Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä koulutus sopii näihin kriteereihin

Vierailija
26.12.2015 |

Olen opiskelemassa toista ammattiani ja tämäkään ei ole sitä, mikä kiinnostaa. Työharjoittelussa palan loppuun, kun en osaa ja kaikki on liian hankalaa. Olen nyt sopinut, että opiskelen enää yhden ainoan ammatin ja sen täytyy nyt olla "se oikea", jota oikeasti jaksan tehdä. Eli tällaiset kriteerit minulla olisi, ehdotelkaa sopivaa:

- Hyvä palkka
- Ei vaadi matemaattista älykkyyttä
- Ei asiakaspalvelua (ainakaan pääosassa)
- Hyvä työllisyystilanne
- Työ ei saa olla liian stressaavaa
- Koulutus toimii myös muissa maissa eli ei sido minua Suomeen loppuiäkseni
- Sopii ujolle ihmiselle, joka ei tykkää esiintymisestä

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarha-ala, floristi tms.

Vierailija
22/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea on tuo sinun vaatimuslista. Paljonko on mielestäsi hyvä bruttopalkka? Kysyn, koska toisen mielestä 2500e on hyvä, toisen mielestä 4500e.

Ymmärräthän, että useimmiten palkka ja työn vaativuus (ehkä osittain stressaavuuskin) kulkee käsikädessä? Harvassa perusduunissa pääsee hyville ansioille ilman merkittävää määrää ylitöitä, kolmivuorolisiä tms , joita iso osa ihmisistä pitää stressaavina. Asiantuntijatyössä on useimmiten oltava myös jollain tasolla sosiaalinen (työ ehkä sisältää kokokuksia, vaikka ei olisi perinteistä asiakaspalvelua on asiantuntijalla usein "asiakkaat" firman sisällä jolloin omaa tietoa ja osaamista jaetaan muille osastoille tai sidosryhmille).

Hyvää työllistymistä ei kukaan pysty takaamaan. Parhaiten vetää terveydenhuoltoala mutta se ei sopine sinulle (luvat on kai ainakin osittain maakohtaisia, ainakin osa pitää työtä stressaavana ja vaatii sosiaalisuutta).

Mitkä asiat sinua kiinnostavat? Missä olet hyvä? Kannattaa miettiä asiaa vahvuuksien, ei heikkouksien kautta. Oleko käynyt ammatinvalintapsykologilla? Opinto-ohjaajalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten opit vieraita kieliä (viittaan tuohon ulkomailla työskentelyyn), jos olet kovin ujo?

Vierailija
24/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

patologi

Vierailija
25/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten opit vieraita kieliä (viittaan tuohon ulkomailla työskentelyyn), jos olet kovin ujo?

Eka kertaa kuulin väitteen, että ujous olisi este kielten oppimiselle.

Vierailija
26/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies sopii kriteereihisi, jos sulla on älliä (ja L:iä). Mun mielestä aika vähäisellä vaivalla hyvä palkka. Mutta mulla jää asiat helposti muistiin jne. Ponnistelematta kirjoitin aikoinaan kuusi "ällää". Nyt huomaan vahoista oikiksen ystävistäni, etten todellakaan ole "ainoa", vaan ystävissäni on vaikka kuinka monta kuuden ällä vanhaa ylioppilasta. Keskimäärin ällän paperit on varmaan kaikilla. Työllisyystilanne ja urakehehitys on ollut hyvä. Nyt yli nelikymppisillä tuntuu menevän keskimäärin oikein hyvin tai erinomaisesti. Perheet jne. on.

Vierailija
27/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja 26: eikö lakimiehen työssä ole asiakaspalvelua? Miten stressaavuus (toki yksilöllistä mutta kiirettä, paine aikataulujen kanssa jne)?

Vierailija
28/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vastaa. Minun työssäni ei ole mitään asiakaspalvelua. Toimin asiantuntijana (siis lakimiehenä) eräässä organisaatiossa. Lähinnä vastaan sähköpostitse tai muuten kirjallisesti. En koe, että työni olisi kovin kiireistä, mutta hyvin vastuullista se on.

Vierailija
29/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

patologi

Kaikki lääkärit joutuvat kyllä jonkin verran tuota matikkaa hallitsemaan.

Vierailija
30/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijat eivät todellakaan saa hyvää palkkaa ainakaan automaattisesti. Pienillä apurahoilla yritetään painaa duunia. Ja psykologiassa vaaditaan ainakin tilastomatikkaa.

Aivan, ottaen huomiuoon, että tutkijan ura vaatii sellaisen about kymmenen vuoden kouluttautumisen, mahdollisuus saada hyvää palkkaa on harmillisen pieni. Rahoitusten hankkiminen kyllä stressaa ja kilpailu on kovaa. Eikä ujouskaan ole hyvä piirre tutkijalle, koska työ vaatii verkostoitumista sekä Suomessa että ulkomailla, esiintymisiä ym. Kammiotutkija on lähinnä myytti, vaikka työssä yksinäisiäkin vaiheita on. 

Vierailija
31/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimies sopii kriteereihisi, jos sulla on älliä (ja L:iä). Mun mielestä aika vähäisellä vaivalla hyvä palkka. Mutta mulla jää asiat helposti muistiin jne. Ponnistelematta kirjoitin aikoinaan kuusi "ällää". Nyt huomaan vahoista oikiksen ystävistäni, etten todellakaan ole "ainoa", vaan ystävissäni on vaikka kuinka monta kuuden ällä vanhaa ylioppilasta. Keskimäärin ällän paperit on varmaan kaikilla. Työllisyystilanne ja urakehehitys on ollut hyvä. Nyt yli nelikymppisillä tuntuu menevän keskimäärin oikein hyvin tai erinomaisesti. Perheet jne. on.

Eikös tuo ammatti sido aika vahvasti Suomeen. Yliopistossa kai luetaan nimenomaan Suomen lakia eli pätevyys ei sitten toimi ulkomaille asti vaan koko työura pitäisi Suomessa tehdä. Ei siis taida tämäkään sopia ap:n kriteereihin.

Vierailija
32/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeet on kriteerisi. Yuskin onnistut pitkäaikaišesti noita tayttämään. Mutta on yksi ehdotus. Ryhdy ilotytöksi. Siinä voi valita asiakkaat, hankkii hyvin eikä tarvi olla sosiaalinen.

Uskoisin etta ainakin 5000 netto per kk.

Vierailija
33/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea on tuo sinun vaatimuslista. Paljonko on mielestäsi hyvä bruttopalkka? Kysyn, koska toisen mielestä 2500e on hyvä, toisen mielestä 4500e.

Ymmärräthän, että useimmiten palkka ja työn vaativuus (ehkä osittain stressaavuuskin) kulkee käsikädessä? Harvassa perusduunissa pääsee hyville ansioille ilman merkittävää määrää ylitöitä, kolmivuorolisiä tms , joita iso osa ihmisistä pitää stressaavina. Asiantuntijatyössä on useimmiten oltava myös jollain tasolla sosiaalinen (työ ehkä sisältää kokokuksia, vaikka ei olisi perinteistä asiakaspalvelua on asiantuntijalla usein "asiakkaat" firman sisällä jolloin omaa tietoa ja osaamista jaetaan muille osastoille tai sidosryhmille).

Hyvää työllistymistä ei kukaan pysty takaamaan. Parhaiten vetää terveydenhuoltoala mutta se ei sopine sinulle (luvat on kai ainakin osittain maakohtaisia, ainakin osa pitää työtä stressaavana ja vaatii sosiaalisuutta).

Mitkä asiat sinua kiinnostavat? Missä olet hyvä? Kannattaa miettiä asiaa vahvuuksien, ei heikkouksien kautta. Oleko käynyt ammatinvalintapsykologilla? Opinto-ohjaajalla?

Tiedän, että vaatimuslistani on hankala. Muutenhan varmaan itsekin olisin jo sopivan ammatin keksinyt :) Hyvä palkka on minulle sellainen vähintään 3000 euroa. Sen verran olen eläessäni katsonut pienipalkkaisten köyhien murheita, että minulle on erittäin tärkeää, etten itse mene valitsemaan pienipalkkaista työtä ja sitten koko ikääni valita, kun rahat ei riitä mihinkään.

Ongelmani on tosiaan tuo, etten oikein tiedä, mikä minua kiinnostaisi. Tai toki tietyt ammatit kiinnostavat, mutta tietysti juuripa niihin ei oma älli riitä (vaativat aina tuota helvetin matemaattista älykkyyttä ja pääsykokeista vain harvat pääsevät läpi). Minulle on hyvin tärkeää, että koen olevani hyvä ammatissa ja pitäisin siitä edes jollain tasolla eikä töihin meneminen olisi tuskaa.

Ammatinvalintapsykologilla en ole käynyt, kun olen aina ajatellut, ettei siitä ole mitään hyötyä. Tuon AVO-ohjelman testin olen tehnyt elämäni aikana jo varmaan viisi kertaa ja siitäkään ei tunnu olevan hyötyä. Ongelmani tuntuu osittain olevan se, että kaikki ne ammatit, jotka minua jollain tasolla kiinnostavat eivät sovi minulle lainkaan juurikin älyllisten tai taiteellisten vaatimusten takia.

Ap

Vierailija
34/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksuksi vaan ja yhteiskunnan tuella elämään.

Vierailija
35/35 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei monetkaan ammatit ole niin vaativia kuin mitä koulutus on.

Ja älysi on tvallista tasoa, uskoisin,

Meillä on mm nykyään varsin keskinkertainen mies älyltää presidenttinä.

Muistelepa erästä toista järjen jättiläistä joka on hyvässä Eu virassa, Jykä K.

Todella huono älykkyystso, matikasta lukion tod 6. Ilman älyä kyllä pärjää kun on riittävän tyrkky ja omaa psykopaattisia valehtelijan taipumuksia tarpeeksi. Kannattaa olla häikäilemätön, monetkaan naiset ei sita riittävästi käytä hyväkseen.

Myyntityöt jossa esitetään puolitotuuksia: kiinteistöväliyus, autokauppa, yms.

Sitten on se vanhim ammatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä