Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen ja kummius.

Vierailija
26.12.2015 |

Selittäkää nyt kahdelle opiskelijalle :) Molemmat valmistutaan pian ja miehellä jo vakipaikka tiedossa. meille on hengellisesti ihan sama kuulutaanko kirkkoon vai ei ja mielellään pidettäisiin ne muutamatkin veroprosentit itsellään. Kaveri kertoi että sen kaveri ei kuulu kirkkoon mutta on silti kummi. Voiko näin olla?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla kummi, muttet sylikummi.. mut väliäkös tuolla!

Vierailija
2/6 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ns. epävirallinen kummi, jota ei ole merkitty mihinkään kirkon tietoihin virallisten, kirkkoon kuuluvien kummien lisäksi. Tai sitten on kuulunut kirkkoon ristiäisten aikaan ja eronnut vasta myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää nyt kahdelle opiskelijalle :) Molemmat valmistutaan pian ja miehellä jo vakipaikka tiedossa. meille on hengellisesti ihan sama kuulutaanko kirkkoon vai ei ja mielellään pidettäisiin ne muutamatkin veroprosentit itsellään. Kaveri kertoi että sen kaveri ei kuulu kirkkoon mutta on silti kummi. Voiko näin olla?

No jos jossain vaiheessa kummius iskisi kohdalle ja haluat ihan välttämättä juuri sylikummiksi, niin voithan sinä kirkkoon liittyä ja erota sitten ristiäisten jälkeen, niin ei mene latiakaan veroa. Muutenhan voit olla kummina muuten vaan. Ei kait siihen kummiuteen mitään kirkon virallistamista tarvita, jos et kuitenkaan meinaa niitä kummin kristillisiä tehtäviä hoitaa. 99,99% virallisista kummeistahan ei mitään varsinaisia kristillisiä kummien tehtäviä muutenkaan hoida (pois luettuna hihhulipiirit), eli olla tukena lapsen kristillisessä kasvatuksessa ja rukoilla hänen puolesta. Lähinnähän se on lähes kaikille kummeille lahjojen ostoa juhlapäivinä.

4/6 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin ohis, mutta klikkasin otsikkoa luullen, että siinä lukee "Kirkosta eroaminen ja kummitus". Kuvittelin että jollain on kotona alkanut henkimaailman (tai mielenterveyden) ongelmat kirkosta eroamisen myötä.

5/6 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko ei ole tainnut koskaan kysyä kummin tehtävien hoitamisen perään. Ainoat ohjeet annetaan rippikoulussa ja juuri ennen kastetta. Jos kuitenkin ajattelee kummin tehtävää, lupausta ohjata ja kasvattaa uskossa täysivaltaiseksi seurakunnan jäseneksi saakka, se tehtävä sopii paremmin seurakunnan jäsenelle.

Miksi menisit antamaan tuollaisen lupauksen seurakunnan ja suvun edessä, jos tiedät heti, ettet aio pysyä seurakunnan jäsenenä? Minusta annetut lupaukset sitovat, eikä sellaista luvata, mitä ei aiota tehdä. Tietenkin seurakunta voisi jollain tavalla katsoa perään, että kummit hoitavat tehtäviään. Vaikka sitä ei tehdä, minä ainakin koen, että lupaukset on tehty pidettäviksi.

Jos haluaa olla maallisena läheisenä lapselle ja vanhemmat haluavat teidän ja lapsen välille erityisen yhteyden, sellaisen lupauksenhan voi antaa lapselle ja lapsen vanhemmille. Ei liene vaikea jatkaa kahvitilaisuudessa jonkinlaisella yleisellä lupauksella.

Vierailija
6/6 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kummi vaikka en kirkkoon kuulu, enkä kuulunut kastetilaisuudessakaan. Sylikummina huseerasi kirkkoon kuuluva. Eipä kyllä kukaan kysellyt mitään kuulumisia suuntaan eikä toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän