Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lasta pitää opettaa potalle jo aivan liian aikaisessa vaiheessa?

Vierailija
13.02.2006 |

Muutaman lapsen äitinä olen tullut siihen tulokseen että kaikkein vaivattomin tie lapselle ja itselle on odottaa kunnes lapsi on pottailuun valmis. itsekin sorruin esikoisen kanssa siihen että piti jo vuoden vanhaa alkaa pottailemaan ja sitten ahdisti kun lapsi ei ollutkaan kuiva jo 1,5 vuoden iässä.

Toisten lapsien kanssa olen ollut viisaampi. Vaippoja ollaan pidetty suosiolla yli kaksi vuotiaaksi ja avot! Lapsi on aina kertaheitolla hyvin lyhyen ajan sisällä oppinut kuivaksi. Yksi 2,5 vuotiaana, toinen 2 v 7 kk ja kolmas 2 v 4 kk.

Säästää ihan oikeasti äidin sekä lapsen hermoja kun ei hötkyile.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pottailu aloitettiin reilusti alle vuoden iässä, 1v. iässä lapsi osasi sanoa kakan ja pidättää kakkaa potalle (eikä siis enää IKINÄ tehnyt kakkaa vaippaan). Pissaa alkoi sanoa itse noin 1,5v. iässä ja täysin päiväkuiva (ei siis varuiltakaan vaippaa päikkäreillä/ulkona tmv.) oli 1v8kk.

Minäpä voisin siis oman kokemukseni perusteella sanoa näin: " Miksi ei opeta lastaan potalle ajoissa, vaan odottaa sinne lähes 3v. ikään?" Vaan en sano, kun tiedän että tässäkin asiassa lapset ja äidit on yksilöitä. Joku äiti ottaa pottailusta suurtakin pulttia ja saa hermoromahduksen, jos pottaan ei mitään tule. Minulle pottaan tullut tavara oli aina suuri iloinen yllätys ja päivävaipatkin otin pois vasta kun tosiaan tajusin, että lapsi ei ole moneen viikkoon saanut yhtään vaippaa kastumaan, vaan pyysi päästä pissalle...

Vierailija
22/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin myönnän, että opetan lapsen kuivaksi aikaisin, koska on niin inhottavaa vaihtaa vaippoja ja raaputtaa kakkaa irti takapuolesta. Puolivuotiaana on alotettu pottailu ja lapset ollut kuivia siinä 1 v 6 kk - 2d v välillä. Eikä ne siitä ole kärsinyt, en minä niitä siihen pottaan kiinni sido enkä pakota istumaan. Luetaan vaikka kirjaa, jos ei kiinnosta niin ei istuta. Vaan hyvin on oppi perille mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö sanoa, että pasko housuihisi, kun av:lla sanottiin, että ei saa liian aikaisin opettaa potalle...?

Vierailija:

Lapsen tahtisesti vain ni hyvää tulee!

Vierailija
24/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippa lopetettiin 2-vuotiaana, ja viikossa tyttö oli sekä päivä että yökuiva. Jotkut näköjään vaan haluaa tehdä äitiydestä liian vaikeaa, että saa sitten valittaa täällä kuinka väsynyt on.

Vierailija
25/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole mitään järkeä opettaa lapsia kuukausikaupalla potalle, kun n. kaksivuotiaana sama homma hoituu viikossa-parissa.

T. neljän äiti

Vierailija
26/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kerran aiemminkin ketjun, jossa vauvan vaippoja pidettiin " ihmisarvoa alentavina"

Kuitenkin ihan tieteellisesti voidaan todeta, että ihmisellä pidätyskyky kehittyy iän myötä, se ei voi vielä vauvalla toimia.

Voihan sitä pissatta vauvaansa lavuaariin vaikka synnytyslaitoksella, mutta ihan turha vedota siihen, että vauvaa muka " opetettaisiin" pissaamaan tai kakkaamaan " housuun" , jos hänellä pidetään vaippoja.

Ja mitä siihen tulee, että eikö muka lapsentahtisesti voisi edetä, niin tottakai voi! Jos lapsi itse haluaa potalle/pöntölle, niin siitä vaan. Eihän tässä siitä ollut kyse vaan ap puhui ihan asiaa sen suhteen, että turha on väkisin taistella, jos lapsella ei vielä ole valmiuksia.

Olen myös useamman lapseni kohdalla huomannut, että kun lapsi on ns. valmis tiettyihin juttuihin, ne loksahtavat ihan itsestään - esimerkkinä vaikkapa tuttipullosta ja tutista luopuminen. Niinpä en kuopuksen kohdalla edes yritä vauhdittaa/jouduttaa asioita, vaan maltan odottaa oikeaa hetkeä.

Mutta jokainen toki voi tehdä parhaaksi katsomallaan tavalla; onhan se koko elämänkaaren kannalta tietysti hienoa, jos oppii sitkeän koulutuksen avulla vaipattomaksi vaikka pari kuukautta aiemmin, kuin luontaisesti oppisi ;)

Vierailija
27/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä linkki toi 2:n laittama.

Meillä ei varsinaisesti lasta ole potalle opetettu, mutta koska selkeästi hänestä aina näkyy kun kakka on tulossa niin vien potalle ja 5kk iästä asti on kakattu pottaan. Pissa tulee satunnaisesti. Vaippoja käytetään mutta niitä ei tarvitse enää vaihtaa niin usein kun pissa aina väliullä tulee pottaan.

Vierailija
28/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee yleensä aina vaippaan. Mutta en ahdistu, kun vaippa kastuu. Ihmettelen kuopukseni aikaista innostusta asiaan.

Vierailija:

itsekin sorruin esikoisen kanssa siihen että piti jo vuoden vanhaa alkaa pottailemaan ja sitten ahdisti kun lapsi ei ollutkaan kuiva jo 1,5 vuoden iässä.

Toisten lapsien kanssa olen ollut viisaampi. Vaippoja ollaan pidetty suosiolla yli kaksi vuotiaaksi ja avot! Lapsi on aina kertaheitolla hyvin lyhyen ajan sisällä oppinut kuivaksi. Yksi 2,5 vuotiaana, toinen 2 v 7 kk ja kolmas 2 v 4 kk.

Säästää ihan oikeasti äidin sekä lapsen hermoja kun ei hötkyile.

Vierailija
29/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laiskana äitinä viitsinyt pakottaa lasta potalle 1-vuotiaana, kun se osoittautui lapselle epämiellyttäväksi. Uusi yritys 1v9kk ja heh, viikossa oppi päiväkuivaksi ja kaikkien yllätykseksi 1v10kk myös yökuiva. Sen jälkeen tasan kaksi vahinkoa ja ikää nyt 3! Eli kyllä se lapsi oppii nopeasti, vaikkei tuota harjoittelua alakaan jo heti istumaan opittua. Itse olen myös kuivunut täysin alle 2-vuotiaana ja äitini sanojen mukaan potalle alettiin harjoittelemaan pari viikkoa ennen kuivaksi oppimista. Aikansa kullekin!

Vierailija
30/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai tuollainen rasittaa toisia äitejä tavattomasti... Lapsi oli päivät hoidossa, joten minulle tuli peräti 3 potatusta per päivä... Aamulla vaipanvaihdon ja pyllypesun yhteydessä, kun kotiuduimme töistä/hoidosta ja ennen kuin lapsi meni nukkumaan... Tosi iso vaiva, miten jaksoinkaan... Oon mä vaan supermamma, kun en edes saanut burn outtia ;) Ja tosiaan, jossain vaiheessa havahduin siihen, että vaipat pysyi noiden potatusten välit kuivana ja otin vaipan kokonaan pois.

Lapsi pissasi n. 5 kertaa lattialle tuossa opetteluvaiheessa. Ei paha minusta. Mutta jos odottaisi 10v. ikään, niin ei varmaan pissaisi lattialle ikinä!

Minä inhosin yli kaiken kusista vaippaa, siis sitä että lapsen alapää hautuu kusivaipassa kaiken aikaa. Yäk. Mieluummin raikas olo lapselle ja tarpeet pottaan.

t.12

Vierailija:

vaippa lopetettiin 2-vuotiaana, ja viikossa tyttö oli sekä päivä että yökuiva. Jotkut näköjään vaan haluaa tehdä äitiydestä liian vaikeaa, että saa sitten valittaa täällä kuinka väsynyt on.

Vierailija
31/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole lasta väkisellä potalle vienyt!!! Aina on iloisena mennyt ja joka ainoa kerta on jotain pottaan tehnyt. Siis heti silloin alle vuoden ikäisestä. Jos ei muuta, niin pieraisi ja totesi ylpeänä " kakka" :)

Väitän edelleen, että meillä pottailu on ollut hyvin lapsentahtista. Sinne on menty vain kun lapsi on halunnut (vaan kun ei ole ikinä kieltäytynyt...) ja todella nopeasti lapsi oppi, että mikä homman juju on. Minusta on lapsen aliarvioimista väittää, että hänelle olisi pahaksi päästä tekemään tarpeitaan muualle kuin vaippaan.

t.15

Vierailija
32/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittämättömät prioriteetit jo noin pienellä......

Vierailija
33/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa oppi ensimmäiseksi 10kk iässä sanomaan kissa, sitten äittä, sitten tissi (katsos imetinkin vielä...) ja sitten vasta kakka.

Mutta jos nyt et muuta enää keksinyt, niin hyvä yritys kuitenkin ;)

Vierailija:

käsittämättömät prioriteetit jo noin pienellä......

Vierailija
34/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat ovat ongelmajätettä.

Vierailija
35/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitettiin pottailu 4kk iläisenä. Poika pissasi aina herätessään, joten laitoin pojan potalle. Sitten poika alkoi ähisemään ison hädän lähetessä ja piereskeli. Poika vaan potalle ja alle 10 vaippaa on ollut kakkaisia. Ja nekin ihan äidin tai hoitajan vika, koska poika on viestinyt hätäänsä, mutta nuija aikuinen ei sitä ole tajunnut. Poika siis osaa tämän homman kunhan häntä vaan osaa lukea. Meillä käytetään kestovaippoja ja niiden peseminen on vähentynyt reilusti kun tarpeet tehdään pottaan. Kohta poika on 10kk vanha.

Tämän palstan tavan mukaan loppulause:

Kantakaa te lähiöäidit vaan ylikansallisia ympäristöpommi vaippoja kaupasta, sillä se on junttia ja kaikki näkevät kuinka huono äiti olet!

Vierailija
36/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ihme että ihmiset vaativat itseltään liikoja kun jo vauvasta alkaen odotetaan mahdottomia.....

Vierailija
37/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä, niin kuin muissakin asioissa lapsen kanssa ei todellakaan kannata hötkyillä, jokainen lapsi oppii omassa tahdissa potalle

Vierailija
38/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taan, mutta äiti laittoi väkisin istumaan, että oppisi nopeasti kuivaksi.

Loppujen lopuksi meidän neidiltä jäi päivävaippa pois reilut pari vuotiaana ja yövaippa reilut kolme vuotiaana.

Naapurin tytöllä yövaippa edelleen (4v) ja päivävaippa lähempänä kolmea.

Et näin.

Vierailija
39/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sekään ihan tervettä ole. Mitä sitten vaikkeivat ole " henkisesti valmiita" potalle. Ei ne nyt vakavia traumoja siitä saa jos ne sinne heivataan :):) On tää kans hassu aihe.

Vierailija
40/40 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut täysin kuiva 1v9kk. Kuten sisko ja veli ja meillä alkaa omalla pojalla pian kunnon treenaus. Osaa nyt jo sanoa kakka kun pitää mennä ja ikää 1v4kk

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi