Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontojen pääpiirteitä..

22.10.2006 |

Olen täysin ummikko uskonasioissa, olen pelkästään tapakristitty, en tiedä muista uskonnoista sitten yhtikäs mitään.

Nyt jostain syystä olen alkanut kiinnostua eri uskonnoista. Joten ihmiset, kertokaa te minulle eri uskontojen peruspiirteitä ja miksi olette valinneet juuri tämän uskonnon ja mitä se antaa sinulle.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta jospa sitten muuta jatkaisivat keskustelua. Olen kristitty, enkä ehkä osaa sanoa varsinaisesti " valinneeni" uskoani. Siis siinä mielessä olisin tehnyt tietoisen päätöksen jonain tiettyän hetkenä. Pikemminkin elämä (tai Jumala) on siihen kuljettanut. Usko on minulle ennemminkin lahja kuin tietoinen valinta.

Tärkeintä minulle kristinuskossa on armo. Se kantaa ihan arjen asioissa, mutta myös siinä mielessä, että kuoleman koen olevan vain portin uuteen elämään.

Siinäpä lyhykäisesti. : )

Vierailija
2/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edusta mitään tiettyä uskontoa, enkä kuppikuntaa. On vain yksi nimi jonka haluan mainita, ja se on Jeesus:)

Jeesus on tenyt puolestani kaiken! Hän on sovittanut syntini ja kantanut ristillä sairauteni. Saan olla vapaa!!!

Kun tulin uskoon, Hän antoi minulla uuden elämän. Vanha elämä, se kaikki vanha roska huumeineen päivineen on poissa, ja uusi elämä on tullut sijalle. Sain syntyä uudesti, voiko ihanampaa olla!!!

Hän asuu minussa Pyhän Henkensä kautta ja vaikuttaa minussa tahtomista ja tekemistä. Hän minussa saa aikaan kaiken hyvän -en minä itse omassa voimassani, vaan Hän minussa.

Kokeilin ennen uskoon tuloani monia uskontoja, mutta vasta kun kohtasin Jeesuksen, sain sisimpääni rauhan. Tajusin, että kertakaikkiaan- JEESUS ON TEHNYT KAIKEN PUOLESTANI! Minun ei siis tarvitse yrittää noudattaa tai suorittaa, vaan saan levätä Jeesuksen ristin työn varassa, ja ottaa vastaan siunaukset, jotka Hän meille ristinkuolemalla ja ylösnousemalla antoi! Vapauden, terveyden, eheytymisen, pelastumisen-ikuisen elämän:)

Ja mitä minun täytyi tehdä? Ottaa Jeesus sydämeeni vastaan! Raamattu sanoo, että se joka sydämessään uskoo ja suullansa tunnustaa, se pelastuu. Niin yksinkertaista:)

Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen, niin se on! kiitos Jeesukselle sinusta.

Vierailija
4/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimina uskon että Toora oli ensinmäinen Jumalan lähettämä pyhä kirja. Mutta ihmiset lakkasivat uskomasta Tooraan ja alkoivat jopa palvomaan kultaista vasikkaa. Silloin Jumala lähetti uuden profeetan, Jeesuksen (saas) maan päälle kertomaan ihmisille että uskokaa Tooraan, se on Jumalan sanaa, mutta ihmiset alkoivat ylistämään häntä ja pitämään jopa Jumalana (eli Kristityt). Jumala suuttui ja nosti Jeesuksen (saas)ylös luokseen:

Koraani 5:116-118

kun Jumala sanoo: Jeesus, Marian poika! Sinäkö sanoit ihmisille: ottakaa minut ja äitini jumaliksi yhden Jumalan asemasta? Jeesus vastasi: Jumala varjelkoon minua! En minä voisi sanoa sellaista, mihin minulla ei ole oikeutta. Jos olisin sanonut niin, Sinä tietäisit sen, sillä Sinä tiedät, mitä minun mielessäni on, mutta minä en tiedä, mitä Sinun mielessäsi on. Sinä tunnet salaisuudet. Olen sanonut heille vain sen, mihin Sinä olet minut käskenyt: " palvokaa Jumalaa, minun Herraani ja teidän Herraanne" . Niin kauan kun olin heidän keskuudessa, olin heidän todistajansa, ja kun Sinä otit minun luoksesi, Sinä jäit heidän vartijakseen. Sinä olet kaikkialla. Sinä voit rangaista heitä, ovathan he Sinun palvelijoitasi, ja jos annat heille anteeksi, olet silti Mahtava, Viisas.

Jumala lähetti maan päälle Tooran jälkeen seuraavan pyhän Kirjan, Evankeliumin, mutta ihmiset alkoivat muuttamaan sitä. Mm. tämä Jeesus (saas) ja että mitä hän oli niin se on muutettu. Tämän takia Jumala lähetti maan päälle viimeisen profeetan, Muhammedin (saas) ja Koraanin.

Siis jos ajatellaan niin Toorassahan kielletää sianliha ja käsketää ympärileikata poikalapset. Kristityt eivät uskoneet enään siihen ja siksi Jumala on Koraanissa uudelleen ilmoittanut että sianlihaa ei saa syödä ja poikalapset on ympärileikattava.

Sitten jos herää kysymys että no mitäs jos joku muuttaa Koraanin sanomaa niin siis käännöksiähän on erilaisia. Voi olla kahden eri ihmisen kääntämä suomenkielinen Koraani missä sanat ei mene varmasti täysin samalla lailla. Siksi on opeteltava arabia koska arabiankieliset Koraanit ovat täysin samanlaisia sanasta sanaa ja yhtä pilkkuakaa ei puutu. Jumala on sanonut että jos joku yrittää väärentää arabiankielistä Koraania niin hän itse rankaisee sitä henkilöä.

Nojoo tämä on semmonen aihe että siitä voi kirjoittaa vaikka kuin pitkää mut on parempi pistää poikki jotta ette väsy lukemiseen. = )

Mutta siis kuten otsikkoon pistin niin juuri toi Jeesuksen (saas) asema on lähinnä se syy siihen miksi palasin Islamiin niin ku me muslimit sanotaa. = )

Ja näen jo silmissäni kuinka luen Kristittyjen kommentteja viestiini negatiiviseen sävyyn, mutta antaa tulla vaan!! :DD

Voin tulla myöhemmin kirjoittamaan tarkemmin miten päädyin Islamiin, kuhan ootte lukeneet tämän eka. = ))

Vierailija
5/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnollinen taustani on vähän sekava. Vanhemmat täysin tapakristittyjä eivät edes kirkossa käy ellei joku mene naimisiin tai ole kuollut. Mummo on taas Jehovan todistaja, olin hoidossa vanhoillis-lestadiolaisperheessä, ystäväni oli ortodoksi, joten aika kirjavaa. Yritä siinä sitten miettiä että missä se totuus on! *hymy*

Olin yläasteelle asti " kristitty" , kunnes tutustuttiin muihin uskontoihin uskonnon tunnilla. Sitten en enää tiennytkään mihin uskoa, sillä pelkäsin, että jos olenkin väärässä uskonnossa niin mitä sitten. Lopulta päätin vain niin, että uskon Jumalaan, taivaan ja maan Luojaan sekä Hänen lähettämiin profeettoihin. Uskonnollani ei ole nimeä, kyse on vain uskosta!

Vuosia myöhemmin tapasin mieheni ja häneen tutustuttuani päätin tutustua myös hänen uskontoonsa (islamiin) että voisin ymmärtää hänen elämäntapaansa ja näin ollen myös kunnioittaa sitä. Tämähän on hyvin tärkeä asia monikulttuurisessa tai uskonnollisessa avioliitossa eli että pystyy kunnioittamaan toisen uskoa!

Päätin lukea Koraanin ja silloin kolahti. Sieltä löytyi juuri se mihin olen aina uskonut! Jumala on yksi, Hän on luonut kaiken, hänellä ei ole poikia, tyttäriä, vaimoja, isää/äitiä.

Nyt kristityille haluaisin sanoa sen, että islaamissa se mikä kohlahti on usko yhteen Jumalaan. En ole koskaan voinut käsittää kolminaisuutta, siksi varmaan en koskaan saanut uskonnonkokeista 10, vaan 10- *hymy*. En myöskään ole sisäistänyt Jeesusta Jumalan poikana, vaan profeettana. Miksi, en tiedä?

Muistan lapsena kun minulla oli ihana kasettisarja profeetoista. Kuuntelin sitä usein illalla ennen nukkumaan menoa. Minusta oli ihana kuunnella tarinoita profeetoista, mutta Jeesuksen tarinaa en halunnut kuunnella. Minuun sattui liikaa se, mitä siinä sanottiin. En voinut ymmärtää, että Jumala voisi antaa oman poikansa kuolla ristiinnaulittuna (mikä oli todella häpeällinen tapa silloin kuolla). En voinut ymmärtää sitä " armokäsitystä" jolla tätä selvitetään. Jumala on Kaikkivaltias, Hän voi tehdä mitä haluaa, miksi Jeesuksen olisi pitänyt kuolla, jotta me saisimme anteeksi???

Lapsen sydän, lapsen mieli... ei yksinkertaisesti voinut hyväksyä tuota.

Islamin armokäsitys on paljon järkeenkäyvämpi. Jokainen on vastuussa omista teoistaan eikä kukaan joudu ottamaan toisen syntejä kannettavakseen. Jumala antaa kaiken anteeksi paitsi epäjumalan palvomisen!

Yksinkertaista ja kaunista!

Ap:lle sen verran. Jos olet kiinnostunut eri uskonnoista, tutki niitä. Mutta muista, että etsit tietoa " luotettavista lähteistä" eli jos haluat tutustua islamiin, tutki kirjoja, jotka ovat muslimin tekemiä. Jos haluat tutustua juutalaisuuteen tutki juutalaisten kirjoittamia kirjoja.

Näin voit välttää ainakin suurimmat vääristelyt yms.

Tältä palstalta varmasti saa hyviä kirja/-linkkivinkkejä jos tietoa haluat.

Vierailija
6/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sonya_78:

Minä en edusta mitään tiettyä uskontoa, enkä kuppikuntaa. On vain yksi nimi jonka haluan mainita, ja se on Jeesus:)

Jeesus on tenyt puolestani kaiken! Hän on sovittanut syntini ja kantanut ristillä sairauteni. Saan olla vapaa!!!

Kun tulin uskoon, Hän antoi minulla uuden elämän. Vanha elämä, se kaikki vanha roska huumeineen päivineen on poissa, ja uusi elämä on tullut sijalle. Sain syntyä uudesti, voiko ihanampaa olla!!!

Hän asuu minussa Pyhän Henkensä kautta ja vaikuttaa minussa tahtomista ja tekemistä. Hän minussa saa aikaan kaiken hyvän -en minä itse omassa voimassani, vaan Hän minussa.

Kokeilin ennen uskoon tuloani monia uskontoja, mutta vasta kun kohtasin Jeesuksen, sain sisimpääni rauhan. Tajusin, että kertakaikkiaan- JEESUS ON TEHNYT KAIKEN PUOLESTANI! Minun ei siis tarvitse yrittää noudattaa tai suorittaa, vaan saan levätä Jeesuksen ristin työn varassa, ja ottaa vastaan siunaukset, jotka Hän meille ristinkuolemalla ja ylösnousemalla antoi! Vapauden, terveyden, eheytymisen, pelastumisen-ikuisen elämän:)

Ja mitä minun täytyi tehdä? Ottaa Jeesus sydämeeni vastaan! Raamattu sanoo, että se joka sydämessään uskoo ja suullansa tunnustaa, se pelastuu. Niin yksinkertaista:)

Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.

Vierailija
7/11 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen buddhalainen ja keksin että uskoin samoihin asioihin kuin buddhalaisuus lukiossa. Buddhalaisuudessa korostetaan suvaitsevaisuutta, omien päätöksien tekemistä, vastuuta teoistaan, tekojen takaisin tulemista (joko konkreettisesti tai toisessa elämässä - mikä omasta mielestäni on enemmän lähempänä hindulaista ajattelutapaa). Elämän kunnioittamisen vuoksi olen kasvissyöjä ja jos vain voisin niin eläisin Intian jainalaisten tavoin, eli lakaisisin edestäni pienetkin hyönteiset. Kotona vältän myrkytystä yms. vaan yritän käyttää ensin muita " häätökeinoja" . :-) Itse saan buddhalaisuudesta voimia jaksaa joka päivä parantaa itseäni ihmisenä, tosin välillä mennään takapakkiakin. Mutta se pyrkimys hyvään elää minussa sitkeästi. :-)

Buddhalaiset uskovat Neljään jaloon totuuteen:

Elämä on kärsimystä.

Kärsimyksen aiheuttaa elämänjano.

Kärsimys lakkaa, kun elämänjano sammuu.

Elämänjano sammumiseen johtaa pyhä kahdeksanosainen tie.

Itse aikoinani koin tämän " elämänjanon lopettamisen" pelottavana asiana. Se kuulosti jotenkin oudolta kristityn korvaan. Tässä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että hakiessamme jatkuvasti nautintoa ja uskomalla että esimerkiksi kuolema ei voi meitä koskettaa, emme pysty koskaan vapautumaan niistä kärsimyksen aiheuttajista. Jokainen kokee jollakin tavalla kärsimystä elämässään, mutta tätä ei tulisi työntää pois vaan kohdata rohkeasti ja jakaa myötätuntoansa toisille.

Pyhä kahdeksanosainen tie:

oikea havainto

oikea mielenlaatu

oikea puhe

oikea käytös

oikea toimeentulo (esim. sulkee pois tappamiseen liittyvät)

oikea ponnistelu

oikea ajatukset

oikea mietiskely

Maallikkobuddhalaisia koskevat nämä säännöt:

1.Tulee pidättyä tuottamasta vahinkoa muille eläville olennoille

2.Tulee pidättyä ottamasta mitään mitä ei ole vapaaehtoisesti annettu

3.Tulee pidättyä sukupuolisesta väärinkäyttäytymisestä

4.Tulee pidättyä valheellisesta puheesta

5.Tulee pidättyä sumentamasta mieltä millään keinoin

Neljä jaloa ominaisuutta ovat:

1. Rakkaus

2. Myötätunto

3. Ilo

4. Mielentyyneys

Jokainen meistä on puutteellinen eikä kukaan voi koskaan olla täydellinen, kuitenkin tulisi pyrkiä olemaan se paras ihminen mikä pystyy. Itse huomaan puutteita jokaisessa jalossa ominaisuudessa; en aina tunne rakkautta tai myötätuntoa ihmisveljiä ja -sisaria kohtaan (eläimiä kohtaan jostakin syystä tunnen enemmän :-). Samoin ilon koen joskus vaikeaksi ja mielentyyneys on varmaan se suurin koetinkiveni. :-D

Kasvissyöntiin liittyviä kirjoituksia:

" Olkoot kaikki olennot onnellisia.

Vallitkoon heidän elämässään turvallisuus ja ilo.

Kaikki elävät olennot, niin heikot kuin väkevät, pitkät, tanakat, tavalliset tai pienet, näkyvät tai näkymättömät, lähellä tai kaukana, syntyneet tai vasta syntyvät, olkoot he onnellisia kaikki.

Kukaan älköön pettäkö toista tai halveksiko mitään olentoa missään tilanteessa älköönkä suuttumuksen tai vihan vallassa toivoko kenellekään pahaa.

Niin kuin äiti valvoo lastaan valmiina vaarantamaan oman elämänsä ainoaa lastaan suojellakseen, samoin tulisi jokaisen, sydän rajoja vailla, vaalia kaikkia eläviä olentoja ja täyttää koko maailma lempeydellä joka ei esteitä tunne."

" Kaikki olennot vapisevat väkivallan edessä.

Kaikki pelkäävät kuolemaa.

Kaikki rakastavat elämää.

Näe itsesi muissa.

Ketä silloin voit vahingoittaa?

Mitä pahaa voit tehdä?

Se joka etsii onnea

vahingoittamalla niitä jotka etsivät onnea

ei koskaan löydä onnea.

Sillä veljesi on sinun kaltaisesi.

Hän haluaa olla onnellinen.

Älä milloinkaan vahingoita häntä,

ja kun poistut tästä elämästä

sinä myös löydät onnen."

" Muut ovat julmia, me emme ole julmia.

Näin tulisi mieltä suunnata.

Muut tappavat eläviä olentoja, me vältämme tappamasta eläviä olentoja. Nin tulisi mieltä suunnata."

Täällä on aika hyvin käsitelty buddhalaisuutta, mutta kaikkia näkemyksiä en jaa (kun en ole timanttipolkulainen):

http://www.buddhalaisuus.fi/opetukset/faq1.html

Muita linkkejä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalaisuus

http://www.aanekoski.fi/lukio/opet/rossi/budd.html

http://www.nic.fi/~laan/polku.htm#NÄKEMYS

" When the mind sees this, it will rid itself of attachment which holds that ¿I¿ am beautiful, ¿I¿ am good, ¿I¿ am evil, ¿I¿ am suffering, ¿I¿ have, ¿I¿ this or ¿I¿ that. You will experience a state of unity, for you¿ll have seen that all of mankind is basically the same. There is no ¿I¿. There are only elements.

-Ajahn Chah, ¿Bodhinyana¿

Vierailija
8/11 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jasmina_06 joko olet lukenut meidän vastaukset? Mitä mieltä olet niistä?

Pistin aikasemmassa viestissä että tuun myöhemmin kertomaan tarkemmin siitä miten päädyin Islamiin ja nyt on sen aika. Multa kysyttii tätä samaa vähän aikaa sitten koulussa ja vastaan sulle suunilleen samalla lailla mitä vastasin heille.

Eli olen aina uskonut Jumalaan. Olen rukoillut kun on tullut ongelmia. Olin uskovainen Kristitty joka kävi ahkeraa kirkossa, vietti Joulua uskonnollisessa mielessä ja kävin riparin uskonnollisessa mielessä. Mutta uskoin Jumalaan ja rukoilin häntä.

Pari esimerkkiä.

1. olin kerran kylässä erään tuttavan luona jonka äiti oli uskovainen Kristitty, helluntalainen. Kerran sohvalla istuessamme hän sanoi että ristitää kädet ja aletaa rukoilemaan. Olin innolla mukana kunnes... häneltä tuli sitä " rakas Jeesus" jatkuvaa ja silloin olin jo avannut suuni mutta en sit sanonut mitää. Mielessäni oli sanoa että mitä sä Jeesusta rukoilet Jumalaahan meidän pitää rukoilla.

2. aloin vaan miettimään että miksi minä en usko Jeesuksen olevan jotain niin suurta mitä hän on (huom! minulle oltii vauvasta asti opetettu että Jeesus on Jumalan poika ja jotain suurta niin tottakai mä uskoin että se on niin eikä mielessäni käynytkää että asiat ovat ehkä voineet ollakki toisin mitä vanhemmat ja opettajat ovat opettaneet). Rukoilin Jumalaa, pyysin anteeksi että en uskonut hänen poikansa olevan jotain niin suurta mitä hän on ja pyysin että hän vahvistaisi uskoani Jeesuksen suhteen.

Mutta mitä kävikää. Sain tietää että Islamissa Jeesus on profeetta. Ja se oli se taso mitä olin Jeesuksesta ajatellut. Aattelin että hän on tärkeä henkilö eikä mikään pelkkä tavallinen tallaajakaa niin ku Juutalaiset uskovat. Ajattelin että ehkä siinä oli se vastaus.

Mutta silloin ei ollut vielä aikani palata Islamiin. Taisin käydä riparin, olin isonen ja minusta tuli kummi. Jatkoin elämään niin kuin ennen.

Sitten muutin Ruotsiin, tapasin mieheni joka ei ole pakottanut kääntymään! Me juteltii paljon uskonasioista. Hän kertoi miksi uskoo Islamin olevan oikea uskonto ja mä kerroin miksi uskon Kristinuskon olevan oikea uskonto. Esitin kaikki kinkkisetki kysymykset just tyylii 4 vaimoa jne, mutta sain mieheltä kaikkiin kysymyksiin loogisen vastauksen.

Me sit lakattii puhumasta uskonasioista mutta jostain syystä mä aloin miettimään Islamia. Tulin tänne ek palstalle esittämää kristityille ja muslimeille kysymyksiä neutraalisessa mielessä eli en ollut kenenkään puolella. Mutta kun olin jonkin aikaa seurannut kristittyjen ja muslimien välistä virtuaalista uskonsotaa ja esittänyt ite tukun kysymyksiä, huomasin että olin yhtäkkiä muslimien puolella!

Olin kyllä jo pitkää ajatellut että Islam kuulostaa siltä oikealta mutta pelkäsin kokoajan että mitä jos valitsenki väärän tien. Mä sanoin Jumalalle useasti että haluan vaan noudattaa sinun tahtoasi ja rukoilin että hän näyttäisi mulle oikean tien. Tämän palstan Kristityt sanoivat että rukoile Jeesusta niin hän antaa sinulle vastauksen. Mä tein niin vaikka se tuntu naurettavalta koska uskoin että vain Jumalaa voi rukoilla, mutta ajattelin kumminki yrittää. Rukoilin Jeesusta ja pyysin että jos hän on Jumalan poika ja Kristinusko on oikea uskonto niin estä mua joutumasta väärälle tielle ja ilmoita mulle jollain keinolla että sinuun pitää uskoa Jumalan poikana. Mä odotin ja odotin mutta mitään ei kuulunut.

Vielä viime joulua ja uutta vuotta menin viettämään perheeni kanssa ajattelematta Islamiin paluuta. Mutta yhtäkkiä 4.1.2006 tuli tunne että nyt on sanottava se uskontunnustus! Ajattelin että jos Islam on väärä tie niin sit joudun helvettiin, mutta juuri nyt mun sydän sanoo että Islam on se oikea ja sen mukaan pitää elää. Silloin sanoin Islamin uskontunnustuksen " Ei ole muuta Jumalaa kuin Jumala, ja Muhammed on Hänen sanansaattajansa" ja siitä lähtien olen ollut muslimi.

Tänäpäivänä uskon vahvasti että Islam on se oikea uskonto ja Koraani on Jumalan lähettämä viimeinen pyhä Kirja jota pitää noudattaa. Täytyy myöntää että aina ei noudattaminen ole sujunut, mutta olen ollut vasta vajaa vuoden muslimi joten se vie aikansa ennen ku usko on sen verran vahva että pystyy jättämään kaiken syntisen. Kumminkin mieltäni keventää se ajatus että vaikka mä teen syntiä niin olen kumminki puhtaampi synneistä mitä esim. kristityt jotka asettavat Jumalan rinnalle/tasolle toisen henkilön koska se on suurin synti! Jumala on korkein eikä kukaan muu yltä hänen tasolleen!!!

Vierailija
9/11 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni_äiti:

Kumminkin mieltäni keventää se ajatus että vaikka mä teen syntiä niin olen kumminki puhtaampi synneistä mitä esim. kristityt jotka asettavat Jumalan rinnalle/tasolle toisen henkilön koska se on suurin synti! Jumala on korkein eikä kukaan muu yltä hänen tasolleen!!!

Vierailija
10/11 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai joku muu muslimi palstalta. En vaan tiedä ketään muuta kuin sinut, sen verran uusi olen:)

Mua on aina jotenkin mietityttänyt tuo, että miksi ensin tulisi väärennetty raha, ja sitten vasta alkuperäinen. Ymmärrätkö..?

Jenni_äiti:

Tänäpäivänä uskon vahvasti että Islam on se oikea uskonto ja Koraani on Jumalan lähettämä viimeinen pyhä Kirja jota pitää noudattaa.

Toinen juttu, mitä haluaisin Jenni_äiti sinulta kysyä, on kun Koraanissa on, että nainen saa vain kolmesti poistua kotoaan (oliko ensin kun menee naimisiin miehen kanssa, sitten kun menee pyhiinvaellusmatkalle Mekkaan ja viimeiseksi ruumisarkussa- vai menikö se noin?) että miksi musliminaisia kuitenkin näkee tosi paljon ulkomaailmassa?

Kerroit jossain viestissäsi, että täällä on kristityillä ja muslimeilla ollut vaikeuksia keskustella asiallisesti. En halua tästä mitään vääntöä vaan ihan mielenkiinnosta kysyn:)

Vierailija
11/11 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kai voisi sanoa buddhalaisuuden harjoittajaksi. Seurailen perusbuddhalaisuuden oppeja, jotka ovat hyvin selkeitä ja yksinkertaisia. Kesätuuli jo listasikin buddhalaisuuden keskeisiä oppeja, jotka voi lukea esimerkiksi Dhammapadasta.

Buddhalaisuus eroaa muista suurista maailmanuskonnoista eniten ehkä siksi, että buddhalaisuudessa ei palvota jumalaa tai jumalia. Jumalten olemassaolo on buddhalaiselle yhdentekevää, mutta toki jumaliin saa uskoa, kunhan se ei johda takertumiseen.

Kaiken olevan kunnioittaminen on buddhalaisessa maailmassa tärkeää. Buddhalainen ei halua asettua kenenkään tuomariksi, ja senpä takia myös toiset uskonnot ovat ihan yhtä hyvä tie parempaan ihmisyyteen kuin buddhalaisuus.

Buddhalaisuudessa ei ole pelastusoppia, siinä ei tähdätä sielun kuolemattomuuteen eikä elämään kuoleman jälkeen. Elämä on tässä ja nyt, ja pelkästään karma jatkaa vaellustaan yksilön kuoleman jälkeen, jolloin se yhtyy johonkin toiseen yksilöön. Ihminen, joka pyrkii elämään Buddhan opetusten mukaan, vapautuu kärsimyksestään ja tuloksena on myötätuntoinen olento, joka on hereillä eli valaistunut. Valaistumistesta on tällainen tarina:

Lähdettyään Bodh Gayasta (boddhipuun alta, jossa valaistuminen tapahtui) Buddha tapasi miehen, joka kysyi oliko tämä jumala vai ihminen. Tähän Buddha vastasi: " Minä olen hereillä. Valaistunut näkee maailman sellaisena kuin se on, muiden kulkiessa egonsa luomassa unessa."

Itse päädyin tälle polulle vuosien enemmän ja vähemmän aktiivisen etsinnän jälkeen. Buddhalaisuus on inhimillistä, yksinkertaista, rationaalista ja toimivaa :) Elämänjanoa tässä siis sammutellaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi