Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla menee vähän ruokaan rahaa, minkälaisia ruokia teette/syötte?

Vierailija
30.12.2015 |

Miellä on 4-5 henkinen perhe + pari kissaa, ja ruokakauppaan menee varmasti vähintään tonni kuussa. Meillä kaikki syö esim. jugurtteja ja vanukkaita aamu- ja iltapalaksi, ja lämmin ruoka tehdään kerran päivässä, ei yleensä mitään kovin monimutkaista koska minä olen töissä monesti viiteenkin niin ruoka pitää saada äkkiä, eli voi olla vaikka kalapuikkoja ja ranskiksia, ne ei maksa paljon, mutta aina sitä rahaa kauppaan vaan menee kun pitää ostaa kaikki muukin sälä, maidot, leivät, voi. leikkeleet... ei syödä edes paljon salaattia vaikka pitäisi, hedelmiä vaihtelevasti ja herkkujakin tulee ostettua, ja joskus esim. muroja.
Mies syö aamulla aina kaurapuuroa, mutta minä ja lapset ei syödä puuroa, eli pitää jotain muuta olla.

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla pääsee käsiksi "kaikkiin maailman" resepteihin. Suunnittelet ensin viikon tai kahden ruokalistan. Kirjoitat kauppalistaan tarvitsemasi aineet ja käyt kaupassa esim. 2x viikossa, että ei tule repsahduksia. Valitset ruokia joiden valmistamiseen menee korkeintaan tunti. Ei ole mahdoton juttu, kun vain pääset alkuun. Uusien tapojen opettelu on raskasta.

Vierailija
22/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksa tehdä viideltä ruokaa. Teen illalla kello 19 alkaen kahden illan päivällisen. Tänään uuniin menee kasvispitoinen lohilaatikko. Otan siitä myös huomisen lounaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska minä olen töissä monesti viiteenkin niin ruoka pitää saada äkkiä

Pakastin on keksitty. Viikonloppuna koko perhe kokkaamaan yhdessä useampi pakastettavaksi sopiva ruoka, pakastetaan senkokoisina annoksina mitä teillä kerralla menee. Otetaan edellisenä päivänä jääkaappiin sulamaan, ja lämmitetään, kun tulet töistä. 

Ja mitä syödään, no esim. kaalilaatikkoa, jauhelihakeittoa, papumuhennoksia, lohisoppaa silloin kun on saanut lohta halvalla (erikoistarjouksia on usein). Lihaleikkeleet eivät ole käytössä, halpaa juustoa menee kyllä. Leipä tulee halvemmaksi itse leipomalla. Hedelmät eivät ole kovin kalliita, ja niillä voi jatkaa kaalin ja juurekset maittaviksi raasteiksi, joihin teen myös kunnon öljykastikkeen. Keittoihin ja patoihin uppoaa juureksia myös ihan kivasti. 

Vierailija
24/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan ei meillä mitään kaupan valmisvanukkaita syödä. Jos tekee mieli makeaa, niin itse tehdään vanukas tai kiisseli. Ei tule kalliiksi. #23

Vierailija
25/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään ruoka rasvaisena ja vähäsokerisena. Näin ruokaa kuluu vähän, koska sitä ei tarvitse syödä paljon. Kasvikset kauden mukaan, marjoja kuluu myös.

Mäkin haluaisin meille tuollaisen ruokavalion, minä ja lapset ollaan sokerikoukussa, ja miehenkin pitäisi laihtua kun sillä on reuma. Mutta mulla jotenkin aina loppuu ideat kesken, että jos pääruuan tekeekin kuten karppaajat, niin mitä sitten syödään muulloin, jotain happamia marjoja? Mulla vihloo leukaperissä jo ajatuskin.

ap

Marjat ei maistu happamilta kun sokerikoukusta pääsee eroon. Ne kannattaa syödä kermavaahdolla, niin saa makeutta mukaan. (ei sokeria laiteta siihen vaahtoon)

Karppaajat syövät 3-4 ateriaa päivässä ilman välipaloja.

Sitten mennäänkin ojasta allikkoon, jos kuvitellaan, että marjojen päältä on jätettävä sokeri pois ja tilalle ladotaan kermavaahtoa.

Vierailija
26/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän paljon kauden kasviksia, esim. kaali ja lanttu ovat tosi hyviä. Lihaa syön harvoin, proteiinin saan kananmunista ja palkokasveista. Ostan usein erilaisia kuivattuja papuja tai herneitä, jotka liotan, keitän ja pakastan annoksina, ovat tosi halpoja mutta hyviä (suosikkini on mustasilmäpavut).

Kuten joku jo aikaisemmin sanoikin, myös minä syön ruokani rasvaisena ja sokerittomana - silloin ei tarvitse olla koko ajan pupeltamassa jotain, koska rasva ja proteiini pitävät verensokerin tasaisena.

Vierailija
27/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos pääruuan tekeekin kuten karppaajat, niin mitä sitten syödään muulloin, jotain happamia marjoja? Mulla vihloo leukaperissä jo ajatuskin.

ap

Munakasta tai keitettyjä munia, juustoa, pähkinöitä, tahinia, uunijuureksia, salaatteja joissa öljy- tai majoneesikastike, ...

Vierailija
28/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään ruoka rasvaisena ja vähäsokerisena. Näin ruokaa kuluu vähän, koska sitä ei tarvitse syödä paljon. Kasvikset kauden mukaan, marjoja kuluu myös.

Mäkin haluaisin meille tuollaisen ruokavalion, minä ja lapset ollaan sokerikoukussa, ja miehenkin pitäisi laihtua kun sillä on reuma. Mutta mulla jotenkin aina loppuu ideat kesken, että jos pääruuan tekeekin kuten karppaajat, niin mitä sitten syödään muulloin, jotain happamia marjoja? Mulla vihloo leukaperissä jo ajatuskin.

ap

Marjat ei maistu happamilta kun sokerikoukusta pääsee eroon. Ne kannattaa syödä kermavaahdolla, niin saa makeutta mukaan. (ei sokeria laiteta siihen vaahtoon)

Sitten mennäänkin ojasta allikkoon, jos kuvitellaan, että marjojen päältä on jätettävä sokeri pois ja tilalle ladotaan kermavaahtoa.

Mistä ojasta?

Mieluummin minä rasvaa syön kuin lisättyä sokeria. 

Vierailija
29/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Avaisitko vähän, mitä tarkoitat?

Vierailija
30/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee kolmihenkisenä perheenä ruokaan joku 300 e / kk. Teen yleensä yhden ruuan päivässä, sen verran paljon että aamu ja iltapäiväksi ja miehelle vielä töihin. Esim. Makaronilaatikkoa tai keittoja on helppo tehä myös riittämään seuraavalle päivälle. Aamulla syön itse yleensä ruisleipää ja kahvia, lapsi puuron ja leipää jos jaksaa lisäksi. Mies yleensä myös leivän. Hedelmiä on aina kulhossa ja marjoja pakkasessa. Toisinaan syödään jugurttia, karjalanpiirakkaa tms. "kahvipullat" tms. herkut leivon itse. Salaattia yritän tehdä aina iltapäiväruualle

Vierailija
31/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme pidä kaapissa koskaan leipää. Siinä säästää jo aika paljon, kun jää kaiken maailman leikkeleet, juustot ja levitteet ostamatta. Kolmisen vuotta mennyt näin aivan mukavasti ja miettii vain, että mihinkä sitä leipää oikeastaan tarvitsikaan.

Itse vihasin myös ennen puuroa, mutta keksimme alkaa laittaa suklaanmakuista proteiinijauhetta sekaan. Maku paranee ja pitää myös nälkää. Todella hyvää esim. marjojen ja banaaninviipaleiden kanssa. Suosittelen kokeilemaan :)

Vierailija
32/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme pidä kaapissa koskaan leipää. Siinä säästää jo aika paljon, kun jää kaiken maailman leikkeleet, juustot ja levitteet ostamatta. Kolmisen vuotta mennyt näin aivan mukavasti ja miettii vain, että mihinkä sitä leipää oikeastaan tarvitsikaan.

Itse vihasin myös ennen puuroa, mutta keksimme alkaa laittaa suklaanmakuista proteiinijauhetta sekaan. Maku paranee ja pitää myös nälkää. Todella hyvää esim. marjojen ja banaaninviipaleiden kanssa. Suosittelen kokeilemaan :)

Mitä syötte aamu- ja iltapalaksi, paitsi puuroa?

Vierailija
33/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään maustamatonta jogurttia/rahkaa itse tehdyn marjakiisselin kanssa. Onhan siinäkin tietysti sokeria, mutta ei sellaista määrää kuin kaupan jogurtissa. Keittoja tehdään myös usein ruuaksi isompi satsi, joita syödään pari päivää. Jos pilkkominen ja kuoriminen tuntuvat työläiltä, kaupasta saa pakastesekoituksia, joissa on myös peruna mukana. Pinaattikeitto pakastepinaatista valmistuu nopeasti. 

Vierailija
34/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tulen töistä kotiin joka päivä viideltä ja alan siltikin tekemään ruokaa. Ap, olet vain niin mukavuudenhaluinen ja haluat päästä mahdollisimman helpolla. Se on ihan ok, ei sinä mitään muuten, mutta sillon täytyy sitten tyytyä ranskalaisiin, kalapuikkoihin ja muuhun epäterveelliseen. Koska yleensä kaikki epäterveellinen on nopeasti tehtävää. 

Ja kannattaa sitä ruokaa tehdä iso satsi kerralla, niin lapsetkin voivat siitä annokset lämmittää kätevästi mikrossa. Niin ei tarvi todellakaan joka päivä vääntää ruokaa. Kyllä sitä samaa ruokaa voi muutamia päiviä syödä putkeen ja loput pakastaa, mikäli ruokaa jää. 

Ja kuten joku muukin sanoi, ei sen ruoan tarvitse olla hetkessä valmiina, kun sinä töistä tulet ja alat sitä ruokaa väsäämään. Ei kukaan siihen kuole, jos joutuu ruokaa odottamaan. Sillä välin voi syödä vaikka hedelmiä tai salaattia!

Opeta se miehes tekemään ruokaa. Jos se kerta on kokoajan kotona tai jos käy töissä mutta on sua aikasemmin kotona, niin se voi ihan hyvin tehdä ruokaa sillä välin. Kai se nyt edes perunoita osaa keittää?

Mulle on ihan itsestäänselvä asia, että ruokaa pitää osata tehdä, oli sitten mies tai nainen. 

Vanukkaat, murot ja muunlainen moska on aivan täysin turhanpäiväisiä. Kalliita kaiken lisäksi. Joskus niitä voi ostaa, mutta ei usein. Ei mikään muro ja vanukas ja jogurtit pidä lainkaan nälkää loitolla.

Jos et puurosta pidä, eikä lapsetkaan sitä halua syödä ja riisipuuroa et jaksa vääntää, niin entäs mannapuuro?

Voi, mikä älyn jättiläinen! Siis nopea ruoka ei tarkoita aina einestä, hyvän sapuskan saa kyllä tehtyä nopeastikin.

Ja: "jos ei puuro maistu, tee mannapuuroa"  :D:D

Sielläkin yksi toinen älyn jättiläinen... En ole tuo joka tuon tekstin kirjoitti, mutta aloittajahan puhui kaurapuurosta. Kaurapuuro ja mannapuuro on kaksi eri asiaa. Jos ei tykkää kaurapuurosta, voi siltikin tykätä mannapuurosta. Ja toisipäin. 

Pöhölö....

Vierailija
35/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protsku ruuassa on yleensä pavut (maksaa alle euron) ja Pirkan wokvihannekset maksaa sen 1,50. Käytetään paljon kasviksia ja juureksia. Ei usein mitään jugurtteja tai muroja, epäterveellistä ja kallista.

Vierailija
36/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Avaisitko vähän, mitä tarkoitat?

Sitä, että on naurettavaa pitää sokeria myrkkynä, jota ei saisi ruokavaliossa olla ja käyttää sen sijasta kovia rasvoja kerman muodossa. Jos haluaa ruokavaliota terveellisemmäksi, kannattaa sokerinkäyttöä vähentää ja kermavaahtoakin käyttää vain silloin tällöin, ei todellakaan osana arkea.

Vierailija
37/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syötte aamu- ja iltapalaksi, paitsi puuroa?

Me syödään tuorepuuroa (rahka, mustikat, kaurahiutaleet, maito). Rahkaa laitan blenderiin hedelmien/marjojen kanssa. Mies syön usein munakkaita tai paistetun munan ja papuja.

Vierailija
38/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais kuitenkin jättää puuro syömättä, jos se ei maistu ilman jotain jauhopaskaa. Vaihda vaikka kananmuniin.

Vierailija
39/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei osaa ruokaa laittaa, ja minä en jaksa ja ehdi pitkän työpäivän jälkeen alkaa jotain juureksia kuorimaan ja pilkkomaan

ap

Mies on hyvä ja opettelee. Mites ne muksut, minkä ikäisiä? Aika nuorena jo pystyy juurekset kuorimaan ja pilkkomaan valmiiksi, jos annetaan opetella. Ei luulisi olevan miehellekään ylivoimainen tehtävä.

Ja sitten tosiaan ruoan voi tehdä etukäteen valmiiksi ja työpäivän jälkeen vain lämmittää.

Vierailija
40/82 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä ja lapset ette syö puuroa? Ihan vain koska "ette tykkää"? Sen sijaan ravintoköyhiä ja sokeripitoisia jugurtteja ja vanukkaita, ei salaatteja, ei tuoretta ruokaa. Sen takia teillä kuluu paljon rahaa ruokaan, koska teidän syömä ruoka on paskaa. Tehkää itse ravitsevaa, terveellistä ruokaa kauden aineksista. Tulee halvaksi ja on terveellisempää ja täyttävämpää.

Minä inhoan puuroa, mulle tulee siitä huono ja oksettava olo, ja lapset söivät sitä aina pienenä ja kyllästyivät sitten, riisipuurosta tykkäävät, mutta sitä en jaksa laittaa. Mies ei osaa ruokaa laittaa, ja minä en jaksa ja ehdi pitkän työpäivän jälkeen alkaa jotain juureksia kuorimaan ja pilkkomaan, käytän mielummin puolivalmisteita vaikka pakasteesta. Mitä ne on ne ravitsevat ja terveelliset ruuat joita kaikki muut tekee aina käden käänteessä? Kyllä minä teen normaaleja ruokia, kuten jotain keittoa tai perunoita ja kastiketta ym. mutta silloin kun on kiire ja väsy, niin jotain mitä saa vaan nopeasti.

ap

Vali vali. Äitinä kannattaisi yrittää edes jaksaa, ihan oikeasti. Itse ostin kerran yhteensä joku 3 kiloa juureksia ja samantien kuorin, pilkoin ja keitin. Pakkaseeen ja vóila, tosi nopea käyttää jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi