Makuannokset maistuu turhankin hyvin
Pojalla ikää 4 kk ja 1 viikko. Aloitimme soseiden maistelun pari viikkoa sitten luumososeella ja nyt on maisteltu 3 päivää maissisosetta. " Ongelmana" on, että olin ajatellut vain antaa makuannoksia ja tutustuttaa lusikkaan näin aluksi, mutta poika haluaisi syödä! Aukoo suuta innoissaan lusikalle ja suuttuu, kun tarjoilu päättyy parin lusikan jälkeen. Jotenkin kuvittelin, että kaikki vauvat tarvitsevat useita maistelukertoja ennen kuin halukkuus syödä löytyy. Mites muut olette toimineet, kun kiinteiden aloitus on lähtenyt näinkin aikaisin hyvin käyntiin?
Kommentit (5)
Ekan lapsen kohdalla tein sen virheen, että syötin häntä niin paljon että nälkä tuntui laimenevan, mutta silloin ei enää ollutkaan tilaa maidolle (kuuden seitsemän kk:n iässä). Vaippa alkoi vaikuttaa kuivalta ja aloin antaa korviketta, kun tuntui että sillä tavalla pystyin varmemmin tietämään, että vauva saa maitoa tarpeeksi. Toisen kohdalla olen kyllä antanut aika isoja annoksia mutta siirtynyt sitten nopeammin imetysvaiheeseen - hyvää ruokaahan sekin on, eikä pelkästään juomaa!
Silloin lapsella ei ole enää kiljuva nälkä, mutta maha ei myöskään ole vielä täynnä. Tokihan lapsi suuttuu, jos vaikuttaa siltä, että ruokaa ei aiotakaan antaa kuin pari lusikallista, vaikka nälkä olisi. ;-) Makuannosten jälkeen voi tarjota vielä lisää maitoa.
Sitten kun kiinteitä (varsinkin lihaa) aletaan syödä kunnon annoksia (meillä 8-9 kk), ruokajuomaksi käy vesi.
meilläkin tyttö (4½kk) alkoi heti syömään todella innokkaasti ja suuttui myöskin kun annettiin vain pari lusikallista. No minä sitten soitin neuvolaan ja kysyin että koska voi antaa enemmän kun tyttö selvästi lisää haluaisi, niin neuvolan terkka sanoi että jos on hyvä syöjä voi rohkeasti antaa enemmänkin, suositteli desiä tai puoltatoista kerrallaan. Ja antoi myös vinkiksi että kannattaa imettää ensin ettei maidon tuotanto kärsi. Näin olen nyt tehnytkin eli ensin tissiä ja sitten vähän ajan päästä ruokaa (bataattia ja maissia vasta listalla ja aprikoosisosetta). Tyttö syö kyllä tosi hyvällä ruokahalulla :)
Minä aloin myös 4.5kk iässä antamaan noita makuannoksia teelusikallisen/pv, jotta suu tottuisi ruokaan. No meillä kanssa vauva oikein silminnähden nautti noista ruokahetkistä ja odotti suu ammollaan. Koska vauva tuntui niin kovasti ruuasta tykkäävän ja olevan valmis kiinteisiin niin aloitin 5kk ja 1 vko iässä suurentamaan annoksia, vaikka vauva sinänsä ei ruokaa " vaatinutkaan" . Alunperin olin suunnitellut täysimettää 6kk asti. Nyt ikää reilut 6kk ja syö hyvällä ruokahalulla, sosemäärät tosin edelleen aika pieniä, vauvakin on kyllä pienikokoinen. Imetän edelleen aina ennen soseita, jotta imetys ei vielä alkaisi hiipumaan.
Minäkin kuvittelin että aloittaisin makuannoksilla, kun neuvolassa niin neuvottiin, mutta eihän siitä mitään tullut kun poju halusi syödä.. No minäpä sitten annoin pojan syödä, makuannoksien tarkoitushan on vaan katsoa ettei tule mitään allergioita. Eikä meillä ainakaan mitään ole tullut, onneksi!!! Poika on nyt 6.5kk ja ollaan kanssa jo syöty soseita nelikuisesta asti... Rohkeesti vaan kokeilemaan jos kerran maistuu!!!