Vierailija

Näemmä voi !
Kummitätini on kirjailija ja hän tekee kirjaa vuoden. Siis kirjoittaa kirjaa vuoden.
Ensiksi taustatyöt, sitten kustantamolta hyväksyntä, kirjoittaminen , muutokset jne. 1.5 v menee ajatuksesta hänen vikaan lähetykseensä, mutta Alexapa kirjoittaa kirjan muutamassa kuukaudessa.
Kummitätini on ollut kirjailija yli 10 v.
Jotkut vaan osaa homman, kun työn, blogin, kekkereiden ohella kirjoittaa tosta vaan kirjan.

• ylös 3
  • alas 9

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Eiköhän kirjan voi kirjoittaa päivässäkin, mutta kyllä se näkyy laadussa. Ei pelkästään tarinallisessa puolessa, vaan myös kieliopillisessa.

• ylös 29
  • alas 1
Vierailija

Toki voi. Eikä se välttämättä edes tarkoita että kirja on mitenkään huono. On niin erilaisia aihepiirejäkin, esim. jonkun historiallisen romaanin kirjoittaminen vaatii paljon taustatyötä, mitä ei tehdä hetkessä. Mutta toisaalta paljon on sellaisiakin kirjoja joihin ei tarvita taustatyötä, vaan kunhan idea on mielessä, niin alkaa vaan kirjoittaa. 

Ihmisillä on myös tosiaan erilaisia työtapoja. Itse olen niitä, jolle iskee inspiraatio kun iskee, ja sitten kirjoitan hullun intensiivisesti. En vaan pysty sellaiseen päivästä toiseen pitkiä jaksoja kirjoittamiseen - kun inspis menee ohi, ei tule enää tekstiä, joten on pakko kirjoittaa niin kauan kuin sisältä virtaa sanoja. Olen tosiaan siitä hassu, että jos normaali mielentilassa yritän keksiä jotain kirjoitettavaa, en keksi mitään, pää on täysin tyhjä. Mutta joskus tulee aikoja jolloin tuntuu kuin jostain syvemmältä tasolta virtaisi minun lävitseni inspiraatio, ja itse olen vain sivustakatsoja ja näppäimistöä näpyttelevä käsi.

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jotkut voi.
Nopeasti ei voi tulla hyvää.
Ehkä palkkio tulee vain myytyjen kirjojen perusteella.

Vierailija

Tähän vaikuttaa myös se, lasketaanko taustatyö kirjoittamiseksi vai ei. Olen itse tutkija, ja kyllä minä KIRJOITAN nopeasti, mutta olen ehkä tehnyt sitä ennen vuosia asian kanssa töitä selvittääkseni, mitä pitää kirjoittaa ja usein kirjoittanutkin siitä jo merkittäviä palasia artikkeleihin jne. Sitten siihen monografiaan tulee enää kokonaisnäkemys uutena palasena.

En ole tämän nyt ilmeisesti kyseessä olevan bloginpitäjän tekemisistä millään lailla selvillä muuta kuin av-palstan kautta sen verran, että joku lifestylebloginpitäjä ilmeisesti on ilmoittanut kirjan julkaisevansa. Mutta ei se minusta ole mitenkään kuulumatonta: VOIHAN olla, että jos kirja esim koostuu samoista aiheista kuin blogi - ja sitä on pidetty vuosia - niin enää tässä vaiheessa tarvittavan uuden taustatyön määrä on melko vähäinen ja samoja tekstinpätkiäkin voi ehkä käyttää. Ei siinä siloin välttämättä kauan mene.

Kirjoja kirjoittamalla ei kyllä rikastu. Palkkiot ovat surkeita.

Vierailija

Mainoksessa sanotaan kirja ei ole blogin sivutuote, eli luultavasti uusia aiheita.
No, koitin elää tämän asian kanssa että joku kirjoittaa kirjan muutamassa kuukaudessa.

Vierailija

Naurattaa tuon kirjan esittely " nuorelle naiselle tärkeistä asioista; raha, muoti, sisustus, parisuhde..." Jotenkin tuo pinnallisuus pelkästään ja raha heti ekana.

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vastaus pelkästään otsikkoon: Itse kirjoittaminenhan voi sujua vaikka kuinka nopeasti. Kuulemma ainakin Philip K. Dick esimerkiksi saattoi kirjottaa romaanin parissa päivässä, tosin amfetamiinin vaikutuksen alaisena. Taustatyön määrästä ja valmistelusta sitten en tiedä. Kuukaudessakin voi hyvin onnistua, onhan noita hyvin tuottelijaita kirjailijoita ollut. Douglas Adams muistaakseni kirjoitti kirjansa myös hyvin nopeasti. Tosin vasta sen jälkeen kun deadlinet olivat menneet ohi ja kustantajat lukitsivat tyypin hotellihuoneeseen ja pakottivat kirjoittamaan.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Kirjailija täällä.

"Kirjan kirjoittaminen" koostuu paljon muustakin kuin tekstin tuottamisesta. Ideointi, suunnittelu, taustatutkimuksen teko, muokkaaminen, palautteen hakeminen, uusi muokkaaminen, täydentävien jaksojen kirjoittaminen, oikoluku... Paljon vaaditaan jo siihen, että itse teksti on niin hyvä kuin mahdollista.

Sitten on vielä erikseen kustannustoimittajan työ, taittaminen, markkinointi, puhekeikat, blogin ylläpitäminen ja kaikki muu, mikä liittyy kirjaan julkaisuna ja tuotteena. Kuten itsekin toteat, kustannusprosesi on todella pitkä, ja vaikka kaikki olisi kansikuvaa myöden valmista helmikuussa, ei kirja silti tule välttämättä ulos kuin vasta syksyllä, jos kustannusohjelma niin määrää.

Minä kirjoitan tekstin raakaversion kesäkuukausien aikana, yhteensä 8-10 viikon aikana. Sitä kuitenkin edeltää ja seuraa niin paljon muuta työtä, etten saa valmista kirjaa ulos kuin joka toinen vuosi. Oma kustantajani ei sentään odota enempää, vaikka tiedän joidenkin kollegoiden kärsivän painostuksesta. Eipä minulla kyllä olisi enempää sanottavaakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vastaus pelkästään otsikkoon: Itse kirjoittaminenhan voi sujua vaikka kuinka nopeasti. Kuulemma ainakin Philip K. Dick esimerkiksi saattoi kirjottaa romaanin parissa päivässä, tosin amfetamiinin vaikutuksen alaisena. Taustatyön määrästä ja valmistelusta sitten en tiedä. Kuukaudessakin voi hyvin onnistua, onhan noita hyvin tuottelijaita kirjailijoita ollut. Douglas Adams muistaakseni kirjoitti kirjansa myös hyvin nopeasti. Tosin vasta sen jälkeen kun deadlinet olivat menneet ohi ja kustantajat lukitsivat tyypin hotellihuoneeseen ja pakottivat kirjoittamaan.
Adamsin kirjat perustuivat kuunnelmiin, joita hän työsti yhdessä muiden kanssa. Kirjat eivät siis syntyneet tyhjästä. -8

Vierailija

Itse asiassa huono kirjoittaja saa varmasti nopeammin kirjan aikaiseksi kuin hyvä kirjoittaja. Huono kirjoittaja ei huomaa tekstinsä puutteita eikä anna niiden lannistaa itseään. Hyvä kirjoittaja näkee lähinnä virheet ja heikkoudet ja käyttää paljon aikaa niiden korjaamiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjailija täällä.

"Kirjan kirjoittaminen" koostuu paljon muustakin kuin tekstin tuottamisesta. Ideointi, suunnittelu, taustatutkimuksen teko, muokkaaminen, palautteen hakeminen, uusi muokkaaminen, täydentävien jaksojen kirjoittaminen, oikoluku... Paljon vaaditaan jo siihen, että itse teksti on niin hyvä kuin mahdollista.

Sitten on vielä erikseen kustannustoimittajan työ, taittaminen, markkinointi, puhekeikat, blogin ylläpitäminen ja kaikki muu, mikä liittyy kirjaan julkaisuna ja tuotteena. Kuten itsekin toteat, kustannusprosesi on todella pitkä, ja vaikka kaikki olisi kansikuvaa myöden valmista helmikuussa, ei kirja silti tule välttämättä ulos kuin vasta syksyllä, jos kustannusohjelma niin määrää.

Minä kirjoitan tekstin raakaversion kesäkuukausien aikana, yhteensä 8-10 viikon aikana. Sitä kuitenkin edeltää ja seuraa niin paljon muuta työtä, etten saa valmista kirjaa ulos kuin joka toinen vuosi. Oma kustantajani ei sentään odota enempää, vaikka tiedän joidenkin kollegoiden kärsivän painostuksesta. Eipä minulla kyllä olisi enempää sanottavaakaan.

Oletko joku julkkiskirjailija? Nousiainen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tuon kirjan esittely " nuorelle naiselle tärkeistä asioista; raha, muoti, sisustus, parisuhde..." Jotenkin tuo pinnallisuus pelkästään ja raha heti ekana.

Itse en kuulu enää tässä iässä kirjan kohderyhmään, enkä enää muutenkaan, elämänarvoni ovat erilaiset, mutta kyllä minusta tuollaiselle kirjalle markkinansa ja lukijakuntansa on. Itsekin olisin voinut vaikka kaksikymppisenä lukea innolla, eikä siinä minusta mitään vikaa ole jos nuori ihminen on kiinnostunut tuollaisista asioista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan jonkin verran sivumäärästä.
Siitäkin mutta vielä enemmän kirjan sisällstä ja rakenteesta. Monimutkaiset kirjat ovat hitaampia kirjoittaa.

Vierailija

Ihan helposti. Jos kirjoittaa vaikka 2000 sanaa päivässä ja työskentee vaikka 5 päivää viikossa, se on 10 000 sanaa viikossa ja noin 40 000 sanaa kuussa. Kahdessa kuukaudessa 80 000. Yhdellä romaanin sivulla on n. 250 sanaa, eli 80 000 sanaa on noin 320 sivua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa huono kirjoittaja saa varmasti nopeammin kirjan aikaiseksi kuin hyvä kirjoittaja. Huono kirjoittaja ei huomaa tekstinsä puutteita eikä anna niiden lannistaa itseään. Hyvä kirjoittaja näkee lähinnä virheet ja heikkoudet ja käyttää paljon aikaa niiden korjaamiseen.

Mä en ole ikinä uskaltanut koskea kirjoittamaani tekstiin, muuta kuin tietysti ihan selkeiden typojen osalta. Kirjoitettuani minusta aina tuntuu etten ole edes itse sitä kirjoittanut, että olen vain ollut välikappale, ja katselen lähinnä ihmetyksellä että oikeasti minäkö tuon kirjoitin, minä, joka olen maailman ei-luovin ja tylsin ihminen jonka päässä harvoin liikkuu muita ajatuksia kuin arkisia tyyliin "pitäisi varmaan imuroida tänään" tai "onkohan kotona tarpeeksi vessapaperia".

Sitten tällaiselle tyypille vaan välillä iskee jostain inspiraatio, jonka vallassa fantasiahahmot ja kokonaiset fantasiamaailmat syntyvät ja elävät tietoisuudessani. Viimeksi olen kirjoittanut tekstiä, jossa esim. maailmassa on taikuutta ja hämmästelin itsekin tässä hiljattain lukiessani kuinka filosofisesti monimutkaiset magian ja siihen tarvittavan voiman periaatteet oli tullut luotua. Miten minä voisin sitä parantaa tai korjailla kun syntykin on täysi mysteeri minulle...

Vierailija

Joskus aikanaan oli joku jännityskirjailija joka pukkasi kirjan paperille noin kolmessa kuukaudessa. Lisäksi tietty saattoi olla taustatyötä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ikinä uskaltanut koskea kirjoittamaani tekstiin, muuta kuin tietysti ihan selkeiden typojen osalta. Kirjoitettuani minusta aina tuntuu etten ole edes itse sitä kirjoittanut, että olen vain ollut välikappale, ja katselen lähinnä ihmetyksellä että oikeasti minäkö tuon kirjoitin, minä, joka olen maailman ei-luovin ja tylsin ihminen jonka päässä harvoin liikkuu muita ajatuksia kuin arkisia tyyliin "pitäisi varmaan imuroida tänään" tai "onkohan kotona tarpeeksi vessapaperia".

Sitten tällaiselle tyypille vaan välillä iskee jostain inspiraatio, jonka vallassa fantasiahahmot ja kokonaiset fantasiamaailmat syntyvät ja elävät tietoisuudessani. Viimeksi olen kirjoittanut tekstiä, jossa esim. maailmassa on taikuutta ja hämmästelin itsekin tässä hiljattain lukiessani kuinka filosofisesti monimutkaiset magian ja siihen tarvittavan voiman periaatteet oli tullut luotua. Miten minä voisin sitä parantaa tai korjailla kun syntykin on täysi mysteeri minulle...

Mulla on ihan sama juttu trollatessa. Tuntuu kuin kanavoisin jotain suurempia voimia ja sanat vain vyöryvät näppäimistöltäni ilman että itse tunnen vaikuttavan lopputulokseen muuna kuin annan itseni toimia korkeampien voimien työkaluna.

T: Palstatrolli

Vierailija

Alkutyötä on voitu jo tehdä ja kustantajan kanssa keskusteltu. Pienille kustantamoille tuollainen diili voi olla ihan kannattava, kun markkinointiin ei tarvitse panostaa bloggaajan mainostaessa itse kirjaansa blogissaan. Kohderyhmä tulee varmasti olemaan blogin fanit ja teinit, vähän sellaisessa Cosmopolitan/Lauren Conrad-hengessä. Tyhjänpäiväistä hömppää ja paljon kuvia, eihän sellaisen kirjoittaminen kestä kauaa tai vaadi huimaa asiantuntemusta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.