Pojalle nimi! **kriteerit**
Meillä on ristiäiset kuukauden päästä ja nimi on ollut hetken aikaa selvillä.
Osittain tosin siksi, ettei meillä ole hyviä vaihtoehtoja tälle nimelle.
Lapselle tulee ruotsalainen sukunimi, joten perus Puro-Mattia ei tähän haluta (vanhemmilla molemmilla kansainväliset kokonimet). Olisiko ideoita ihanista ruotsalaisista tai miksei vaikka jenkkinimistäkin, jotka sopivat suhteellisen helposti myös suomalaisen suuhun? Eli muuten tyyli vapaa, mutta suomalaiset muotinimet Otso, Otto, Onni, Oliver, Elias, Eelis, Eemeli, jne. ei sovi meidän makuun. Kiitos jo etukäteen ideoista! :)
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Huh kun on todella eksynyt joku mielensäpahoittaja linjalle! :'D Mun mielestä joku Oliver Rantala tai Lucas Rönkkö on todella et-nimiä (tätä ei kukaan ole uskaltanut sanoa ääneen, joten tässä, olkaa hyvä).
Christopher on mielestäni kaunis, mutta ehkä vaatii lapselta pientä tavausapua tulevaisuudessa? Kiva nimi kuitenkin!
Häh? Mitä ihmeen tavausapua? Christopher on hyvin tavallinen nimi, ei se lapsi mitään tavausapua voi tarvita noin tavalliseen nimeen. Eri asia, jos kirjoitatte sen Kristopher tai Christoffer, silloin joutuu muille kertomaan oikean kirjoitusasun.
Onnea vain tulevalle wt-nimelle, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsilla on nimet tyyliin Lucas Virtanen, koska meillä on kaksikielinen perhe.
Eikä siinä ole mitään pahaa, itse etsin vain hieman soinnukkaampaa kokonaisuutta, mikä näköjään nyt joitain suututtaa jostain syystä :)
Kun sukunimi on tyyliin Strömberg tai Löflund, kuten sinulla, niin sitä soinnukkuutta ei saa edes kansainvälisellä nimellä! Miksi et suoraa tyytyisi ruotsalaiseen etunimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että tuletteko lapsen kanssa asumaan Suomessa? Jos vastaus on kyllä, niin miettisin tarkasti nimet kirjoitusasua ja sitä miten se suomenkielessä lausutaan. Nimi kuitenkin tullaan lausumaan Suomessa suomalaisittain, eli mahdollisesti nimen kauneus / kansainvälisyys ei tule esille, tai aina saa korjata ja jonkun Christopher nimen kanssa tulee olemaan turhan vaikeaa. Christopher siis tullaan lausumaan käytännössä Kristoper tai Kristofer, jos tämä ei haittaa niin silloinhan se ei ole ongelma. Ymmärrän kyllä jos haluaa kansainvälisen nimen. Mutta valitsisin kyllä sellaisen joka ei ole kirjoitusasultaan liian vaikea, ja joka suomalaisittain lausuttuna kuulostaa hyvältä.
Sekä minulla että miehellä on molemmilla juurikin kansainväliset nimet, kirjoitusasu on sama Suomessa, Ruotsissa sekä Yhdysvalloissa, mutta jokaisessa maassa nimi lausutaan hieman eri tavalla. Mutta esim. tuo Christopher olisi ihana ja "suomalaisittain lausuttaessa Kristofer" olisi juurikin oikeanlainen lausuntamuoto, ei kuulosta siis typerälle. Juuri tällaista nimeä meinasin kun ketjun aloitin, että sopii myös suomalaiseen suuhun :) Tällaisia kuin keksisi lisää. Ja itseasiassa, kun vauvallehan on nimi jo tosiaan valmiina, on se vähän tämän tyylinen. Kirjoitusasultaan tosin hieman helpompi (mutta lausumista meinaan).
Miksi etsit nimeä täältä, kun teillä jo kerran on nimi valmiina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, että tuletteko lapsen kanssa asumaan Suomessa? Jos vastaus on kyllä, niin miettisin tarkasti nimet kirjoitusasua ja sitä miten se suomenkielessä lausutaan. Nimi kuitenkin tullaan lausumaan Suomessa suomalaisittain, eli mahdollisesti nimen kauneus / kansainvälisyys ei tule esille, tai aina saa korjata ja jonkun Christopher nimen kanssa tulee olemaan turhan vaikeaa. Christopher siis tullaan lausumaan käytännössä Kristoper tai Kristofer, jos tämä ei haittaa niin silloinhan se ei ole ongelma. Ymmärrän kyllä jos haluaa kansainvälisen nimen. Mutta valitsisin kyllä sellaisen joka ei ole kirjoitusasultaan liian vaikea, ja joka suomalaisittain lausuttuna kuulostaa hyvältä.
Sekä minulla että miehellä on molemmilla juurikin kansainväliset nimet, kirjoitusasu on sama Suomessa, Ruotsissa sekä Yhdysvalloissa, mutta jokaisessa maassa nimi lausutaan hieman eri tavalla. Mutta esim. tuo Christopher olisi ihana ja "suomalaisittain lausuttaessa Kristofer" olisi juurikin oikeanlainen lausuntamuoto, ei kuulosta siis typerälle. Juuri tällaista nimeä meinasin kun ketjun aloitin, että sopii myös suomalaiseen suuhun :) Tällaisia kuin keksisi lisää. Ja itseasiassa, kun vauvallehan on nimi jo tosiaan valmiina, on se vähän tämän tyylinen. Kirjoitusasultaan tosin hieman helpompi (mutta lausumista meinaan).
Ihan kuin meillä!
Meilläkin on miehen kanssa kansainväliset nimet. Minä olen Helena ja mies on Leo. Nämä nimet käyvät niin Ruotsissa, Sveitsissä, Yhdysvalloissa kuin Kiinassakin ja ovat sillä tavalla kansainvälisiä, että näitä ei voi nauramatta yhdistää tavallisiin suomalaisiin sukunimiin. Joskus nauretaankin kun syntyneitä-palstalla joku Nieminen kertoo, että heille syntyi Leo Samuel. Voi taivas mikä WT-nimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä ihme kilahduksia harrastaa, suuttuu kun kysytään. Ja sitten lopulta joku Sebastian on se paras erikoinen nimi :D Se perus Puro-Matti olisi kyllä paljon parempi.
Missä kohtaa olen kilahtanut? Mielestäni olen yrittänyt vastata sillä tavoin etten provosoisi tätä yhtä öykkäriä enempää, jolle nimimaustani on muodostunut ongelma. Muutoin olen kiittänyt nimiehdotuksista tai kertonut, jos nimi ei ole meille sopiva. Mistä kysymyksestä olen suuttunut? :)
Ei Sebastian olekaan erikoisuudeltaan "paras", en ole niin väittänyt, enkä täällä erikoisinta nimeä etsikään, vaan meille sopivaa joka ei ole yleinen. Sebastian ei nyt ole niin yleinen kuin vaikka Matti, se on fakta josta ei tarvitse kenelläkään ottaa nokkiinsa :)
Kansainvälisesti se Sebastian on aika yleinen ja ymmärsin, että tulette liikkumaan pääasiassa kansainvälisissä piireissä niminenne. Siksi ei ehkä kannata mennä mukaan kansainvälisten muotinimien genreen vaan pyrkiä löytämään lapselle hieman vähemmän yleinen nimi. Ei siis tietenkään mikään juntti suomalaisnimi tyyliin Leevi tai Matti tai Christian vaan jotain selkeästi modernimpaa ja iskevämpää.
Taitaa tässä aiheessa yksi henkilö jutella ja taitaa olla jakaantunut persoona samalla. Saman tyylisiltä viesteiltä näyttää tämän ap:n ja jankuttajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä ihme kilahduksia harrastaa, suuttuu kun kysytään. Ja sitten lopulta joku Sebastian on se paras erikoinen nimi :D Se perus Puro-Matti olisi kyllä paljon parempi.
Missä kohtaa olen kilahtanut? Mielestäni olen yrittänyt vastata sillä tavoin etten provosoisi tätä yhtä öykkäriä enempää, jolle nimimaustani on muodostunut ongelma. Muutoin olen kiittänyt nimiehdotuksista tai kertonut, jos nimi ei ole meille sopiva. Mistä kysymyksestä olen suuttunut? :)
Ei Sebastian olekaan erikoisuudeltaan "paras", en ole niin väittänyt, enkä täällä erikoisinta nimeä etsikään, vaan meille sopivaa joka ei ole yleinen. Sebastian ei nyt ole niin yleinen kuin vaikka Matti, se on fakta josta ei tarvitse kenelläkään ottaa nokkiinsa :)
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 2000-luvulla näillä nimillä ei ole suosiossa ollut mitään suurensuurta eroa. Matti-nimen on saanut 5777 poikaa ja Sebastianin 4961. Sitä tilasto ei kerro, miten moni Sebastian on Korhonen ja Virtanen. Eikä sitä, miten moni Matti on Thompson.
Okei, edelleenkin kiusanhenki jaksaa niin selvennän nyt kaksi asiaa:
Emme liiku kansainvälisissä piireissä ja etunimi on jo valittuna mutta haluamme vielä miettiä vaihtoehtoja.
Muuten en jaksa jankata enempää, käännyn googlen pariin, olisi ollut ihana keskustella mutta tällä palstalla se selkeästi on mahdotonta, kun aina joku ottaa nokkiinsa nimiasioissa ja levy jää päälle, kun täytyy koko ketjun ajan todistella että oma nimi on paras nimi (vaikka makuasioitahan nämä vain ovat).
Mukavaa vuoden loppua kaikille ja kiitos asiallisista vastauksista, muutama nimi jäi nyt tästä ketjusta mieleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikista näistä ap: n mieleen on ollut Tobias ja Sebastian! Tosi erikoiset ja kansainväliset nimet:-).
Itse en tunne ketään Tobiasta, enkä ole törmännyt missään kerhoissa yms. muuallakaan Tobias -nimeen, joten minulle se on erikoinen vaikka toiselle ei välttämättä olisi :)
Sebastian ei ole liian erikoinen, mutta sekin on kuitenkin kansainvälinen ja edelleen erikoisempi kuin vaikka Daniel, Benjamin, Lucas tai Oliver.
Suomalainen poliitikko ja tosi tv-tähti Sebastian Tynkkynen ei onneksi ole vähentänyt nimen kansainvälisyyttä silmissäsi...
Aloitusviestissä muuten sanoit teidän jo keksineen lapsellenne nimen. Kuitenkin kyselet lisää?
Ihan sama minkä laitat, av-mammat ja heidän itsensä kaltaiseksi kasvattamansa lapset tulevat löytämään siitä ällöä ja vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Okei, edelleenkin kiusanhenki jaksaa niin selvennän nyt kaksi asiaa:
Emme liiku kansainvälisissä piireissä ja etunimi on jo valittuna mutta haluamme vielä miettiä vaihtoehtoja.
Muuten en jaksa jankata enempää, käännyn googlen pariin, olisi ollut ihana keskustella mutta tällä palstalla se selkeästi on mahdotonta, kun aina joku ottaa nokkiinsa nimiasioissa ja levy jää päälle, kun täytyy koko ketjun ajan todistella että oma nimi on paras nimi (vaikka makuasioitahan nämä vain ovat).
Mukavaa vuoden loppua kaikille ja kiitos asiallisista vastauksista, muutama nimi jäi nyt tästä ketjusta mieleen :)
Missä on todisteltu, että oma nimi on paras nimi? Sinulle on vain yritetty kertoa, että pikkuruisen mielesi oletukset eivät ole ihan niin tosia kuin luulet. Esim. tuo Matin ja Sebastianin nimien lähestulkoon yhtäläinen suosio taisi tulla yllätyksenä? Olisit voinut tarkistaa sen ennen kuin ryhdyit kirjoittelemaan mutu-tuntumaasi.
Sinun kanssasi olisi ollut ihana keskustella, jos et olisi kansainväliseen tyyliisi mollannut kaikkia niitä, joilla oli rakentavia kysymyksiä ristiriitaisista toiveistasi.
Sebastian Tynkkysestä jo kyseltiin, että sekö yhdistelmä ei vienyt pois nimen kansainvälisyyttä. Saman kysymyksen voisi tehdä Christopher Korhosesta, onko ihan WT-nimi?
Oliverien ja Lucaksien wt-mammat ottanu vissii aloittajalle vähän turhaa kuumaa? :--D
Gerhardt, Jean, Eddie, Michael, Felipe, Fernando, Kimi, Sebastian.
Luca Putaansuu kuulostaa tasan yhtä hyvälle kuin Lucas Lilleberg, ettäs tiedätte!! Ja Oliver Suoyrjö on tasan sointuva kuin Oliver Ahlblad!! Juntti ap kun ei tajua vaan kuvittelee että nimiasioissa tarvitsee mitään sointuja mietiskellä... Idiootti vain antaa pojalleen nimeksi Sebastian kun sehän on niin tavallinen nimi josta kaikki saa mielleyhtymän BB-Sebastianiin! Laita kerralla erkoinen kuten Kristopher (ihan eria asia kuin Christopher minkä suonenjokilainenkin tavaa unissaan takaperin) tai sitten vaikka Kevin mutta se sit C:llä eli Cevin!! Ap on aivan jakomielitautinen riidanhaastaja jonka kanssa olisi ollut kiva jutella muuten muttei ymmärrä että Puro-Matti on jo heitetty niin ei tähän muuta tarvita...
Ps. Jos on nimi jo niin miksi kysyt??? Aloituksessa tosin perustelit, mutta senkin teit paskasti!!
^^ketju tiivistettynä :D Mammat sai vissiin nyrkkiä jouluaatoksi kun käy näin kierroksilla.
Ap:lla taitaa mennä nyt sekaisin termit kansainvälinen ja ulkomaalainen.
Kansainvälinen nimenomaan on nimi joka on yhtä suomalainen, ruotsalainen kuin amerikkalainenkin, esim. Anna, Laura tai Leo. Sitten taas nämä Lucat ovat niitä ulkomaalaisperäisiä nimiä, jotka ovat yleistyneet myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Luca Putaansuu kuulostaa tasan yhtä hyvälle kuin Lucas Lilleberg, ettäs tiedätte!! Ja Oliver Suoyrjö on tasan sointuva kuin Oliver Ahlblad!! Juntti ap kun ei tajua vaan kuvittelee että nimiasioissa tarvitsee mitään sointuja mietiskellä... Idiootti vain antaa pojalleen nimeksi Sebastian kun sehän on niin tavallinen nimi josta kaikki saa mielleyhtymän BB-Sebastianiin! Laita kerralla erkoinen kuten Kristopher (ihan eria asia kuin Christopher minkä suonenjokilainenkin tavaa unissaan takaperin) tai sitten vaikka Kevin mutta se sit C:llä eli Cevin!! Ap on aivan jakomielitautinen riidanhaastaja jonka kanssa olisi ollut kiva jutella muuten muttei ymmärrä että Puro-Matti on jo heitetty niin ei tähän muuta tarvita...
Ps. Jos on nimi jo niin miksi kysyt??? Aloituksessa tosin perustelit, mutta senkin teit paskasti!!
^^ketju tiivistettynä :D Mammat sai vissiin nyrkkiä jouluaatoksi kun käy näin kierroksilla.
Unohdit koosteestasi sen, että nimen kansainvälinen vivahde (se ap:lle tärkeä) katoaa, jos kansainvälinen (!!!) nimi yhdistetään suomalaiseen sukunimeen.
Minä taas aistin riidanhakuisuutta sinussa ap, kun alat heti kuittailla aivan asiallisista vastauksista?