Vierailija

Jännittää...

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onko siis ensimmäinen harjoittelu? Totta kai se jännittää. Se on kuitenkin ensimmäinen harjoittelu eikä siellä tarvitse mitään osata, asenne ratkaisee. Jos saat hyvän ohjaajan, sulla on varmasti ihan kiva harjoittelu, jos saat huonon ohjaajan niin paska nakki, mut siitäkin selviää. Tietyissä paikoissa opiskelijaa kohdellaan hyvin, tietyissä huonosti, joten jos susta tuntuu että olet ihan nolla etkä mitään osaa, niin kyse voi olla ihan vaan siitäkin että millainen kulttuuri siellä harjoittelupaikassa on ohjata opiskelijoita. Jotkut tykkää mollata, jotkut tykkää kannustaa.

Ohjaajan tehtävä on ohjata, ja kaikki virheet ja korjaamista vaativat asiat on otettava esille siinä hetkessä kun niitä ilmenee. Loppukeskustelu ei ole se paikka jossa niitä sitten ruoditaan, eli siihen mennessä kun harjoittelu alkaa olla ohi, ei saa tulla enää sellaisia asioita, joissa sinulla on lisää opittavaa, koska ne pitää ottaa esille kun harjoittelija vielä voi niitä harjoittelun aikana harjoitella. Muista tämä jos ja kun mietit miten harjoittelu mahtaa ohjaajan mielestä mennä. 

Eka harjoittelu voi olla rankka. Potilaiden kohtalot, työyhteisön törkeä ilkeä selän takana juoruilu (jonka opiskelija kuulee koska on näkymätön ihminen, työssä ollessa sitä ei enää samalla tavalla kuule) ja opiskelijan mollaaminen ("eihän toi osaa edes ihmistä pestä") voi ottaa lujille. Siitä selviää. Ei kannata lyödä hanskoja tiskiin jos väsyttää ja itkettää ja tuntuu että hoitoalan työ on niin perseestä että mitä ihmettä olen mennyt tekemään kun tätä aloin opiskelemaan. Se kuuluu vähän tuohon ekaan harjoitteluun, jos joutuu tietynlaisiin paikkoihin harjoittelijaksi. Jaa kokemuksiasi muiden opiskelijoiden kanssa, niin huomaat että miten muilla menee.

Vierailija

Hyvin se menee. Ole avoin, kysy aina kun on kysyttävää. Ole rohkea ja oma-aloitteinen. Mieti mitä haluat oppia ja miten voisit tehostaa oppimista. Tsemppiä!

Vierailija

Mikä susta tulee kun valmistut? Se vaikuttaa aika lailla siihen, millainen harjoittelusi on tarkoitus olla? Olen itse opiskellut lähihoitajaksi / sairaanhoitajaksi / ensihoitajaksi joten helpompi kommentoida kun tiedän minkä tason harjoitteluun olet menossa ja mitä harjoitteluja on jo takana?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä susta tulee kun valmistut? Se vaikuttaa aika lailla siihen, millainen harjoittelusi on tarkoitus olla? Olen itse opiskellut lähihoitajaksi / sairaanhoitajaksi / ensihoitajaksi joten helpompi kommentoida kun tiedän minkä tason harjoitteluun olet menossa ja mitä harjoitteluja on jo takana?
Sairaanhoito. Ei mitään harjoittelua takana. 

Vierailija

Hyvin se sujuu!

Yleensä ensimmäinen harjoittelu antaa jo osviittaa, onko opiskelija oikeasti soveltuva alalle ja havainnollistaa tulevan ammatin realiteetteja myös opiskelijalle itselleen.

Olen itse sairaanhoitaja, ja muistan että kyllä se eka harjoittelu jännitti kovasti. Avoin mieli ja reipas asenne ratkaisee paljon! Näytä oppimishalusi ja käytä kaikki vastaantulevat tilanteet hyödyksesi. :)

Vierailija

Ai että muistuu mieleen eka harjoitteluni tk:n vuodeosastolla... Ei mikään opiskelu kyllä valmentanut siihen enkä alalle sittemmin jäänytkään vaikka opinnot suoritin kiitettävästi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat