Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide / apua kansainvälisen nimen kanssa!

Vierailija
26.12.2015 |

Minä olen ofc suomalainen ja mies Englannista. Asutaan täällä Briteissä, mutta joskus mahdollisesti myös Suomessa. Meille molemmille on tärkeää, että tulevan lapsen nimi sopii kumpaankin kieleen. Ei haittaa vaikka lausuttaisiin vähän eri tavalla, kunhan siis on suht. kansainvälinen ja helppo nimi kumpaankin kieleen. Vauvan sukupuolta emme tiedä vielä. Tytön nimeksi on vain 2 ehdotusta ja pojalle ei yhtään. Apua siis kaivataan :)
Tytölle tykättäisiin molemmat hurjasti nimestä Lilian. Se on miehen edesmenneen isoäidin nimi (kylläkin kahdella l kirjaimella kirjoitettuna). Mielestäni se sopisi hyvin kumpaakin kieleen. Toinen on Vivian, siis melkein samanlainen nimi. Tykkään kyllä tästäkin, mutta olen ihastunut tuohon Lilianiin. Mitä mieltä olette?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä hinkua kansainvälisiin nimiin. Olen itse töissä kansainvälisessä yrityksessä ja asunut iät ajat ulkomailla, ei ongelmia suomalaisten nimien kanssa. Kuten ei myöskään kolmellakymmenellä kansallisuudella, joiden kanssa työskentelen.

Minä olen Martta, mieheni Eero ja lapset Mikko, Helmi ja Antti.

Minulla oli ongelmia nimeni kanssa Saksassa. Nimeni on Eine.

Miksi? Aine ei mun mielestä paha, aamiainen on ihana sana.

Minun esimieheni Sveitsissä oli Herr Kulli. Hyvä nimi sekin.

Vierailija
22/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häpeätte nimiänne tai mietitte missä päin maailmaa mikäkin tarkoittaa mitä tai miten lausutaan. Ihan turhaa, nimi on nimi, Sinun nimi. En voisi kuvitella, että antaisin lapsilleni (olen jo antanut) miettien maailman nimiä. Aika onnetonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alice, Mila, Elena, Cecilia, Elise, Elle, Marie, Lovisa

Andreas, Luka, Luke, Joa, Josuah, Verne, Iivo, August, Tony.

Vierailija
24/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi häpeätte nimiänne tai mietitte missä päin maailmaa mikäkin tarkoittaa mitä tai miten lausutaan. Ihan turhaa, nimi on nimi, Sinun nimi. En voisi kuvitella, että antaisin lapsilleni (olen jo antanut) miettien maailman nimiä. Aika onnetonta.

Tässä tapauksessa lapsi elää ja kasvaa Briteissä, mutta viettää vähintään paljon aikaa Suomessa. Ihan luonnollista miettiä, että nimi sopii kaikkien suuhun, kaikki osaavat lausua sen oikein eikä aina tarvitse tavata virallisissa yhteyksissä.

Olen itse juuri samassa tilanteessa ja ymmärrän ap:tä tosi hyvin. Itse valitsisin tällä kokemuksella mahdollisimman kansainvälisen nimen, vaikka asuisin Suomessakin.

Vierailija
25/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astrid

Ines

Elvira

Ida

Amanda

Amelia

Iris

Felicia

Isak

Rasmus

August

Tommy

Alex

Oscar

Kaarlo

Matias

Manu

Vierailija
26/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rene

Remy

Harry

Henry

Eric

Simon

Ava

Sonja

Vierailija
27/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa lapsi elää ja kasvaa Briteissä, mutta viettää vähintään paljon aikaa Suomessa. Ihan luonnollista miettiä, että nimi sopii kaikkien suuhun, kaikki osaavat lausua sen oikein eikä aina tarvitse tavata virallisissa yhteyksissä.

Olen itse juuri samassa tilanteessa ja ymmärrän ap:tä tosi hyvin. Itse valitsisin tällä kokemuksella mahdollisimman kansainvälisen nimen, vaikka asuisin Suomessakin.

Minun tapauksessa lapsemme asuivat koko lapsuutensa Yhdysvalloissa ja Philppiineillä. Nimet ovat Antti ja Aino, ei ongelmia. Kaikki kouluissa ja ystäväpiirissä oppivat nimet. Itse olen Annastiina ja mieheni on Patrik.

Vierailija
28/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna, Laura (eri tavalla lausutaan, mutta yleisiä kummassakin maassa)

Lucas (lausutaan suht samaan tapaan)

Ben (ei ole suomalainen nimi, mutta sopii suomalaiseenkin lausuntaan)

Vierailija
29/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suosikkini on ollut pitkään nimi Kevin. Alkaa näkyä jo Suomessakin ihan supisuomalaisia Kevinejä. Ja se ei ole huono asia. 

Vierailija
30/33 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin lisätä tämä aihe kirjanmerkkeihin, kerta mulla ja miehellä on täysin sama ongelma. Lapsi syntyy parin kuukauden päästä, sukupuoli ei tiedossa, mies englantilainen ja minä suomalainen, eikä nimistä ole melkein mitään yksimielisyyttä :) Tyttöjen nimistä ollaan melkein varmasti päädytty Lunaan (kyllä, olemme nörttejä), poikien nimistä mies taas tykkää Maximilianista ja Felixistä, mutta mä en ole täysin lämmennyt varsinkaan ensimmäiseen vaihtoehtoon. Keräsin joku aina sitten netistä joitain muitakin vaihtoehtoja:

Poikien nimiä: Casper, Filip, Phillip, Leo, Leon, Marcus, Markus, Noel, Oliver, Sami, Teo, Theo, Tobias, Luka, Luca, Milo, Leopold, Niko, Nico, Rainer, Rasmus, Rudolf, Rudolph

Tyttöjen nimiä: Arya, Aria, Astrid, Beatrice, Beatrix, Brianna, Emma, Fiona, Freya, Frida, Ida, Lucy, Matilda, Mia, Nora, Philippa, Filippa, Sofia, Sophia, Mimosa

Unisex-nimiä: Bryn, Charlie, Charley, Logan, Morgan, Robin, Rowan

Vierailija
31/33 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minun tapauksessa lapsemme asuivat koko lapsuutensa Yhdysvalloissa ja Philppiineillä. Nimet ovat Antti ja Aino, ei ongelmia. Kaikki kouluissa ja ystäväpiirissä oppivat nimet. Itse olen Annastiina ja mieheni on Patrik.[/quote]

Niin, siis kysymys ei ole siitä etteikö ihmiset opi nimeä. Varmasti oppivat, mutta me halutaan ottaa kummankin lähipiiri ja tulevat asumistilanteet huomioon. Se on meille tärkeää. En ihan ymmärrä mikä siinä on vaikea sulattaa? Ei mulla ole mitään täysin suomalaisia tai täysin englantilaisia nimiä vastaan. Me vaan koetaan, että meidän tilanteeseen paras vaihtoehto on nimi joka on helppo kummallekin kielelle.

Vierailija
32/33 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatullista alkuperää edustavat nimet toimivat kansainvälisesti, varsinkin länsimaissa. Lilian on kaunis nimi, siitä pitäisin ehdottomasti kiinni, mutta toista nimeä tai pojan nimeä mietittäessä...

Maria, Lea/Leea, Eva/Eeva, Jonathan/Joonatan, Lucas/Luukas, Marcus/Markus, Johan/Johannes, Noah/Noa, Noel, Elias... jne.

Tsemppiä nimeämiseen!

Vierailija
33/33 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Emil, Noel ja Lilian. Tytölle olisin halunnut Isla, eli "aila", mutta Suomessa Isla on tietty Isla, niin tuntui liian monimutkaiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi