Voiko ylipainoiselle päänsärkypotilaalle ehdottaa elintapamuutoksia
kuten terveellistä ruokavaliota ja liikunnan, erityisesti ulkoilun lisäämistä ennen järeämpien hoitojen aloittamista. Vai onko se moraalisesti väärin, koska voisi ajatella aikuisen ihmisen ymmärtävän muutoksen tärkeyden itsekin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tehdään kallis magneettikuvaus ja mitään ei löydy, mutta paljastuukin että potilas lipittää iltaisin kolan lisäksi pari lasia viiniä ja viettää aikaa puolille öin av-palstalla. Onko oikein, että tehdään kalliita tutkimuksia huonojen elintapojen vuoksi ja päänsärky johtuu vain niistä.
Millähän tapaa tällainen tissuttelija sitten pitäisi tunnistaa jos hän ei itse kerro tapaansa? Jos hän kertoo, niin varmastihan ensimmäinen suositus, jos oireet ei ole kovin rajut ja viittaa mihinkään vakavaan, on jättää alkoholi pois ja katsoa jatkuuko säryt vielä. Mutta jos taas hän ei kerro, kuten moni ei kerro koska häpeää alkoholinkäyttöään, niin ei ole kyllä mitään keinoa tunnistaa suurkuluttajaa, joka ei vielä ole rappioalkoholistitasolla vaan ihan työssäkäyvä ihminen jolla päivittäin myös selvää aikaa. Edes maksa-arvot ei välttämättä ole merkittävästi koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuten terveellistä ruokavaliota ja liikunnan, erityisesti ulkoilun lisäämistä ennen järeämpien hoitojen aloittamista. Vai onko se moraalisesti väärin, koska voisi ajatella aikuisen ihmisen ymmärtävän muutoksen tärkeyden itsekin.
Jos on lääkäri, on moraalisesti ja ammattietiikan kannalta väärin jättää potilas hoitamatta ylipainon vuoksi. Harvoin pitkittynyt päänsärky johtuu painosta. Lääkärin luulisi tietävän, joten sinä tuskin olet alaa opiskellut.
Jos ei suoranaisesti painosta niin entä niistä huonoista elintavoista. Tutkimukset ovat kalliita ja jostainhan niitä säästöjä on lähdettävä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tehdään kallis magneettikuvaus ja mitään ei löydy, mutta paljastuukin että potilas lipittää iltaisin kolan lisäksi pari lasia viiniä ja viettää aikaa puolille öin av-palstalla. Onko oikein, että tehdään kalliita tutkimuksia huonojen elintapojen vuoksi ja päänsärky johtuu vain niistä.
Kun sitä ei voi tietää mistä päänsärky johtuu. Siksi se pitää tutkia. Potilaalla voi olla huonot elintavat ja silti hän voi olla sairas. Hänellä voi olla mielenterveyden häiriöitä, jotka oireilevat myös fyysisesti, ja silti hänellä voi olla somaattisia sairauksia. Ja hänellä voi olla somaattisten sairauksien lisäksi myös somaattisesti oireilevia mt-häiriöitä. Hänellä voi olla perussairauksia ja niiden lisäksi jokun lisäsairaus. Hänellä voi olla kuolemaan johtava sairaus ja silti joku sairaus siihen lisäksi. Kaikki oireet pitää tutkia. Olettaminen ja arvailu ei kuulu laadukkaaseen hoitoon. Meillä on valtavasti ihmisiä, joita ei ole koskaan kunnolla tutkittu, ja jotka ovat joutuneet hukkaamaan vuosia elämästään ennen kuin heidät on otettu tosissaan. Ylipaino, tupakoiminen, tietty etninen tausta, potilasasiakirjoihin kirjatut mt-puolen vaikeudet, tietty sosioekonominen asema tai päihdetausta ovat esimerkkejä asioista, jotka aiheuttavat hoitohenkilökunnalle kiusauksen hoitaa ihmistä vain puolittain, asettua hänen yläpuolelleen ja sieltä kertoa tietävänsä mitä potilas tarvitsee, paremmin kuin potilas itse. Se vaan on huonoa hoitoa, eikä sitä pidä sallia.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu siitä oletko hoitava lääkäri vai muiden asioihin nokkasi tunkeva kaiken omasta mielestään tietävä kusipää. Veikkaan jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän tapaa tällainen tissuttelija sitten pitäisi tunnistaa jos hän ei itse kerro tapaansa? Jos hän kertoo, niin varmastihan ensimmäinen suositus, jos oireet ei ole kovin rajut ja viittaa mihinkään vakavaan, on jättää alkoholi pois ja katsoa jatkuuko säryt vielä. Mutta jos taas hän ei kerro, kuten moni ei kerro koska häpeää alkoholinkäyttöään, niin ei ole kyllä mitään keinoa tunnistaa suurkuluttajaa, joka ei vielä ole rappioalkoholistitasolla vaan ihan työssäkäyvä ihminen jolla päivittäin myös selvää aikaa. Edes maksa-arvot ei välttämättä ole merkittävästi koholla.
