Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 70-vuotislahjaksi äidille?

Vierailija
21.12.2015 |

Äitini täyttää muutaman päivän päästä 70. Juhlat jo olivat, ja kutsukortissa luki "ei lahjoja, kiitos". Noudatimme pyyntöä, ja veimme vain kukkakimpun. No, kävi ilmi, että esimerkiksi tätini ei tätä pyyntöä noudattanut, vaan oli ostanut teatterimatkan hotellimajoituksella. Samaan aikaan eräs vieras rehvasteli, kuinka hän lähtee pian 70-vuotismatkalle - lasten kustantamalle Karibian matkalle.
Tulipa paha mieli äidin puolesta. Tajusin vasta nyt, että totta kai tässä pitää lahja hommata. Mutta aikaa on vain pari päivää. Mitä ihmettä keksin?
Ensinnäkin olen hoitovapaalla, joten en oikein pystyisi ostamaan mitään kalliita matkoja, enkä pääsisi mukaan, koska kuopukseni on vielä alle vuoden. Äitini on myös vakavasti sairas, ja hänen terveydentilansa vaihtelee. Vaikka on nyt paremmassa kunnossa, ensi kuustakaan ei oikein tiedä. Matkoja ei voi suunnitella kovin paljon etukäteen.
Kylpylälomista hän ei välitä, jo siksi, että noissa paikoissa pyörii ties mitä tarttuvia tauteja ja äitini on infektioherkkä.
Hotelliyötä ajattelin, mutta minne hän keskellä talvea lähtisi kun asuu Helsingissä ja hän on jo saanut lahjaksi hotelliyön toisessa kaupungissa? Lisäksi tuntuu hullulle ostaa hotelliviikonloppu äidille ja äiti sitten ottaisi sinne mukaansa jonkun ystävän?
Joku elämys, mutta mikä? Äidilläni on jo lahjakortti oopperaan. Teattereissa käy paljon muutenkin, joten se ehkä ole tarpeeksi erityistä.
Kuinka kalliita ja hienoja lahjoja teillä muilla on ollut tapana ostaa pyöreitä vuosia täyttävälle? Hieman hämää se, että virallisesti ilmoitetaan, ettei lahjoja haluta, mutta sitten kuitenkin äitini on ihmisiä, jolla on tapana vähätellä omia tarpeitaan. "Ei minulle mitään tarvitse", mutta onko sitten kuitenkin loppupeleissä pettynyt kun mitään ei saa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kerätä albumiin kuvia ja mietteitänne, uskoisin että se olisi mieluinen ja arvokkaampi, kuin mikään lahjakortti tms.

Vierailija
2/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja paniikkia pukkaa tässä päälle. Vauva vie kaiken ajan, ja hädin tuskin ehdin järjestää lapsille joulua. Samaan aikaan pitäisi keksiä jotain todella briljanttia äidille. Hän toki sen ansaitsee, mutta samalla pelkään, että lahja ei osu oikeaan ja se on iso raha meidän perheeltä hukkaan heitettäväksi. Veljen perheellä vielä tiukempaa kun useampi teini elätettävänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko kerätä albumiin kuvia ja mietteitänne, uskoisin että se olisi mieluinen ja arvokkaampi, kuin mikään lahjakortti tms.

Hyvä idea. Mutta käytännössä se olisin minä yksin, joka tuon tekisi. Ja minulla on valvottava vauva, olen ihan kuutamolla itsekin. En vaan nyt pysty parin päivän varoitusajalla juuri ennen joulua mihinkään kovin luovaan.

Vierailija
4/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä täyttää tänä vuonna ja on vanha. En osta mitään erityistä, vaan kustansin ison osan tarjoiluista ja hommasin ne, sekä menen piikomaan. Lahjaksi saa vain kehystetyn valokuvan yrityksensä alkuajoilta. Ei isä jaksa matkustaa eikä lähteä palvelutalosta mihinkään. hänelle on elämys, jos pääsisi vesille joskus, mutta tarvitsee siihenkin paljon apua. 

Vierailija
5/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä täyttää tänä vuonna ja on vanha. En osta mitään erityistä, vaan kustansin ison osan tarjoiluista ja hommasin ne, sekä menen piikomaan. Lahjaksi saa vain kehystetyn valokuvan yrityksensä alkuajoilta. Ei isä jaksa matkustaa eikä lähteä palvelutalosta mihinkään. hänelle on elämys, jos pääsisi vesille joskus, mutta tarvitsee siihenkin paljon apua. 

Niin siis olen tilannut ja luvannut maksaa, juhlat on heti joulun jälkeen. 

Vierailija
6/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ollut ennalta fiksu, niin olisin tarjoutunut maksamaan vaikka juhlien esiintyjän. Mutta juhlat tosiaan juhlittu jo. Liian myöhäistä. Huono omatunto siitäkin. Vaikka äiti ei apua pyytänytkään. Olen itse ollut koko syksyn väsynyt kahden pienen lapsen äitinä. Hädin tuskin olen jaksanut pyörittää omaa huushollia. Kaikki ylimääräinen on ollut ylitsepääsemätöntä. Jos kuopus ei olisi vauvaiässä, niin olisin aivan varmasti hoitanut tämän toisin.

Ajattelin konserttia, mutta se näyttää olevan Hartwall Areenalla. Ilmeisesti siellä ei ole varsinaisia istumapaikkoja. Musiikki olisi varmaan mieleen, mutta jaksaakohan äiti olla jaloillaan pari tuntia vähintään? En ole ihan varma.

Vierailija
7/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on tyylilajeista vaikeimpia. Sanotaan "ei lahjoja", mutta ei tarkoiteta sitä ollenkaan. Sitten tulee lahjoja, joista saajan pitää sanoa että enhän minä mitään olisi. Siihen lahjan tuojat sanovat maireasti noooooooo. 

Vierailija
8/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset perheinemme olemme hankkineet yhteislahjan kummallekin vanhemmalle. He eivät kaipaa matkoja, joten kumpikin on saanut tavarakahjan, luksusta, jota eivät itse olisi hankkineet. Seiskakymppisiä on niin erilaisia, että yhtä hyvää lahjaideaa ei ole.

Vierailija
9/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä äitinne ajattelisi soittorasiasta? Sellaisesta aikuismaisesta. Esim.

http://www.lapponiaopifex.fi/srasia.html

Vierailija
10/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.lahjanetti.fi/aikuisille/romattinen-korurasia-soittorasia.ht…

Vierailija
11/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että hän ei tosissaan tahdo mitään tavaraa. Eikä varsinkaan koriste-esineitä tai mitään kotiin.

Vierailija
12/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että hän ei tosissaan tahdo mitään tavaraa. Eikä varsinkaan koriste-esineitä tai mitään kotiin.

Niin, makuja on monenlaisia. Mutta tämä olisi äidilleni ihan painajaislahja. Pitää taiteesta ja design-klassikoista. Voisi leuka loksahtaa auki.. Anoppini taas rakastaa kaikkea tuollaista hieman mautonta. Hänelle olisi helppoa ostaa lisävahvistusta pihatonttuarmeijaan ;)

Vierailija
13/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, lahjakortti lapsilta yhdessätekemiseen, esim.

- tammikuussa tansseihin (vapaus valita jotain tanssiin liittyvää, esim. esitystä katsomaan)

- helmikuussa hangille

-maaliskuussa maksapihvit

- huhtikuussa harrastus

- toukokuussa teatteriin jne.

Vierailija
14/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runokirja, joku laadukas klassikko.

Vierailija
15/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaulakoru tai korvikset. Joku koru.

Vierailija
16/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko joku lapsiisi ja perheeaeesi liittyvä, esim. valokuvagalleria kehyksissä tms. hyvä lahja?  Jos olisi valmita kuvia, niin tarvisi ostaa vain kehykset esim. Anttilasta tms. Tai sitten kuvia äidistäsi nuorempana, jos sinulla olisi. Jotain mitä tapahtui 70 vuotta sitten ja siihen liittyvää... Onko lukemista tai käsityötä harrastava? Jokin kirja tai käsityö.

Vierailija
17/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hän mennä esimerkiksi jalkahierontaan tai normaaliin hierontaan vai estääkö terveydellinen tila sen?

Vierailija
18/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh, nuo on pahoja tuollaiset kutsut. Itse koen, että jos iäkäs ihminen väittää, ettei välitä lahjoista, ostan sen silti, mieluiten ei-materiaalisen. Ihan vaan siksi, että moni kursailee, mutta haluaa kumminkin lahjan.

Jos teatteri ja ooppera ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, kuinka olisi luksusristeily Tallinnaan? Äitisi asuu stadissa, joten hän voisi piipahtaa Tallinnassa. Siellä on hyvä ooppera, joten jos haluat, osta semmoiseen lippu + hotelliyö. Ei maksa hirveästi, pelkkä menopaluu+yksi hotelliyö satasen huiteilla, Tallinkiltä saa halvimmalla:

http://www.tallinksilja.fi/tallinna#firstTabs-content-1

Oopperaan saa lippuja ihan Lippupalvelun kautta, hinnat 20-30 euron hujakoilla:

http://www.lippupalvelu.fi/search.php?tm_link=tm_header_search&language…

Tietysti jonkun pitäisi lähteä mukaan, jos äitisi on terveydentilaltaan heikko.

VAIHTOEHTO 2: miten olisi hyvä jalka- ja käsihoito? Tykkäisikö äitisi sellaisesta? 

Vaikka täältä:

https://stockmann.com/fi/CustomerService/Tavaratalot-HelsinginKeskusta-…

Kolmas vaihtoehto: tilaa äidillesi joku kiva aikakauslehti. Vaikkapa ET tai Kodin kuvalehti, jos ei niitä jo hänelle tule. On iloa pitkin vuotta.

Vierailija
19/26 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täytin 70 vuotta, lapset puolisoineen järjestivät minulle illan "pitkän kaavan mukaan". Nouto kotiovelta ja ensin lasilliselle shampanjabaariin. Illallinen hyvässä ravintolassa,  lasilliset toisen ravintolan terassilla ja lopuksi taksikuljetus kotiin.  Sattui vielä olemaan loppukesän ihana, lämmin ilta. Sen parempaa lahjaa en olisi voinut edes ajatella.

Vierailija
20/26 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua akuutin ongelmani kanssa...

Mitä ohjeistaa 85v vuotias äitini viemään lahjaksi 75v ravintolassa vietettäviin syntymäpäiviin? Sukulaisuussuhde hatara: 75v on edesmenneen isäni veljen vaimo, jonka kanssa äiti ei ole ollut n10 vuoteen tekemisissä joulukorttia enempää (+70v juhlat, jonne vei Turku Lautasella -keittokirjan).

75v on erittäin varakas, ei arvosta mitään 'vitsikästä kitchiä' (eikä äitini ikimaailmassa suostuisi viemäänkään) - harrastuksista ei suuremmin käsitystä mutta heillä on teatteriin ja kaupunginorkesteriin vuosikortit. Ehkä enemmän koska "kuuluu olla kulturelli". 

Hieronnat, jalkahoidot yms ei käy. 

Eräällä lapsista puutarha-alan yritys, joten 'omenpuut' kunnossa sitä kautta.

Ja siis hinnallisesti joku 50-100E

Kenellekään loistavia ideoita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän