Voi ei, nyt tytär pilasi meidän joulun (onko kohtalotovereita)
Totuus tyttären "opiskelusta" paljastui eilen: onkin koko syksyn shoppaillut, bilettänyt ja sekoillut jonkun uuden tuttavuutensa kanssa. Koko vuodeksi varatut rahat on käytetty, lisäksi on ottanut kulutusluottoja ja pikavippejä ja nyt on kämppä täynnä karhukirjeitä. Koulukirjoja ei ole edes ostanut ja myynyt meiltä saadun läppärinkin pois. Kehtas vielä multa pyytää satasta ja sanoi huoraavansa sitten!
Neiti järjesti aikamoisen kohtauksen eikä ymmärrä mitenkään mun pettymystä.
Miten tuollaisesta kasin - ysin tytöstä voi tulla tuollainen luuseri?
Kommentit (106)
Näissä tilanteissa paras mitä voi tehdä on olla tukena ja neuvomassa miten asiat selvitetään, mutta viimeinen virhe on mennä maksamaan niitä toisen velkoja. Siitä tulee vain kierre, koska todennäköisesti hetikohta ottaa lisää velkaa luottaen taas jonkun toisen maksavan ne.
Sen sijaan kun joutuu itse hoitamaan sotkunsa, niin siinä vähän oppiikin jotain.
Itse osaat sanoa, minkälaista apua tyttösi tarvitsee. Voi olla, että bilettäminen on "sitä tavallista" baarissa käyntiä keskiviikosta viikonloppuun eli lähtenyt käsistä ja koulu unohtunut, tai sitten tyttäresi on tuo paatunut narkomaani, joka myy mummon silmälasitkin.
Jos epäilet, että tyttö vetää huumeita niin tietysti yhteyttä esim päihdehuoltoon. Mutta ei kannata alkaa ehdoin tahdoin tässä vaiheessa tytön elämää pilaamaan kertomalla jollekin poliisille ja saada tytölle huumausainerikos merkintää, ellei tilanne siis ole tosi paha.
Jos on kyse tuosta kuitenkin reilusti yleisemmästä "biletys mennyt yli" tilanteesta, niin mielestäni kannattaa maksaa se tytön velka (ellei teillä ole varaa). Luottotietojen menetys on tosi paha ja syrjäyttävä juttu. Voitte sopia maksuohjelmasta teille, mutta voitte myös antaa olla, mikäli tytöllä ei tuloja ole, tai voitte sopia maksuksi esim siivousta. Jos tyttö on itse teille tullut kertomaan tilanteestaan, on hän varmasti säikähtänyt tilannetta ja häpeissään. Itse osaatte arvioida, tuleekohan tyttö nyt järkiinsä vai jatkuuko tilanne samana. Luottamus on tärkeää, ja on tärkeää myös, ettei lasta hylätä kun on virheen tehnyt.
Lisäksi olisin aika huolissaan tuosta huoraamis kommentista. Onko teillä varaa laittaa tyttöä keskustelemaan yksityisen psykiatrin kanssa vaikka puoleksi vuodeksi. Ei ole normaalia, että vanhemmille puhutaan huoraamisesta, varsinkaan ellei teillä aiemmin ole ollut moinen kielenkäyttö tapana perheessä. Voitte viedä myös julkiselle puolelle, mutta itse pidän sitä vähän huonona nuorten elämänmyllerryksen selvittämiseen, koska elämään vaikuttavia diagnooseja voi tulla sekä lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuo vipit menevät ulosottoon, ja tyttö saa maksuhäiriömerkinnän, niin siinä on kyllä elämä pitkäksi aikaa pilalla. Itse ottaisin lainaa, ja maksaisin vipit pois, ja pitäisin tytölle kunnon puhuttelun.
... Kuinka monta kertaa olisit valmis maksamaan vipit pois ja pitämään kunnon puhuttelun?
Ymmärrän pelon maksuhäiriömerkinnästä, enkä minäkään ihan tuosta vain pistäisi nuorta selviämään keskenään, mutta toisaalta on tullut nähtyä myös se, kuinka valutaan samoihin ongelmiin kerta toisensa jälkeen, ja vanhemmat itse joutuvat isoihin taloudellisiin ongelmiin selvittäessään lapsensa kulutustottumuksia.
Ainakin kerran olisin valmis tämän tekemään. Ilman luottotietoja tyttö tuskin saisi esim vuokra-asuntoa ja elämä vaikeutuisi kohtuuttomasti.
Mutta siinähän vain saadaan mitä tilataan. Ei kenellekään täysi-ikäselle ne luottotietojen menettämisuhat voi tulla uutena juttuna, joten hoitamaan siis asiat kuntoon jos haluaa tämän estää.
Itsekin tiedän muutamia 18-23 -vuotiaita nuoria, joilla menee elämä jo hienosti kohti syöksykierrettä. Elämän pitäisi olla yhtä bilettämistä (joka rahoitetaan pikavipeillä), velvollisuudet eivät kiinnosta joten opinnot ja työt jätetään kesken kerta toisensa jälkeen, vastuuta ei haluta ottaa ja aikuisuus selvästi pelottaa. Elävät siis alati jatkuvaa teini-ikää, josta ei päästä eteenpäin.
Ja ihan hyvistäkin perheistä näitä on, sisarukset saattavat olla ihan toista maata joten vanhemmistakaan ei aina nuo ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi7 erailija kirjoitti:
Meistäkin tuli yllättäin syypäät kaikkeen pahaan, kun lapsi oli ottanut pikavippejä ja jättänyt laskunsa maksamatta. Lapsen mielestä olimme olleet niin huonot vanhemmat, että hän sen vuoksi oli holtiton. Uskokoon ken tahtoo, mutta sen voin ainakin sanoa, että huonoa rahankäyttöä, juopottelua ja ilkeyttä ei ole ainakaan meiltä oppinut.
Miten ihmiset voi olla noin kylmiä?? Tottakai teidän äiti-lapsi suhteessa on jotain mennyt vikaan jos lapsi käyttäytyy noin. Se on Avunhuuto!! Äiti voisitko rakastaa minua? Äiti olen sinun lapsesi!!
Ette ole rakastaneet lastanne, kaikki ihmiset eivät pysty tuntemaan tai näyttämään rakkauttaan edes omille lapsilleen. Nyt et hyväksy virheitä itsessäsi. Pahinta tässä on, että alunperin viaton lapsi tässä kärsii. Näin niitä yhteiskunnan ongelmatapauksia syntyy.
No onneksi elämä opettaa vielä sinuakin. Tiput noista lapsellisista luuloistasi. Toivottavasti kohdallesi osuu sitten lisäksi kaltaisesi lyödynlyöjä.
On kyllä opettanut. Itse olen hyvässä asemassa ja olenkin maksanut sisarusteni laskuja, kun itsekkäät vanhempani istuvat rahakasan päällä eivätkä välitä.
Se on toi tietty ikäpolvi jotka eivät kykene rakastamaan ketään, eivät hyväksy ihmisten virheitä. Heti jos on vähänkään jotain mikä poikkeaa siitä kiiltokuvamallista millä leuhkitaan muille, niin ei enää hyväksytä perheeseen. Sairasta toimintaa sanon minä!
Jos minulla joskus on lapsi niin rakastan häntä ehdoitta virheistä huolimatta ja autan ongelmissa, enkä koskaan hylkää heitä.
Istuvat rahakasan päällä eivätkä välitä! Siis mitä? Ne vanhempien rahat on heidän eikä heidän tarvi antaa niitä yhtään kenellekään jos ei halua. Ei edes niille aikuisille lapsille. Sinulla on hiukan vääristynyt käsitys mitä välittäminen on. Säälin vanhempiasi.
Minulle perhe tarkoittaa pyhää asiaa. Perhe on se kaikkein tärkein mikä menee rahankin ylitse. En voi käsittää miten joillekin niinkuin sinulle raha voi olla arvokkaampaa kuin läheisten rakkaus.
Meillä tilanne on mennyt siihen, että minulle heruu vaikka mitä ennekkoperintöinä ja käteisenä, koska olen se "kunnollinen lapsi". Minä sitten annan niitä salaa eteenpäin sisaruksilleni. Elämä voi potkia, ja silloin läheisistä tulee entistä tärkeämpiä ettei potkittu menetä viimeistäkin elämänhaluaan ja pahimmassa tapauksessa tapa itseään.
Nyt on joulukin tulossa, yrittäkää tekin palstalaiset löytää joulun hyvyys sydämestänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi7 erailija kirjoitti:
Meistäkin tuli yllättäin syypäät kaikkeen pahaan, kun lapsi oli ottanut pikavippejä ja jättänyt laskunsa maksamatta. Lapsen mielestä olimme olleet niin huonot vanhemmat, että hän sen vuoksi oli holtiton. Uskokoon ken tahtoo, mutta sen voin ainakin sanoa, että huonoa rahankäyttöä, juopottelua ja ilkeyttä ei ole ainakaan meiltä oppinut.
Miten ihmiset voi olla noin kylmiä?? Tottakai teidän äiti-lapsi suhteessa on jotain mennyt vikaan jos lapsi käyttäytyy noin. Se on Avunhuuto!! Äiti voisitko rakastaa minua? Äiti olen sinun lapsesi!!
Ette ole rakastaneet lastanne, kaikki ihmiset eivät pysty tuntemaan tai näyttämään rakkauttaan edes omille lapsilleen. Nyt et hyväksy virheitä itsessäsi. Pahinta tässä on, että alunperin viaton lapsi tässä kärsii. Näin niitä yhteiskunnan ongelmatapauksia syntyy.
No onneksi elämä opettaa vielä sinuakin. Tiput noista lapsellisista luuloistasi. Toivottavasti kohdallesi osuu sitten lisäksi kaltaisesi lyödynlyöjä.
On kyllä opettanut. Itse olen hyvässä asemassa ja olenkin maksanut sisarusteni laskuja, kun itsekkäät vanhempani istuvat rahakasan päällä eivätkä välitä.
Se on toi tietty ikäpolvi jotka eivät kykene rakastamaan ketään, eivät hyväksy ihmisten virheitä. Heti jos on vähänkään jotain mikä poikkeaa siitä kiiltokuvamallista millä leuhkitaan muille, niin ei enää hyväksytä perheeseen. Sairasta toimintaa sanon minä!
Jos minulla joskus on lapsi niin rakastan häntä ehdoitta virheistä huolimatta ja autan ongelmissa, enkä koskaan hylkää heitä.
Istuvat rahakasan päällä eivätkä välitä! Siis mitä? Ne vanhempien rahat on heidän eikä heidän tarvi antaa niitä yhtään kenellekään jos ei halua. Ei edes niille aikuisille lapsille. Sinulla on hiukan vääristynyt käsitys mitä välittäminen on. Säälin vanhempiasi.
Minulle perhe tarkoittaa pyhää asiaa. Perhe on se kaikkein tärkein mikä menee rahankin ylitse. En voi käsittää miten joillekin niinkuin sinulle raha voi olla arvokkaampaa kuin läheisten rakkaus.
Meillä tilanne on mennyt siihen, että minulle heruu vaikka mitä ennekkoperintöinä ja käteisenä, koska olen se "kunnollinen lapsi". Minä sitten annan niitä salaa eteenpäin sisaruksilleni. Elämä voi potkia, ja silloin läheisistä tulee entistä tärkeämpiä ettei potkittu menetä viimeistäkin elämänhaluaan ja pahimmassa tapauksessa tapa itseään.
Nyt on joulukin tulossa, yrittäkää tekin palstalaiset löytää joulun hyvyys sydämestänne <3 ja auttakaa niitä joilla menee teitä huonommin <3
Lisään vielä tähän, että se välittäminen on toki myös sitä, että auttaa tarvittaessa esimerkiksi siivoamaan masentuneen läheisen asunnon lattiasta kattoon. Tai kaataa juopon viinat pois tai takavarikoi huumeet tai soittaa ambulanssin tarvittaessa. Sitä, että soittaa ja kysyy miten voit. Myös rahallinen tuki on välittämistä, koska monesti elämänhallinnan menettänyt ihminen ei pysty aina käsittelemään raha-asioitaan rationaalisesti. Silloin esimerkiksi toisen vuokran maksaminen voi estää kodista häätämisen.
ei se TEIDÄN joulua pilannut, eikös hän ole teidän perheen jäsen???ihan kuin puhuisit jostain ulkopuolisesta, joka kattoi teidän joulukuusen ja rikkoi kinkunpaistomittarin.
tämä on teidän perheenne asia ja selvitätte sen, oli hän sitten täysi-ikäinen tai ei. olisihan asia voinut selvitä myös juhannuksena, ja sitten olisi hän pilannut teidän juhannuksen. Tai hääpäivän...tai syntymäpäivän. tai lauantaipäivän. tai karkkipäivän.
oikeesti, ole läsnä, ole lähellä oleva aikuinen. nuoret tarvii turvaa vanhemmiltaan ja aikuiselta yleensä paljon pidempään kuin arvaakaan ajatella. joskus riittää, että olet edes samassa huoneessa. mutta jos ei puoleen vuoteen tavata, se kuulostaa huonolta. nyt voitte vielä korjata monia asioita, ole saatavilla, älä rahan muodossa.
Siellä taas joku kirjoittaa tuota ainut lapsi skeidaa. Ja porukka peukuttaa. Onhan se kiva uskoa että ainut lapsi saa aina kaiken ja on pilalle hemmoteltu. Tunnen useita, eikä yksikään tuntemistani ole todellakaan saanut kaikkea tai ole erityisen hemmoteltu. Päin vastoin, joiltain on vaadittu uskomattoman paljon, koska ovat ainoita. Mikä teillä on ongelma ainoita lapsia vastaan? Saisiko selvennyksen???!!!
joskus se, että ainoalta lapselta vaaditaan paljon, odotetaan paljon, on se ongelman ydin. aina näin ei tietenkään ole, mutta tiedän monia surullisia ainoa lapsi-tapauksia. ja rahalla korvataan syli.
Melko varmasti sun tytär ap. narkkaa, muistan itse aikoinaan, että noin se meni joillakin kavereilla, ja alkoi tuolla tavalla.
Järjestäisin sen asiat, ja sen jälkeen säännölliset seulat, se on ainoa tapa pitää tuollainen nisti kurissa. Päihdeapua kans ja terapiaa jonkun hoitajan kanssa, joka on erikoistunut päihdeongelmiin.
Kannattaa ottaa heti alussa todella kova asenne, olen itse nähnyt, että sellaisten perheiden lapset selviää tuosta, jos otetaan heti alussa kova asenne ja estetään se päihteiden käyttö, ei avusteta sitä rahallisesti ilman säännöllisiä seuloja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus tyttären "opiskelusta" paljastui eilen: onkin koko syksyn shoppaillut, bilettänyt ja sekoillut jonkun uuden tuttavuutensa kanssa. Koko vuodeksi varatut rahat on käytetty, lisäksi on ottanut kulutusluottoja ja pikavippejä ja nyt on kämppä täynnä karhukirjeitä. Koulukirjoja ei ole edes ostanut ja myynyt meiltä saadun läppärinkin pois. Kehtas vielä multa pyytää satasta ja sanoi huoraavansa sitten!
Huumeet..?
Huumeita veikkaisin minäkin, kannabis ja join bilehuumeita.
Vaikka viettäisi aamusta iltaan pilveä poltellen, siihen ei saa kuukaudessa muutamaa satasta enempää käytettyä. Ei niinkään paljoa, jos itse tai kaverit kasvattaa. Kannabiksen käyttöön ei siis rahojaan saa tuhlattua kukaan. Jos huumeisiin rahansa kuluttaa niin silloin kyse on piristä tai heroiinista/sen johdannaisista. Muut ei juuri maksa tai niitä ei saa niin paljoa kulumaan että menisi omat ja lainatut rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet..?
Vaikka viettäisi aamusta iltaan pilveä poltellen, siihen ei saa kuukaudessa muutamaa satasta enempää käytettyä. Ei niinkään paljoa, jos itse tai kaverit kasvattaa. Kannabiksen käyttöön ei siis rahojaan saa tuhlattua kukaan. Jos huumeisiin rahansa kuluttaa niin silloin kyse on piristä tai heroiinista/sen johdannaisista. Muut ei juuri maksa tai niitä ei saa niin paljoa kulumaan että menisi omat ja lainatut rahat.
No, ei niin, mutta kun ne huumeet aiheuttaa otteen lipsumisen todellisuudesta ja siihen tulee mukaan mm. hillitöntä shoppailua ja muuta älyvapaata rahan tuhlausta.
Sitä kautta ne aiheuttaa velkaongelman.
Päihdeongelmaisilla ei ole kykyä enää ajatella pitkäjänteisesti oikein mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet..?
No, ei niin, mutta kun ne huumeet aiheuttaa otteen lipsumisen todellisuudesta ja siihen tulee mukaan mm. hillitöntä shoppailua ja muuta älyvapaata rahan tuhlausta.
Huh. Kerro toki tarkemmin mikä huume aiheuttaa "hillitöntä shoppailua ja muuta älyvapaata rahan tuhlausta" - tällaista sivuvaikutusta kun ei ainakaan virallinen päihdetutkimus tunnista. Onko se se sama huume, joka aikaansaa itsensä kuorimisen appelsiinina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet..?
Huh. Kerro toki tarkemmin mikä huume aiheuttaa "hillitöntä shoppailua ja muuta älyvapaata rahan tuhlausta" - tällaista sivuvaikutusta kun ei ainakaan virallinen päihdetutkimus tunnista. Onko se se sama huume, joka aikaansaa itsensä kuorimisen appelsiinina?
Vitsaile vaan, osalla meistä on aika rankatkin kokemukset päihdeongelmaisten läheisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV:n JouluProvo numero 103?
Eihän kukaan oikea vanhempi voi olla noin pahasti pää pyllyssä ettei mitään havaintoa lapsensa elämästä ja opiskelusta! :D
Vanhemmillani ei ollut mitään asiaa elämääni muutettuani omilleni. Tiesivät kyllä että opiskelin insinööriksi mutta eivät sitä esim että valmistumisen jälkeen jatkoin korkeakouluun hakemaan dipat. Eivätkä tienneet sitäkään, että vietin värikästä poikamieselämää ja vasta yhteenmuuton jälkeen siskoni "kärväsivät" että nyt olisi vakvampi naisjuttukin.
Vanhempien ei kuulu tietää mitään jälkikasvunsa elämästä, jos täysi-ikäinen niin päättää.
Näinpä. Itse opiskelin satojen kilometrien päässä kotoa, eikä siihen aikaan ollut samassa opinahjossa ketään samasta kunnasta, enkä tiedä oliko edes paikkakunnalla. Ei vanhemmat yleensä tule opiskelupaikkakunnalle valvomaan. Itsellä ei kyllä ollut ongelmia, mutta en pärjännyt kovin hyvin ja täysin pokkana valehtelin. Lisäksi seurustelin monta kuukautta, ennen kuin kotona kerroin asiasta.
Itse kyllä kyselen lasten kuulumisia, mutta en minä ole vahtimassa heitä. Opintomenestystä tosin olen kysellyt, juuri siksi, että esikoisella oli alussa vaikeuksia ja ei tullut mieleenkään kun hänkin oli hyvä oppilas vielä kotona asuessaan. Alun neuvonta keskittyi enemmän siihen, että pärjää asumisessa, opintovaikeudet tulivat yllätyksenä. Täysi-ikäisen ei kyllä ole mikään pakko kertoa niistä yhtään mitään, jos ei halua. Eikä kellään muulla ole edes laillista lupaa kertoa, eli ei mamma voi mennä opettajille, opinto-ohjaajille tai professoreille soittelemaan.
Kuinka paljon sitä velkaa on otettu? Niin paljon kun on vaan seinästä saatu irti? Valitettavasti tulee mieleen joko huumeet/kaksisuuntainen/molemmat.Tiedän muutaman jotka olevat nuorena sössineet luottotietonsa ja rellestäneet pikavipeillä menemään, ovat kaikki olleet maniassa ja käyttäneet huumeita silloin. Toki voi sitä toimia vastuuttomasti ihan muutenkin, mutta valitettavasti holtiton rahankäyttö on yksi mahdollinen manian oire.
Lähipiirissä tapaus, jossa lapsi veti asiansa tuohon jamaan, ja pahempaankin. Vanhemmat, joilla myös muita tätä lasta vanhempia lapsia, maksoivat kaiken ja vähän päälle tälle kuopukselleen, muiden lasten kustannuksella tietenkin. Kymppitonnien velkojen maksun lisäksi antavat rahaa elämiseen, ruokaan, laskuihin jne. Uusia puhelimia aina kun edellinen menee rikki/häviää jne. Uusia laskuja putkahtelee vanhemmille maksettavaksi tasaisin väliajoin. Lapsi käy kotona valittamassa, syömässä, hakemassa rahaa, pesettämässä vaatteensa. Minkäänlaista kunnioitusta ja kiitosta vanhemmille ei kuulu. Nyt vanhemmat hoitavat kotonaan kokonaan myös lapsenlapsen, jota tämä lapsi ei pysty hoitamaan.
Sivustaseuranneen vinkkinä sanoisin, että älä maksa velkoja äläkä anna rahaa. Auttaa voit, ohjata hoitoon ja kannustaa ja olla läsnä kaikin tavoin. Lapsen on kuitenkin opittava hoitamaan omat asiansa. Jos vanhemmat hoitavat aikuisen lapsen asioita, sille ei tule ikinä loppua, ja se on karhunpalvelus lapselle, joka ei ikinä opi hoitamaan asioitansa ja itseänsä!
No se on täysi ikäinen, joten anna sen tehdä omat mokansa ja kärsiä itse seuraukset. Tuskinpa se oikeasti alkaa huoraamaan jos ei oo siis ihan vitun sekaisin. Useimmat nuoret kasvaessaan oppivat virheistään ja viisastuvat. Sillä on nyt vain sellainen vaihe elämässä.
Hae perheen sisäinen lähestymiskielto ja poista testamentista, vahingollisuuden vuoksi.
Lähestymiskielto loppuu aikanaan ja rahatta jääminen saattaa selkiyttää pään. Mukava lakimies järjestää kaiken parhain päin!
Lisäksi otat avaimet pois lapseltasi. Siinäpä miettii, kuka oikeasti määrää.
T. Nuuttipukki
Meilläkin loppui tyttären huoraus, narkkailu ja varastelu tuohon. Vedettiin ukon kanssa pata hernerokkaa ja jysäytettiin kaameat leijat tyttären naamalle. Nykyisin se on tasavallan presidentin puolisona.