Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lihavuudesta ei voi puhua?

Vierailija
26.12.2015 |

Olen miettinyt usein täällä eri keskusteluja lukeassa, että miksi lihavuudesta ei voi puhua "normaalisti". Aina tulee joko niitä jotka omaavat ylimääräisiä kiloja haukkumaan kaikki, jotka esim. eivät voisi seurustella _lihavan_ (oikeasti reilusti ylipainoisen, ei vähän pyöreän) kanssa tai sitten niitä jotka haukkuvat kaikki lihavat tai yhtään ylipainoiset laiskoiksi pohjasakaksi. Onko täälä oikeasti vain vihaisia ylipainoisia, jotka kokee kaiken henkilökohtaisena luokkauksena ja todella pinnallisia ihmisiä, jotka ei nää muita syitä kuin laiskuuden ylipainon taustalla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok puhua OMASTA lihavuudesta tai laihuudesta, niiden syistä ja seurauksista. Muiden ihmisten ongelmien vatvominen ei suta ketään, ainoastaan pahentaa tilannetta.

Vierailija
2/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt usein täällä eri keskusteluja lukeassa, että miksi lihavuudesta ei voi puhua "normaalisti". Aina tulee joko niitä jotka omaavat ylimääräisiä kiloja haukkumaan kaikki, jotka esim. eivät voisi seurustella _lihavan_ (oikeasti reilusti ylipainoisen, ei vähän pyöreän) kanssa tai sitten niitä jotka haukkuvat kaikki lihavat tai yhtään ylipainoiset laiskoiksi pohjasakaksi. Onko täälä oikeasti vain vihaisia ylipainoisia, jotka kokee kaiken henkilökohtaisena luokkauksena ja todella pinnallisia ihmisiä, jotka ei nää muita syitä kuin laiskuuden ylipainon taustalla.

En tiedä. Itse olen erit. korkeasti koulutettu ja bmi 30:n tienoilla keikkuva. Minulla syöminen on sekä tunnepohjaista että ihan arkitasolla yksinkertaisesti syön tasaisesti liian paljon. Nyt olen esimerkiksi ollut sairaana marraskuun puolesta välistä (kaksi flunssaa putkeen) ja en ole päässyt liikkumaan yhtään, mikä saa minut syömään vielä enemmän kuin normaalisti. Kiloja on tullut muutama, huoh.

Terveys on tietenkin ihan relevantti syy olla kevyempi, mutta lihavia oikeasti syyllistetään terveyden ammattilaisten taholta ja lihavuus tuntuu olevan ihan relevantti peruste jättää hoitamatta muista seikoista johtuvia sairauksia/vaivoja. Toisaalta on näitä "laihoja", jotka huutavat kiulukauloina, että lihavuus on omaa syytä ja vievät yhteiskunnan verovaroja sairauksillaan. Omakohtaista kokemusta ei ole, koska olen ollut ihan perusterve aina.

Tuolla "normaalisti" keskustelemisella haet kai sanaa "neutraalisti" tai "objektiivisesti", mikä on muissakin asioissa aika mahdotonta. Mietipä keskusteluja vaikka aiheista: pullo/rintaruokinta, kestovaippailu/kertakäyttö vaipat, raskauden aikainen tupakointi, alkoholismi. Kyllähän noistakin saadaan tällä palstalla aikaiseksi yleensä asiattomia keskusteluja ja syykin on melko sama: osoitellaan syyttävästi toista osapuolta, joka tekee jotakin "väärin" tai on syylllinen johonkin.

Sitten on se osa keskustelijoita, joiden on pakko päästä pätemään. Oma nuppi on niin sekaisin ja on paha olla. Jos nyt sitten vaikka painon osalta on pystyy pätemään, niin mikäs siinä. Provot kunniaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä draivi sua, ap, ajaa puhumaan lihavuudesta? Jos olet huomannut, että se ei asiattomien ihmisten (ostoskärrykyttääjät, mielenterveysongelmaiset, ylemmyyden tuntoiset superihmiset, ylilaudanjonnet, kielipoliisit, fanaatikot, läskifoobikot ym.) takia onnistu, niin etkö voi vaikka ystäviesi kanssa jutella ja spekuloida?.

