Top3-voidettanne lapsen (tai oman) atopian hoidossanne? muut keinot??
Kohta 13v v pojan kasvojen ja kaulan iho pahana, punoittaa, hilseilee ja parista kohtaa iho nyt hieman aukikin:(
Käytössä mm Aqulan L, Ceralan, Lipolan ja uusimpana Locopase repair. Bepanthen löytyy myös ja Dermoshopin hajusteeton vartalovoi.
Ei ole ikinä ollut näin pahana kuin nyt joulukuun ajan, alkaa olla hieman epätoivoinen olo, miksi nyt?? miksei aiemmin ikinä näin pahana, murrosikäkö tämän nyt teki ja loppuelämäkö näin pahana ainakin 8kk vuodesta kun syksy/talvi...
Ainiin, on satunnaisessa käytössä myös kylmäpuristettu kookosöljy ja päivittäisessä käytössä ollut nyt n.3vkon ajan iho Omega-kapselit eli mustaherukansiemenöljy. Ja maitohappobakteereja kumpikin lapsi nauttinut taaperosta asti päivittäin. Maitoa ei kuo kuin 1-2 lasillista päivässä, kalsiumin takia, pitäiskö siitäkin nyt sitten luopua...kalsium pillereinä vai?
Apua!! ja olen varaamassa aikaa tammikuulle ihan ihotautilääkärillekin Pikkujättiin.
Kommentit (59)
Täällä on tullut hyviä neuvoja jo ruokavaliosta. Oman atooppisen ihottumani sain hoitotasapainoon, kun ymmärsin, että ihon rasvaisuus ja kosteus ovat oikeasti eri asioita. Atooppisen ihon rasvakerroksen puute toki aiheuttaa sen, että ilman suojaavaa rasvakerrosta ihon kosteus pääsee karkuun ja haihtuu äkkiä pois. Atooppinen iho tarvitsee molempia: kosteutta, ja rasvaa, joka sitoo kosteutta ja suojaa sen haihtumiselta. Ei ole mielekästä/tehokasta laittaa rasvaa suojaamaan kosteuden haihtumiselta, jos kosteus iholta puuttuu.
Suihku on vähän kaksipiippuinen juttu: toisaalta erityisesti kuuma vesi huuhtoo iholta suojaavan rasvan pois, jolloin iho on altis kosteuden "karkaamiselle" ja herkkä ärsykkeille. Toisaalta taas atoopikko voi tarvita myös "ulkoista kosteutusta", eli vettä iholleen. Ei kannata läträtä turhia suihkussa kuumalla vedellä, jotta ihon suojakerros ei kärsi liikaa, mutta jokainen atoopikkohan tietää, kuinka hyväksi on ihon rasvaaminen öljyllä tai muulla voiteella suihkun jälkeen, sillä tuolloin imeytyvä voide sitoo suihkun jälkeensä jättämää vettä ihoon. Suosittelen lyhyitä, haaleita suihkuja (tarpeeksi usein), ja lisäksi ihoa voi kastella ihan muutoinkin. Voi pitää astiassa tai suihkepullossa vettä (johon voi lisätä haluessaan vähän suolaa), suihkia sitä iholleen monta kertaa päivässä ja sitten sitoa tuo kosteus jollain öljyllä tai voiteella.
Kannattaa tarkistaa, ettei tulehtunutta ihoa hoida perusvoiteella, joka sisältää silikonia, sillä se luo kalvon, joka hautoo tulehdusta ja bakteereja. Suurimmasta osasta apteekin perusvoiteita sitä löytyy. Itse olen huomannut parhaaksi yhdistelmäksi öljyjen ja karbamidia/ureaa sisältävien voiteiden yhteiskäytön. Karbamidi/urea on parhaita mahdollisia kosteuden sitojia. Esim. marketeista löytyvä L300-sarjan käsivoide ja Dermosilin karbamidijalkavoide ovat sitä sisältäviä valmisteita, joissa ei ole silikonia (vastaavien sarjojen "perusvartalovoiteissa" sitä on).
Tulehtuneelle, märkivälle iholle suosittelen kosteuttamiseen panostamista rasvaisuuden sijaan, sillä öljy ja rasva voivat haitata tulehduksen parantumista ja lisätä bakteerikasvua. Sitten taas esim. kuivan karheat ihoalueet tarvitsevat paksun öljyistä suojaa esim. pakkasta vastaan. Oman ihonsa tuntemalla ja sitä kuuntelemalla oppii huomaamaan, kummasta "lääkkeestä" on enemmän pulaa. Tietysti lapsen ihoa hoitaessa se "ihon kuuntelu" on hankalempaa, sillä lapsen itsensä tulisi perehtyä näihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan, suklaata poika on nyt jouluaaton jälk vedellyt aika kiitettävästi ja sitä ennen lauantain karkkipäivänään irtokarkkeja ja suklaata satunnaisesti. Olenkin jo todennut hälle että nyt jää suklaa pois (olisi vielä konvehtirasia tuhoamatta) ja ilm karkkikin minimiin...mitäs kasviksia te atoopikkolapselle annatte, ärsyttää kun saanut melkein aina vääntää hevi-osaston kanssa ja nyt sitten pitäisikin lopettaa tai ainakin karsia niiden käyttöä ihon takia, esim tomaatin..huokaus:(
ap
Koita nyt kokeilla sitä viljatonta ja normaalirasvaista ruokaa.
Viljat aiheuttaa tulehdusta suolistossa ja siihen iho reagoi.
Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kristus sentään, pää on ihan pyörällä kaikista näistä (hyvää tarkoittavista) neuvoistanne. Tiedä yhtään mihin tarttuisi ja mitä alkaisi toteuttamaan ja mitä tekemään ja ensimmäisenä.
Varasin juuri ajan ihan terveyskeskukseen lääkärille ja sainkin sen jopa ensitiistaille (viimeksi kun soitin samasta asiasta tuossa joulukuun alussa niin tarjosi aikaa 10.1 päivälle...), saahan häneltäkin nyt kai jotakin tietoa/apua ja niitä respetejä eri rasvoihin ja lisäksi ehkäpä tärkeimpänä lähetteen eteenpäin allergiatutkimuksiin, että onko tässä nyt taustalla jotakin viljoihin, maitoon, hevi-osastoon, suklaaseen yms yms liittyvää. Ihotautilääkärillekin menoa jo mietin ja katselin aikoja mutta kokeillaan nyt tätä väylää ensin ja sitä allergiatutkimuksiin pääsyä, sen jälk ollaankin jo paljon viisaampia, kai...
Pojalla oli pienenä (alle 3v) iässä kananmuna-allergia mutta se meni pois, koivuallergia on edelleen vaikkakaan ei pahana. Muita allergioita ei silloin taaperoiässä muistaakseni todettu, ei ainakaan siinä määrin että olisivat ruokavalioon vaikuttaneet. Mistäköhän sitä saisi tiedon niistäkin tutkimuksista, ei haisuakaan onko kys papereita edes tallessa, käsivarteen niitä allergisoivia tippoja laitetaan, prick-testikö se nyt oli nimeltään.
Huokaus:(
ap
Tossa tilanteessa koittaisin maidon käytön lopettamista. Jos ei pysty kokonaan ilman maitoa olemaan, käyttäkää kasvimaitoja.
Myöskin rasvaus joka ikisen suihkukerran jälkeen, suihkusta tullessa ei kuivata pyyhkeeseen, vaan lätkitään rasva märälle nahalle,
Jos on tarvis, perusvoiteella voi myös pestä ihon suihkussa.
Kortisonia voi laittaa naamaan ja kaulan alueelle, kunhan ei työnnä sitä mm. silmiin. Eihän sitä suositella, mutta mulla kuivahtaa välillä silmäluomet niin pirusti, että muu kuin kortisoni ei auta.
T. 10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ruokkia atopiaani rasvaamalla ihoa, kokkibakteerillehan se rasva on otollista maaperää levittäytyä. Kuiva iho on kuiva iho, atopia on tulehdus.
Säännöllinen vesipesu, etenkin jos on tulehdusta paljon. Protopic-voidetta 2 kertaa viikossa ylläpitoon. Kallista, välillä kivuliasta mutta toimii. Synchro-voide kasvoille ja kaulalle, riippuu atoopikosta sopiiko. D-vitamiinia 4x virallinen suositus.
Kun iho on paremmassa kunnossa, niin myös perusvoiteet (Apobase sininen jne) ihan ok.
Lisäksi kiinnitän huomiota vaatteiden materiaaleihin ja pesuaineisiin. Lakanat vaihdan kerran viikossa.
Ruokavalio on olennainen osa omaa hoitosuunnitelmaani, paljon avokadoa, rasvaista kalaa, eri kaaleja, pähkinöitä (jos sopii), hyviä öljyjä. Vähemmälle jätän sokerit ja esim sipsit.Ei atopia ole tulehdus,atooppinen iho tarkoittaa että ihosta puuttuu suojakerros,joka siinä kuuluisi olla,ja rasvaamalla tehdään "keinotekoinen" suojakerros,ettei haitta-aineet pääse ihon läpi elimistöön.Tietysti vesipesu säännöllisesti ja sen jälkeen rasvaus.
Höpöhöpö, atopia on autoimmuuninen sairaus, jota hoidetaan ruokavaliolla. Ulkoinen rasvaus poistaa vain oireet.
Oireiden eli mielettömän kutinan ja vereslihalla olevan ihon hoitaminen kuntoon on kyllä tärkeää elämänlaadun säilyttämisen kannalta. Oireethan se suurin ongelma atopiassa on. Oma ohjeenu on puhtaus eli haaleassa suihkussa kerran päivässä ja rasvaa vain puhtaalle iholle. Likaisen ihon rasvaaminen on erittäin vahingollista ja pahentaa ihottumaa. Näillä olen saanut ihoni kuntoon.
Siihen oireiden poistoon voiteilla se hoito usein jääkin, varsinainen syy jätetään huomiotta.
Jos ei enää oireile, niin haittaako se? Itse en ole tehnyt ruokavaliomuutoksia, eikä allergioitakaan tiettävästi ole. Autoimmuunisairaudet harvemmin parantuvat kokonaan tai poistuvat, oireettomaksi kyllä voi päästä joko lääkkeillä tai ilman.
Karkit ja suklaa saa mulla ainakin taiveihottuman rehahtamaan oikein kunnolla. :(
Mutta rasvoista! Kysele lääkäriltä, hän tietää varmasti parhaiten! Meillä lääkäri suositteli (ja kirjoitti siis reseptin) Minidermiä ja Xylitol-voidetta. Ne ovat ilmeisesti ainakin täällä Tampereella nyt pop atooppisen ihon ylläpidossa. Toi xylitol-rasva on geelimäistä, melkein kuin vettä, mutta se rauhoitti lapsen ihoa. Ei tosin jaksa ylläpitää ihon kuntoa yksinään, mutta Minidermin kanssa yhdessä kyllä. Ja suihkutteluja iholle, sekin tosiaan nykytiedon mukaan auttaa. Siihen sitten rasvaus.
Joku suositteli etelää, se olisikin ihanaa! :) Sain itse teininä ihoni hoitoon sub-hoitoa (hitsi, onko se noin?), eli vähän niinku solarium, valolla ihoa paremmaksi. Oiskohan se terveellistä lapselle? En tiedä, lääkäri varmasti tietää.
no ihan ekana kannattaisi soittaa apteekkiin farmaseutille, ( ei siis lääketeknikolle) vaan pyydä farmaseutti puhelimeen. Parempi jos näyttäisit lapsen ihottumaan heille, heilläkin on erittäin hyvä kokemus mikä voide spoii mihinkin. itelläni silmien ymärysiho vaivaa. Mulle joku taisi sano aettä Aqualan L nimen omaan on liian kevyt/vesipitoinen joten se kuivattaa vaan enemmän (voi olla että muistan väärin). En missään nimessä uskalla antaa ohjetta sulle, koska se on kai yksilöllistä.
Mä käytän sekaisin novalania, Aqualania, ja Abopase Cremeä, joskus kokeilen jotain muuta. Kuiva ja kylmä talvi ilma taitaa kuivattaa tai kylmä huoneilma tuntuu että pahentaa. Epäilen vahvasti myös huonepölyn vaikutusta ihoon. Kannattaako siivota todella tarkaaan pojan huone pölyistä ja usein, pestä tyynyt, peitto, patja, Tapa pölypunkit pakkasessa, pestä usein yöpuku, vaatteet, ja koko huusholli tietenkin.
Lapsesi tarvitsee lääkäriä, miksi täält kyselet? Hydrokortisoni voide tietysti sitten jos ei muu auta.
mlle henkilö sano allergia ja astmaliiton puhelinneuvonnasta että silmäluomien allergia voi johtua shampoosta usein. Mieti kaikki nää shampoot mitä poikasi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti näissä mun viesteissä oli tuoda esille, ettei ole mitään ihmeellistä suositella atoopikolle hoitoa, joka valtaosalle toimii eikä valtaosalle ole liian ikävä käyttää. Mielestäni olisi jopa vastuutonta kieltäytyä ap:n tilanteessa hoidosta, josta lapsi voisi hyötyä huomattavasti, jos ainoa peustelu on se, että jollekin eri sairaudesta kärsivälle se ei toimi tai ole vaivan arvoista. Oma nuoruuteni olisi ollut paljon helpompi, jos tätä voidetta olisi silloin ollut tarjolla. Teinille varsinkin kasvoissa oleva ihottuma on todella raskas tauti.
Kun suosit takrolimusiinia lapsille tyrmäten yleisiksi todetut ja tutkimuksistakin tunnetut haittaoireet, oletko oikeasti perehtynyt aineeseen ja sen vaikutusmekanismeihin?
Ihotautilääkärit eivät tietenkään määrää voidetta turhaan, mutta ainakin minulle he kertoivat jo siitä seuraavista sivuoireista. Yleisiin kuuluu polttamisen tunne, eikä kaikki totu siihen polttamisen tunteeseen. Protopic toimii, mutta immunosupressiivisena voide jo sinällään on aika radikaali hoito mihin tahansa oireisiin. Immunosuppressio on perusteltu, kun sillä ehkäistään pahimpia oireita. Aina kuitenkin tuntemukset ja siitä seuraava elämänlaatu on sellaisia, joihin kukaan ulkopuolinen ei voi ottaa kantaa.Iho-oireissa, kun hoidon tarkoitus ehkäistä pahanlaatuisia kehityksiä, elämänlaatu voi olla vähemmällä painolla. Atooppisen ihon kohdalla vaakakupissa on koettu elämänlaatu voiteen kanssa tai ihottuman kanssa. Takrolimusiinin aiheuttaessa voimakasta polttelua isolle osalle käyttäjistä on kuunneltava koettuja tuntemuksia erityisesti, kun on kyse vain elämänlaadun parantamisesta. Takrolimusiini ei poista atopiaa.
Luitko yhtään aiempia kommentteja? Lääkärin kanssa olen näitä asioita käynyt läpi, ihan ihotautien polilla. Sivuoireet on tuttuja, mutta ne eivät ole kaikille a) pysyviä, b) liian haittaavia. Kuten todettu jo, lääkäri ei sitä ensimmäisenä määrää, vaan tarjoaa niitä kortisoneja, joita muuten käytetään myös kasvojen alueelle, kun pakko on. Itse olen joutunut mm. antibioottikuureille, kun ihottuma on tulehtunut todella pahasti, silloin ei voidekaan auta. Ja todellakin itse olisin riemusta kiljuen ottanut takrolimuusin käyttöön jo teininä, silloin kokeiltiin kaikki muut hoidot, joista mikään ei auttanut viikkoa pidempään.
Mutta takaisin ap:n aiheeseen, kannattaa oikeasti sitä ruokavaliota säätää. Ihon kunto on hyvin pitkälle suoliston kunnosta riippuvainen. Suolakääreet ja -kylvyt voi auttaa myös, tätä harva lääkäri edes ehdottaa. Suihkussa kannattaa käydä päivittäin, ettei iho pääse tulehtumaan, runsaasti rasvaa vaan heti päälle. Kutinaan voi auttaa myös kylmähoito, eli perinteisesti saunasta lumipenkkaan, jos lunta löytyy.
Atopia on vähän sellainen vaiva, että jokainen potilas on erilainen. Kaikkea kannattaa kokeilla, jos haluaa sen juuri itselle toimivan jutun löytää.
Hmmm...Dermoshopin shampooseen tosiaan vaihdettiin tukanpesuaine tuossa aiemmin syksyllä...mutta en tiedä, en usko sen nyt olevan tgässä ongelmana. Muuten käyttää vartalon pesuun Ceralanin pesuöljyä.
Oikeasti, pää ihan pyörälle kaikista vinkeistä ja neuvoista eikä hajuakaan mistä niistä ottaisi ns vaarin ja alkaisi toteuttamaan, sen lisäksi mitä jo tekee. Olo on kuin etsisi neulaa sieltä kuuluisasta heinäsuovasta:/
ap
Usko tai älä mutta kokeileppa Body Shopin Mustikka Butter.
Ainakin meidän lapselle auttoi ja on viikottaisessa käytössä atoppiselle iholle. On toiminut!
Kyllä se lääkärillä käyminen on ihan ensimmäinen asia, mikä kannattaa tehdä. Ja allergiatestit. Ruokavaliokokeiluitakaan ei varsinkaan lapsen kohdalla kyllä kannata itsekseen ruveta tekemään…
Vierailija kirjoitti:
Aqualan L suihkussa, akuuteissa tilanteissa kortisoni. Ihon tulehduksiin duocort.
Ihmettelen näitä protopic voiteita atooppiseen ihoon suosittelevia, ovatko käyttäneet itse? Minulla on protopic punajäkälään ja ei todellakaan tee mieli käyttää sitä kuin todella paikallisesti. Muutaman tunnin päästä tuntuu kuin iho olisi siitä kohdasta tulessa, oireena paljon pahempi kuin auennut atooppinen iho. Suihkuun tai saunaan ei voi mennä useampia tunteja ennen tai jälkeen voiteen käytön, kun atooppinen iho tulisi voidella suihkun aikana...
Elidel on yhtä tehokas ja polttelee vähemmän. Xyliderm-geeli apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm...Dermoshopin shampooseen tosiaan vaihdettiin tukanpesuaine tuossa aiemmin syksyllä...mutta en tiedä, en usko sen nyt olevan tgässä ongelmana. Muuten käyttää vartalon pesuun Ceralanin pesuöljyä.
Oikeasti, pää ihan pyörälle kaikista vinkeistä ja neuvoista eikä hajuakaan mistä niistä ottaisi ns vaarin ja alkaisi toteuttamaan, sen lisäksi mitä jo tekee. Olo on kuin etsisi neulaa sieltä kuuluisasta heinäsuovasta:/
ap
Sain sen käsityksen, että haluat lapselle jotain voidetta, joka taikaiskusta poistaisi vaivan. Ruokavalio neuvot olet viitannut kintaalla, kun on niin vaikeaa.
Kerta vielä: atopia on autoimmuunisairaus, johtuu tulehduksesta suolistossa, ei ole allergiaa. Hoidetaan ruokavaliolla, oireita voi lievittää voiteilla.
Ruokavaliona viljaton, normaalirasvainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
mlle henkilö sano allergia ja astmaliiton puhelinneuvonnasta että silmäluomien allergia voi johtua shampoosta usein. Mieti kaikki nää shampoot mitä poikasi käyttää.
Liiton viimeisimmässä lehdessä kerrottiin, että monet voivat olla allergisia ihmisille, jopa itselleen. Vaivaan suositeltiin pesua päästä varpaisiin Ketokonazol-shampoolla.
Minulla helpotti huomattavasti kun jätin hajusteet pyykinpesuaineesta, shampoosta, hiusmuotoilutuotteista, suihkusaippuoista ja läsisaippuasta. En myöskään käytä huuhteluaineita enkä varsinkaan meikkiä. Rasvana lipolan, ceralan ja bucortti pahan tulehduksen yhteydessä. Ruokavaliota en aio muuttaa, kaikkea syön. Raskausaikoina iho pahimmillaan ja talveen yhdistettynä aika kamala iho mutta pysyy nykyään ihan kivasti aisoissa
Täällä on monia erinomaisia neuvoja jo annettukin. D-vitamiini (tai itseasiassa kalaöljykapselit, jossa A, D, E, B6 ja B12 vitamiineja sekä foolihappoa) ja ne teillä jo käytössä olevat mustaherukansiemenöljykapselit ovat minun taika-aineeni atopiaan. Minulle ei jostain syystä sovi kaikki vitamiinituotteet, esimerkiksi Möllerin kapselit pahentavat ihottumaani. Mikään poretabletti ei myöskään sovi, sillä niistä suupieleni rohtuvat auki.
Itse joudun välttelemään maitoa, etenkin rasvaton maito aiheuttaa todella nopeasti erittäin jännittäviä reaktioita. Piimä sen sijaan sopii. Sokerin käyttöä rajoitan TODELLA voimakkaasti, tämä luonnollisesti aiheuttaa sen että näin joulun aikaan suklaat, karkit ja sokeriset leivonnaiset nautitaan erittäin hartaasti ja vähäisessä määrin. Tomaatti, banaani ja sitruksista etenkin greippi aiheuttavat suun alueen ihottumaa hyvin ärhäkästi. Monet makeutusaineet, etenkin sorbitoli ja asesulfaami K, pahentavat ihottumaani myös. Stevia ja xylitol ovat toistaiseksi sopineet.
Joku tuossa aikaisemmin jo mainitsikin, että atopia on jollain tasolla suolistosairaus myös. Allekirjoitan tämän ainakin omalla kohdallani. Sokeri nimittäin aivan selvästi aiheuttaa myös vatsassani omituisia asioita. Näitä reaktioita rauhoittaa -ja tämä neuvo ei ole takuulla kaikille sopiva ollenkaan- raaka valkosipuli. Minä onneksi pidän väkevistä ja tulisista mauista, joten raa'an valkosipulin kynnen syöminen joka aamu ei tuota minkäänlaisia ongelmia.
Ylivoimaisesti pahimmat ihottumaoireeni (näiden kanssa maattiin viikko osastolla) johtuivat kuitenkin siitä, että asunnossa, jossa asuin, kuten myös koulussa, jossa kävin, oli hometta. Kun lopulta muutin kämpästäni pois, ihottumaoireet vähenivät merkittävästi.
Uskaltaako Elideliä käyttää, kasvojen iho-oireisiin? Pakkausselosteessa lukee että voiteen käyttäjillä on todettu jotain lymfomaattista syöpää :/ Lääkäri määräsi Duocortin ja perusvoiteeksi Aqualania. Sanoin, että minulla on tuota Elideliä hieman reseptillä silmäluomien ihottumaan, mutten ole vielä kokeillut.
Ja tosiaan, suklaata poika on nyt jouluaaton jälk vedellyt aika kiitettävästi ja sitä ennen lauantain karkkipäivänään irtokarkkeja ja suklaata satunnaisesti. Olenkin jo todennut hälle että nyt jää suklaa pois (olisi vielä konvehtirasia tuhoamatta) ja ilm karkkikin minimiin...mitäs kasviksia te atoopikkolapselle annatte, ärsyttää kun saanut melkein aina vääntää hevi-osaston kanssa ja nyt sitten pitäisikin lopettaa tai ainakin karsia niiden käyttöä ihon takia, esim tomaatin..huokaus:(
ap