Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
261/677 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi sama vaiva syyhypunkista. Nix voidetta laittanut myös useampaan otteeseen. Syönyt myös tabletti kuurin oikeaoppisesti. Senkin jälkeen mustien pisteiden nousu naamasta jatkui. Uskon tosiaankin ketjun aloittajaa kun itsekään en saa vaivaa loppumaan. En kyllä ymmärrä kuinka voi monta kuukautta lääkkeen jälkeen nousta mustia muruja. Syyhypunkkia en ole nähnyt aikoihin, enkä usko, että eläviä onkaan. Joskus epäilyttää tarttuiko joku muu ötökkä. Helvettiä on elämä ollut, jatkuva kihelmöinti ja tunne kuin muurahaisia juoksisi iholla. Nyt alkaa helpottaa, toivottavasti pääsisin jo eroon vaivasta, samaa toivon kohtalotoverille.

Vierailija
262/677 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne mustat murut ovat tummista vaatteista ja rasvaamisesta syntyneitä hippuja.

Luultavimmin aloittaja on ihan tavallinen atoopikko joka on rasvannut ja pessyt ihonsa paskaksi.

Antihistamiinia, hajustamattomat pesuaineet ja vain kohtuullisesti pesuja. Ja mielenrauhaa.

Diagnoosiaan ei kehdannut kertoa koska oli aiheuttanut niin paljon melua tyhjästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/677 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaaja 269: täysin samaa mieltä ja samoilla oireilla sama diagnoosi täälläkin - ei siis muuta kuin atooppinen iho, rasvausta ja ainakin kerran talvessa käynti etelän aurinkoon. Turhaa höyryämistä.

Ne murut nousee sieltä missä iho on kaikkein kuivinta eniten juuri rasvauksen jälkeen -- varsinkin kun suihku aukaisee ihohuokoset valmiiksi.

Asiansa osaavan ihotautilääkärin kertomaa tämä sama havainto myös.

Vierailija
264/677 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän aloittajan koska tunnen hänet ja tunnistin lähipiirini naishenkilöksi.

Hänellähän tämä kutina alkoi alkukesästä 2015. Kutina kesti kevääseen 2016 ja loppui kuin seinään ilman mitään lääkettä tai muutakaan vain yhtenä päivänä. Kutina kuitenkin palasi takaisin muutaman kuukauden jälkeen yhtä äkkiä kuin alkoikin alunperin ilman selitystä.

Koko tänä aikana syyhyä ei kukaan lääkäri 20 eri lääkäristä diagnosoinut eikä kenelläkään sukulaisista tai ystävistä ole syyhyä ollut.

Hänhän kävi lääkärissä alkuvuodesta ja sai diagnoosin josta ei kertonut. Lääkärin mukaan kutina olisi johtunut eräiden hyönteisten puremasta, olisivatkohan olleet hietakirppuja. Näitä siis siellä Thaimaassa jossa aloittaja oli kevätkesällä 2015. Söi pitkän lääkekuurin mutta kutina (eivätkä ne mustat ihon murut) hävinneet mihinkään. Myöhemmin lääkäri kumosi diagnoosin.

Aloittaja otti mustia mutuja teippiin kiinni ja vei lääkäriin näytille. Lääkäri sanoi samaa kuin ne kaikki parikymmentä jolla hän on köynyt: en tiedä mitä nuo ovat.

Tapasimme eilen keskustelun aloittajan kanssa. Hänelle sama kutina siis palannut 3kuukauden poissaolon jälkeen. Kovin oli masentunut tästä ja ihmeissään.

Tää on kylläkin ap....

Vierailija
265/677 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei keskustelun aloittaja! Jos olet vielä paikalla tai muita jotka kärsivät juurikin tuollaisissa oireista, olisi hauska vaihtaa ajatuksia!

Kärsin juuri samanlaisista oireista jotka alkoivat lasten täihäädöstä! Itselläni kutina vain jatkui ja varisin mustia pisteitä sekä kristallimaisia kovia kiteitä! Terveyskeskuksessa lääkäri totesi (suurennuslasin) kera syyhypunkin johon sain nix-voiteen! Samalla myös stromectol 3x3mg (edellisellä viikolla jo täihäätöä 1x3mg stromectol). Parin pv:n väheneminen mutta sitten oireet lisääntyivät taas. Yksi lääkäri sanoi psyykkiseksi joten keräsin myös noita mustia pisteitä sekä niitä kristallimaisia kiteitä teippiin ja korurasiaan! Ihottumaa ei enään ole muutamia pisteitä lukuunottamatta enkä löydä käytäviä. Seuraava sanoi syyhyn joskus olevan vaikea säädettävä ja sain uuden stromectol kuurin 4x3mg sekä päälle nix-voitelu! Koko perhe on hoidettu yhtä aikaa (kallista touhua) ja kellään muulla ei oireita! Talo on puunattu moneen otteeseen, lakanat vaihdettu parin vk:n ajan päivittäin! Nyt neljä päivää viime hoidosta kutisee päänahka, nenän sieraimet, kasvot, korvakäytävän, lantio, niska jne.sekä varisen jälleen noita mustia sekä kristallimaisia kovia kiteitä😞 kamalaa, masentavaa, ärsyttävää ja paljon muuta. Itsellä vaiva ollut vasta kk:den päivät enkä jaksaisi enään yhtään! Toivottavasti ap olet saanut avun! Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!!!!

Vierailija
266/677 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satiaisia taatusti....ei liity täihin mitenkään.

Vierailija
267/677 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa onko kaikki vaihtoehdot mietitty, ainoa vain on että, kuulemma myös satiaisten pitäisi hävitä tällä lääkityksellä😞

Vierailija
268/677 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kävikö teistä joku välipäivinä pk-seudulla ihotautilääkärissä? Nimittäin mulla on nyt nämä oireet ja ainoa mahdollisuus on, että olen saanut tartunnan lääkäristä tai muusta julkisesta tilasta tuolta reissulta.

Olen immuunipuutteinen joten kaikki tartunnat tulevat helpommin. Olen myös hyvin väsynyt joten ei todellakaa hotsittaisi alkaa punkkihäätörumbaa!

Googlettelun perusteella todennäköisin vaihtoehto on ikävä kyllä juuri karstasyyhy ja jotkut kannat kuulemma selviävät viikkojakin ihmisen ulkopuolella. Jos tämä on jokin uusi syyhypunkkikanta, se on selvästikin erittäin tarttuva ja ihan helvetin sitkeä. Minusta pitäisi jo alkaa selvitellä asiaa yleisvaarallisten tartuntatautien lain pohjalta, jos kerran ainoa hoito voi johtaa maksan tuhoon!

Onko asiantuntijoita paikalla kommentoimaan?

Vierailija
269/677 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissari ilmoittautuu täällä samasta vaivasta. Mm. Espanjassa ja Ranskassa käytiin syksyllä tyttöystävän kanssa.

Hiljalleen matkan jälkeen atooppisen kaltainen ihottuma alkanut levitä käsiin ja rintakehään. Myös jalkojen taipeissa ja pohkeissa ihottumaa. Sinne levinnyt vasta viime päivinä. Kun laittaa rasvaa niin kuitumaista mustaa tulee iholle. Sen lisäksi myös rullaantuu mustaa pehmeää pientä murua iholle. Vaikka miten saunoo ja peseytyy mustaa tulee.

Ajatellut että tämä olisi vain ihottumaa kun lapsenakin ollut pientä atooppista ihottumaa ja että mustat roskat olisi vain rasvan keräämää likaa. Tämän ketjun luettuani alan jo miettiä että voisiko olla syyhy tai joku kehittyneempi versio tai joku muu loinen. Tyttöystäväkin lieviä oireita mutta ei ainakaan vielä näin pahana. Kutinaa olen saanut hillittyä Dr. Hauschka voiteella.

Nyt aion raaputtaa tuota murua tyhjään pilttipurkkiin ja etsiä jonkun lääkärin joka sitä voisi tutkia.

Vierailija
270/677 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KROONISTUNUT SYYHY. Gooleta.

Vierailija
271/677 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KROONISTUNUT SYYHY. Gooleta.

eli karstasyyhy

Vierailija
272/677 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa, syyhyn kanssa tapellut, jo vuoden. Lääkärit vaan vähättelee.

Vierailija
273/677 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaamipaikat?

Vierailija
274/677 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy lääkeresistenssi syyhy.

Kaksi kertaa nix+stromectol ja edelleen löyty eläviä punkkeja, missään vaiheessa ei oo näkynyt iholla punoitusta kummempaa. Mikroskoopilla todettiin kahden hoidon jälkeen.

Lisäksi elää päässä, korvakäytävissä, nenässä naamassa.

Vierailija
275/677 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syyhyä voi olla vaikka kutina olisi vähäistä ja käytäviä ei näy. Käytävät saa esiin suihkuttamalla klooriliuosta (neljäsosa klooria, kolme neljäsosaa vettä) iholle ja jättämällä kuivumaan. Sitten voi näyttää käytävät lääkärille. Ei kannata pettyä, vaikka diagnoosia ei saisi. Lääkärit eivät nykyisin tunnista syyhyä.

Vierailija
276/677 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syyhyä voi olla vaikka kutina olisi vähäistä ja käytäviä ei näy. Käytävät saa esiin suihkuttamalla klooriliuosta (neljäsosa klooria, kolme neljäsosaa vettä) iholle ja jättämällä kuivumaan. Sitten voi näyttää käytävät lääkärille. Ei kannata pettyä, vaikka diagnoosia ei saisi. Lääkärit eivät nykyisin tunnista syyhyä.

Vierailija
277/677 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täysin sama vaiva ja samat oireenkuvat. Työterveydessä kävin nii se vilkas vaa ranteita ja totes, että ei sulla mitään syyhyä ole. Huomenna onneks käynti ihotautilääkärillä, jos sais vihdoin kunnon lääkkeet tähän helvetin syyhyyn. Oon lukenu niin paljon netistä näistä oireista ja kaikki viittaa syyhyyn. Toivottavasti tästä ei seuraa mitään monen kuukauden hoitokierrettä...

Onkos AP:llä uutiskirjeet jo helpottanu nyt 2,5 vuoden jälkeen? :D

Vierailija
278/677 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tv:ssä oli dokumentti miehestä jolla oli paheneva kutina.

Vihdoin löysi lääkärin joka tiesi mistä kyse.

Amalgaamipaikat.

Mulla oli myös selittämätön kutina.

Vierailija
279/677 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mikroskooppi. Kirpparilta löytyy yleensä kympillä.

Vierailija
280/677 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankaat sormen pinnalla sopivalla kosteudella ja kitkalla, niin ihosta irtoaa ihan normaalisti kuollutta ihoa ja likaa.

Eli "mustat murusetet" ei välttämättä ole oire, vaan toimintasi seurausta.

Ehkä kutina on olemassa 'mustista murusista' huolimatta ja olet nyt fiksoitunut väärään asiaan.

Ehkä myös kutina on korostunut huolesi kautta. Rauhoitu, pese harvemmin ja happamalla pesuaineella (pH < 7).

Ja unohda jatkuva rasvaaminen jos siihen ei ole mitään erityistä syytä - normalisoi tilanteesi ja seuraa tilannetta. Pidä oirepäiväkirjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi