Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla
Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?
Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä
Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.
Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.
Kommentit (677)
Ap, selkiskö ikinä mustien murujen arvoitus? Vai vieläkö ovat vaivana liki kahdeksan vuoden jälkeen?
Hei, minulla näitä samoja oireita.
Olen huomannut, että kuuma jotenkin 'aktivoi' tämän loisen, sillä saunomisen jälkeen löydän itsekin näitä pisteitä iholta. Ihan sama mihin osaan kehostani kosken niin pian sitä kosketettua osaa kutittaa/pistelee. Tätä pistelyä saattaa tuntua muutenkin iholla, ilman sen suurempaa selitystä. Lihakset myös nykivät ja tuntuu kuin iholla vilistäisi jotakin. Nyt jo toista vuotta tätä potevana ja useita kertoja lääkärissä rampanneena on pakko myöntää, että jaksaminen alkaa olla aika lopussa. Lääkärit eivät usko koska eivät tiedä, mikä on kyseessä eikä minulla ole rahaa erikoislääkäriin. Kukaan ei ole täällä palannut kertomaan miten tästä pääsee eroon, joten tuomio on kai lopullinen. Saan itse helpotettua oireita charchoal mask mönjällä, joka myös viilentää ihoa sopivasti. Onneksi löysin edes tämän keskustelun sillä pitkään luulin olevani yksin näiden oireiden kanssa.
Itse epäilen edelleen, että ne mustat pisteet ovat kuolleita syyhypunkkeja, jotka nousevat ihon pintaan. Lääkärit osaavat todella huonosti todeta syyhyn. Minulle lääkäri väitti, ettei syyhypunkkeja voi nähdä lainkaan. Googletin englanninkielisiltä sivuilta tietoa syyhystä ja siellä oli maininta, että syyhy voi näkyä pieninä mustina pisteinä iholla.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa, että mistä nuo pisteet johtuvat? Minullekin on tullut sellaisia jonkun aikaa. Olisin todella kiitollinen avusta. Olen kokeillut Nix, Scatol, Aloe Vera, teepuuöljy, Bio Nix ja rikkivoide hoidot. Mustia pisteitä tulee varsinkin Aloe Veran laiton jälkeen. Eilen olin niin epätoivoinen, että hieroin käsidesiä iholleni ja taas nousi mustia pisteitä. Onko ne kuolleita syyhypunkkeja vai mitä?
Pitäisi varmaan hommata suurennuslasi, että pääsisi tarkastelemaan noita lähemmin. Omaan silmääni näyttävät metallilta tai muovilta. Ovat jotain todella kovaa ainetta, jota ei saa helposti rikki. Minusta irtoaa mustia ja valkoisia. Yleensä kolmion mallisia.
Vierailija kirjoitti:
Maksan toimintahäiriö aiheuttaa kutinaa iholla. Jos ihosairaudet ja loiset on suljettu pois, niin kannattaa otattaa labrassa maksa-arvot.
Maksan toimintahäiriö voi johtua muustakin kuin alkoholista; ylipaino, lääkkeet ja luontaistuotteet saattavat nostaa maksa-arvoja.
Taitaa olla niin päin, että tämä mystinen tauti tuhoaa myös sen maksan, eikä niin että maksa tuottaa jotain geometrisen mallisia muovinkappaleita, jotka kutittavat iholla.
Jaa.. mulla tulee näitä "mustia muruja" kans kun hinkkaan ihoa saunassa vaikka. Se on ihoa. Ihon pintaa joka kuoriutuu. Siinä on hikeä ja ihosta irtoavaa likaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, minulla näitä samoja oireita.
Olen huomannut, että kuuma jotenkin 'aktivoi' tämän loisen, sillä saunomisen jälkeen löydän itsekin näitä pisteitä iholta. Ihan sama mihin osaan kehostani kosken niin pian sitä kosketettua osaa kutittaa/pistelee. Tätä pistelyä saattaa tuntua muutenkin iholla, ilman sen suurempaa selitystä. Lihakset myös nykivät ja tuntuu kuin iholla vilistäisi jotakin. Nyt jo toista vuotta tätä potevana ja useita kertoja lääkärissä rampanneena on pakko myöntää, että jaksaminen alkaa olla aika lopussa. Lääkärit eivät usko koska eivät tiedä, mikä on kyseessä eikä minulla ole rahaa erikoislääkäriin. Kukaan ei ole täällä palannut kertomaan miten tästä pääsee eroon, joten tuomio on kai lopullinen. Saan itse helpotettua oireita charchoal mask mönjällä, joka myös viilentää ihoa sopivasti. Onneksi löysin edes tämän keskustelun sillä pitkään luulin olevani yksin näiden oireiden kanssa.
Loisen ? Kuiva iho ja kun raapii lähtee murusia eli likaa ihosta, sama ilmiö tulee saunassa kun raapii. Kutina voi johtua vain kuivasta ilmasta varsinkin talvella
Kuulostaa kuolleilta ihosoluilta
Kannattaisiko ap:n nyt katsoa tuokin Urticaria pigmentosa -tauti, oireet ovat juuri kuvailemansa.
Eikö kannata mennä ihotautiläkärille?
Kävin itsekin juuri ja hän katsoi minimaalisia n 2-3 mm pituisia naarmuja iholla ja sanoi, että ne näyttävät syyhyltä. Sitä on kuulemma todella paljon nykyään ja ovat tulleet osalle lääkkeistä immuuneiksi.
Ne tummat murut taitavat liittyä kroonistuneeseen syyhyyn eli ns karstasyyhyyn. Siihen tarvitaan kunnon lääkkeet ja määrätietoista siivoamista ja tekstiilien vaihtoa, pesua etc. Se on niin tarkkaa syyhyn kanssa, että joåa lakanat pitää vaihtaa kumihanskat kädessä. Jos johonkin tekstiiliin jää yksikin punkki, tuoliin/hattuhyllyllä pipoon, pyyhkeeseen, vaatekaappiin, hiuslenksuun tms, niin se tartunta tulee uudestaan ja uudestaan.
Täällä myös yksi todennäköisesti jostain tuntemattomasta syyhykannasta kärsivä. Joko tässä on ihan älyttömän pitkä itämisaika tai sitten tämä ei tartu niin helposti muihin. Oireet kestäneet varmaan 5 kuukautta, mutta kehenkään lähipiirissäni olevaan tämä ei ole tarttununut. Hoitoja tehty useita.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itsekin juuri ja hän katsoi minimaalisia n 2-3 mm pituisia naarmuja iholla ja sanoi, että ne näyttävät syyhyltä. Sitä on kuulemma todella paljon nykyään ja ovat tulleet osalle lääkkeistä immuuneiksi.
Ne tummat murut taitavat liittyä kroonistuneeseen syyhyyn eli ns karstasyyhyyn. Siihen tarvitaan kunnon lääkkeet ja määrätietoista siivoamista ja tekstiilien vaihtoa, pesua etc. Se on niin tarkkaa syyhyn kanssa, että joåa lakanat pitää vaihtaa kumihanskat kädessä. Jos johonkin tekstiiliin jää yksikin punkki, tuoliin/hattuhyllyllä pipoon, pyyhkeeseen, vaatekaappiin, hiuslenksuun tms, niin se tartunta tulee uudestaan ja uudestaan.
Voiko olla karstasyyhyä jos iho on ihan normaalin näköinen eikä ole kutinaa? Mustia pisteitä tulee ihosta kyllä. Ne on tutkittu HUS laboratoriossa ja eivät ole parasiittejä. Minulle on myös tehty laajat verikokeet ja kaikki normaalit, myös maksa-arvot. Olen menossa ihotautilääkärille seuraavaksi. Onko muuten kaikille kellä tulee niitä mustia pisteitä Scatol kuuri takana? Minulla alkoi tulla niitä Scatolin jälkeen niin olen miettinyt, että voiko se lääke aiheuttaa jotain tuollaista. Joku myös sanoi, että ne mustat pisteet ovat syyhypunkin ulostetta, mutta en usko siihen teoriaan, koska minulla ainakin ne mustat pisteet ovat suht isoja niin saisi olla aika isoja punkkeja, että tulisi noin isot kakkurat.
Jos ne kerran on tutkittu HUS laboratoriossa, niin sittenhän ne tietävät, mitä se on. Etkö kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä, mutta ei sinne noin vain saa lähetettä ja sitten kun saa lähetteen niin voi kestää pitkään ennen kuin saa ajan. Näin ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi todennäköisesti jostain tuntemattomasta syyhykannasta kärsivä. Joko tässä on ihan älyttömän pitkä itämisaika tai sitten tämä ei tartu niin helposti muihin. Oireet kestäneet varmaan 5 kuukautta, mutta kehenkään lähipiirissäni olevaan tämä ei ole tarttununut. Hoitoja tehty useita.
Mitä oireita sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kerran on tutkittu HUS laboratoriossa, niin sittenhän ne tietävät, mitä se on. Etkö kysynyt?
Kysyin, mutta eivät olleet tutkineet, että mitä ne ovat. Tutkivat vain ovatko parasiitteja vai ei. Kyllä turhautti kun ei saanut tietää mitä ne ovat ja vaiva vain jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä, mutta ei sinne noin vain saa lähetettä ja sitten kun saa lähetteen niin voi kestää pitkään ennen kuin saa ajan. Näin ainakin minulla.
Herranen aika, mene yksityiselle.
Minullakin oli kerran noita mustia muruja naamassa, tiedän mitä meinaat. Huomasin ne kun rasvasin naamaa suihkun jälkeen. Mystistä.
Maksan toimintahäiriö aiheuttaa kutinaa iholla. Jos ihosairaudet ja loiset on suljettu pois, niin kannattaa otattaa labrassa maksa-arvot.
Maksan toimintahäiriö voi johtua muustakin kuin alkoholista; ylipaino, lääkkeet ja luontaistuotteet saattavat nostaa maksa-arvoja.