Aivan. Joskus häpeä omasta juomisesta on niin suuri, että hoitoon hakeudutaan somaattisten vaivojen vuoksi. Vasta jossain vaiheessa hoitoa paljastuu, että ihmisellä on alkoholiongelma joka vaikeuttaa hänen elämäänsä. Että ihminen kertoo tämän, hänellä täytyy olla luottamuksellinen suhde hoitajiin ja lääkäriin. Hänellä täytyy olla tunne, että hän on ihmisenä yhtä arvokas kuin muutkin, ja että hänet otetaan tosissaan. Vain silloin löytyy se rohkeus kertoa omasta toivottomalta tuntuvasta tilanteestaan, johon ei itse löydä ratkaisua. Tämä luottamus luodaan sillä, että oireita tutkitaan, tuloksista ja löydöksistä kerrotaan asianmukaisesti. Hoitohenkilökunta ei voi tietää ihmisestä muuta kuin mitä hän itse kertoo. Arvailla voi omassa mielessään mutta hoitoon se ei saa vaikuttaa.
Luulin, että mun eilinenkin päänsärkyi johtui niskoista, kun on päätetyö, mutta sehän siis johtuikin mun läskeistä. Ei, nyt pitää sitten ruveta laihduttamaan. Otan itseäni niskasta, jos sallinette sanonnan nyt tässä.
Minun vaivojani ei ole koskaan otettu lääkärissä tosissaan koska olen ylipainoinen. Aina kaiken voi lääkärin mukaan korjata laihduttamalla, oli kyseessä selkänikama, migreeni tai murtunut nilkka. Toki ymmärrän ylipainon rasittavuuden elimistölle, mutta pitkäaikainen laihdutusprosessi ei anna konkreettista apua siinä vaiheessa kun kivun takia meinaa lähteä taju ja töitä pitäisi tehdä. En arvosta tk-lääkäreiden "asiantuntijuutta" yhtään. Kaikilla vain tarve päästä nälvimään. Kerran olen ollut hengenvaarassa lääkärin läskivihan takia kun en saanut kunnollisia tutkimuksia kun kaikki oireet kuitattiin lihavuuden piikkiin.
Missä vaiheessa ap sanoi että jättää potilaan tutkimatta? Voihan potilaan tutkia ja sanoa silti, että elintapojen muutoksella voisi olla vaikutsta myös päänsärkyyn.
Mä en muutenkaan ymmärrä miksei lääkäri saisi sanoa potilaan ylipainosta. Suuri ylipaino kun nyt vaan sattuu olemaan merkittävä riski terveydelle. Kai te haluaisitte että lääkäri kertoo, jos teillä on vaikkapa selvä ihosyövän esiaste tms.? Tuskin haluaisitte että tuo syöpä ehtisi pidemmälle. Sama asia reippaan ylipainon kanssa. Ennemmin tai myöhemmin se aiheuttaa terveysongelmia.
Sitä paitsi ruokavaliolla on oikeasti iso merkitys terveyteen. Olen saanut mm. suolistoni ja vatsani kuntoon syömällä laadukasta ja oikeanlaista ruokaa. En väitä että kaikki sairaudet ja vaivat ruualla tai liikunnalla paranisivat, mutta aika monet yleisimmistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen kärsii AAMUISESTA päänsärystä, niin se on lähetettävä HETI magneettikuvaan, eikä jäätävä katslemaan mitään ulkoiluja ja hedelmänsyöntjä. Aamuinenpäänsärky ei nimittäin johdu huonoista elintavoista (iltapäänsärky voisi johtuakin) vaan aivokasvaimesta tai (yön aikana khtuksia tuottavasta) epilepsiasta.
Älä nyt liioittele. Aamuinen päänsärky voi johtua aivokasvaimesta tai epilepsiasta, mutta se voi johtua myös krapulasta, niskakivuista, hampaiden narskuttelusta tai purentaviasta, huonosta patjasta tai tyynystä, alkavasta flunssasta tai vain liian lyhyistä yöunista. Toistuvan päänsäryn syy pitäisi aina selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että mun eilinenkin päänsärkyi johtui niskoista, kun on päätetyö, mutta sehän siis johtuikin mun läskeistä. Ei, nyt pitää sitten ruveta laihduttamaan. Otan itseäni niskasta, jos sallinette sanonnan nyt tässä.
Mullekin selvis tän aloituksen ansiosta, että se ei olekaan hampaiden narskutus joka mun päänsäryn aiheuttaa vaan läskit. Harmittaa kun mulle yhteiskunnan tuella tehtiin purentakiskot, hukkaan meni sekä mun että valtion rahat :( Mutta nyt tiedän paremmin. Kiitos ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lääkäri, on moraalisesti ja ammattietiikan kannalta väärin jättää potilas hoitamatta ylipainon vuoksi. Harvoin pitkittynyt päänsärky johtuu painosta. Lääkärin luulisi tietävän, joten sinä tuskin olet alaa opiskellut.
Ylipaino ei aiheuta päänsärkyä, mutta huono ravinto, jolla se ylipaino on saatu, voi olla päänsäryn syy. Syitä on toki muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino ei aiheuta päänsärkyä, mutta huono ravinto, jolla se ylipaino on saatu, voi olla päänsäryn syy. Syitä on toki muitakin.
Voi olla, mutta sinä et voi sitä tietää. Kukaan ei voi sitä tietää. Siksi asiaa täytyy tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta sinä et voi sitä tietää. Kukaan ei voi sitä tietää. Siksi asiaa täytyy tutkia.
En tiedäkään ja siksi mainitsin, että syitä on muitakin.
Mun pointti oli, että syy ei ole ylipainossa, vaan sen aiheuttajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu siitä oletko hoitava lääkäri vai muiden asioihin nokkasi tunkeva kaiken omasta mielestään tietävä kusipää. Veikkaan jälkimmäistä.
Jos potilas toistuvasti maanantaina hakeutuu sairaslomaa hakemaan on melko todennäköistä, että päänsäryn syy on huonoissa elintavoissa kuin kasvaimessa tai muussa elimellisessä sairaudessa eli elintavat remonttiin ja ylipaino pois ulkoilun ja muun liikunnan avulla.
Itse olen ylipainoinen migreenipotilas.Lääkäri ei ole koskaan maininnut yhteyttä näiden välillä, itse olen siitä lukenut monista lähteistä. Oma migreenini parani, kun stressaava elämäntilanne helpotti. Stressi on suurimpia migreenin aiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa ap sanoi että jättää potilaan tutkimatta? Voihan potilaan tutkia ja sanoa silti, että elintapojen muutoksella voisi olla vaikutsta myös päänsärkyyn.
Niin, sitä ap ei kerro, kuinka tarkkaan hän on potilaan tutkinut ja miten päänsäryn syytä on yritetty selvittää. Se tosin aloitusviestistä käy selvästi ilmi, että hänen arvionsa mukaan potilaan päänsäryt vaatisivat järeämpiä hoitoja kuin terveellisemmät elintavat. Silti hän kysyy, voisiko näiden järeämpien hoitojen aloitusta viivyttää, ja velvoittaa potilas sen sijaan itsehoitoon.
Eikö tämä ole sinusta huolestuttavaa? Mikäli ap on tutkinut potilaan ja huomannut päänsäryn johtuvan terveellisiä elintapoja järeämpiä hoitoja vaativasta sairaudesta,miksi hän ei haluaisi antaa näitä järeämpiä hoitoja potilaalleen? Siksikö että tämä on ylipainoinen?
Toisaalta jos ap ei ole edes tutkinut päänsäryn aiheuttajaa, hän käytännössä ehdottaa, että jätetäänpä tutkimatta, koska potilas on ylipainoinen. Kuitenkin hänellä kuitenkin on mielessään järeämpiä hoitoja, joita hän käyttäisi mikäli potilas olisi normaalipainoinen.
Ne järeämmät hoidot tulisi yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin potilaan omatoiminen hoito itsestään ja mitään takuita niiden tehosta ei ole. Miksi hoitaa turhaan ja laskuttaa turhista hoidoista yhteiskuntaa. Läski liikkeelle ja epäterveellisten syömisten sijaan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Päivärytmi myös kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ne järeämmät hoidot tulisi yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin potilaan omatoiminen hoito itsestään ja mitään takuita niiden tehosta ei ole. Miksi hoitaa turhaan ja laskuttaa turhista hoidoista yhteiskuntaa. Läski liikkeelle ja epäterveellisten syömisten sijaan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Päivärytmi myös kuntoon.
Aivan, esmes syöpähän paranee hyvällä ravinnolla, esimerkkinä vaikkapa Jani Kokki....eikös mites se nyt menikään.
Olet ihan oikeassa, että järeämmät hoidot tulevat kalliimmaksi kuin hoitamatta jättäminen. Olettaen tietenkin, että päänsärkypotilas ymmärtää kuolla kupsahtaa nopeasti sen jälkeen kun tauti lähtee etenemään. Toivottavasti sulla itselläsi on kellari täynnä porkkanoita sitä hetkeä varten kun itse sairastut. Voit sitten vielä terveellisemmin elämällä korvata lääketieteellisen hoidon ettet vaan rasita yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas toistuvasti maanantaina hakeutuu sairaslomaa hakemaan on melko todennäköistä, että päänsäryn syy on huonoissa elintavoissa kuin kasvaimessa tai muussa elimellisessä sairaudessa eli elintavat remonttiin ja ylipaino pois ulkoilun ja muun liikunnan avulla.
Ymmärrän jos tarkoitat noilla elintavoilla alkoholinkäyttöä, mutta siitähän ei tässä kai ollut kysymys. Yhtäkään ylipaino ei aiheuta päänsärkyä, lääkärikään ei määrää päänsäryn hoitoon laihdutuskuuria
Aamuöinen tai aamulla ilmenevä päänsärky on AINA aihe tarkempiin tutkimuksiin, koska se saattaa viitata kasvaimen ja aivopaineen nousuun.