Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paheksutko niitä jotka eivät vietä joulua?

Vierailija
23.12.2015 |

Usein huomaa kuinka joulua viettämättömiltä kysellään, että ettekö nyt edes vähän vietä joulua tai eikö nyt kerran vuodessa olisi kiva elää muutakin kuin arkea. Joulua viettämättömien viestejä alapeukutetaan. Kuulutko sinä näihin paheksujiin? Tuntuuko sinusta että on väärin olla viettämättä joulua ja kyseenalaistat jouluttomien valinnan olla viettämättä sitä?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vietä joulua ja paheksun niitä vänkääjiä, jotka ei tajua, että en juhlista joulua mitenkään.

Ykskin kerran jankkasi, että enkö tykkää joulun ruuista. Sanoin, että tykkään ja voin syödä niitä ihan milloin vaan, en pelkästään jouluna.

Saako kinkkuja kaupasta ympäri vuoden?

Vierailija
22/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En paheksu, mutta säälin syvästi. Joten surku että jotkut elävät koko elämänsä kuin synkässä sumussa, ainoa ilo elämään tulee maallisista asioista eikä ikinä voida hiljentyä johonkin syvempään.

Onko joulun vietto ainoa tapa hiljentyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sellaisia ihmisiä, jotka ei koskaan juhli mitään. Kyllä lapsilla joulu pitää olla. Jos on perheellinen. Kuulostaa jotenkin hirveän itsekkäältä vanhemmalta jos ei halua joulua lapsille juhlistaa. Edes perheen kesken. Ymmärrän toki jos ei ole niitä lapsia. Se nyt on aivan eri asia. Joka joulu meille on tullut pukki ja lapsi saanut joululahjat...

Vierailija
24/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole miettinyt asiaa ennen, enkä ääneen kommentoinut jonkun ihmisen jouluttomuutta. Mutta omalla kohdalla asia voisi mennä näin: olen itse saamaton nyhverö, joka tekee elämässä asiat niin kuin ne "kuuluu" tehdä, eli menen massan mukana, valtavirran vietävänä. Kun sitten joku ihminen uskaltaa tai saa aikaiseksi tehdä omassa elämässään eri tavalla kuin enemmistö, niin se alkaa ärsyttää oman saamattomuuden takia: miksen minäkin? Sitten se ärsytys puretaan moittimalla ja väheksymällä mielessä tätä eri tavalla tekijää. On hän sitten jouluton, vegaani tai mikä "poikkeava" onkaan.

Vierailija
25/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas vähän ihmettelen niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki kysyminen on paheksumista. Iso enemmistö kristityistä ja maallistuneista suomalaisista viettää joulua, siksi minusta on aivan ymmärrettävää, että jos joku erikseen katsoo tärkeäksi muiden joulunviettojuttelun lomassa ilmoittaa, ettei vietä joulua, siitä kysytään että miksi.

Ilman sen kummempaa paheksuntaa minäkin kysyn ap:ltä, että miksi et juhli? Minulle sinänsä ihan evvk, mutta kiinnostaa tietää ihmisten perusteluja tuollaisille.

En juhli koska ei tee mieli juhlia. Ei siihen ole mitään erityistä syytä. Meidän perheemme ei ole koskaan juhlinut sitä. 

Puhuin aloituksessani nimenomaan näistä ihmisistä, jotka eivät kysy neutraalin uteliaasti, vaan haastaen kuten aloituksessani annetuin esimerkein.

ap

Vierailija
26/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan sellaisia ihmisiä, jotka ei koskaan juhli mitään. Kyllä lapsilla joulu pitää olla. Jos on perheellinen. Kuulostaa jotenkin hirveän itsekkäältä vanhemmalta jos ei halua joulua lapsille juhlistaa. Edes perheen kesken. Ymmärrän toki jos ei ole niitä lapsia. Se nyt on aivan eri asia. Joka joulu meille on tullut pukki ja lapsi saanut joululahjat...

Siis, jos ei vietä joulua, ei koskaan juhli? Miksi joulun viettämättömyys estää muun juhlimisen?

