Vierailija

Siskoni löysi nyt kesällä uuden miehen itselleen. Kyseisellä miehellä on yksi nyt 6-vuotias lapsi ja siskollani on parin kuukauden päästä 4-vuotias lapsi. Heidän suhteensa on edennyt suhteellisen nopeasti, kihloihin kuukauden seurustelun jälkeen ja yhteen muuttivat miehen asuinpaikkakunnalle 2kk seurustelun jälkeen.

Siskoni on siis nyt noin 6kk seurustellut ja olen tämän 6kk aikana yleensä kerran kuussa vieraillut siskoni luona ja siskoni on ollut meillä 1-2 kertaa kuukaudessa. Yleensä niin, että kerran kuussa ovat koko perhe olleet meillä ja toisella kertaa siskoni on tuonut vain poikansa meille viikonlopuksi hoitoon. Joka kerta, kun olen ollut joko siskollani tai hän meillä niin siskon mies, sanotaan nyt vaikka "Pertti" on pienimmästäkin asiasta heti huutanut siskonpojalleni ja usein myös uhkaillut, että joudut kasvatuslaitokseen, isäsi luo tmv. kun siskonpoika ei ole totellut häntä. Tämä Pertti siis huutaa jo siitä, jos lapsi istuu sohvalla ja vaan liikuttaa kättään niin huutaa, että nyt nätisti tai joudut kasvatuslaitokseen tmv. Omalle lapselleen Pertti ei kuitenkaan huuda, vaikka aihettakin olisi, koska tämän miehen lapsi todella usein lyö, tönii siskonpoikaani tai tekee jollain muulla tavalla kiusaa.

Tämä kohtelu on vaikuttanut siskonpoikaani niin, että sillonkin kun hän on yksin minun luonani niin hän on todella itkuinen ja sanoo monesti, ettei halua kotiin tmv. Ennen kun siskoni tapasi tämän uuden miehensä siskonpoikani oli toki sillonkin vilkas, mutta olemukseltaan aina iloinen ja itki lähinnä sillon kun satutti itsensä johonkin.

Siskonpoikani oikea isä on alkoholisti ja tämän takia todella harvoin siskonpoikani on isänsä luona. Usein isä lupaa ottaa pojan jonain tiettynä viikonloppuna, mutta se peruuntuu, kun ei pysty olemaan ilman alkoholia.

Olen puhunut tästä siskolleni ja sanonut myös Pertille, ettei lapselle tarvitse heti huutaa, jos hän tekee jotain väärin ja että Pertin pitäisi komentaa myös omaa lastaan eikä vaan siskoni lasta. Siskoni komentaa molempia tasapuolisesti, mutta ei silti ole mitenkään puuttunut miehensä käytökseen, vaikka olen tästä sanonut ja siskoni kyllä itsekin näkee miten miehensä toimii.

Mitä tällaisessa tilanteessa voisi vielä tehdä? Onko lastensuojeluilmoitus ainoa vaihtoehto? En toki haluaisi siskonpoikanni joutuvan mihinkään vieraaseen perheeseen, mutta jos kotiolot jatkuvat tuollaisina niin se varmasti vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen eikä sekään ole hyvä juttu.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Siskosi tuntuu olevan ääliö. Herättele siskosi näkemään mitä tuo "unelmien"isäpuoli tekee lapselle. Ei hyvää päivää mikä mies:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siskosi tuntuu olevan ääliö. Herättele siskosi näkemään mitä tuo "unelmien"isäpuoli tekee lapselle. Ei hyvää päivää mikä mies:(

Tuntuu olevan vielä alkoholisti-isää pahempi vaihtoehto pienelle pojalle. Nelivuotiaalle ei pitäisi huutaa yhtään saati tuollaisia juttuja.

Vierailija

Lastensuojeluilmoitus ehdottomasti. Minulla oli tuollainen isäpuoli. Lopulta touhu meni siihen että me lapset saimme olla vaan omassa huoneessa ja käydä syömässä keittiössä ja käydä vessassa. Haukkumista,alistamista ja jopa väkivaltaa.
Loppui vasta kun muutin kotoa.
Nyt ajattelet sitä lasta. Et siskoasi,etkä itseäsi. Jos siskosi ei näe asiaa,on häntä aika herätellä esim sossujen puolelta,ja jos se ei auta niin sitten on parempi että lapsi pääsee pois kotoa. Tuollainen vaikuttaa mielenterveyteen ja ongelmia tulee varmasti jos tilanne saa vaan jatkua.
Minulla on lapsuuden traumojen takia paniikkihäiriö,ajoittaista ahdistusta ja en voi olla huoneessa jossa on ovi kiinni.

Vierailija

Ehdottomasti lastensuojeluilmoitus. Järkyttävää, ettei siskosi itse näytä välittävän lapsesta niin että suojelisi tätä tuollaiselta käytökseltä. Aivan sairas kasvuympäristö lapselle.

Vierailija

Olisin todella huolissani ja itse samassa tilanteessa valmis tekemään anonyymin lasu-ilmoituksen että perhe saisi tukea.

En ole kovin tarkka äiti itse; saa olla paidassa pari kastiketahraa ja ulkohaalari voi olla pari viikkoa pesemättä. Nurkat ei todellakaan kiillä kotona jne. Tärkeintä on että lapsia rakastetaan yli kaiken rajojen kanssa, syli on tarjolla aina ja lapsilla on turvallinen ympäristö.

Tilanne tuhoaa lapsen perusturvallisuuden, minä-kuvan ja itsetunnon. Todella tuhoanvaa toimintaa.

Toivon että välinne eivät mene poikki, se on riskinä

Vierailija

Mitä niin ihania ominaisuuksia näissä uusissa puolisoissa on että annetaan omia lapsia kohdella miten tahansa. En voisi edes kuvitella mistä syystä antaisin lapseni kärsiä jotta saisin itselleni miehen.

Vierailija

Tee lasu, jos pystyt sen paljastumatta itse tekemään tai saat jonkun toisen tekemään. Pidä välit siskoon yllä, että pystyt olemasn lapselle se turvallinen aikuinen. Ota voimavarojesi mukaan useamminkin teille. Miten mummola, toiset sisarukset?

Vierailija

Samaa ihmettelen!

Vierailija kirjoitti:
Mitä niin ihania ominaisuuksia näissä uusissa puolisoissa on että annetaan omia lapsia kohdella miten tahansa. En voisi edes kuvitella mistä syystä antaisin lapseni kärsiä jotta saisin itselleni miehen.

Vierailija

Olen harkinnut tuota useammin ottamista, mutta meillä on kolme omaa lasta, joista yksi on erityislapsi niin korkeintaan kerran kuussa on aika maksimi. Toki miehen kanssa on puhuttu, että jos tilanne menee siihen, että siskonpoikani otettaisiin huostaan niin poika voisi kyllä tulla meille. Nyt kun siskonpoika on melko vähän meillä niin se on tavallaan raskaampaa kuin jos olisi koko ajan ja oppisi ajan myötä, ettei tarvitse pelätä, jolloin varmasti itkuisuuskin vähenisi.

Meitä ei ole muita sisaruksia kun minä ja siskoni ja isämme on jo kuollut ja äiti on tällä hetkellä todella huonossa kunnossa, kun taistelee syöpää vastaan.

Luultavasti vaikka tekisin lastensuojeluilmoituksen nimettömänä niin siskoni osaisi päätellä kuka sen on tehnyt. Mutta kun puhe ei auta niin vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä. Väleissä toki haluaisin siskonpoikani takia pysyä, mutta tuntuu pahalta seurata vierestä, miten siskonpoikaa kohdellaan kaltoin.

ap

Vierailija kirjoitti:
Tee lasu, jos pystyt sen paljastumatta itse tekemään tai saat jonkun toisen tekemään. Pidä välit siskoon yllä, että pystyt olemasn lapselle se turvallinen aikuinen. Ota voimavarojesi mukaan useamminkin teille. Miten mummola, toiset sisarukset?

Vierailija

Millainen siskosi on? Käykö töissä? Käyttääkö alkoholia? Mitä mieltä siskosi on asiasta?

Jotain sun täytyy tehdä, itse en pystyisi olla tekemättä jotain. Vaikka ilmoitus lastensuojeluun.

Vierailija

Lasu?? Siskon mies huutaa!? Meille tulee huostaan hakattuja lapsia 6-7 ilmon jälkeen. Tuo lasu menee kyllä hukkaan ja lapselta ainoa turvallinen sukulainen. Ymmärrät varmasti, että ilmoitus ei johda mihinkään, mieti siis todella tarkkaan. Et oikein voi tehdä mitään. Sisarellesi uusi mies on tärkeintä, ainoa toivo on, että eroavat joskus.

Vierailija

Mä en usko kans, että lastensuojelu voi tehdä asialle mitään. Siskon silmät pitäisi saada auki tilanteelle. Sanoa vaikka niin törkeästi hänelle, että hän pakostikin jää asiaa ajattelemaan. Puhua hänelle tyyliin, että kyllä huonompaa äitiä ei löydy, kun annat noin lastasi kohdella.

Tuo tilannehan lapsen kannalta ei kun pahenee vain. Jossain vaiheessa se todennäköisesti(satavarmasti) muuttuu fyysiseksi pahoinpitelyksi. 

Vierailija

Lapselle täytyy tehdä selväksi, että kertoo heti jos mies lyö tai muuta vastaavaa. Tädin numero talteen että voi itse soittaa.

Jos nyt tekee lasun, se ei johda huostaanottoon, mutta kylläkin keskusteluun perheen kanssa. Sossut voi jututtaa myös lasta yksinään. Väliintulo voisi avata siskon silmiä.

Ensin ehkä sanoisin siskolle, että ilmoitus tulee jos meno ei muutu.

Vierailija

Siskoni kuin myös miehensä on molemmat tällä hetkellä työttömiä. Tällä miehellä ei ole koulutusta eikä myöskään haluja työllistyä tai kouluttautua. Siskolta meni työpaikka alta ja hakee koko ajan töitä, mutta ei ole tärpännyt. Siskoni ei juuri käytä alkoholia, lähinnä sillon kun poikansa ei ole kotona. Mies sen sijaan juo aika usein.

En ole saanut siskoltani juuri mitään selkeitä vastauksia, kun asiasta on keskusteltu. Jotain joojoo tmv. ja ettei hän ole huomannut, että pojastaan on tullut todella itkuinen ja pelokas. Olen sanonut, että jos sama tilanne jatkuu, niin tulen puuttumaan asiaan.

Nytkin kun olivat tällä viikolla tiistaista eiliseen saakka meillä kylässä, niin monta kertaa teki mieli sanoa, kun tämä mies huusi siskonpojalleni, että siskoni ja miehensä sekä siskon miehen lapsi voivat lähteä ja että siskonpoika jää meille, kunnes siskoni uusi mies osaa käyttäytyä tai siskoni jättää miehen. Tämä olisi todennäköisesti aiheuttanut minulle ja siskolleni välien katkeamisen.

ap

Vierailija kirjoitti:
Millainen siskosi on? Käykö töissä? Käyttääkö alkoholia? Mitä mieltä siskosi on asiasta?

Jotain sun täytyy tehdä, itse en pystyisi olla tekemättä jotain. Vaikka ilmoitus lastensuojeluun.

Vierailija

Näin olen sitä itsekin epäillyt, ettei lastensuojeluilmoitus välttämättä auta asiaan ja pahimmassa tapauksessa minun ja siskoni välit menevät poikki, koska todennäköisesti siskoni osaa päätellä kuka teki ilmoituksen, vaikka tekisin sen nimettömänä.

On vaan kamalaa seurata vierestä, kun siskonpoikani oikeasti pelkää "isäpuoltaan". Siskonpojan olemus muuttuu välittömästi, kun huomaa "isäpuolensa" olevan samassa huoneessa hänen kanssaan. Ja kun "isäpuoli" huutaa siskonpojalleni niin siitä alkaa itku eikä se meinaa loppua, varsinkaan kun siskonpoika itkee niin "isäpuoli" taas huutaa, että ole hiljaa tmv. ja se vaan pahentaa tilannetta.

ap

Vierailija kirjoitti:
Lasu?? Siskon mies huutaa!? Meille tulee huostaan hakattuja lapsia 6-7 ilmon jälkeen. Tuo lasu menee kyllä hukkaan ja lapselta ainoa turvallinen sukulainen. Ymmärrät varmasti, että ilmoitus ei johda mihinkään, mieti siis todella tarkkaan. Et oikein voi tehdä mitään. Sisarellesi uusi mies on tärkeintä, ainoa toivo on, että eroavat joskus.

korssi

Tee ehdottomasti lasu. Siihen en osaa ottaa kantsa nimettömänä vai nimellisenä. Apua siskosi uuteen perheeseensä tarvitsee, väliintuloa. Kotiintehtävää perhetyötä ehkäpä. Tuo uuden miehen toiminta sulkeuttaa siskonpoikasi, tekstistäsi luen että neg. tunteiden ja käyttäytymisen kirjoa uusi mies ei kykene vastaanottamaan lainkaan siskonpojaltasi. Apu ja perhetyö tarpeen

T. Lastenpsykan sairaanhoitaja

Vierailija

Onko poika päiväkodissa? Jos on niin mitäs, jos olisit sinne yhteydessä ja sanoisit, että olet huomannut lapsessa itkuisuutta jne. Päiväkotihan voi myös tehdä ilmoituksen, jos ovat huomanneet muutoksen huonompaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat