Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Miksi lääkärit ovat aina samankaltaisia sosiaalisesti täysin taidottomia uunoja? Hakeutuuko sinne tällaisia tietynlaisia ihmisiä vai opetetaanko lääkärit vain olemaan tuollaisia? Olen aikuisikäni aikana ollut jo useaan kertaan lääkärissä ja yhtään poikkeusta en ole tavannut. Kyseessä ei siis voi olla vain se, että minun kohdalleni olisi tullut jotain poikkeuksellisen omituisia lääkäreitä. Lääkärin ammatti on kuitenkin tietyllä tavalla asiakaspalveluammatti, koska ihmisiähän siinä tapaa jatkuvasti. Mutta miksei lääkärit ikinä esimerkiksi hymyile vastaanottaessa potilasta huoneeseen, miksei potilasta kuunnella ja katsota edes välillä silmiin, miksei olla empaattisia eikä edes toivoteta pikaista paranemista lopuksi... Ymmärrän, että lääkäreillä on kiire ja se aika yhtä potilasta kohtaan on lyhyt. Ei siinä lääkäri voi alkaa höpöttämään niitä näitä potilaan kanssa, mutta kyllähän kaupan kassakin pystyy olemaan kohtelias vaikka sekin kohtaaminen on todella lyhyt.

Oikeasti palstalla seikkailevat lääkärit, opetetaanko teidän jo koulutuksessa olemaan kuin robotteja? Ei saa katsoa potilasta, ei saa hymyillä, ei saa toivottaa pikaista paranemista, ei saa olla yhtään empaattisen oloinen vaikka potilas itkisi vastaanotolla jne. Vai hakeutuuko alalla jostain syystä vain jonkinlaiset aspergerit?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Täytyy pysyä neutraalina ja pitää ammatillinen etäisyys. Lääkäri menettää arvovallan kun ryhtyy höösääväksi "täti tomeraksi".

Vierailija

Kyllä vuorovaikutustaitoja opetetaan. Uskon, että kysymys on usein kiireestä, kyllästymisestä ja vaatimuksista. Usein juuri empaattiset lääkärit kuormittavat eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kuulostaa oudolta. En ole tavannut tuollaisia lääkäreitä itse lääkärissä käydessäni, vaan minulle on kyllä hymyilty ja katsottu silmiin. Onko sinulla jokin tosi hankalasti hoidettava sairaus? Voisin kuvitella, että jos lääkärit eivät tiedä, miten sinua auttaisivat, niin sitten käytös voisi olla tuollaista välttelevää. Tai jos itse käyttäydyt tosi hyökkäävästi ja vaativasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täytyy pysyä neutraalina ja pitää ammatillinen etäisyys. Lääkäri menettää arvovallan kun ryhtyy höösääväksi "täti tomeraksi".

Ei kai aloituksessa haluttukaan, että lääkäreistä tulee höösääjiä. Vai onko ainoat vaihtoehdot tosiaan täti tomera ja House? Enemmän tässä varmaan tarkoitettiin assityyppisiä törppöjä, ihmispelkoisia mumisijoita ja kylmiä möläyttelijöitä.

Vierailija

Ilmeisesti tärkeintä on huijarimaisen lipevä olemus? Toisilla on toiset prioriteetit. Minulle on tärkeintä, että lääkäri parantaa sen hiton syövän.

Vierailija

Sanot että ymmärrät kiireen, mutta kirjoituksestasi paistaa läpi juuri ymmärtämättömyys. Ja toisekseen lääkäri ei ole asiakaspalvelija. Kaupan kassa on ja muutenkin työn vaativuuksissa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Harmi jos sinulle on osunut sellaisia lääkäreitä, joiden koet olevan huonoja vuorovaikutustilanteissa, mutta loppujen lopuksi se ei ole lääkärin työn tarkoitus.
Parhaiten vaikutat asiaan menemällä itse lääkikseen ja olemalla juuri sellainen lääkäri kuin toivoisit itse saavasi. Sivusta on helppo huudella, kun ei oikeasti ymmärrä millainen paine työssä oikeasti on läsnä koko ajan.

Vierailija

Suurin osa lääkäreistä, joilla olen käynyt, on olleet ihan ok, mutta muutama aika outo on ollut joukossa. Kerran olen joutunut kuvaamasi kaltaiselle hyvin erikoiselle lekurille. Ehkä sulla on vaan ollut huono tuuri niiden kanssa? Käytkö usein lääkärissä?

Lääkäreissä voi olla hyvin monenlaisia, ja sosiaalisesti kyvyttömiä, koska eihän lääkikseen ole psykologisia testejä ja lääkäreillä ainoana ammattiryhmänä täystyöllisyys. Näin joku outo tumpelokin pääsee duuniin.

Puolisoni on asperger, mutta hyvin älykäs ja hyvä työssään. Ei hän ole lääkäri, mutta näin sivuhuomautuksena. Itselläni on myös asperger-piirteitä, enkä siksi osaa pitää häntä mitenkään omituisena. Osa kavereista ensin kysyi, että miksi se on tuollainen, mutta ovat tottuneet. Kaksi aspergeria sopiikin parhaiten yhteen. Molemmilla siis tämä sieltä lievemmästä päästä. Ainakin tulee asiat puhuttua keskenämme :D Eikä suututa jos toinen on joskus ajattelematon ja sanoo liian suoraan. Tämä siis ap:lle joka arveli lääkäriä aspergeriksi. Voi ollakin, mutta ainahan se on vuorovaikutustilanne.

Mutta no, mitä väliä sillä on, jos lääkäri on omituinen, kunhan tauti paranee?

Ai niin, yksi hössöttävä naislääkäri kävi todella hermoille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tärkeintä on huijarimaisen lipevä olemus? Toisilla on toiset prioriteetit. Minulle on tärkeintä, että lääkäri parantaa sen hiton syövän.

Taas tätä mustavalkoisuutta. Joko lipevä huijari tai kylmä ja tyly ammattilainen. Hyvä aviomies, joka ei ostele lahjoja, mutta välittää arjessa tai pettävä jännämies, jota ei kotona näy, mutta joka ostaa timantit vaimolle jouluna ja synttärinä. Joko tuulipukuun pukeutuva läski tai huoraava meikkipelle. Joko rappioalkoholisti tai absolutisti. Mitään muutahan Suomessa ei tunnu olevan kuin ääripäitä.

Vierailija

Minulle on sattunut mukavia, inhimillisiä lääkäreitä. Kättelevät, katsovat silmiin, osa hymyilee, osa on oikein empaattisiakin. Kaikkien kanssa on voinut keskustella, ehdottaa omia vaihtoehtoja jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannu et lääkärit on tollasia myös vapaa-ajalla! huonot sosiaaliset taidot

Sama. Tapailin yhtä aika pitkään, ja se oli tosi outo xD Luennoi mulle ihme asioista. Hyvin kaikkitietävä.

Lääkikseen vaan valikoituu sellasia.

Vierailija

Kaikkien lääkärien tulisi suhtautua potilaisiinsa (asiakkaisiinsa) kunnioittavasti ja kohteliaasti. Tällä pääsisi jo pitkälle.

Vierailija

Mä tiedän, että saan kiviä niskaani kaikkien erityislasten äideiltä kun sanon tän, mutta yksi syy lääkäreiden käytökseen on aspergerin syndrooma. Niitä on lääkäreissä todella paljon, koska taidot lääketieteen opiskeluun on hyvät, mutta sosiaaliset taidot nolla. Empatian kyky puuttuu usein täysin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Taas tätä mustavalkoisuutta. Joko lipevä huijari tai kylmä ja tyly ammattilainen. Hyvä aviomies, joka ei ostele lahjoja, mutta välittää arjessa tai pettävä jännämies, jota ei kotona näy, mutta joka ostaa timantit vaimolle jouluna ja synttärinä. Joko tuulipukuun pukeutuva läski tai huoraava meikkipelle. Joko rappioalkoholisti tai absolutisti. Mitään muutahan Suomessa ei tunnu olevan kuin ääripäitä.

Saman plen huomannut. Niin elävässä elämässä kuin av:llakin. Tykkään meikata ja ottaa sillon tällön viiniä, ja se on joillekin kuin punainen vaate, eivät ymmärrä, että samalla oon lukutoukka ja tarvitsen paljon omaa tilaa ja hiljaisuutta. Ihmisessä on yleensä eri puolia. En ole vain kotihiiti tai bilehile.

Mulle on hoitajat aina olleet ikävämpiä kuin lääkärit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Idiootit hokee: "Maailma ei ole mustavalkoinen!". Onko sinulla aivoja ollenkaan? Onko tapanasi yleensäkin hokea paikkaansapitämättömiä kliseitä? Luuletko, että tässä maassa olisi enää montaa ihmistä, joka ei olisi kuullut tuota jo kyllästymiseen asti jo vuosikymmeniä sitten?

Vierailija

Omien kokemusteni mukaan nuoret lääkärit sekä ulkomaalaistaustaisista etenkin virolaiset lääkärit ovat paitsi asiantuntevia niin myös sosiaalisesti taitavia sekä potilaskeskeisiä. Vanhemman polven suomalaislääkäreistä löytyy joskus kaikenlaisia tapauksia, jotka eivät oikein sovi niinkin ihmisläheiseen ammattiin. Miehet ovat useammin ns. omituisia höpöttäjiä ja töksäyttelijöitä, naislääkärit taas komentelevia ja kovakouraisia besserwissereitä. Voisiko olla niin, että nykyään lääkäreiden koulutuksessa painotetaan myös sosiaalisten taitojen merkitystä ja siksi nuorempi lääkärisukupolvi vaikuttaisi olevan edeltäjiään hienotunteisempaa ja potilaaseen kunnioittavammin suhtautuvaa porukkaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sanot että ymmärrät kiireen, mutta kirjoituksestasi paistaa läpi juuri ymmärtämättömyys. Ja toisekseen lääkäri ei ole asiakaspalvelija. Kaupan kassa on ja muutenkin työn vaativuuksissa on eroa kuin yöllä ja päivällä. Harmi jos sinulle on osunut sellaisia lääkäreitä, joiden koet olevan huonoja vuorovaikutustilanteissa, mutta loppujen lopuksi se ei ole lääkärin työn tarkoitus.
Parhaiten vaikutat asiaan menemällä itse lääkikseen ja olemalla juuri sellainen lääkäri kuin toivoisit itse saavasi. Sivusta on helppo huudella, kun ei oikeasti ymmärrä millainen paine työssä oikeasti on läsnä koko ajan.

Kuulostat tosi kireältä ja vihaiselta. Ootko lääkäri? :D Olitko joulun päivystyksessä vai ottiko vaan perhejoulu hermoille?

Teille muuten maksetaan TODELLA hyvin siitä työstä, joten ei kannata kiukutella potilaille jotka on sulta apua hakemassa. Mulla nimittäin on omalääkäri jolla on AINA huono päivä. Miehellä ikuinen PMS... :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omien kokemusteni mukaan nuoret lääkärit sekä ulkomaalaistaustaisista etenkin virolaiset lääkärit ovat paitsi asiantuntevia niin myös sosiaalisesti taitavia sekä potilaskeskeisiä. Vanhemman polven suomalaislääkäreistä löytyy joskus kaikenlaisia tapauksia, jotka eivät oikein sovi niinkin ihmisläheiseen ammattiin. Miehet ovat useammin ns. omituisia höpöttäjiä ja töksäyttelijöitä, naislääkärit taas komentelevia ja kovakouraisia besserwissereitä. Voisiko olla niin, että nykyään lääkäreiden koulutuksessa painotetaan myös sosiaalisten taitojen merkitystä ja siksi nuorempi lääkärisukupolvi vaikuttaisi olevan edeltäjiään hienotunteisempaa ja potilaaseen kunnioittavammin suhtautuvaa porukkaa?

Mielestäni just päinvastoin. Meillä on ihana vanhanajan perhelääkäri, jolla käydään kaikki. Tosi sydämellinen mies, joka saattaa kotoaankin soittaa tai laittaa tekstarin testituloksista yms. Kokemuksen kautta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä tiedän, että saan kiviä niskaani kaikkien erityislasten äideiltä kun sanon tän, mutta yksi syy lääkäreiden käytökseen on aspergerin syndrooma. Niitä on lääkäreissä todella paljon, koska taidot lääketieteen opiskeluun on hyvät, mutta sosiaaliset taidot nolla. Empatian kyky puuttuu usein täysin.

Ei, vaan ymmärrän täysin. Pojallani on asperger, ja toivon, että hänestä tulisi tutkija tai joku ydinfyysikko. Älyä on, vuorovaikutustaitoja ei juuri. Kyllä aspergerien lapset ja puolisot tämän tunnistaa.

Vierailija

Luulen, että ongelmana on osittain se, että alalla ei ole yhtään kilpailua. Tai siis että lääkärinä saat aina töitä vaikka tekisit kuinka paljon virheitä. Ei lääkäri saa potkuja, vaikka joku potilas valittaisi. Lääkärin ei siis tarvitse yrittää olla ystävällinen tai muutenkaan sosiaalisesti taidokas, kun siitä ei saa valituksia eikä potkuja. Muissa asiakaspalveluammateissa saisi nopeasti potkut, jos käyttäytyminen ei olisi asiakasta arvostavaa. Lisäksi ammatti vaatii niin paljon kaikkea muuta, kuten matemaattista älykkyyttä, että ei sinne hakeudu ne, jotka haluavat palvella asiakkaita tai olla ihmisten kanssa tekemisissä. Ammattiin hakeutuu kunnianhimoiset matemaattisesti lahjakkaat ihmiset, jotka haluavat hyvän palkan ja statusammatin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat