Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa suvusta kohtelevat kehitysvammaista veljeäni töykeästi, mitä tehdä?

Vierailija
30.12.2015 |

Hänellä on Downin syndrooma. Häntä ei monesti kutsuta suvun yhteisiin tapahtumiin, tätini perusteli tätä sillä että pelkää hänen hajoittavan kalliit koriste-esineensä sillä hänellä esiintyy jonkin verran lihasnykimistä ja pakkoliikeitä. Saattaa tahtomattaan huitaista esim. kädellään.

Kesällä setäni mökillä kaikki muut kutsuttiin saunomaan muttei häntä. Kysyin miksi ja setä sanoi että saunan ovi on niin ahdas ettei sinne saa pyörätuolia. Sanoin että hän pystyy kyllä kävelemään lyhyitä matkoja minkä varmasti tiedät ja selviää kyllä saunareissusta ilman sitä, kun auttavat lauteille ja katsovat ettei satuta itseään kiukaaseen (eli antavat istua oven puoleisella seinällä ettei vahingossa osu jalallaan siihen) Setä oli ihan vaikeana ja sanoi sitten että ei se oikein käy, kun muut porukasta olisivat kokeneet hänen läsnäolonsa kiusalliseksi. Veli teeskenteli ettei asia haittaa häntä mutta kyllä selkeästi huomasi että hänelle tuli paha mieli.

Törkein tähän saakka tapahtunut kävi ennen joulua kun serkkumme meni naimisiin. Veljeni kutsuttiin, mutta kun olimme alkamassa ruokailun, tuli sanomaan että veljeni olisi pitänyt ruokailla erillisessä pöydässä yksin. Perusteluna se, ettei hän "kuolaa" muiden ruokiin tai sotke paikkoja ja "irvistele"

Voi luoja että minulla kiehui silloin ja lujaa. Teki mieli sanoa pari valittua sanaa mutta päätin olla pilaamatta serkun häitä ja sanoin vain että jos ei veljeni ole tervetullut samaan ruokailutilaan kuin muut, en ole sitten minäkään ja lähdimme. Ymmärrän että hänelle pyörätuolin ja mahdollisen nykimisen sijaan olisi voinut järjestää pöydästä suuremman tilan, mutta että olisi pitänyt ruokailla eri tilassa, sermiovi välissä ettei kukaan nyt pahoita mieltään hänen kasvojensa ilmeistä. Uskomattoman törkeää.

Miten näin idiootin suvun kanssa yksinkertaisesti pystyy tulemaan toimeen? Panikoin jo etukäteen kaikkia tilaisuuksia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18, veljeni on aikuinen ja asuu äitini luona, isämme jo kuollut.

Ap

Aikuinen joo, mutta henkisesti lapsi ja siten vahdittava ja autettava.

Vierailija
22/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, olisiko niin kamala vaiva ollut tukea kainaloista ja nostaa veljeni lauteelle? Ilmeisesti jos jollain sukulaisellasi olisi jalka murtunut niin et auttaisi häntä liikkumaan kipsin kanssa? En vain käsitä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22, olisiko niin kamala vaiva ollut tukea kainaloista ja nostaa veljeni lauteelle? Ilmeisesti jos jollain sukulaisellasi olisi jalka murtunut niin et auttaisi häntä liikkumaan kipsin kanssa? En vain käsitä.

Ap

Apu ei hänen kohdallaan kuitenkaan rajoitu fyysiseen auttamiseen vaan jonkun on koko ajan katsottava perään. Pestävä myös? Autettava pukemisessa. Ei miehiltä luonnostaan suju tuommoinen hoivaaminen. Kuka häntä kotona auttaa?

Vierailija
24/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, kotona äiti pesee, minua ei halua pesemään kun häntä hävettää. Sanoin että saunominen olisi riittänyt, kyllä pestään kotona kun kuitenkin illalla lähdössä olimme. Ihan vaikka 10 minuuttia ollut löylyssä olisi riittänyt että tuntisi kerrankin kuuluvansa joukkoon.

Ap

Vierailija
25/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli valitettavasti mieleen, että vanhemmat ovat vastuuttomia. Ehkä raskausaikana aiheutettu sown ja nyt pikkusisko pääasiassa huolehtii veljestään ja ehkä koko perheestä.. Toivottavasti ei näin

Down aiheutuu jo ennen hedelmöittymistä kun sukusolun jakautumisessa tapahtuu häiriö.

Vierailija
26/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin törkeää käytöstä jo, että huhhuh! Kyllä meillä suvussa otetaan kaikki mukaan kaikkiin tekemisiin. Minulla on myös down pikkuveli ja ihan samanlailla hän pääsee saunomaan kuin muutkin ja häntä jopa autetaan siinä pesemisessä ja pukemisessa. Miksi ei autettaisiin? Ja menee ihan miesten vuorolla saunaan, myös jopa ilman muita veljiä tai isäämme. 

Usein vammaiset kokevat ulkopuoliseksi itsensä. Mieheni on rasisti ja avoimesti sellainen. Veljeni oli aluksi hyvin epäileväinen ja pelokas häntä ja hänen kavereitaan kohtaan, mutta jokainen on ottanut veljeni hyvin vastaan ja jos joku on sanonut jotain epämiellyttävää, niin tämä on yleensä hiljennetty ja potkittu pois porukasta miettimään. Nykyään veljeni uskaltaa olla näiden seurassa ja jopa jutella ja kaikki ovat ystävällisiä.

Itse en suvaitse kenenkään hyljeksimistä ja puolustan kyllä ulkopuolisiakin ja olen ystävällinen, olkoon vammainen tai vähemmän vammainen.

Taitaa aloittajan suku olla todellista junttisakkia.

Vierailija
27/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää ap, mutta tosiasia on se että on paljon ihmisiä joille tuollainen (ylimääräistä apua fyysisesti ja huomiota henkisesti vaativa) henkilö tilanteessa, jossa on tarkoitus vaikkapa rentoutua kunnolla saunomalla ei ole ok. Tai sen henkilön läsnäolo auttamatta laskee tunnelmaa, ja se saunahetki saattaa olla jollekin todella tärkeä hengähdystauko arjen paineista. Monessa työssäkin joutuu olemaan jatkuvasti "kiltisti" ja huomioimaan koko ajan muita ja sen kerran kun pääsisi omalla porukalla puhumaan mitä sattuu ja olemaan rauhassa ei siihen ehkä ole lapsen tasolla oleva aikuinen tervetullut, varsinkaan ilman auttajaa. Silti, todella ikävää veljesi kannalta!

En voi oikein muuta sanoa kuin että sinun täytynee hyväksyä se että monet ihmiset haluavat vältellä esim. Downin syndroomasta kärsiviä, tai ainakin minimoida heidän näkymisensä elämässään. Se on ehkä raadollista mutta totta, ja koskee varmasti niin sukulaisia kuin vieraampiakin. Sen sijaan tuo kesken juhlien tapahtuva nolaaminen (ruokailun yhteydessä) ei ole normaalia, tuollaiset pitäisi sopia ja järkätä etukäteen jos kuvitellaan ettei yhteisessä pöydässä syöminen joltain onnistu.

Vierailija
28/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suomalainen, kylmäkiskoinen mentaliteetti, huh huh. Olet ihana sisko, kun puolustat veljeäsi. Sinulle kaikkea hyvää!

T. Kehitysvammaisen nuoren äiti.

Vierailija
29/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olisi vastuussa jos veljesi vaikka polttaisi itsensä kiukaaseen? Jos hän ei vaikka halua sinne reunaan vaan kiukaan viereen. Onko hän hankala luonne vai uskoo järkipuhetta?

Tädin luo pitäisi olla joku mukana joka vahtii ettei veli huitaise mitään rikki edes vahingossa. Avustaja mukaan häihin, joka auttaa ja katsoo ettei veli aiheuta ylimääräistä häiriötä. Äitisi ei ilmeisesti enää jaksa kulkea lapsenvahtina perässä, vaikka veljesi sitä ehkä tarvitsisi?

Vierailija
30/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta voisiko nro 16 kertoa miten Down aiheutetaan itse? Voitaisiin sitten kaikki se välttää.

Vierailija
31/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ne vauriot raskausaikana syntyy.. alkoholista tupakasta huumeista lääkkeistä

Toki joku oli kirjoittanut, että down syntyy jo ennen hedelmöittymistä, joten tässä ei sitten varmaan siitä kyse

Vierailija
32/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä erilaisuuden takia syrjimistä. Jokainen ihminen on kuitenkin erilainen kun verrataan johonkin toiseen. Tulee aina yhtä paha mieli kun saa lukea miten jotain kiusataan ja syrjitään vaikka sen takia kun on lihava, kehitysvammainen, pukeutuu erilailla kuin muut, ei osaa jotain asiaa jne. Millä perusteella joku ihminen voi sanoa toiselle miltä sen pitää näyttää tai mitä sen pitää osata? Aina kannattaisi yrittää ajatella itseään sen toisen asemaan ja kysyä itseltään miltä se tuntuisi kun toiset pilkkaa päivittäin ja jättävät ulkopuolelle. Ja sitten tuo, että kun pidetään tyhmänä jos ei osaa vaikka lukea ja kirjoittaa kunnolla, se kyseinen ihminen saattaa pystyä esimerkiksi laskemaan sellaisia laskuja mistä sillä tyhmäksi nimittelijällä ei ole mitään käryä, tai muistamaan vuosilukuja ja päivämääriä uskomattomalla tarkkuudella tai muuta vastaavaa.

En kyllä olisi tuollaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä, koska eiväthän hekään ilmeisesti halua olla sen AP:n veljen kanssa tekemisissä, mutta tekevät sen kun on "pakko".

Ihminen on ihan helvetin julma otus, joka tekee enemmän pahaa kuin hyvää.

Terveisin Naispelko22

33/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niiiin varmasti lukenut tän saman aloituksen Demissä jokunen vuosi takaperin.

Vierailija
34/40 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä keskustelu. Sori

Vierailija
35/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ihan hyvin ettei kehitysvammaista haluta kaikkiin tapahtumiin.

Olen itse ollut paljon vammaisten kanssa. Mutta ymmärrän ettei heitä aina voi ottaa mukaan. Kuten molemmat aloituksen tapaukset

Vierailija
36/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen ettei niinkään ole kyse syrjimisestä vaan vastuun ottamisesta, mitä sukulaiset ei halua?

Vierailija
37/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitteko ennen tilaisuutta yhteydessä miten veli tarvitsee tilas ympärilleen pöydässä? Eivät he osaa lukea ajatuksia, mutta ovat vaikka miettineet miten käy jos veljesi huitaisee kädellä vieruskaveria kesken syönnin. Hän veisi kolmen ihmisen paikat ja ei ehkä mahtunut? Tai pakkoliikkeillä kattaukset lentää.

Sukulaiset eivät välttämättä osaa ottaa huomioon.

Vierailija
38/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä järjestäsin ihan helkkarin isot ja koreet juhlat, ja jättäisin kutsumatta ne hyljeksijät. ja jos kyselyä tai ihmettelyä tulis näiltä ihmisiltä, niin sanoisin että meidän juhlissa veljeä aiemmin syrjineet eivät ole tervetulleita, jotta veli saa kerrankin juhlia ilman mielipahaa, ja kiitti moi!!!

Vierailija
39/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taasen en ymmärrä tätä vammaisten ihmisten ylistämistä ja jalustalle nostamista. Hyvä esimerkki tästä ovat Special Olympics-kisat, joista uutisoidaan kuin kyseeessä olisivat oikeat olympialaiset, vaikka suoritustaso on noin 10-vuotiaan lapsen tasolla ja porukka jaetaan keinotekoisesti sarjoihin, joita on niin monta, että mitalin saa noin 30-70 %:a osallistujista.

Tuon saunajutun ymmärrän hyvin. Mökillä saunottaessa ja olutta otettaessa sekä juteltaessa ei todellakaan kaivata paikalle ketään fyysisesti aikuista, mutta mieleltään lapsen tasolla olevaa henkilöä. Vähintään yhden henkilön aika kuluisi tällaisen vahtimiseen, eikä näin voisi osallistua muuhun keskusteluun. Lisäksi meillä tietyissä porukoissa saunassa puhutaan myös luottamuksellisia asioita ja en usko, että tuollainen osaa pitää niitä omana tietonaan. Koko miesporukalla sanomisen idea katoaa, jos on pakko ottaa mukaan henkilöitä, joita ei haluta.

Vierailija
40/40 |
31.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

yövieras kirjoitti:

Mä oon niiiin varmasti lukenut tän saman aloituksen Demissä jokunen vuosi takaperin.

Kyse oli ystävästä, mutta sama tuli mieleen.

http://www.demi.fi/keskustelut/suhteet/kehitysvammainen-ystäväni-joutui…