Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Passattu mies - siskot, apua!

Vierailija
30.12.2015 |

Huomaan olevani tilanteessa, jossa mieheni on passattu täysin pilalle äitinsä puolesta.

Kyseessä 27-vuotias nuori mies, joka on asunut koko elämänsä vain äidinsä kanssa. Isä kuoli, kun mieheni oli 2-vuotias. Mieheni äiti on tehnyt KAIKEN mieheni puolesta eikä mieheni ole tarvinnut elämässään tikkua ristiin laittaa oikeastaan minkään asian suhteen. Hänen äitinsä yhä esimerkiksi laskee uuden verokortin pojalleen. Argh!!!

No, ajattelin, että kun hän asuu yksinään ja lopulta minun kanssa kahdestaan, niin mieheni kasvaa ja oppii olemaan oma-aloitteinen omien asioidensa suhteen. Olemme siis olleet 4 vuotta yhdessä, joista ensimmäinen vuosi asuttiin erillään omissa yksiöissä ja sen jälkeen muutimme yhteen. Mutta vielä mitä.

Mies on niin tottunut siihen, että hänen äitinsä aina pelastaa hänet ja hoitaa hänen asiansa, että sama asenne jatkuu vieläkin - hän ei käytännössä ota kunnolla vastuuta mistään ja jättää kaiken tekemisen viime tippaan. Käytännössä hän tietää, että vaikkei itse muistaisi jotain tärkeää asiaa hoitaa (esim. jokin verokortti-asia, isompi lasku tms.), niin hänen äitinsä kyllä aina vähintään muistuttaa ja usein hoitaakin asian mieheni puolesta.

Itseäni tämä tilanne sieppaa aivan älyttömästi. Olen saanut täysin toisenlaisen kasvatuksen - olen teinistä saakka oppinut hoitamaan omat asiani itse ilman vahempieni apua (toki apua pyydän, jos sitä tarvitsen). Minulle ei esimerkiksi tulisi mieleenkään pyytää äitiäni hoitamaan verokortti-asiani saatika varaamaan vaikka lääkäriä tai etsimään tietoa asiasta X.

Otin asian taas kerran esille ja sanoin miehelleni, että minä en aio häntä passata (enkä olekaan passanut) ja haluan, että hänkin ottaa omasta elämästään ja meidän yhteisistä asioista vastuun. En ala kenenkään äidiksi enkä suostu olemaan ainoa, joka hoitaa yhteisiä asioitamme (esimerkiksi nyt olisi asunnon ostaminen tiedossa ja pankki-asioita ym. siihen liittyen).

No, olimme anopilla käymässä ja mieheni kertoi siinä kahvitellessa, että olin paasannut miehelleni siitä, kuinka haluan itsenäisen miehen, joka huolehtii itse omat asiansa. Tähän anoppi tokaisi,että "voi kuule, niin minä poikani isänkin asiat hoidin, sehän on ihan normaalia! Varasin parturit ja lääkärit ja kaikki." Olin aivan suu auki - siis aikuinen nainen hoitaa aikuisen miehen puolesta tämän parturiajat ym?!?!? Siis voi jumalauta. Sama passaus on siis ollut olemassa jo silloin, kun mieheni isä oli elossa ja nyt tämä passaus on tietenkin siirtynyt mieheeni.

Ei auta, että minä en muistuta miestä jatkuvasti asioidensa hoitamisesta enkä tosiaan teekkään niitä hänen puolestaan, koska hänen äitinsä aina änkeää väliin ja hoitaa/muistuttaa miestäni hänen asioistaan. Olen koittanut siis omalla välipitämättömyydellä opettaa miehelleni, että hän on itse vastuussa omasta elämästään ja hänen tulee ITSE hoitaa omat asiansa, mutta ei - aina se anoppi putkahtaa.

Mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Kokemuksia passatuista miehistä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin oman avomieheni osittain juuri tuollaisen käytöksen takia ( ei sillä, oli suhteessa muutkin asiat pilalla). Jos aikuinen mies menee lukkoon kun pitäisi kirjautua verkkopankkiin ja hoidan itse ihan kaiken kauppareissuista laskuihin, siivoamiseen, ruoanlaittoon, ns. miesten hommiin niin ei kiitos.

Ex-anoppi hankki miehelle uuden asunnon ja hoiteli vakuutusasiat sun muut kuntoon. Että näin.

Vierailija
42/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä te naiset löydätte tuommoisia miehiä? Tai eivähän tuommoiset tapaukset ole mitään miehiä vaan pelkkiä pikkupoikia.

Miehenä ihan oikeasti ihmetyttää.

Nykyajan nuorissa miehissä se on aika yleistä, että äiti on passannut lähes piloille. Näin on omassa kaveripiirissäni usea nuori nainen todennut.

t. AP

Miksi äidit sitten tekevät karhunpalveluksen omille pojilleen? Eihän sitä ikinä tiedä milloin se äiti kuolee? Miten sitten käy tälle passatulle pojalle?

Kyllä olen onnellinen siitä minkä kasvatuksen minä sain. Sain apua kun pyysin mutta minulta vaadittiin myös jotakin ja piti käyttää niitä omia " hoksottomia " Joten kiitos äitini, joka kuolit äkillisesti nuorena. Isä oli kuollut aiemmin.

T: Mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista olisi kuulla, mitä muutosta tapahtuu miehessä sen jälkeen, kun anoppi kuolee.

Ratkeeko ryyppäämään, kun "elämä on niin paskaa"?

Vierailija
44/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jotkut vielä jaksaisivat vastata, vaikka lyhyestikin! Kaikki vertaistuki on tarpeen.

Ystävien kanssa jutellessani on käynyt ilmi, että miesten passiivisuus ja äitien passaamisluonne ovat aika yleisiä asioita. Esimerkiksi serkkuni mies ei 26-vuotiaansa osannut edes imuroida, kun muutti serkkuni kanssa yhteen!!!

Miksi ihmeessä osa äideistä passaa lapsensa pilalle??

t. AP

Olen joskus leikkinyt ajatuksella, että äidit kohtelisivat tyttäriään samalla tavalla kuin miten poikia on ihan normi kohdella. Tytöiltä odotetaan aiemmin ja isommissa asioissa oma-aloitteisuutta ja kykyä hoitaa asiat itse. On todellinen harvinaisuus, jos äiti siivoaa yläkouluikäisen tytön huoneen, poikien kohdalla homma menee varmaan 50/50. Kuin luonnostaan tytöt pestataan apureiksi ruuanlaittoon, pyykkihuoltoon ja tiskeihin, joihin perheen isäkään ei välttämättä osallistu millään tapaa, pojista puhumattakaan. Näin jälkikäteen olen palannut mielessäni monesti kesiin mökillä, jossa oltiin vaihtelevalla kokoonpanolla, mutta melkein koko kesän tyttö-minä ja kaksi suht samanikäistä poikapuolista serkkua. En muista montaakaan kertaa, että poikia olisi laitettu kuorimaan perunoita tai tiskaamaan, kun minulle se nakki napsahti liki päivittäin. Pojat kirmailivat ympäriinsä leikeissään ja minä jo aika pienenä alakouluikäisenä tein "naisten töitä". 

Äidit tietysti kaivavat tuollaisella toiminnalla hautaa itselleen, koska onhan paras tae hyvästä vanhuudesta se, että on tehnyt tyttölapsen... Tyttäret valvovat unettomia öitä jos eivät ehdi kahta kertaa viikossa laitoksessa olevan äitinsä luo, pojat käyvät jouluna ja syntymäpäivänä vaimonsa pakottamina, vailla huolen häivää. 

