Vierailija

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä nimikeskustelua palstalla. En ikinä antaisi lapselle nimeksi Helmi tai Oiva. Eiväthän eurooppalaiset edes ymmärrä onko nimen kantaja mies vai nainen! Äitini, jonka nimi on Pirkko kärsii tästä edelleen ja hän on asunut vuosikymmeniä ulkomailla. Siksi hän in joutunut ottamaan käyttöön Pia-nimen lempinimenä, jotta ihmiset yhtään osaisivat häntä puhutella.

Ei siis suomalaisia nimiä lapsille, mikäli ette halua heidän jäävän kummajaisiksi Euroopassa!

Sivut

Kommentit (38)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mutta jos antaa ulkomaalaisen nimen lapselleen niin sitten on automaattisesti wt! On niin kamalaa kun joku yrittää erottua massasta kun ei nimeäkään lastaan Jonneksi tai Jonnaksi!

Vierailija

Minulla on brittimies ja silti päädyimme suomalaiseen nimeen koska emme halunneet mitään maailman tusinanimeä. Toki katsottiin sellainen, jonka osaa lausua sekä englanninkielinen että suomenkielinen. Oiva muuten toimisi ihan hyvin. 

Vierailija

Tul Pia tännäi.

Anna pojallesi nimeksi kansainvälinen Toni - ja kas, miten käykään Ämörikässä, saati Saksassa.

Miten olisi Jesus? Kaikki kansat tuntevat tuon nimen, lausutaan vain vähän eri tavoin eri kielissä.

Vierailija

Höpöhöpö!

Olen tavannut Pirkkoja, Tarjoja, Tuulia jne ulkomailla. En ole tuohon ongelmaan törmännyt. Ääntämisen opettelussa menee aikansa, mutta kyllä oma nimeni on taipunut hyvin ulkkarienkin suussa.

Ei kai Suomen EU-edustajatkaan muuttele nimiään eurooppalaisiksi; on Petriä, Annelia, Sirpaa , Jussia jne.

Eihän Suomeenkaan tulevat ulkomaalaiset muuta nimiään, että meillä olisi helpompaa.

On ollut äiti-Pirkosta itsestään kiinni, ettei suostunut omaa nimeään käytämään :( 

Suomalaiset nimet ovat kuitenkin myös sitä omaa kulttuuriperintöä.

Vierailija

Miksi ap kuvittelee, että hänen lapsensa haluaa muuttaa Suomesta pois? Täällä elää sentään viisimiljoonaa täysin tyytyväistä ihmistä, jotka eivät täältä minnekään muuta. Ja sitten on vielä satatuhatta ulkomaalaista, jotka haluavat tänne asumaan nimestään piittaamatta. Jos Suomesta lähtee vaikka turistiksi, on ihan sama, onko nimi Kalle vai Carl.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en halua antaa lapselleni nimiä, mistä ei lausuttuna tiedä miten se kirjoitetaan. Esim just Pia.

Miten tuon britit lausus?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi ap kuvittelee, että hänen lapsensa haluaa muuttaa Suomesta pois? Täällä elää sentään viisimiljoonaa täysin tyytyväistä ihmistä, jotka eivät täältä minnekään muuta. Ja sitten on vielä satatuhatta ulkomaalaista, jotka haluavat tänne asumaan nimestään piittaamatta. Jos Suomesta lähtee vaikka turistiksi, on ihan sama, onko nimi Kalle vai Carl.

No kun Pirkkokin läks ;)

Vierailija

Ei minunkaan vanhempani ajatelleet 50v. sitten kun minulle nimen antoivat, että muutankin parikymppisenä ulkomaille...

Ihan hyvin olen pärjännyt tavallisena "Maijana" (nimi muutettu).

Vierailija

Elää Suomessakin tuhansia ulkomaalaisia, joiden nimet ovat suomalaisille vaikeita. On olemassa myös nimiä, jotka ovat Suomessa miehen nimiä, mutta jo esim. Norjaan mennessä naisen nimiä tai päinvastoin. Minun nimeni on Tiina. Ei kuulosta erityisen eksoottiselta eikä suomalaiselta. Useissa maissa esiintyy nimistössä jossain muodossa, usein myös Kristiinan tai Christinan lyhennelmänä. Silti joka kerta, kun esittelen itseni ulkomaalaiselle / ulkomailla, joudun toistamaan nimen, antamaan kirjoitusohjeita tms. Täysin universaalin nimen keksiminen on todennäköisesti mahdotonta ja minusta myös täysin tarpeetonta.

Vierailija

Tuo ongelma että samat nimet on ulkomailla eri sukupuolella kuin Suomessa poistuu kun kohta saa täälläkin antaa työtöille poikeinen nimiä ja toisinkin päin, tosin ei kai kukaan pojalle anna työn nimeä. Vaikka onha esim Kim ja Kari työn nimiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo ongelma että samat nimet on ulkomailla eri sukupuolella kuin Suomessa poistuu kun kohta saa täälläkin antaa työtöille poikeinen nimiä ja toisinkin päin, tosin ei kai kukaan pojalle anna työn nimeä. Vaikka onha esim Kim ja Kari työn nimiä.

Kyllä ja Vieno ja Kaino olisivat jo valmiiksi sukupuolettomia. Minusta Neutri olisi hyvä nimi, eiks vaan. Saa käyttää av-mammat!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat