Vierailija

Omassa lapsuudenkodissani kasvatus 90-luvun loppuvuosina kuului niin, että tekstiviesteille ja puheluille sovelias ajankohta on noin klo 8-22 ja muut ajankohdat on pääosin säästettävä toisen osapuolen levolle tai hätätapauksille. Olenko auttamattoman vanhanaikainen, jos mielestäni myös Whatsapp ja muut pikaviestisovellukset on rinnastettavissa tekstareihin (vrt. kirje/sähköposti, joiden voi olettaa tulevan luetuiksi muutenkin vasta vastaanottajalle sopivana ajankohtana)? Haluaisin opettaa omalle jälkikasvulleni muut huomioivan tavan pitää yhteyttä kavereihinsa. :)

Kommentit (6)

Vierailija

Itse ajattelen, että kaikki muu viestintä kännykällä paitsi soittaminen on OK vuorokauden ajasta riippumatta. Useimmilla s-posti, whatsapp, facebook-viesti, testari ym. menee siihen samaan kännykkään ja ilmoittaa saajan saaneen viestin. Järkevä ihminen ottaa äänet pois päältä mennessään nukkumaan. Lapsilta voi toki rajata kännykän käyttöä, että pääsevät iltapuuhiin ja nukkumaan.

Vierailija

Olet. Ja muutenkin tuo on lankapuhelinajan tapakulttuuria, että viestiminen pitäisi ajoittaa päiväsaikaan. Nykyään puhelimensa voi ja pitää laittaa äänettömälle, kun ei halua vastaanottaa viestejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Lapsia mulla ei ole enkä siksi niin ota kasvatukseen kantaa :D Tosiystävälle voi laittaa viestiä vaikka keskellä yötä jos tilanne sitä vaatii, soittaakin jos on ns. tosi kyseessä. Millään turhilla kissavideoilla en lähtisi ketään pommittamaan yömyöhään tai viideltä aamulla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että kaikki muu viestintä kännykällä paitsi soittaminen on OK vuorokauden ajasta riippumatta. Useimmilla s-posti, whatsapp, facebook-viesti, testari ym. menee siihen samaan kännykkään ja ilmoittaa saajan saaneen viestin. Järkevä ihminen ottaa äänet pois päältä mennessään nukkumaan. Lapsilta voi toki rajata kännykän käyttöä, että pääsevät iltapuuhiin ja nukkumaan.

Voi luoja mitä kasvatusta...

Vierailija

Soittaminen noin 10-20, mutta tekstarin tai sähköpostin tai facebook- tai WhatsApp-viestin voi lähettää koska tahansa, vastaanottaja lukee ja vastaa sitten kun hänelle sopii, ja pitää itse puhelimen äänettömällä silloin kun haluaa olla rauhassa.

Vierailija

Riippuu myös paljon siitä, kenelle soitetaan/tekstataan. Esim. Opettajalle en soittelisi tai viestittelisi kuin arkipäivisin n. Klo 8-18 välisenä aikana. Omalle äidilleni voin viestitellä 24/7 ja soittaa n. 9-00 välisenä aikana. Ystäville soittelen ja viestittelen heidän elämäntilanteidensa mukaan: yötyöläisille en soittele aamupäivällä kun taas pienen lapsen äidille, jonka lapsen tiedän herättävän hänet päivittäin n. 5.30, en soittele kovin myöhään illalla, mutta sen sijaan voin soittaa vaikka kuudelta aamulla jos on asiaa. Jollekin tori.fi myyjälle voisin soittaa n. 10-20 välisenä aikana. Kännykkäaikana ei ole enää mitään yleistä etikettiä vaan täytyy osata käyttää tilannejärkeä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat