillä kaikilla on kova musiikillinen tausta soittajana takana. Ja miksi naiskapellimestareita on edelleen vain vähän?

Siinäpä kysymyksiä, saisinpa vielä näihin vastauksiakin. Asiallisesti, kiitos.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmainta aavistusta. Samaa miettinyt itsekin..

Onko joku loistava sinfonia kapellimestarin, vai itse muusikoiden tuotos?

Toki ymmärrän kapellimestarin merkityksen, mutta miten merkityksellinen se OIKEASTI on, sitä en tiedä.

Vierailija
2/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni kapellimestareista on melko syvä. Sen olen havainnut, että kun uusi tahdipuikonheiluttaja täytyy saada parrasvaloihin, tapahtuu niin, että itse maestro sairastuu, ja sitten hänen tilalleen tulee uusi mestari. Tämä on järjestetty juttu. Partituurien lukeminen / tulkinta ei mitään rakettitiedettä ole, monet kapellimestarit eivät osaa edes sointuja. Luottamukseni klassisen musiikin piireihin on aina ollut häilyvä. Monesti kyseessä heidän taholtaan on pelkkä savuverhojen taakse piiloutuminen ja fasadi. Orkesterin nostaa tai tuhoaa patarumpujen soittaja. Kapellimestarille riittää että toimii ihmismentronomina, osaten heiluttaa tahtipuikkoa kolmion muotoisesti ja toimia majakkana yleisölle. Suurin työ tapahtuu kulisseissa, jossa maestro sparraa joukkuetta lätkävalmentajan oppien mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä kuulee milloin kapellimestari ei osaa työtään?

Vierailija
4/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni kapellimestareista on melko syvä. Sen olen havainnut, että kun uusi tahdipuikonheiluttaja täytyy saada parrasvaloihin, tapahtuu niin, että itse maestro sairastuu, ja sitten hänen tilalleen tulee uusi mestari. Tämä on järjestetty juttu. Partituurien lukeminen / tulkinta ei mitään rakettitiedettä ole, monet kapellimestarit eivät osaa edes sointuja. Luottamukseni klassisen musiikin piireihin on aina ollut häilyvä. Monesti kyseessä heidän taholtaan on pelkkä savuverhojen taakse piiloutuminen ja fasadi. Orkesterin nostaa tai tuhoaa patarumpujen soittaja. Kapellimestarille riittää että toimii ihmismentronomina, osaten heiluttaa tahtipuikkoa kolmion muotoisesti ja toimia majakkana yleisölle. Suurin työ tapahtuu kulisseissa, jossa maestro sparraa joukkuetta lätkävalmentajan oppien mukaan.

 

Ammatin halveeraamista ja osoittaa asiasta tietämättömyyttä.

Vierailija
5/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni kapellimestareista on melko syvä. Sen olen havainnut, että kun uusi tahdipuikonheiluttaja täytyy saada parrasvaloihin, tapahtuu niin, että itse maestro sairastuu, ja sitten hänen tilalleen tulee uusi mestari. Tämä on järjestetty juttu. Partituurien lukeminen / tulkinta ei mitään rakettitiedettä ole, monet kapellimestarit eivät osaa edes sointuja. Luottamukseni klassisen musiikin piireihin on aina ollut häilyvä. Monesti kyseessä heidän taholtaan on pelkkä savuverhojen taakse piiloutuminen ja fasadi. Orkesterin nostaa tai tuhoaa patarumpujen soittaja. Kapellimestarille riittää että toimii ihmismentronomina, osaten heiluttaa tahtipuikkoa kolmion muotoisesti ja toimia majakkana yleisölle. Suurin työ tapahtuu kulisseissa, jossa maestro sparraa joukkuetta lätkävalmentajan oppien mukaan.

 

Ammatin halveeraamista ja osoittaa asiasta tietämättömyyttä.

Olen pahoillani mutten usko sinun olevan kykenevä arvioimaan sitä aspektia.

Vierailija
6/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä orkesteri soittaa tietynlaista ohjelmistoa hyvin vaikka ilman kapellimestaria. Mutta hyvää orkesteria ei synny, jos joku ei potki porukkaa eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä kuulee milloin kapellimestari ei osaa työtään?

 

Kun orkesteri soittaa elottomasti. Parhaimmillaan kapellimestari saa välitettyä orkesterille haluamansa tunnetilan ja soinnin.

Vierailija
8/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan teoksesta/säveltäjästäkin. Joissain teoksissa on enemmän ohjeistusta tempojen ym. suhteen kuin toisissa, joten kapellimestarin liikkumavara vaihtelee. Mitään jumalan sanaahan ohjeistuksetkaan eivät lopulta ole, eli vapauksia voi ottaa silti. Mutta hyvä kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä orkesteri soittaa tietynlaista ohjelmistoa hyvin vaikka ilman kapellimestaria. Mutta hyvää orkesteria ei synny, jos joku ei potki porukkaa eteenpäin.

Toisaalta hyvätkään soittajat eivät takaa toimivaa orkesteria. Hyvässä orkesteissa soittajat ottavat toisensa huomioon ja luottavat toisiinsa.

Vierailija
10/11 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapellimestarilla on äärimmäisen iso merkitys. Esitystilaisuus ei ole ainoa hetki jolloin hän vaikuttaa teoksen esitykseen, vaan iso osa siitä tapahtuu jo harjoituksissa. Kun soitetaan teosta läpi, kapellimestari usein keskeyttää ja sanoo jollekin soittajalle "älä soita näin, soita noin ja jätä enemmän väliä noiden fraasin osien väliin". Toisaalta hän saattaa todeta, että teoksen dynamiikka toteutuu paremmin, jos tietyt soittimet soittavat hiljempaa ja toiset kovempaa kuin nuotteihin on kirjoitettu. Nuoteissa on usein loputtoman paljon pieniä kuvioita, koruja ja lyhyitä tempomuunnoksia, jotka soittajan tulee "kustua juosten" siinä kaiken muun rehkimisen välissä. Kun kapellimestari pysäyttää, käskee muun orkesterin hiljaiseksi ja hioo tietyn soittimen pienen korukuvion omasta mielestään täydelliseksi, soittaja oppii tekemään sen juuri halutulla tavalla.

Esitystilaisuudessa soittajat muistavat ne hienosäädöt jotka kapellimestari on heille määrännyt, ja kun hän osan keskellä kääntyy katsomaan juuri sinua ja viittaa hurmioitunut ilme kasvoillaan aloittamaan täysillä, se panee yrittämään parastaan ja soittamaan juuri niin kuin on sovittu. Kapellimestari ottaa vastuun siitä, että tulkitaan rohkeammin kuin miltä teos nuotteja läpi juoksemalla kuulostaisi.

Vaikka kapellimestari olisi nero ja kuulisi teoksen mielenkiintoisena ja monipuolisena päässään, siitä ei ole iloa, jos hän ei osaa ilmaista orkesterille miten sointi saadaan aikaan ja osaa viestiä sitä kaikille soittajille teoksen aikana samalla, kun pitää koko monimutkaista kudelmaa kasassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä kuulee milloin kapellimestari ei osaa työtään?

Soitto kuulostaa helposti tasapaksummalta ja epätarkalta. Aloitukset ja sisääntulot eivät onnistu jos kapellimestarin johtaminen on epäselvää. Taitavat soittajat voivat paikkailla johtajan pieniä puutteita, mutta sitten kun joku kantava instrumentti joutuu hukkaan, muiden soittajien on hyvin hankala saada siitä kiinni hyvällä tuloksella. Esim. jos on fraaseja, joiden pitäisi kuulostaa kysymykseltä ja vastaukselta, niin niistä voi puuttua se ajoituksen ja soittotavan tuottama sävy. Jos soittajat eivät tunne kappaletta ennestään, heidän on usein mahdoton omista nuoteistaan päätellä miten oma osuus istuu teokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän