Uskomaton manipulointitapaus paljastui: Teini esitti sairastavansa syöpää - tuhosi opettajansa elämän
Tuomari Christopher Harvey kutsui Biancon tapausta hyvin oudoksi ja erittäin epämiellyttäväksi.
- Voin totuudella sanoa, että tämä on kummallisin tapaus, jonka parissa olen aikoihin työskennellyt.
- Olit kuin kutsumaton käki, joka valtaa pajulinnun pesän. Odottamaton jälkeläinen, joka vaatii jatkuvaa huomiota, hän sanoi Biancolle.
- Manipuloit sydämettömästi rouva Retallackin syvimpiä tunteita. Mikään rangaistus ei korvaa sitä.
Elisa Bianco on tuomittiin vankeuteen kahdeksi vuodeksi ja 8 kuukaudeksi.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilaasi opintosuoritukset laskevat yhtäkkiä ja oppilas avautuu sinulle vanhempiensa olevan alkoholisteja ja väittää äitinsä hakanneen häntä, niin mitä sinä opettajana tekisit? Antaisitko oppilaallesi rahaa ja ottaisit hänet kotiisi, vai ilmoittaisitko ehkä lastensuojeluviranomaisille??
Suomessahan opettajalla olisi lain määräämänä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus viimeistään siinä vaiheessa, kun oppilas sanoo vanhempiensa olevan alkoholisteja. Britanniassa ilmeisesti opettajilla ei tällaista ilmoitusvelvollisuutta ole ja se altisti tämän hyväuskoisen opettajan huijaukselle. Ihmettelen kyllä, että eikö kellekään missään vaiheessa tullut mieleen ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Ja miksi ei tullut mieleen.
Ehkä noi kuviot toimii Englannissa eri tavalla?
Kyllähän tuolla tytöllä täytyy olla joku oikeasti hätänä kun manipuloi ja valehtelee noin valtavista asioista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oppilaasi opintosuoritukset laskevat yhtäkkiä ja oppilas avautuu sinulle vanhempiensa olevan alkoholisteja ja väittää äitinsä hakanneen häntä, niin mitä sinä opettajana tekisit? Antaisitko oppilaallesi rahaa ja ottaisit hänet kotiisi, vai ilmoittaisitko ehkä lastensuojeluviranomaisille??
Suomessahan opettajalla olisi lain määräämänä velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus viimeistään siinä vaiheessa, kun oppilas sanoo vanhempiensa olevan alkoholisteja. Britanniassa ilmeisesti opettajilla ei tällaista ilmoitusvelvollisuutta ole ja se altisti tämän hyväuskoisen opettajan huijaukselle. Ihmettelen kyllä, että eikö kellekään missään vaiheessa tullut mieleen ottaa yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Ja miksi ei tullut mieleen.
Varmasti toimivatkin, mutta kyllä sielläkin jonkinlainen lastensuojelujärjestelmä on. En voi kuin ihmetellä, miten kellään ei missään vaiheessa pälkähtänyt päähän ottaa yhteyttä mihinkään viranomaisiin tai soittaa edes tytön vanhemmille. Tässä on kyse kuitenkin opettajista, ei jostain tavallisesta vähän hitaalla käyvästä brittimammasta, joka ei lastensuojelusta ole kuullutkaan. Uskomaton tapaus kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti toimivatkin, mutta kyllä sielläkin jonkinlainen lastensuojelujärjestelmä on. En voi kuin ihmetellä, miten kellään ei missään vaiheessa pälkähtänyt päähän ottaa yhteyttä mihinkään viranomaisiin tai soittaa edes tytön vanhemmille. Tässä on kyse kuitenkin opettajista, ei jostain tavallisesta vähän hitaalla käyvästä brittimammasta, joka ei lastensuojelusta ole kuullutkaan. Uskomaton tapaus kaikin puolin.
Juuri tätä tarkoitin kun ihmettelin kuinka kukaan ei tehnyt mitään, esim naisen kollegat. Vieläpä samasta koulusta kuin teini ja ko opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää mitä tekivät, ajattelivat ja olivat ne oikeat vanhemmat koko tuon ajan. Kuinka on mahdollista että teini onnistui asumaan muualla noin kauan ilman (?) mitään kontaktia omiin vanhempiinsa tai ainakaan tapaamatta heitä/heitä ei kiinnostanut missä ja kenen luona, millaisissa oloissa tyttö asui..
Tai opettajan työtoverit silloin kun vielä töissä oli, miksei sen jälkeenkin, eikö kukaan puuttunut asiaan? Vai oliko opettajalla niin kovat defenssit päällä ettei mikään järjen sana päässyt läpi :(
Vai olisiko niin, ettei työtovereillekaan tullut mieleen tytön kusettavan. En itsekään osaisi lähteä siltä oletukselta, että terminaalivaiheen syöpää sairastava olisi keksinyt koko sairauden kusetusmielessä. Helppohan aina näin jälkikäteen jokaisen on ajatella, että kyllä minä vaan olisin epäillyt heti, mutta olisitko tosissaan osannut epäillä?
Oliko hän alusta asti terminaalivaiheinen syöpäpotilas? Vai alkoiko koko homma taloudellisella ja henkisellä tuella ja majoittamisella omaan kotiin? Eikö noihin olisi ollut syytä puuttua?
Mua vaan edelleen askarruttaa se, että eikö sen tytön vanhemmat ihmetelleet, missä niiden teini on ja myös se, että eikö opettaja ottanut yhteyttä vanhempiin, vaikka syöpäsairaaksi luulema tyttö vietti viimeisiä elon päiviään hänen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää mitä tekivät, ajattelivat ja olivat ne oikeat vanhemmat koko tuon ajan. Kuinka on mahdollista että teini onnistui asumaan muualla noin kauan ilman (?) mitään kontaktia omiin vanhempiinsa tai ainakaan tapaamatta heitä/heitä ei kiinnostanut missä ja kenen luona, millaisissa oloissa tyttö asui..
Tai opettajan työtoverit silloin kun vielä töissä oli, miksei sen jälkeenkin, eikö kukaan puuttunut asiaan? Vai oliko opettajalla niin kovat defenssit päällä ettei mikään järjen sana päässyt läpi :(
Vai olisiko niin, ettei työtovereillekaan tullut mieleen tytön kusettavan. En itsekään osaisi lähteä siltä oletukselta, että terminaalivaiheen syöpää sairastava olisi keksinyt koko sairauden kusetusmielessä. Helppohan aina näin jälkikäteen jokaisen on ajatella, että kyllä minä vaan olisin epäillyt heti, mutta olisitko tosissaan osannut epäillä?
Oliko hän alusta asti terminaalivaiheinen syöpäpotilas? Vai alkoiko koko homma taloudellisella ja henkisellä tuella ja majoittamisella omaan kotiin? Eikö noihin olisi ollut syytä puuttua?
Kaikki alkoi vuonna 2009, kun tuolloin 16-vuotias college-opiskelija Elisa Bianco tapasi opettaja Sally Retallackin.
Bianco oli läpäissyt ensimmäisen opiskeluvuotensa onnistuneesti, mutta toisena vuotena jotain tapahtui, ja hän erakoitui muista opiskelijoista. Opettaja halusi tukea nuorta opiskelijaa ja kuunteli tämän huolia.
Hän esitti sairastavansa myös montaa muuta sairautta, minkä häntodisti opettajalleen tekaistuilla lääkärinlausunnoilla.
Vuonna 2012, (tuolloin 19-vuotias), vain 10 päivää valmistumisensa jälkeen Bianco ilmestyi opettajansa kodin oven taakse Portscathoon ja sanoi, että haluaisi viipyä muutaman päivän.
Vuonna 2012
Tyttö väitti, että hänellä on diagnosoitu terminaalivaiheen munuaissyöpä ja että hänellä on enää kolme kuukautta elinaikaa.
Helmikuussa 2013 (tuolloin 20-vuotias) valesairas nuori nainen väitti menevänsä munuaisen poistoon. Valeoperaatio oli onnistunut ja Bianco "aloitti toipumisen".
Kun Retallack maaliskuussa ehdotti Biancolle, että tämä voisi alkaa etsiä itselleen töitä, nuori nainen väitti syövän uusiutuneen toisessa munuaisessaan. Opettaja järjesti Biancon pyynnöstä tälle myös jäähyväisjuhlat elokuussa 2013.
Elisa Bianco on tuomittiin vankeuteen kahdeksi vuodeksi ja 8 kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua vaan edelleen askarruttaa se, että eikö sen tytön vanhemmat ihmetelleet, missä niiden teini on ja myös se, että eikö opettaja ottanut yhteyttä vanhempiin, vaikka syöpäsairaaksi luulema tyttö vietti viimeisiä elon päiviään hänen luona.
Bianco valehteli opettajalleen vanhempiensa olevan alkoholisteja.
Kerran kouluun tullessa hänellä oli musta silmä, jonka hän väitti saaneensa äidiltään. Tuolloin opettaja antoi hänelle 50 puntaa ja osoitteensa.
Sen jälkeen hän (tuolloin 19-vuotias huijaaja) lähetti Retallackille (opettajalle) sähköposteja vanhempiensa nimissä. Viesteissä pyydettiin, että tytär saisi jäädä entisen opettajansa luo pidemmäksi aikaa
No jos vanhemmat kerran MEILITSE pyytää niin hell yeah, tietty otan vieraan tytön kotiini terminaalihoitoon.
Eiku en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kouluun tullessa hänellä oli musta silmä, jonka hän väitti saaneensa äidiltään. Tuolloin opettaja antoi hänelle 50 puntaa ja osoitteensa.
Sen jälkeen hän (tuolloin 19-vuotias huijaaja) lähetti Retallackille (opettajalle) sähköposteja vanhempiensa nimissä. Viesteissä pyydettiin, että tytär saisi jäädä entisen opettajansa luo pidemmäksi aikaa
Edelleen on pimennossa miksi vanhemmat eivät puuttuneet asiaan. Lähettikö tyttö heille sähköpostia opettajansa/sairaalan nimissä, kenties tiedon kuolemastaan? Jokatapauksessa outoa on vanhempienkin osuus asiassa.
Vierailija kirjoitti:
No jos vanhemmat kerran MEILITSE pyytää niin hell yeah, tietty otan vieraan tytön kotiini terminaalihoitoon.
Eiku en.
Aivan samaa minäkin ajattelin. Mutta en olekaan opettaja, en edes millään tavalla akateeminen joten olen ehkä vähän yksinkertainen kun ei minulle riittäisi mikään sähköpostiviesti noin suuressa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on tuollaisia satujen keksijöitä vaikka millä mitalla. Pyytävät vieläpä muilta samanlaisilta vinkkejäkin provotarinoiden keksimiseen.
Sama kävi mielessä. Av-trollaus on toki aika paljon viattomampaa seuraamuksiltaan verrattuna tuollaiseen :D Mutta provotarinoiden keksijöiden luonteenlaatu on kyllä ihan varmasti jotain sukua tuollaisen extreme-kusettajan luonteenlaadulle.
Onko briteissä todellakin sellainen järjestelmä että jos oppilaan koulumenestys romahtaa ja hän eristäytyy, kertoo vanhempiensa olevan alkoholisteja ja tulee kouluun silmä mustana ei ole mitään virallista väylää jonka kautta auttaa vaan jonkun yksityishenkilön on otettava tämä omaan kotiinsa ja kustannettava koko elämä? Kukaan viranomainen ei sekaannu asiaan missään vaiheessa, mitään ilmoituksia ei tehdä mihinkään ja koko opettajakunta hyväksyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on pimennossa miksi vanhemmat eivät puuttuneet asiaan. Lähettikö tyttö heille sähköpostia opettajansa/sairaalan nimissä, kenties tiedon kuolemastaan? Jokatapauksessa outoa on vanhempienkin osuus asiassa.
Ehkä vanhemmat eivät tienneet.. Olihan jo täysi-ikäinen, katkaissut välit?
Vierailija kirjoitti:
Olipa vastemielinen juttu. Mikäköhän mt-diagnoosi nuorella on?
Ihan näin puoskarina heittäisin, että on psykopatiaa/huomiohakuista persoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku en.
Aivan samaa minäkin ajattelin. Mutta en olekaan opettaja, en edes millään tavalla akateeminen joten olen ehkä vähän yksinkertainen kun ei minulle riittäisi mikään sähköpostiviesti noin suuressa asiassa.
Mailitse sovittiin siis tuosta, että tyttö saisi viipyä jonkin aikaa. Tuolloin tyttö ei ollut vielä "terminaalivaiheessa". Ilmeisesti on rakentanut tarinaan niin, että vanhemmat ovat todella välinpitämättömiä ja henkisesti sairaita. Jos kuolemaa tekevä rukoilee sinulta, että älä ota yhteyttä hänen vanhempiinsa, he ovat väkivaltaisia hulluja ja pelkäät heitä, niin ottaisitko, ihan oikeasti? Te jotka kauhistelette tämän naisen tyhmyyttä, olette niitä hyväuskoisia. Okei naisen lähimmäisenrakkaus meni täysin överiksi, mutta on aivan eri asia lukea tarina tässä vaiheessa ja taputella itseään selkään, "kyllä minä vaan heti oisin tajunnut! !!!1"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku en.
Mailitse sovittiin siis tuosta, että tyttö saisi viipyä jonkin aikaa. Tuolloin tyttö ei ollut vielä "terminaalivaiheessa". Ilmeisesti on rakentanut tarinaan niin, että vanhemmat ovat todella välinpitämättömiä ja henkisesti sairaita. Jos kuolemaa tekevä rukoilee sinulta, että älä ota yhteyttä hänen vanhempiinsa, he ovat väkivaltaisia hulluja ja pelkäät heitä, niin ottaisitko, ihan oikeasti? Te jotka kauhistelette tämän naisen tyhmyyttä, olette niitä hyväuskoisia. Okei naisen lähimmäisenrakkaus meni täysin överiksi, mutta on aivan eri asia lukea tarina tässä vaiheessa ja taputella itseään selkään, "kyllä minä vaan heti oisin tajunnut! !!!1"
Olet ymmärtänyt minut väärin. En varmaan olisi heti tajunnut mutta en olisi lähtenyt tuollaiseen yksin vaan olisin halunnut edes jonkun tukihenkilön (muun kuin naapurin Liisan) itselleni ja selvitellyt asioita hiukan syvemmin. Alussa ei ollut mistään syövästä puhetta. Syöpähoitoihin olisin ihan varmati mennyt joskus mukaan (ei tietenkään toimenpiteissiin mutta sairaalaan) ja halunnut keskustella lääkärin ja hoitajien kanssa. Ainakin yrittänyt vaikka en virallinen huoltaja olisikaan. Kyllä tässä on omituisia seikkoja vaikka kuinka paljon. Miksi aviomies ei hakenut apua mistään, vaikka koko perhe kärsi..
Jos mulla olisi kotona huolehdittavana syöpäpotilas, on miljoona asiaa jotka haluaisin kysyä ja varmistaa lääkäreiltä. Kivun- ja pahoinvoinnin lievitys, mahdolliset komplikaatiot ja hätätilanteet jne. "Munuaisenpoiston" jälkeen haavanhoito, tulehdusriski, virtsanerityksen seuranta jne. Eikö todella missään ole välähtänyt kuin noinkin suuren "leikkauksen" jälkeen toipumiseksi on riittänyt passuuttaminen ja matkailu? Ei tuo opettaja ole mikään järjen jättiläinen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku en.
Epäilen vahvasti että olisin ainakin joihinkin viranomaisiin ottanut yhteyttä.
Käy niinkuin tarinan pojalle, joka huusi sutta