Te joilla menee vähän ruokaan rahaa, minkälaisia ruokia teette/syötte?
Miellä on 4-5 henkinen perhe + pari kissaa, ja ruokakauppaan menee varmasti vähintään tonni kuussa. Meillä kaikki syö esim. jugurtteja ja vanukkaita aamu- ja iltapalaksi, ja lämmin ruoka tehdään kerran päivässä, ei yleensä mitään kovin monimutkaista koska minä olen töissä monesti viiteenkin niin ruoka pitää saada äkkiä, eli voi olla vaikka kalapuikkoja ja ranskiksia, ne ei maksa paljon, mutta aina sitä rahaa kauppaan vaan menee kun pitää ostaa kaikki muukin sälä, maidot, leivät, voi. leikkeleet... ei syödä edes paljon salaattia vaikka pitäisi, hedelmiä vaihtelevasti ja herkkujakin tulee ostettua, ja joskus esim. muroja.
Mies syö aamulla aina kaurapuuroa, mutta minä ja lapset ei syödä puuroa, eli pitää jotain muuta olla.
Kommentit (82)
Tein puoli vuotta äitiysloman lopulla ja hoitovapaalla halpaa ruokaa, koska oli rahat aina lopussa. Omia suosikkeja mm, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, nakkikeitto, kasvissosekeitto ja puurosta tehdyt sämpylät, punajuuret uunissa ja perunalohkoja ja salaatti välimeren tyyliin (mm. oliiveja ja kapriksia sekä paprikaa ja kurkkua). Syötiin myös välipalaksi smoothieta, johon työnsin jukurttia, rahkaa, mansikoita tai mangopilttiä ja banaania. Ei tarvitse sokeria. Lapset söi välipalalla usein näkkäriä ja juurespaloja tai jonkin hedelmän.
Aloitan aamuni aina munalla. Edullista ja "täyttävää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään ruoka rasvaisena ja vähäsokerisena. Näin ruokaa kuluu vähän, koska sitä ei tarvitse syödä paljon. Kasvikset kauden mukaan, marjoja kuluu myös.
Mäkin haluaisin meille tuollaisen ruokavalion, minä ja lapset ollaan sokerikoukussa, ja miehenkin pitäisi laihtua kun sillä on reuma. Mutta mulla jotenkin aina loppuu ideat kesken, että jos pääruuan tekeekin kuten karppaajat, niin mitä sitten syödään muulloin, jotain happamia marjoja? Mulla vihloo leukaperissä jo ajatuskin.
ap
Marjat ei maistu happamilta kun sokerikoukusta pääsee eroon. Ne kannattaa syödä kermavaahdolla, niin saa makeutta mukaan. (ei sokeria laiteta siihen vaahtoon)
Karppaajat syövät 3-4 ateriaa päivässä ilman välipaloja.
Sitten mennäänkin ojasta allikkoon, jos kuvitellaan, että marjojen päältä on jätettävä sokeri pois ja tilalle ladotaan kermavaahtoa.
Avaisitko vähän, mitä tarkoitat?
Sitä, että on naurettavaa pitää sokeria myrkkynä, jota ei saisi ruokavaliossa olla ja käyttää sen sijasta kovia rasvoja kerman muodossa. Jos haluaa ruokavaliota terveellisemmäksi, kannattaa sokerinkäyttöä vähentää ja kermavaahtoakin käyttää vain silloin tällöin, ei todellakaan osana arkea.
Taidat olla hukassa ravintoasioissa. Et edes tiedä, mitä tarkoittaa kova rasva. Sitä paitsi sokeri on syy moneen sairauteen.
Syön itse tehtyä sämpylää, päälle tulee voita ja juustoa. Joskus myös salaattia tai vihanneksia, mutta kun mulla on marsu niin sille annan suurimman osan vihreistä. Lounaaksi syön mikropuuroa johon tulee voita ja marjoja (kesällä poimin ja myös ostan isoja satseja pakastimeen). Päivälliseksi makaronilaatikkoa, pinaattilettuja, kanaa ja riisiä tai kanakeittoa. Siis jotain noista neljästä vaihtoehdosta, joskus kokeilen jotain uutta. Illalla jos on nälkä juon kaakaota ja syön hapankorppuja, päälle voita.
Näin siis syön lähes aina (oon tapojeni orja), mutta jos oon koululla lounasaikaan niin silloin syön sillä kahden euron hinnalla napani täyteen :)
Mitenköhän monta ruokaongelmaa on aiheutettu tällä puuronatseilulla, jota vieläkin harrastetaan? Pakko syödä puuroa! Jos ei syö puuroa, ei ole oikeutta syödä mitään! Jos ei tykkää puurosta, on silti pakko syödä puuroa!