Vierailija
27/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin otsikon luettuani että paheksun :D

Eihän siinä ole mitään järkeä, totta kai jokainen saa tehdä miten hyvältä tuntuu, eikä tämä minua mitenkään vakavasti häiritse, olen itsekin kotoa muuttaessa halunnut tuuletella jouluperinteitä. Ehkä pikemminkin hieman kummastuttaa, kun itse nauttii niin pelkää että muut jäävät paitsi silkkaa ymmärtämättömyyttään ;)

ymmärrän että joku haluaa juhlia joulua omalla tavallaan, mutten sitä että se olisi yksi arkipäivä muiden joukossa. Kuka ei haluaisi juhlia aina kuin mahdollista?

Käsitän tietysti myöskin, että tämä on aivan oma "ongelmani", eikä muiden joulu tai sen puute vaikuta minuun mitenkään. Joku selittämätön alitajuinen ahdistus on vaan se gut feeling, jos joku ilmoittaa vihaavansa joulua.

Muistuttaisin myös, että joulun viettämättömyys ei suinkaan tarkoita joulun vihaamista. Minulla on joulua kohtaan täysin neutraali suhtautuminen. Minulla vain ei ole mielenkiintoa viettää sitä.

ap

Vierailija
28/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole miettinyt asiaa ennen, enkä ääneen kommentoinut jonkun ihmisen jouluttomuutta. Mutta omalla kohdalla asia voisi mennä näin: olen itse saamaton nyhverö, joka tekee elämässä asiat niin kuin ne "kuuluu" tehdä, eli menen massan mukana, valtavirran vietävänä. Kun sitten joku ihminen uskaltaa tai saa aikaiseksi tehdä omassa elämässään eri tavalla kuin enemmistö, niin se alkaa ärsyttää oman saamattomuuden takia: miksen minäkin? Sitten se ärsytys puretaan moittimalla ja väheksymällä mielessä tätä eri tavalla tekijää. On hän sitten jouluton, vegaani tai mikä "poikkeava" onkaan.

Hieno vastaus! Pystyt hyvin itsetutkiskeluun.

Vierailija
29/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lapsi ja meillä juhlitaan monesti vuodessa, mutta joulu ei kuulu niihin päiviin. Ymmärrän oikein hyvin, että joulu tai juhannus voi olla jollekin todella tärkeä juhla, mutta en missään nimessä ajattelisi kaikkien muiden kokevan ja ajattelevan samalla tavalla. Maailmassa on niin monta miljardia ihmistä ja onni on siinä, että jokaisella on omat ilonsa.

ap

Vierailija
30/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli jo ihan hyvää pohdintaa. Tämän vuoksi tein aloituksen, että joku joka tunnistaa itsessään sen paheksuntatunnereaktion, voisi avata mistä se voisi johtua. Ihan ymmärrettävä ja looginenkin selitys tämä ainakin minun mielestäni on. 

Omalla kohdallani nämä negatiivissävytteiset kyselyt jouluttomuudesta aiheuttaa aina ensin ihmetystä kun itselle on kyse niin neutraalista asiasta jota ei edes ajattele. Siksi aluksi aina ajattelen, että kuvittelen vain toisen penäävän perusteluita jotenkin negatiivisesti, mutta hyvin pian huomaan esimerkiksi tätä palstaa lukiessa, että kyllä täällä monet ovat joutuneet ihan perustelemalla perustella miksei vietä joulua. Moni sanoo, että kyllä pitää lapsille joulu järjestää, kyllä sinä kuitenkin pipareita edes syöt tai aletaan neuvomaan kuinka joulua voi viettää ilman stressiäkin. Jotenin ajatellaan, että jouluttomuuteen täytyy olla jokin iso syy.

ap

Vierailija
31/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paheksu. Itselleni joulu on äärettömän tärkeä juhla ja harras toiveeni olisikin saada työkavereiksi mahdollisimman monta joulua viettämätöntä ihmistä, jotka olisivat mielellään töissä (sairaala) jouluaattona. Tällöin meidän "jouluihmisten" ei tarvitsisi kärsiä.

Olen itse mielelläni töissä esim. juhannuksena, koska se ei ole minulle tärkeä juhla, mutta tämän hetkisistä työkavereista kukaan ei haluaisi työskennellä jouluaattona. Potilaille ja omaisille tätä ei tietenkään näytetä, vaan meistä jokainen osaa näytellä Oscarin arvoisesti. Itkut itketään kotona ja työmatkalla.

Vierailija
32/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta erittäin tylsää, varsinkin jos on lapsia. Minä juhlin vaput, pääsiäiset jne vaikka ei ole lapsia. Minusta arkea on ihan tarpeeksi, siksi jokainen juhla on piristys siihen. Kiva tavata ystäviä perinteiden merkeissä.

Vierailija
33/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En paheksu. Itselleni joulu on äärettömän tärkeä juhla ja harras toiveeni olisikin saada työkavereiksi mahdollisimman monta joulua viettämätöntä ihmistä, jotka olisivat mielellään töissä (sairaala) jouluaattona. Tällöin meidän "jouluihmisten" ei tarvitsisi kärsiä.

Olen itse mielelläni töissä esim. juhannuksena, koska se ei ole minulle tärkeä juhla, mutta tämän hetkisistä työkavereista kukaan ei haluaisi työskennellä jouluaattona. Potilaille ja omaisille tätä ei tietenkään näytetä, vaan meistä jokainen osaa näytellä Oscarin arvoisesti. Itkut itketään kotona ja työmatkalla.

Niin, tämäkin on hyvä esimerkki siitä kuinka hyvä asia on, että me kaikki emme ajattele identtisesti. Jokainen joulua viettämätön on myös poissa kaupoista ja muista ruuhkaisista paikoista tilaa viemästä.  Samoin kaikki juhannusta viettämättömät helpottavat liikenneruuhkia. Luulen kaikkien tajuavan nämä hyödyt ja siksi ajattelenkin paheksunnan kumpuavan jostain syvemmältä. Hienoa olisi lukea lisää hyvää analyysiä pahuksujilta.

ap

Vierailija
34/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän että joku haluaa juhlia joulua omalla tavallaan, mutten sitä että se olisi yksi arkipäivä muiden joukossa. Kuka ei haluaisi juhlia aina kuin mahdollista?

Itse en ole koskaan pitänyt mistään juhlista, ja vältän niitä aina kuin mahdollista. Ensinnäkin: en pidä ihmisten seurasta ja juhlat on yleensä sosiaalisia tilaisuuksia. Toiseksi minua ei kiinnosta yhtään mitkään koristelut tai erityiset ruoat - ruoka on mulle pelkkää tankkausta, enkä ymmärrä sen makujen päälle juuri mitään. 

Kuulostaa todella ankealta.eikö sinulla ole makuaistia?

- 9

Ei taida oikein olla. Tiedän vain jokusen ruoan jota inhoan, mutta mikään ei erityisemmin ole mieleen. En välitä  pääosin kauheasti siitä miltä ruoka maistuu, se ei vaan herätä minussa mitään elämyksiä tai tuntemuksia kuten ilmeisesti joissain nautiskelijoissa. Toisaalta hyvä näin, olenpa vielä nelikymppisenäkin hyvin hoikka :D

Vierailija
35/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vietä joulua, minä juhlin Jeesusta muutenkin joka päivä.

Vierailija
36/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan pitänyt mistään juhlista, ja vältän niitä aina kuin mahdollista. Ensinnäkin: en pidä ihmisten seurasta ja juhlat on yleensä sosiaalisia tilaisuuksia. Toiseksi minua ei kiinnosta yhtään mitkään koristelut tai erityiset ruoat - ruoka on mulle pelkkää tankkausta, enkä ymmärrä sen makujen päälle juuri mitään. 

- 9

Pidät siis askeettisemmasta elämäntavasta? Ymmärrän sosiaalisen ahdistuksen, mutta juhla on mielestäni aika laaja käsite. Se voi olla mitä vain vähän erikoisempaa, arjesta poikkeavaa itselle mieluista tekemistä :)

Mä en oikein pidä erikoisesta tekemisestä, kaikki poikkeamat rutiiniin aiheuttaa mulle stressiä ja ahdistusta, ei mitään iloa. Elämäntapani tosiaan on varsin askeettinen: erakkous, selibaatti jo kymmenisen vuotta, ei päihteitä, yksinkertaista ruokaa, mutta se on elämää josta itse pidän ja jossa voin hyvin.

Vierailija
37/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta erittäin tylsää, varsinkin jos on lapsia. Minä juhlin vaput, pääsiäiset jne vaikka ei ole lapsia. Minusta arkea on ihan tarpeeksi, siksi jokainen juhla on piristys siihen. Kiva tavata ystäviä perinteiden merkeissä.

Sanot että joulun viettämättömyys on sinusta tylsää. Kerrot viettäväsi kaikki juhlat, sillä arkea on tarpeeksi ja jokainen juhla on siihen piristys. Minäkään en vietä joulua, sillä se on mielestäni tylsää. Eli teen samalla perusteella valinnan kuin sinäkin. Kun jokin on tylsää, oli se sitten joulu tai arki, me molemmat haluamme tehdä muuta. Taidamme siis tavallaan olla aika samanlaisia.

ap

Vierailija
38/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tätä miettinyt miksi maailma viettää joulua. Raamatun mukaan maailma vihaa Jeesusta ja Jeesuksen omia. Tässä on siis iso ristiriita. Onko kyse siitä että heillä (maailmallisilla ihmisillä) on huono omatunto ja yrittävät ulkoisin keinoin vaimentaa sitä? Ostamalla jne.

Vai onko kyse tästä:

"Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" Luuk. 2:14

Vierailija
39/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tätä miettinyt miksi maailma viettää joulua. Raamatun mukaan maailma vihaa Jeesusta ja Jeesuksen omia. Tässä on siis iso ristiriita. Onko kyse siitä että heillä (maailmallisilla ihmisillä) on huono omatunto ja yrittävät ulkoisin keinoin vaimentaa sitä? Ostamalla jne.

Vai onko kyse tästä:

"Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" Luuk. 2:14

Jeesuksen omat pääosin ja kristinusko on jo saatu vesitettyä, "suola on käynyt suolattomaksi". Ei sitä enää maailma vihaa. Kristinusko ei enää kyseenalaista tämän maailman ja yhteiskunnan järjestystä ja perinnäissääntöjä vaan kiltisti sopeutuu siihen. Eikä se varsinkaan kyseenalaista tämän maailman lakeja, kuten Jeesuksen aikaan kyseenalaisti, kun sairaat paranivat ja jokusella leivällä ja kalalla saattoi ruokkia väkijoukon. Jeesus sanoi, että hänen seuraajansa tekevät samoja tekoja kuin hänkin, jopa suurempia. Taitaa olla seuraajat vähissä nykyisin.

Vierailija
40/58 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko kyse tästä:

Jeesuksen omat pääosin ja kristinusko on jo saatu vesitettyä, "suola on käynyt suolattomaksi". Ei sitä enää maailma vihaa. Kristinusko ei enää kyseenalaista tämän maailman ja yhteiskunnan järjestystä ja perinnäissääntöjä vaan kiltisti sopeutuu siihen. Eikä se varsinkaan kyseenalaista tämän maailman lakeja, kuten Jeesuksen aikaan kyseenalaisti, kun sairaat paranivat ja jokusella leivällä ja kalalla saattoi ruokkia väkijoukon. Jeesus sanoi, että hänen seuraajansa tekevät samoja tekoja kuin hänkin, jopa suurempia. Taitaa olla seuraajat vähissä nykyisin.

Ensimmäinen kirje Timoteukselle 4

1. Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja

2. valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty

3. ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.

4. Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;

5. sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

Kieltävät menemästä naimisiin=katolinen kirkko?

Kieltävät nauttimasta ruokia= islam, kieltää porsaanlihan?