Top3-voidettanne lapsen (tai oman) atopian hoidossanne? muut keinot??
Kohta 13v v pojan kasvojen ja kaulan iho pahana, punoittaa, hilseilee ja parista kohtaa iho nyt hieman aukikin:(
Käytössä mm Aqulan L, Ceralan, Lipolan ja uusimpana Locopase repair. Bepanthen löytyy myös ja Dermoshopin hajusteeton vartalovoi.
Ei ole ikinä ollut näin pahana kuin nyt joulukuun ajan, alkaa olla hieman epätoivoinen olo, miksi nyt?? miksei aiemmin ikinä näin pahana, murrosikäkö tämän nyt teki ja loppuelämäkö näin pahana ainakin 8kk vuodesta kun syksy/talvi...
Ainiin, on satunnaisessa käytössä myös kylmäpuristettu kookosöljy ja päivittäisessä käytössä ollut nyt n.3vkon ajan iho Omega-kapselit eli mustaherukansiemenöljy. Ja maitohappobakteereja kumpikin lapsi nauttinut taaperosta asti päivittäin. Maitoa ei kuo kuin 1-2 lasillista päivässä, kalsiumin takia, pitäiskö siitäkin nyt sitten luopua...kalsium pillereinä vai?
Apua!! ja olen varaamassa aikaa tammikuulle ihan ihotautilääkärillekin Pikkujättiin.
Kommentit (59)
Aqualan L suihkussa, akuuteissa tilanteissa kortisoni. Ihon tulehduksiin duocort.
Ihmettelen näitä protopic voiteita atooppiseen ihoon suosittelevia, ovatko käyttäneet itse? Minulla on protopic punajäkälään ja ei todellakaan tee mieli käyttää sitä kuin todella paikallisesti. Muutaman tunnin päästä tuntuu kuin iho olisi siitä kohdasta tulessa, oireena paljon pahempi kuin auennut atooppinen iho. Suihkuun tai saunaan ei voi mennä useampia tunteja ennen tai jälkeen voiteen käytön, kun atooppinen iho tulisi voidella suihkun aikana...
Vierailija kirjoitti:
Aqualan L suihkussa, akuuteissa tilanteissa kortisoni. Ihon tulehduksiin duocort.
Ihmettelen näitä protopic voiteita atooppiseen ihoon suosittelevia, ovatko käyttäneet itse? Minulla on protopic punajäkälään ja ei todellakaan tee mieli käyttää sitä kuin todella paikallisesti. Muutaman tunnin päästä tuntuu kuin iho olisi siitä kohdasta tulessa, oireena paljon pahempi kuin auennut atooppinen iho. Suihkuun tai saunaan ei voi mennä useampia tunteja ennen tai jälkeen voiteen käytön, kun atooppinen iho tulisi voidella suihkun aikana...
Juuri tästä syystä en oikein Protopicia voi käyttää, hirveät sivuoireet.. Jos pitää nopeasti saada iho kuntoon niin sitten, mutta arkikäytössä ei.. Toisille ilmeisesti sopii. Oireiden pitäis kahden viikon käytön jälkeen lieventyä, ja Buranaa lääkäri kehotti syömään, mutta ei mitään vaikutusta..
-19
1. Dermosil extra
2. Sheavoi puhdas vaahdotettu
3. Mekhala young rice luonnonmukainen
Mikään apteekin rasva ei sovi. Näitä vuorotellaan.
1. Kasvoille apteekin Vichy Nutrilogie 2 aamuin illoin. Ilman en pärjäisi.
2. Kortisonilla tai Protopicilla ihottumakohdat kuntoon.
3. Maine Base mineraalisuola ja puuvillahanskat öisin käsi-ihottumaan. Estää myös raapimista.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen, koska olen käyttänyt. Kihelmöi ja kuumotti alussa, ja vielä parin viikon käytön jälkeen lehahti pahasti, jos otti yhtään alkoholia tai kävi saunassa. Sen jälkeen iho tottui, ja enää ei tule minkäänlaisia sivuoireita.
Siinäpä se, minä kärsin mieluusti hetken aikaa kun hoito toimii, mieluummin kuin kärsin siitä kamalasta ihottumasta. Minullakin punotti, kutisi ja hilseili niin paljon, että iho oli haavoilla, vuosi nesteitä ja silmäluomet muuraantuivat pahimmillaan umpeen. Sen rinnalla protopiciin totuttelu ei ollut mitään.
Jos käytät sitä vain silloin tällöin lyhyen aikaa, iho ei pääse tottumaankaan, ja sivuoireita tulee aina. Minulle lääkäri erikseen painotti, että kannattaa levittää sitä sitkeästi niin kauan, kun oireita on, vaikka tuntuisi alkuun ikävältä, ja että valtaosalla oireet lievenee jatkuvalla käytöllä. Ylläpitohoitona levitän sitä vielä kerran tai pari viikossa, vaikka iho olisi oireeton, ja useammin heti kun alkaa taas kuivua. Eikä tunnu yhtään sen kummemmalta kuin perusvoiteen levitys.
Minulla on ollut paha atooppinen ihottuma lapsesta asti ja melkein mitkään apteekin perusvoiteet ei sovi, varsinkaan ne jotka jättää iholle "suojaavan kalvon". Essex ja Decubal ovat minullakin parhaat, muut ei oikein sovi. Sibicortilla olen saanut ihottuman aina hetkeksi paremmaksi. Minulle on ollut apua maidon, viljojen ja sokerin jättämisestä pois. D-vitamiini ja sinkki tuntuvat auttavan vähän. Kannattaa käydä pikimmiten lääkärissä ja testauttaa kaiki allergiat, jos ette ole sitä vielä tehneet. Eri allergiat voivat oireilla eri tavoin, itselläni jotkut ruoka-aineet aiheuttavat suun kutinaa ja kurkun turpoamista, toiset aiheuttavat pelkästään vatsavaivoja ja joistain menee iho rikki. Esim suklaa ja pähkinät aiheuttavat minulla ihottuman pahenemista seuraavana päivänä, vaikka heti syönnin jälkeen ei tunnu mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelen, koska olen käyttänyt. Kihelmöi ja kuumotti alussa, ja vielä parin viikon käytön jälkeen lehahti pahasti, jos otti yhtään alkoholia tai kävi saunassa. Sen jälkeen iho tottui, ja enää ei tule minkäänlaisia sivuoireita.
Siinäpä se, minä kärsin mieluusti hetken aikaa kun hoito toimii, mieluummin kuin kärsin siitä kamalasta ihottumasta. Minullakin punotti, kutisi ja hilseili niin paljon, että iho oli haavoilla, vuosi nesteitä ja silmäluomet muuraantuivat pahimmillaan umpeen. Sen rinnalla protopiciin totuttelu ei ollut mitään.
Jos käytät sitä vain silloin tällöin lyhyen aikaa, iho ei pääse tottumaankaan, ja sivuoireita tulee aina. Minulle lääkäri erikseen painotti, että kannattaa levittää sitä sitkeästi niin kauan, kun oireita on, vaikka tuntuisi alkuun ikävältä, ja että valtaosalla oireet lievenee jatkuvalla käytöllä. Ylläpitohoitona levitän sitä vielä kerran tai pari viikossa, vaikka iho olisi oireeton, ja useammin heti kun alkaa taas kuivua. Eikä tunnu yhtään sen kummemmalta kuin perusvoiteen levitys.
Ei ole hetken käytöstä kyse, se on ainoa joka toimii jollain tavalla punajäkälään. Punajäkälän haavaumat on sen verran pahat, että siihen on pakko käyttää jotain ja kärsiä, käytöstä huolimatta punajäkälä ei häviä, mutta iho korjautuu. Puoli vuottakaan ei kuitenkaan ole riittänyt, ettei tulisi Protopicista polttelua.
Ensimmäinen kerta on kaikkein pahin, mutta jatkuu joka käyttökerta muutaman tunnin päästä ja jos erehtyy lämpöön tai kostuttamaan ihoa, oireet ovat kuin ensimmäisellä kerralla. Ei tulisi mieleen käyttää protopicia atopiaan, joka sekin on välillä paikallisesti pahana. Atooppiseen ihoon kortisoni kuitenkin tepsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ruokkia atopiaani rasvaamalla ihoa, kokkibakteerillehan se rasva on otollista maaperää levittäytyä. Kuiva iho on kuiva iho, atopia on tulehdus.
Säännöllinen vesipesu, etenkin jos on tulehdusta paljon. Protopic-voidetta 2 kertaa viikossa ylläpitoon. Kallista, välillä kivuliasta mutta toimii. Synchro-voide kasvoille ja kaulalle, riippuu atoopikosta sopiiko. D-vitamiinia 4x virallinen suositus.
Kun iho on paremmassa kunnossa, niin myös perusvoiteet (Apobase sininen jne) ihan ok.
Lisäksi kiinnitän huomiota vaatteiden materiaaleihin ja pesuaineisiin. Lakanat vaihdan kerran viikossa.
Ruokavalio on olennainen osa omaa hoitosuunnitelmaani, paljon avokadoa, rasvaista kalaa, eri kaaleja, pähkinöitä (jos sopii), hyviä öljyjä. Vähemmälle jätän sokerit ja esim sipsit.Ei atopia ole tulehdus,atooppinen iho tarkoittaa että ihosta puuttuu suojakerros,joka siinä kuuluisi olla,ja rasvaamalla tehdään "keinotekoinen" suojakerros,ettei haitta-aineet pääse ihon läpi elimistöön.Tietysti vesipesu säännöllisesti ja sen jälkeen rasvaus.
Höpöhöpö, atopia on autoimmuuninen sairaus, jota hoidetaan ruokavaliolla. Ulkoinen rasvaus poistaa vain oireet.
Oireiden eli mielettömän kutinan ja vereslihalla olevan ihon hoitaminen kuntoon on kyllä tärkeää elämänlaadun säilyttämisen kannalta. Oireethan se suurin ongelma atopiassa on. Oma ohjeenu on puhtaus eli haaleassa suihkussa kerran päivässä ja rasvaa vain puhtaalle iholle. Likaisen ihon rasvaaminen on erittäin vahingollista ja pahentaa ihottumaa. Näillä olen saanut ihoni kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hetken käytöstä kyse, se on ainoa joka toimii jollain tavalla punajäkälään. Punajäkälän haavaumat on sen verran pahat, että siihen on pakko käyttää jotain ja kärsiä, käytöstä huolimatta punajäkälä ei häviä, mutta iho korjautuu. Puoli vuottakaan ei kuitenkaan ole riittänyt, ettei tulisi Protopicista polttelua.
Ensimmäinen kerta on kaikkein pahin, mutta jatkuu joka käyttökerta muutaman tunnin päästä ja jos erehtyy lämpöön tai kostuttamaan ihoa, oireet ovat kuin ensimmäisellä kerralla. Ei tulisi mieleen käyttää protopicia atopiaan, joka sekin on välillä paikallisesti pahana. Atooppiseen ihoon kortisoni kuitenkin tepsii.
Sinulla on siis punajäkälä, ja iho joka ei totu takrolimuusiin. Tässä on kuitenkin ollut puheena atooppinen ihottuma, johon sama aine tehoaa. Olettaisin myös, että eri sairauksista kärsivä iho reagoi hieman eri lailla, ja toki on yksilöllistä vaihtelua, esim tiedän, että kaikkia atoopikkoja ei auta takrolimuusikaan.
Pointti näissä mun viesteissä oli tuoda esille, ettei ole mitään ihmeellistä suositella atoopikolle hoitoa, joka valtaosalle toimii eikä valtaosalle ole liian ikävä käyttää. Mielestäni olisi jopa vastuutonta kieltäytyä ap:n tilanteessa hoidosta, josta lapsi voisi hyötyä huomattavasti, jos ainoa peustelu on se, että jollekin eri sairaudesta kärsivälle se ei toimi tai ole vaivan arvoista. Oma nuoruuteni olisi ollut paljon helpompi, jos tätä voidetta olisi silloin ollut tarjolla. Teinille varsinkin kasvoissa oleva ihottuma on todella raskas tauti.
Ja lisäys vielä: kaikkeen atooppiseen ei kortisoni tepsi. Omaani se auttoi tasan sen toisen hoitoviikon ajan, ja sitten kun piti pitää taukoa, ihottuma tuli takaisin kahta kauheampana. Pitkäaikaiseen käyttöön kortisoni ei käy, se menettää tehonsa myös käytön myötä eikä paranna ihoa, lievittää vain oireita.
Perusvoiteista käytän punaista Apobasea kasvoille ja Ceridal-öljyä koko kropalle suihkun jälkeen. Kuivimpiin kohtiin laitan välillä Bepanthenia.
Lääkevoiteista suosikkejani ovat tällä hetkellä Sibicort (peruslääkevoiteena), Fucicort (pahempiin ihottumiin) ja Dermovat (toimii allergiarakkuloihin kuin unelma!).
Protopic ei sopinut minulle ollenkaan, muistan kokeilujakson elämäni helvetillisimpänä aikana. Polttelu ei hellittänyt viikossa eikä kahdessa käytön aloitettuani, vaan jatkui vielä ainakin viikon koko kuurin lopettamisen jälkeen.
Meillä lasten ihottumaa pahentavat monet ruoka-aineet. Suklaa on ehdottomassa pannassa koko talven, samoin tomaatti ja jotkut hedelmät. Ja on siis ihan lääkärillä todettu, ettei ole kyse varsinaisesta allergiasta, vaan atooppisen iho reagoi noihin ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ruokkia atopiaani rasvaamalla ihoa, kokkibakteerillehan se rasva on otollista maaperää levittäytyä. Kuiva iho on kuiva iho, atopia on tulehdus.
Säännöllinen vesipesu, etenkin jos on tulehdusta paljon. Protopic-voidetta 2 kertaa viikossa ylläpitoon. Kallista, välillä kivuliasta mutta toimii. Synchro-voide kasvoille ja kaulalle, riippuu atoopikosta sopiiko. D-vitamiinia 4x virallinen suositus.
Kun iho on paremmassa kunnossa, niin myös perusvoiteet (Apobase sininen jne) ihan ok.
Lisäksi kiinnitän huomiota vaatteiden materiaaleihin ja pesuaineisiin. Lakanat vaihdan kerran viikossa.
Ruokavalio on olennainen osa omaa hoitosuunnitelmaani, paljon avokadoa, rasvaista kalaa, eri kaaleja, pähkinöitä (jos sopii), hyviä öljyjä. Vähemmälle jätän sokerit ja esim sipsit.Ei atopia ole tulehdus,atooppinen iho tarkoittaa että ihosta puuttuu suojakerros,joka siinä kuuluisi olla,ja rasvaamalla tehdään "keinotekoinen" suojakerros,ettei haitta-aineet pääse ihon läpi elimistöön.Tietysti vesipesu säännöllisesti ja sen jälkeen rasvaus.
Höpöhöpö, atopia on autoimmuuninen sairaus, jota hoidetaan ruokavaliolla. Ulkoinen rasvaus poistaa vain oireet.
Oireiden eli mielettömän kutinan ja vereslihalla olevan ihon hoitaminen kuntoon on kyllä tärkeää elämänlaadun säilyttämisen kannalta. Oireethan se suurin ongelma atopiassa on. Oma ohjeenu on puhtaus eli haaleassa suihkussa kerran päivässä ja rasvaa vain puhtaalle iholle. Likaisen ihon rasvaaminen on erittäin vahingollista ja pahentaa ihottumaa. Näillä olen saanut ihoni kuntoon.
Siihen oireiden poistoon voiteilla se hoito usein jääkin, varsinainen syy jätetään huomiotta.
Joo pesu ja puhtaus on kyllä ellei tärkein niin yksi tärkeimmistä asioista. Ja kunnon tulehdusihottumaan ei perusvoiteita. Aikuisellekin se aiheuttaa sietämätöntä kutinaa, niin voin kuvitella vaan miltä lapsesta tuntuu. Oma atopiani räjähti vasta noin parikymppisenä, lapsena oli taive- ja sormi-ihottumaa. Itse vannon Protopicin nimeen enkä tiedä mitä tekisin ilman sitä. Protopicia ei koskaan määrätä ensimmäiseksi hoidoksi eikä kovin helposti sittenkään. Minä kävin valohoidot, lukemattomat kortisoni- ja antibioottikuurit, valtavan kavalkadin erilaisia voiteita, suolahoidot, akupunktiot jne läpi ennen kuin Protopicia ehdotettiin. Se auttoi oireisiin muutamassa päivässä ja auttaa pitämään ne kurissa.
Toinen silmiäavaava kokemus oli, kun reseptiä uusiessaan satunnainen lääkäri ohimennen mainitsi, että atopiahan on suolistosairaus, ja suoliston kunto näkyy sitten iholla. Vielä vähän hakusessa se juuri oikea ruokavalio, mutta olen jo huomannut mitä välttämällä oireita ei tule niin helposti.
Kun olin lapsi, niin ajan tietämyksen mukaan ihotautilääkärin ohje oli, että vesi on myrkkyä ja perusvoidetta vaan monta kertaa päivässä. Tästäkin oppiminen pois kesti aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Pointti näissä mun viesteissä oli tuoda esille, ettei ole mitään ihmeellistä suositella atoopikolle hoitoa, joka valtaosalle toimii eikä valtaosalle ole liian ikävä käyttää. Mielestäni olisi jopa vastuutonta kieltäytyä ap:n tilanteessa hoidosta, josta lapsi voisi hyötyä huomattavasti, jos ainoa peustelu on se, että jollekin eri sairaudesta kärsivälle se ei toimi tai ole vaivan arvoista. Oma nuoruuteni olisi ollut paljon helpompi, jos tätä voidetta olisi silloin ollut tarjolla. Teinille varsinkin kasvoissa oleva ihottuma on todella raskas tauti.
Kun suosit takrolimusiinia lapsille tyrmäten yleisiksi todetut ja tutkimuksistakin tunnetut haittaoireet, oletko oikeasti perehtynyt aineeseen ja sen vaikutusmekanismeihin?
Ihotautilääkärit eivät tietenkään määrää voidetta turhaan, mutta ainakin minulle he kertoivat jo siitä seuraavista sivuoireista. Yleisiin kuuluu polttamisen tunne, eikä kaikki totu siihen polttamisen tunteeseen. Protopic toimii, mutta immunosupressiivisena voide jo sinällään on aika radikaali hoito mihin tahansa oireisiin. Immunosuppressio on perusteltu, kun sillä ehkäistään pahimpia oireita. Aina kuitenkin tuntemukset ja siitä seuraava elämänlaatu on sellaisia, joihin kukaan ulkopuolinen ei voi ottaa kantaa.
Iho-oireissa, kun hoidon tarkoitus ehkäistä pahanlaatuisia kehityksiä, elämänlaatu voi olla vähemmällä painolla. Atooppisen ihon kohdalla vaakakupissa on koettu elämänlaatu voiteen kanssa tai ihottuman kanssa. Takrolimusiinin aiheuttaessa voimakasta polttelua isolle osalle käyttäjistä on kuunneltava koettuja tuntemuksia erityisesti, kun on kyse vain elämänlaadun parantamisesta. Takrolimusiini ei poista atopiaa.
Ainoa mikä meillä tehosi oli homeopaattiset lääkkeet 8 v helvetin jälkeen.
Tottamooses meillä on d-vitamiini käytössä, mutta pitäisköhän sen määrää kasvattaa, auttaiskohan se? Ympäri vuoden nauttivat 20mikrog kumpikin mukelo, itse vedetään 50mikrog. Ja tuosta kortisonivoiteesta, sitä löytyy mietona että keskivahvana, mutta ei sitä kasvoille oikein voi käyttää..
Poika ei naamaansa raavim kyynärtaipeita välillä kyllä ja tuota vahvempaa kortisonivoidetta onkin hälle niihin käytetty viikon kuureina.
Hemmetin radikaalilta tuntuu esim maidon ja vehnän pois jättäminen, en minä osaa niin toimia:/
ap
Kokeile helokkiöljyä, sitä voi sekä syödä että voidella iholle. ainakin itselläni auttaa :) Sitä saa ihan normi marketeista.
Suklaa pahentaa mulla ihottumaa varsinkin kaulassa. Voisko pojallasi olla sama kun nyt joulun aikaa pahana?
Mä en muista ulkoa voiteiden nimiä mut perusvoiteista Essex ja se paksu Decubal (?) on ollut hyviä mulla.