Sori nyt tämä ohis. Ketjussa onkin tullut hyviä vinkkejä, kuten pakastevihannekset, eri proteiininlähteet, isommat kerta-annokset.
Ravitsevaa ja terveellistä + nopeaa:
Kasvissosekeitto
Ratatouille riisin kanssa (kasviksia, tomaattimurskaa)
Uunikasviket vaikka kanan kanssa
Tofu (yleensä halvempi ku kana) curry, kasviksia ja kermaa ja currymaustetta/tahnaa
Keittoja, puuroja, kananmunaruokia, kasvisruokia...
Esimerkkipäivä tänään:
Aamiainen- kaurapuuroa, marjoja, keitettyjä kananmunia, kahvia, maitoa
Lounas- hernekeittoa, sinappia (osa perheestä myös ruisleipää+levitettä), jälkkäriksi omppuja
Välipala- rahkaa(maustamatonta), marjoja, (osa perheestä myös pähkinöitä)
Illallinen- porkkanasosekeittoa, raejuustoa, ruisleipää, levitettä, paprikaa
Iltapala- herkkusienimunakas tai rahkaa/jogurttia ja marjoja/hedelmää
Ylipäänsä suositaan kauden kasviksia ja vihanneksia, marjat on kerätty kesällä pakastimeen, leipää leivotaan usein itse, ostetaan tarjouksesssa olevia ja viimeisen myyntipäivän tuotteita, ei heitetä hukkaan ruokaa.
Yksi iso asia, joka meillä vaikuttaa myös, on se, että tehdään isoja satseja kerralla. Tällä tavalla välttyy sellaiseen "yllättävään nälkään" ostetut pikaruoat yms. kun tietää, että kotona on jo valmista odottamassa.
Meillä (2 aik. ja yksi kouluikäinen poika) syödään aika perusruokaa.
Aamiainen: ruisleipää margariinilla, juustolla ja jollain kasviksella (tomaatti/kurkku/paprika tms) TAI kaurapuuro maidolla ja voisilmällä TAI mustikoilla ja hunajalla (mustikat kerään kyllä suurimmaksi osaksi itse) TAI smoothie, johon tulee maustamatonta jogurttia (litra laktoositonta lidlissä 1,45e), banaania ja marjoja.
Lounas & päivällinen vaihtelevat, lapsi syö yleensä koulussa, aikuiset ottavat eväät töihin. Lounaseväät ovat yleensä edellisen illan päivällisruokaa. Perusruokia tehdään, kuten lasagnea ja salaattia, tonnikalasalaattia (riisiä, tonnikalaa, kasviksia, öljypohjainen kastike), kanaa, riisiä ja kasviksia, täytettyjä kasviksia (tomaattia/paprikaa/kesäkurpitsaa/munakoisoa), pinaatti-ricottacanneloneja, keittoja (kaali-/lohi-/linssi-/kurpitsa-/tomaatti-/porkkanakeittoa tms), lohta, perunaa/perunamuusia ja kasviksia, risottoja (oikeaoppista), lihapataa, pastaa ja kastiketta, erilaisia salaatteja (em. tonnikalasalaatin lisäksi erilaisia pasta-, couscous- ja perunasalaatteja, pastasalaattiin esim. kanasuikaleita ja kesällä ihan parasta on uudet perunat, hyvä salaattisekoitus, pitkät vihreät pavut, tomaatti, keitetyt kananmunat, kaprikset ja lohi, nammm), itse tehtyä pizzaa, kukkakaali-parsakaaligratiinia...listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Pääpointtina meidän ruokaostoksissa on kuitenkin se, että ostetaan paljon sitä mitä saa juuri sillä hetkellä hyvään hintaan, kauden kasviksia ja juureksia ja vertaillaan hintoja ennen kauppaan menoa lukemalla mainoslehtiset. Pyrimme käyttämään kaikkia kasviksia monipuolisesti, ostamme niitä tuoreina ja pakasteina. Yrttejä tulee myös käytettyä ruoanlaitossa paljon, ja keväästä myöhäiseen syksyyn meillä onkin niitä kasvamassa keittiön ikkunalaudalla. Lihaa, kanaa ja kalaa tulee ostettua pakkaseen jos tarjous on erityisen hyvä.
Säästöä tulee siinä, että meillä ei syödä pääsääntöisesti yksittäispakattuja tai ylipäätään valmiiksimaustettuja jogurtteja, ei vanukkaita, ei käytetä paljoakaan mehuja tai limuja (viikonloppuaamuksi saatetaan joskus ostaa joku parempi mehu), ei käytetä myöskään leikkeleitä tai eineksiä pahemmin. Sipsit ja karkit jäävät myös yleensä hyllyyn, ellei ole synttärit tms tulossa. Suklaata ja hyviä juustoja meillä sen sijaan syödään jonkin verran.
Välipalaksi ja iltapalaksi meillä syödään ruisleipää, hedelmiä, rahkaa marjoilla, pähkinöitä yms. Viikonloppuisin myös mielellään leivomme leipää ja välillä vähän jotain makeaakin.
Mielestäni meillä syödään ihan hyvin ja riittävästi, silti rahaa ei kuitenkaan mene kuin maksimissaan 300e kuussa. Ei meillä opiskelevana ja pätkätöitä tekevänä pariskuntana olisikaan enempään varaa, kun asumiskustannukset syövät suurimman osan rahoistamme.
Oho, miten pienellä rahalla jotkut syövät. Minä olen sinkku ja menee ruokaan n. 500 euroa kuussa ja kuvittelin, että selviän aika pienellä :D
Vierailija kirjoitti:
Tein puoli vuotta äitiysloman lopulla ja hoitovapaalla halpaa ruokaa, koska oli rahat aina lopussa. Omia suosikkeja mm, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, nakkikeitto, kasvissosekeitto ja puurosta tehdyt sämpylät, punajuuret uunissa ja perunalohkoja ja salaatti välimeren tyyliin (mm. oliiveja ja kapriksia sekä paprikaa ja kurkkua). Syötiin myös välipalaksi smoothieta, johon työnsin jukurttia, rahkaa, mansikoita tai mangopilttiä ja banaania. Ei tarvitse sokeria. Lapset söi välipalalla usein näkkäriä ja juurespaloja tai jonkin hedelmän.
Me syödään aina arkena niin. Tulot yli 100 000 vuodessa. Viikonloppuna esim lasagnea tai muuta kohtuuhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään ruoka rasvaisena ja vähäsokerisena. Näin ruokaa kuluu vähän, koska sitä ei tarvitse syödä paljon. Kasvikset kauden mukaan, marjoja kuluu myös.
Mäkin haluaisin meille tuollaisen ruokavalion, minä ja lapset ollaan sokerikoukussa, ja miehenkin pitäisi laihtua kun sillä on reuma. Mutta mulla jotenkin aina loppuu ideat kesken, että jos pääruuan tekeekin kuten karppaajat, niin mitä sitten syödään muulloin, jotain happamia marjoja? Mulla vihloo leukaperissä jo ajatuskin.
ap
Marjat ei maistu happamilta kun sokerikoukusta pääsee eroon. Ne kannattaa syödä kermavaahdolla, niin saa makeutta mukaan. (ei sokeria laiteta siihen vaahtoon)
Sitten mennäänkin ojasta allikkoon, jos kuvitellaan, että marjojen päältä on jätettävä sokeri pois ja tilalle ladotaan kermavaahtoa.
Sitä, että on naurettavaa pitää sokeria myrkkynä, jota ei saisi ruokavaliossa olla ja käyttää sen sijasta kovia rasvoja kerman muodossa. Jos haluaa ruokavaliota terveellisemmäksi, kannattaa sokerinkäyttöä vähentää ja kermavaahtoakin käyttää vain silloin tällöin, ei todellakaan osana arkea.
Taidat olla hukassa ravintoasioissa. Et edes tiedä, mitä tarkoittaa kova rasva. Sitä paitsi sokeri on syy moneen sairauteen.
Kiitos huolenpidosta, mutta olen ravitsemuksen ammattilainen ja työskentelen alalla, joten epäilysi on turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kiitos huolenpidosta, mutta olen ravitsemuksen ammattilainen ja työskentelen alalla, joten epäilysi on turha.
Tässä tapauksessa ymmärrän tiedon puutteesi.
Ensin: Hellitä työpäivän jälkeen. Niin uskomattomalta kun se kuulostaakin, sinun ei ole pakko tehdä kiireessä ruokaa töitten jälkeen. Vaan tarjoa lapsille hedelmää, näkkäriä tms. Sitten aloitat ruoanlaiton. Ja kaikki apuun. Ei muissa maissakaan syödä vasta kuin puoli seitsemältä aikaisintaan. Näin jaksat tehdä edullista ja hyvää ruokaa perheellesi. Ja on terveellisempääkin näin nautittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä tapauksessa ymmärrän tiedon puutteesi.
Kuule, ketään ei enää kiinnosta karppausvouhotus, salaliittoteoriat eikä tieteen yli ajaminen mustatuntuu-jutuilla, joissa ei ole päätä eikä häntää. Se juna meni jo ja ihmiset havahtuivat, ettei huonolaatuisten rasvojen mättämisessä olekaan mitään järkeä.
Mukavaa, että tähän(kin) ketjuun on ilmestynyt näitä oman elämänsä ravitsemusasiantuntijoita, jotka eivät tunne tiedettä tai tieteellisiä menetelmiä laisinkaan. Hienoa, jatkakaa.
Tonni ruokakauppaan on aika paljon. Meillä kahden aikuisen taloudessa ei mene noin paljon kuussa ruokaan, vaikka syödään ravintoloissa useammin kuin kotona ja kotiin ostetaan safkat mielitekojen eikä hinnan perusteella.
Tosin jos ruokakaupassa ei ole tarkkana, rahaa kuluu ihan kivasti. Esim. jos nelihenkisessä perheessä yksi kotona tehty ateria maksaa 5 €/henkilö, se on 20 €/ateria. Kotona syödään arkisin yksi lämmin ruoka ja viikonloppuisin kaksi eli neljässä viikossa 4x(5x20€+2x40€) eli 780 €. Jos aamu-, ilta- ja välipaloihin menee joka päivä 5€/ hlö, se tekis 4x28x5€=560€ lisää.
Näihin summiin ei ole vaikea päästä jos käyttää paljon kokolihaa, juustoja, yrttisalaatteja ja välipaloina on pikarivanukkaita-ja jogurtteja, lapsille ehkä roiskeläppiä ja eineshampurilaisia (ainakin omassa lapsuudessani niitä oli jääkaapissa koulun jälkeen).
Itse lähtisin tarkastelemaan hommaa yksittäisen aterian kokonaiskustannusten pohjalta. Neljä henkeä pitäisi voida ruokkia 15 euron aineksilla ja pienempien aterioiden ainekset irtoavat kyllä parilla eurolla henkeä kohden päivässä. Esim. kananmuna, pari hedelmää, pari desiä litran pakkauksissa myytävää jogurttia, pari viipaletta ruisleipää ja pari viipaletta leikkelettä, kurkkua ja tomaattia maksavat suunnilleen 2 euroa.
Olisiko mahdollista tehdä viikon ruokaostokset kerralla ja ottaa kauppaan rahaa vain tietty määrä, vaikka 150 tai 170 euroa? Se motivoisi tutkimaan hintoja ja miettimään ateriakokonaisuuksia kun piikkiä ei olisi auki rajattomasti. Kaupassa kannattaa käydä muutenkin harvemmin ja suunnitellusti ja ei ikinä nälkäisenä (mulla lähtee ainakin silloin aina pahiten lapasesta). Ja jos kotona on valmiiksi ostettuna aterian ainekset niin ei tule väsyneenä sorruttua ranskiksiinkaan.
Meillä menee n.500€ per kk ruokaan.Olemme 5 henkinen perhe.Teen kaiken ruuan itse.Monesti viikolla syödään samaa ruokaa kaksi päivää peräkkäin eli joka päivä ei tarvitse kokata.Ei vanukkaita.Ei sokerihöttöjä,paitsi lauantaina,jolloin herkkupäivä.Keitot on halpoja,laatikot jne.Ruuan hävikki minimoidaan.Monet ihmiset lappavat ruokaa roskiin helposti monen kympin edestä kuukaudessa.Haudutuspataan kannattaa investoida.Siihen nakkelee aamulla aineet ja jättää päiväksi hautumaan.Hyvääkin tulee esim. hernekeitto,aamupuurot..kastikkeet..
Me usein vaihdamme iltapalan ja illallisen paikkaa niin jää mukavasti aikaa tehdä sitä ruokaa eikä kellään pala pinna. Pakastimessa pidämme aina erilaisia itsetehtyjä sämpylöitä (joita leivon pari kertaa kuukaudessa kerralla paljon (tässä hommassa koko perhe tykkää olla mukana). Ja ruoanlaiton perusta yleensäkin on se, että sitä tehdään aina PALJON jotta osan voi pakastaa tai jättää seuraavaksi päiväksi. Sitten kun on oikeasti kiire tai kipeänä tai laiskottaa niin on pakkanen mistä ottaa ruokaa. Niin ja käytetään kauden tuotteita, esim olen ostanut paljon juureksia joita olen kuorinut ja pilkkonut sopivan määrän ja pussittanut pakkaseen eli aamulla voin vetäistä sieltä keittoa varten juurekset veteen sulamaan ja kotiin tullessani laitan ne kiuhumaan ja mausta ja soseutan; joskus heitän maun vuoksi sekaan esim pekonia tai sulatejuustoa.
Mysli on halpa ja helppo tehdä itse, parempi vaihtoehto muroille. Kaurahiutaleita ja esim. rusinoita ja maapähkinöitä (kilo maksaa 3-4 e) ja hieman hunajaa. Eka pannulla hetki ja sit uuniin paahtumaan.