Meillä on tyttö saanut saman kohtelun kuin pojat - tai päinvastoin, miten vain. Siksi monissa juhlissa tyttöni ei lähde keittiöön avuksi eikä ymmärrä, kun täti tai kaaso tulee kuiskuttelemaan, että tarvittaisiin apua astioiden kuivaamisessa. Tyttöni (15v) hymyilee nätisti, katsoo kynsiään ja mekkoaan ja sanoo, että "kun me saatiin se kutsu, että tervetuloa juhlimaan, niin en huomannut tulla työvaatteissa". Lähes samanikäisiä poikiani ei ole kertaakaan pyydetty kaatamaan kahvia tai hoitamaan muiden lapsia, mutta oletusarvo on edelleenkin se, että tytöt menevät avuksi.

Ja jos se täti tai kaaso kääntyy minun puoleeni, että kai se Mira nyt voi hetkeksi tulla, niin minä hymyilen yhtä ystävällisesti ja huomautan, että tuolla salin etuosassa tms. on iso liuta aikuisia miehiä, sieltä varmasti joutaa useampikin avuksi. Kai ne osaa kuivat astioita, iso osa naimisissakin.

Vierailija
45/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä voin vastailla. Menin naimisiin ja hankittiin lapset. Ero tulossa. Ei muuttunut mies.

Mulla sama. Ei ne muutu, ei edes pakon edessä.

Vierailija
46/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt ehkä syytelty liikaa sitä anoppia. Tunnen samanlaisia passattuja miehiä, jotka olivat täysin avuttomia kun muuttivat ensimmäiseen opiskelukämppäänsä. Veivät pyykit äitinsä pestäväksi yms. Mutta vähän kerrallaan hekin alkoivat ottaa vastuuta. Samoin tunnen naisia, joiden isät hoitivat heidän pankkiasiansa senkin jälkeen kun naiset muuttivat omilleen.  Ja hekin ymmärsivät miten maailma toimii ja alkoivat elää kuten aikuiset.

Vaikka olisi miten passattu ja vaikka anoppi olisi miten halukas sitä jatkamaan, hän ei voi sitä tehdä jos mies ei anna. Jos mies antaa passaamisen jatkua melkein 3-kymppisenä, on vaikea uskoa että tilanne muuttuisi. Tai miehen se kuuluisi muuttaa.

Vierailija
47/47 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on myös tällainen passattu poika, perheen ainokainen ja äidin silmäterä. Kun emme asuneet yhdessä, anoppi kantoi kerran viikossa pojalle ruokakassit, pesi pyykit ja tiskasi tiskit. Kaiken hoiti ja mieheni isäkään ei katsonut asiakseen opettaa ns. "miehen töitä" pojalleen. Kun muutimme yhteen, söimme pitkään omia ruokia, koska mies osasi "tehdä" ainoastaan mikropitsaa ja kävi hakemassa anopilta ne samat ruokakassit mitä sai poikamiesvuosina. Mies kyllä hoiti laskunsa, mutta kaikki kodin työt jäivät auttamatta mulle ja sain olla kädestä pitäen opettamassa, miten tiskataan ja imuroidaan.

Kävi sitten kuitenkin niin ikävästi, että anoppi kuoli yllättäen sairaskohtaukseen. Se oli meille kova suru, mutta yllätyin, kuinka oikeastaan hyvin mieheni sen otti. Odotin paljon voimakkaampaa reaktiota, että häneltä putoaa täysin pohja elämästä kun äiti ei ole enää passaamassa. Mutta jotenkin hän siitä nousi ja alkoi pikkuhiljaa itsenäistyä, hoitamaan omia asioitaan. Tajusin, että kyllä mun mies osaa, mutta antoi äitinsä passata, ettei sille tulisi paha mieli.

Niin ja itsekin olen huomannut, että kyllä ne poikalapset lellitään pilalle. Jos minä ikinä poikaa saan, niin se laitetaan kotitöihin ihan siinä missä tytötkin.