Ja mitäköhän siinä on ihmettelemistä? Joillain on sairaus ylipainon syynä, toisilla taas ylensyönti tai liikkumattomuus, jne..

Mä ihmettelen, miksi kukaan ei halua noin innokkaasti "keskustella" esim. vaikka narkomaaneista tai yleensäkään huumeongelmasta ja näistä aiheutuvista ongelmista ja veronmaksajille koituvista kuluista jo rikollisuudenkin muodossa? Ja esim. koululaisille tarjotaan pilleriä sun muuta ihan yleisesti! Luulisi että keskustelu omien lasten suojelusta kiinnostaisi, mutta ei...

Outoa on, vain läski kiinnostaa? :O

Vierailija
4/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lihavuus ei koskaan ole lihavan itsensä syy, vaan syy on sairaudessa, vanhemmissa, geeneissä, rahan puutteessa, kaikissa laihoissa...

Lisäksi bmi 29.9 ei ole vielä lihavuutta vaan terveellistä kevyttä pientä ylipainoa joka vaan korostaa naisellisuutta.

Laihat (bmi25 tai alle) ovat aliravittuja narsistisia paskapäitä, rumia luurankoja jotka eivät osaa nauttia mistään ja ovat aina katkeria.

Kuulemma.

Vierailija
5/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lihavuus ei koskaan ole lihavan itsensä syy, vaan syy on sairaudessa, vanhemmissa, geeneissä, rahan puutteessa, kaikissa laihoissa...

Lisäksi bmi 29.9 ei ole vielä lihavuutta vaan terveellistä kevyttä pientä ylipainoa joka vaan korostaa naisellisuutta.

Laihat (bmi25 tai alle) ovat aliravittuja narsistisia paskapäitä, rumia luurankoja jotka eivät osaa nauttia mistään ja ovat aina katkeria.

Kuulemma.

Niin. Tässäpä malliesimerkki "lihavien puolelta". Sitten voisi joku kirjoittaa esimerkin "laihojen puolelta". Mutta eiköhän me jo tämä kaikki tiedetä. Aika huono yritys muuten, eikä tuonut mitään uutta keskusteluun. Harmi.

Vierailija
6/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma.

Ai, mä taas olen huomannut, että useita rehellisiä kertomuksia omasta ylipainosta ja sen syistä ovat palstailijat kirjoittaneet (näköjään). Itsekin kerroin oman tarinani (-30 kiloa) ja syitä elämäni ikäviin asioihin, joista huolimatta paino putoaa, edelleen.

Ap:lle:  Varmaan houkuttaa vastaamaan "Voi kauhistuksen kanahäkki, näin eilen kaupassa aivan vaaaaltavan ryhävalaan, joka oli kerännyt kärryihin (puoli metriä pitkä ostoslista) sitä ja tätä"- aloitukseen jotain asiallista? Seuraava kappale alkaa sanoilla "Mitä te suuret ihrasiat oikein syötte?"

Vierailija
7/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma.

vitun peelo

Vierailija
8/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma.

vitun peelo

No niin ap, tässä sulle tämä tyypillinen  keskustelukumppani nyt saapui, ole hyvä! :D

Vierailija
9/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niitä lihavuusketuja voi olla olla trollaamatta, kun sinne tulee aina näitä ammattiläskejä kertomaan(valehtelemaan)kuinka urheilevat 5h päivässä ja syövät 1000kcal eivätkä silti laihdu koska joku sairaus tai säästöliekki...

Vierailija
10/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä draivi sua, ap, ajaa puhumaan lihavuudesta? Jos olet huomannut, että se ei asiattomien ihmisten (ostoskärrykyttääjät, mielenterveysongelmaiset, ylemmyyden tuntoiset superihmiset, ylilaudanjonnet, kielipoliisit, fanaatikot, läskifoobikot ym.) takia onnistu, niin etkö voi vaikka ystäviesi kanssa jutella ja spekuloida?.

Ja mitäköhän siinä on ihmettelemistä? Joillain on sairaus ylipainon syynä, toisilla taas ylensyönti tai liikkumattomuus, jne..

Mä ihmettelen, miksi kukaan ei halua noin innokkaasti "keskustella" esim. vaikka narkomaaneista tai yleensäkään huumeongelmasta ja näistä aiheutuvista ongelmista ja veronmaksajille koituvista kuluista jo rikollisuudenkin muodossa? Ja esim. koululaisille tarjotaan pilleriä sun muuta ihan yleisesti! Luulisi että keskustelu omien lasten suojelusta kiinnostaisi, mutta ei...

Ei minua niinkään kiinnosta erityisesti keskustella lihavuudesta, vaan mietityttää miksi siitä ei voi keskustella normaalisti muissa keskusteluissa tai miksi se herättää näin voimakkaita tunteita. Eli keskustelun idea ei ollut keskustella lihavuudesta, vaan siitä mikä siinä on että siitä ei keskustella normaalisti.

-ap

Vierailija
11/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä lihavuusketuja voi olla olla trollaamatta, kun sinne tulee aina näitä ammattiläskejä kertomaan(valehtelemaan)kuinka urheilevat 5h päivässä ja syövät 1000kcal eivätkä silti laihdu koska joku sairaus tai säästöliekki...

Tämäkin on NIiiiiiin totta!

Ja sitten tsempataan itseään vielä tyyliin "kävin tänään kuntosalilla joten täytyy syödä hyvin ettei lihakset surkastu. Paino on nyt noussut kuukaudessa 12kg joka on pelkkiä lihaksia koska käyn salilla eli olen terveellisempi ja paremmassa kunnossa kuin kukaan alle bmi 25. Ne ovat oikeastaan mua läskimpiä koska vaikka painan 115kg ja olen 160cm se on vaan treenattua lihasta."

Vierailija
12/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua niinkään kiinnosta erityisesti keskustella lihavuudesta, vaan mietityttää miksi siitä ei voi keskustella normaalisti muissa keskusteluissa tai miksi se herättää näin voimakkaita tunteita. Eli keskustelun idea ei ollut keskustella lihavuudesta, vaan siitä mikä siinä on että siitä ei keskustella normaalisti.

-ap

Fiksut voi keskustella normaalisti, mutta entäs nuo muut jo edellä mainitut ryhmät? Etkö ymmärrä, millaista porukkaa täällä liikkuu? Jo elävässä elämässä tullaan silmille ja kohta kai jo käydään käsiksikin ylipainoisiin. Kerro sinä mikä sulle on tässä se ihmetys? Kai sulla nyt jonkunlaista elämänkokemusta on?

Vierailija
13/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma.

vitun peelo

No niin ap, tässä sulle tämä tyypillinen  keskustelukumppani nyt saapui, ole hyvä! :D

Mitäs puhui postaskaa.

Vierailija
14/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tsempataan itseään vielä tyyliin "kävin tänään kuntosalilla joten täytyy syödä hyvin ettei lihakset surkastu. Paino on nyt noussut kuukaudessa 12kg joka on pelkkiä lihaksia koska käyn salilla eli olen terveellisempi ja paremmassa kunnossa kuin kukaan alle bmi 25. Ne ovat oikeastaan mua läskimpiä koska vaikka painan 115kg ja olen 160cm se on vaan treenattua lihasta."

No nyt päästiinkin jo asian ytimeen :D Eikös ap ihmetellyt, että miksi lihavuudesta ei voi keskustella ASIALLISESTI? Ja btw, nämä "treenatut" voivat ihan hyvin olla myös provoja :D

Hyvin, ap, johdattelit "nätisti" alkuun tämän läskifoobisen "keskustelun"! Sairasta!

Vierailija
15/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä pitäisi puhua? Aikoinaan työkaveri muutti kauas pois ja soittelin hänelle silloin tällöin. Jokaisen puhelun aikana muisti kysyä "mitenkäs se sinun painosi". Minua ei huvittanut puhua painostani, joten lakkasin soittamasta hänelle. Harmi. Oli muuten kiva ihminen ja olisin halunnut kuulla kuulumisia.

Vierailija
16/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma.

Minä en ole tuota mieltä.

T. ylipainoinen

Vierailija
17/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta puhuminen ei ole tuonut eikä tuo mitään uusia näkökulmia asiaan. Kaikki tietävät aivan hyvin lihavuuden mahdolliset haitat ja sen, että toisten ulkomuotoon puuttuminen ja syyttely  on alhaista ja huonotapaista. Myös se tiedetään, että elinkaarinäkökulmasta satavuotiaaksi elävä ja sitä myöten kaikki vanhuuden vaivat keräävä kiukkuinen eläkeläinen tulee yhteiskunnalle huomattavan paljon kalliimmaksi.

Vierailija
18/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kenenkään pitää ketään arvostella. Millään tavalla.

Itse elän vuodesta toiseen lähes kädestä suuhun. Onneksi teen pieniä keikkajuttuja ja olen saanut säästöön 2000 euroa.  Siis tämä on tapahtunut parissa vuodessa, ei mitenkään vähässä aikaa.

Mutta olen tämän kuukauden lomautettuna, olen pimeästi töissä, saa palkan suoraan käteen 2 kertaa kuukauden aikana, ekan sain jo ja tokan saa ensi viikolla, toka vikana työpäivänä.

Mutta tämä määrä ei lähimaillekaan ole minun normaali palkkani ja minun pitää kuitenkin normaalit maksut maksaa aikataulullisesti. Lisäksi on vielä joulu. Liitolle en voi tehdä hakemusta ennen kuin kuukausi on lopussa, onneksi kaikki muut olen sinne jo toimittanut.

En ikinä kerro kenellekään itse rahatilannetta. Naapuritiimistä kollega, jota en tunne yhtään vaikka ollaan yli 10 v oltu samassa työpaikassa täytti vuosia ja jokaiselle tuli viesti tuokaa 10 euroa lahjarahaan. Vastasin en valitettavasti voi osallistua, mutta voin antaa itse tehdyn kortin ettei tarvitse ostaa.  Sain melkoiset haukut lahjan kerääjältä, miten raha-asiani voi olla näin huonosti, työkavereitteni edessä.

Jos joku on ylipainoinen, ei kai kukaan ole niin tyhmä, että kuvittelisi haukkuminen lopettaa ylipainoisen painon noston ja sanoista ottaisi vaarin ja alkaisi laihduttamaan. Jos laihduttaminen olisi näin helppoa, tässä maassa ei olisi yhtään ylipainoista. Eikä työtöntä, eikä köyhää, eikä yh.tä. Tyhmyyttä voi tuskiin mikään keino poistaa.

Vierailija
19/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläinen kärjistys on oikeasti surullista. Osa meistä ylipsinoisista urheilee paljon, mutta kaltaistesi mielestä se ei voi pitää paikkaansa, kun eijän ylipainoinen voi olla urheilullinen. Nimimerkki 3 ×viikossa uintia, yhteensä 9 kilometriä, 3 × viikossa sali. Kuntotestissä juuri 30 minuutissa 29 kyykkyä, 66 5 kilon oainon nostoa vuorotellen ylös, sillä tuloksella pesee huomattavasti itseäni nuoremmatkin. Kaltaistesi mielestä tämä ei ole vain mahdollista, kun on sitä ylipainoa reilusti (painoa 93 kiloa)

Vierailija
20/31 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi (muiden) lihavuudesta pitäisi puhua? Uskomatonta mutta totta, jokaisella on oikeus pitää itsestään ja pitää itseään vaikka hyvännäköisenä, vaikka bmi olisi 35. Kroppien ääripäät ovat epäterveellisiä, niin sairaalloinen lihavuus kuin laihuus, sekä huono kuntoisuus. En jaksa uskoa, että ketään tuntematonta oikeasti liikuttaa toisen ihmisen terveyden tila niin paljon, että pitää puida sitä lihavuutta tai kyylätä vaikka ostoksia, kuten av:lla on tapana. Lihavuus ei määritä ketään. Epäterveys ja esteettisyys ovat eriasiat. Fakta on, että suuri ylipaino altistaa tietyille taudeille. Niin altistaa tupakointi ja sisäelin rasva, riippumatta painosta. Yksipuolinen ruokailu. Yksinkertaista, ei lihavuus ole sen erikoisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi