Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette jaa mitään lapsistanne Facebookissa

Vierailija
21.12.2015 |

Ei siis yhden yhtä kuvaa lapsista, statuksiin ei mitään lapsiin viittaavaa. Profiiliasi katsomalla ei siis voisi tietää, että sinulla on lapsia. Miksi näin ja miten teihin on suhtauduttu? Mä toimin näin, sillä haluan suojella lasten yksityisyyttä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmät ystävät ovat epäilleet, että olen tehnyt erityisen kaverilistan, jolle jaan juttuni. Jotkut ovat pudottaneet minut kavereistaan, sillä luulevat, että tosiaan mulla on erityisiä jakelulistoja vaikka tosiasiassa en jää mitään henkilökohtaisia juttuja

Vierailija
2/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu mitään lapsista enkä miehestäni. Minuun suhtaudutaan ihan ok. Tai siis tykkäillään jutuistani (eivät koske yleensä yksityiselämää vaan asioita, tapahtumia jne.), vastaillaan niihin. Itsetäni en myöskään laita kuvia, koska minusta se olisi jotenkin hassua, kun linja on muuten aika asiapitoinen. Facebook ei ole paikka, jossa selostan koko elämäni sanoin ja kuvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä teitä.

Keitä te oikeen hyväksytte facekavereiksi jos ette voi mitään henkilökohtaista jakaa?

Vierailija
4/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu hassulta kun yksi tuttava jakaa runsaasti koiriinsa liityviä päivityksiä mutta lapsesta ei koskaan ikinä ole ollut yhtään mainintaa, ei edes sivulauseessa. Tule sellainen fiilis että tämä vietää aikansa aina nimenomaan koirien kanssa, että lapselle jäisi vähemmän aikaa kuin koirille.

Ollaan sillä tavalla kaukaisia tuttavia ettei juuri livenä tavata joten en heidän todellisesta arjestaan tiedä - tuskin totuus kuitenkaan on että lapset eivät tuttavani arkeen kuuluisi, heh. Hän on varmaan tehnyt tietoisen päätöksen olla laittamatta lapsesta edes pientä mainintaa. Ilmeisesti profiili on ylipäätään olemassa nimenomaan koirajuttuja varten, mutta kun en itse noihin koirapiireihin kuulu, lapsen totaalinen poissaolo statuksista tuntuu oudolta.

En itsekään jaa lasten kuvia netissä enkä heidän yksityisasioistaan kerro, en edes nimiä. Joskus saatan kuitenkin mainita vaikka että käytiin lasten kanssa konsertissa tms. He kuitenkin kuluvat elämäni eikä mun muuten tulis lastenkonserteisa käytyä. x)

Vierailija
5/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä.

Keitä te oikeen hyväksytte facekavereiksi jos ette voi mitään henkilökohtaista jakaa?

Kaikilla on se oma raja siinä miten yksityisiä asioista haluaa jakaa.

Vierailija
6/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaa mitään tietoa lapsistani, eivät he edes halua. Ei kukaan ole mitenkään ihmetellyt ja toisaalta kuitenkin kaikki kaverini tietävät, että minulla on kaksi lasta.

Vierailija
7/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä.

Keskustelemme ihan kasvotusten? Käymme samoissa harrastuksissa ja vaihdamme kuulumisia

Vierailija
8/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään olla suhtauduttu. Mun elämästä niin pienen pieni osa on facebookissa, ettei siellä jaettu tieto määritä ihmissuhteitani mihinkään suuntaan. Ja koska olen niin vanha, että tiedän että ihmiskunta selviää myös ilman facea, ihan siis niin että kommunikoidaan myös tässä tosielämässä, en ole koskaan ajatellut että jollakin voisi olla mielipide minun päivityksistäni.  Jos kiinnostaa miltä lapseni näyttävät ja mitä heille kuuluu, niin tällaisen asian voi ihan kysyä. Tai tulla käymään, jos tahtoo olla ihan tosiradikaali.

Vierailija
9/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta suhtautumisestani sanoisin, että kyllähän joskus voi käydä vähän mielessä että miksei lapsesta ole jollakin koskaan mitään mainintaa, mutta ei sen enempää. Mitäpä se minulle kuuluu, jokainen toimii tavallaan ja osa haluaa pitää lapsensa kokonaan poissa somesta, mikä ei ole ollenkaan huono juttu.

Enemmän pöyristelen niitä, jotka kertovat somessa minkälaatuista shaissea vauvalta tänään tuli ja pohtivat samalla, että onkohan tämä ihan normaalia... Ja lapsista jaetaan kuvia kesämökiltä alastonuinneilta, pahimmillaan kuvat vielä asetuksista julkisina, eli näkyy vaikkei olisikaan tämän kaverilistalla. 

Vierailija
10/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku suhtautuisi jotenkin erityisellä tavalla, jos ei jaa lapsiin liittyviä asioita? Hassu ajatus. Itse en laita kuvia lapsista, mutta saatan kirjoittaa jostain lasten puuhista, ei mitään kovin yksityistä kuitenkaan.

Vierailija
11/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähimmät ystävät ovat epäilleet, että olen tehnyt erityisen kaverilistan, jolle jaan juttuni. Jotkut ovat pudottaneet minut kavereistaan, sillä luulevat, että tosiaan mulla on erityisiä jakelulistoja vaikka tosiasiassa en jää mitään henkilökohtaisia juttuja

Joo sama.

Alkuvuosina jaoin enemmän arkeani, mutta nyt olen lopettanut lähes täysin kaiken lapsiin liittyvän ja muun henkilökohtaisen, niin huomaan miten moni on poistanut mut kavereistaan. Kai luulevat, että olen tehnyt niitä listoja kenelle jaan mitäkin.

Vierailija
12/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita miehestä kuvia enkä lapsesta ainakaan tunnistettavia kuvia, kasvot tms. Muutenkin pyrin mahd vähän hehkuttamaan äitienpäivistä ym, kun lähipiirissä on paljon lapsettomia, osa tod näk tahattomasti.

Vierailija
13/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä.

Keskustelemme ihan kasvotusten? Käymme samoissa harrastuksissa ja vaihdamme kuulumisia

Miksi ylipäätään olet sitten Facessa? Oletko kenties stalkkeri?

Vierailija
14/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä.

Miksi ylipäätään olet sitten Facessa? Oletko kenties stalkkeri?

Monet palvelut käyttävät facebookkia kirjautumiseen, esim spotifyi. En stalkkaa, enkä pidä facebookkia erityisen hyvänä keskusteluvälineenä. Enemmän saan irti keskusteluista kun nään ihmisiä kasvotusten.

Vierailija
15/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu hassulta kun yksi tuttava jakaa runsaasti koiriinsa liityviä päivityksiä mutta lapsesta ei koskaan ikinä ole ollut yhtään mainintaa, ei edes sivulauseessa. Tule sellainen fiilis että tämä vietää aikansa aina nimenomaan koirien kanssa, että lapselle jäisi vähemmän aikaa kuin koirille.

Ollaan sillä tavalla kaukaisia tuttavia ettei juuri livenä tavata joten en heidän todellisesta arjestaan tiedä - tuskin totuus kuitenkaan on että lapset eivät tuttavani arkeen kuuluisi, heh. Hän on varmaan tehnyt tietoisen päätöksen olla laittamatta lapsesta edes pientä mainintaa. Ilmeisesti profiili on ylipäätään olemassa nimenomaan koirajuttuja varten, mutta kun en itse noihin koirapiireihin kuulu, lapsen totaalinen poissaolo statuksista tuntuu oudolta.

En itsekään jaa lasten kuvia netissä enkä heidän yksityisasioistaan kerro, en edes nimiä. Joskus saatan kuitenkin mainita vaikka että käytiin lasten kanssa konsertissa tms. He kuitenkin kuluvat elämäni eikä mun muuten tulis lastenkonserteisa käytyä. x)

Itse kuulun tähän ärsyttävään ihmistyyppiin, eli julkaisen usein kuvia lemmikeistä kun ovat taas tehneet jotain hölmöä.

Lapsen tullen jatkan samalla linjalla, toki lapsesta tulen ottamaan paljon kuvia mutta niitä esitellään sitten vain valokuva-albumista lähisukulaisille. Lapsella on kuitenkin oikeus yksityisyyteen, enkä ala hänestä kuvia jakelemaan somessa ennenkuin hän on tarpeeksi vanha ilmaiselmaan, että onko se ok jos jaan hänestä otetun kuvan.

Vierailija
16/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Facebook on minun henk.koht. tilini, ei lapseni. Järkyttävää nähdä, kun jotkut mammat lisäävät potta-ja ammekuvia, jossa lapsi ihan alasti... Oikeesti mitä helvettiä? Säälin niitä lapsia, joiden vanhemmat laittavat liian paljastavia kuvia, tai kertoo kaiken mahdollisen lapsestaan ja vielä täysin julkisesti.

Vierailija
17/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sosiaalisessa mediassa jaa mitään kuvia lapsesta, päivityksissäkin olen tarkka että on "sovelias" lapsen kantilta joten ei mitään extraa. Nämä kuva/extra jutut voin sanoa kasvotusten ystäville ja sukulaisille.

Teimme miehen ja suvun kanssa sopimuksen että haluamme että lapsemme itse saa hallinnoida netti identiteettiään ja näkyvyyttään sitten kun hän on niin vanha että asia on ajankohtainen. Toivoimme myös että suku tätä päätöstä kunnioittaa.

Olen itse sen verran vanha jo että minun nolot lapsuuden kuvat ovat kansioissa, ei kaikkien löydettävissä nettin syövereistä ja haluan lapselleni samaa. Ei olisi ollut mukavaa kun teininä haki töitä ja työkaveri googlettasi nimen ja siellä olisi "katsokaa kun zella-aura-Mari on niin reipas ja istuu pottalla ihan yksin" tai "zella-aura-Mari on kokeillu äitin meikkejä, voi miten 10v on hassu :)" kuvien kera...

Vierailija
18/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sitten menee turhan hekilökohtainen pävitys? Mun mielestä on hassua, että jos ei jaa lapsestaan mitään niin silti voi kertoa esim. omasta masennuksestaan ummet ja lammet.

Mun mielestä jälkimmäinen on paljon henkilökohtaisempi, kuin vaikka kynttilöitä kakusta puhaltava lapsi tekstillä "Lotta täytti tänään 5v!".

Vierailija
19/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette jaa niin tuomitsetteko niitä, jotka jakaa?

Tai siis mun mielestä jokainen saa tehdä omat valintansa. On ok, jos joku ei päivitä henkilökohtasia juttuja, mutta jos mä laitan kuvia mun lapsista niin haittaakse teitä? Ja mun mielestä on vähän tyhmää sanoo, että ei se lapsi osaa itte päättää sitä. Mä en tunne ketään, jota haittais jos somessa olis joku kiva pulkkamäkikuva lapsuudesta. 

Ja sit toinen perustelu on se, että face saa kaikki oikeudet niin se nyt on ihan pipipäistä jos luulee, että facee kiinnostaa käyttää jotakin sun Pirkko-Eemelin pulkkamäkikuvaa jossakin. Ei halua. Ei se lapsi niin erityinen oo. Facessa on miljardeja kuvia.

Vierailija
20/31 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siks kun se masennuksesta ummet ja lammet kertominen koskettaa _päivittäjää itseänsä_. Lapsi laittakoot sitten aikanaan omia asioitaan nettiin JOS haluaa.