Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Seksi
Mikä on hyvä rantalomapaikka lapsiperheen ekalle ulkomaanmatkalle?
13.02.2006 |
Olemme lähdössä 3-, 5- ja 7-vuotiaiden lasten kanssa ensimmäistä kertaa ulkomaille, pohoisesta Suomesta. Mikä olisi hyvä, lapsiystävällinen, siisti ja vielä suht edullinen lomapaikka syysloman aikoihin? Laittakaa vinkkiä ja kokemuksia, kiitos!
Kommentit (2)
oli joitain ihan hyviä vinkkejä. Itse en tiennyt aurinkosuojaa keroimella 60 olevankaan.. No, hyvin ollaan pärjätty ilmankin ihan noin kovia suojia, meillä ollut käytössä max 25-30.
Mä en tiedä milloin syyslomanne on, mutta itse aiomme lähteä Kyprokselle tämän vuoden lokakuussa. Siellä pitäisi olla lämmin vielä silloinkin. Finnmatkojen sivujen mukaan esim. Kreetalla pitäisi olla vielä lämmin syyskuussa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Seksi
En osaa suositella mitään yksittäistä lomakohdetta, mutta joitain hyviä vinkkejä sen valintaan voin antaa. Olemme itse matkustelleet paljon lasten kanssa, aina omatoimimatkoilla ja itse järjestellen.
- Etsi etukäteen tietoja paikkakunnan lämpötilasta, meriveden lämpötilasta ja sademääristä! Suuri osa lomaansa pettyneistä ei ole näin tehnyt ja pettyy sateeseen, kylmyyteen tai meriveden matalaan lämpötilaan, vaikka ne voi etukäteen tarkistaa esim. netistä. Itse varmaan tiedätte, paljonko lämpöä haluatte, mutta me olemme pitäneet sopivana lämpötilana 25-35 astetta. Meriveden lämpötilan pitäisi olla vähintään 25 astetta, jotta siinä voi uida. Sadekuurot silloin tällöin eivät lämpimässä paikassa haittaa, mutta jatkuva sade tai koleus pilaa loman. Talvella on käytännössä pakko mennä lähelle päiväntasaajaa tai eteläiselle pallonpuoliskolle saadakseen riittävän lämmintä.
- Tarkista, että hotellissa on LÄMMITETTY uima-allas ja lastenallas, jos sellaista tarvitsette. Uima-altaan lämmitys on oleellinen juttu, elleivät lämpötilat ole hirmuisen korkeita, koska yöt ovat usein kylmiä ja allas ehtii kylmentyä sinä aikana ja lämpiää hitaasti.
- Mieti, minkä tasoisen hotellin tarvitsette. Oleellisia asioita ovat ainakin sänkyjen laatu (ihan oikeasti joissain paikoissa on sellaiset sängyt, ettei niissä voi nukkua), ilmastointi (kuumassa) ja lämmitys (jos kylmät yöt). Onko hotellissa aamupala? Voiko huoneessa laittaa tarvittaessa ruokaa? Kokolattiamatot ovat ongelma allergiselle ja laattalattiat hirmuisen kylmiä jaloille...
- Mitä nähtävää ja tekemistä kohteessa on ja mitä haluatte tehdä? Kannattaako vuokrata auto? Pitäisikö vuokrata talo hotellin sijaan? Nämä riippuvat paljolti kohteesta ja sen luonteesta.
- Lukekaa myös rivien välistä ja KATSELKAA KUVIA! Monilla hotelleilla on nettisivut ja niillä kuvia. Pelkkään tekstiin ei kannata luottaa; lasten leikkialue voi tarkoittaa rikkinäistä hiekkalaatikkoa ja upea ranta pusikkoa, kuvat on yleensä otettu laajakulmaobjektiivilla ja kaikkea on liioiteltu. Se, mitä ei ole mainittu, puuttuu.
- Tarkistakaa etukäteen, voiko kraanavettä juoda. Yllättävän monissa paikoissa kraanavesi on ihan juotavaa ja se säästää monelta vaivalta kun sen tietää. Jos kraanavettä ei voi juoda, niin sitten kannattaa muistaa aina vesipullot joka paikkaan mukaan ja myös pestä hampaat pullovedellä ym. Jääpaloista pitää tietysti kieltäytyä, jos ei ole varma, että ovat pullovedestä tehtyjä.
- Ottakaa riittävän kovat suojakertoimet mukaan. Jos menette paikkaan, jossa oikeasti porottaa aurinko, niin ainakin lapsille, mielellään aikuisillekin suojakerrointa 50-60 ja loppulomastakin 25 on minimi. Siitä huolimatta kannattaa keskipäivällä pahimman porotuksen aikoihin pysytellä pääosin varjossa. Ja kannattaa muistaa, että aurinkorasva pilaa valkoiset vaatteet. Lapsille mielellään lierihattu tai sitten paljon rasvaa korviin ja jakauksiin.
- Muistakaa turvallisuus: kolmen lapsen kanssa saatatte tarvita mukaan kolme turvaistuinta ja kolmet pelastusliivit, eikä matkatavaroihinne sitten muuta mahdukaan... Liikenne ja vesillä liikkuminen ulkomailla on yleensä kuitenkin monta kertaa vaarallisempaa kuin kotisuomessa ja sairaalat ovat usein laadultaan huomattavasti suomalaista tasoa huonompia. En tahdo pelotella, mutta suomalaisille sattuu tapaturmia ulkomailla moninkertaisesti kotimaahan nähden, seuraukset ovat paljon vakavampia ja se johtuu pääosin siitä, että matkalla ei viitsitä kiinnittää huomiota turvallisuuteen.
- Ja sitten kannattaa muistaa rokotukset ja lääkkeet jo mietintävaiheessa. Malaria-alueella tarvitsee malarialääkityksen eikä se ole ihan pikku juttu. Monet rokotukset pitää muistaa ottaa riittävän aikaisin.