Minun pitää tehdä joulupäivälliselle jälkiruoka. Voi kääk, MITÄ?
En ole kovin hyvä leipomaan, mutta suht normaaleissa jutuissa onnistun. Mitä leipoisin/tekisin? Mitä teillä on/on ollut? Ei mitään tietoa, mitä herkkuja jouluna edes syödään (makeita).
Kommentit (31)
Ei ole pakko leipoa, jos se ei ole sinun juttusi muutenkaan. Vaihtoehtoja on paljon, vaikka jäädyke, semifreddo, panna cotta, tiramisu, jouluiset rocky roadsit, rahkaa, moussea, kiisseli + kermavaahto, hedelmä-juustosalaatti, wokattuja hedelmiä...
Mun vakiojoulujälkiruoka on piparkakkujäätelö. Pehmenneeseen vaniljajätskiin piparinmuruja ja kardemummaa ja takaisin pakkaseen.
Luumukiisseli kermavaahdolla on klassikko.Glögijuustokakku tai luumujuustokakku on kans testattu ihan hyviksi.
Meillä on aina joku jäädyke (esim halva, omena-calvados, karpalo-marenki-kinuski tms), tosi helppo tehdä jos vain matka ei ole liian pitkä
Tässä mun perusresepti http://www.iltasanomat.fi/ruokala/resepti/art-1443818464371.html
Jälkkärin lisäksi meillä on aina juustoja ja kahvin kanssa joku moussekakku.
Tee kaardemummaista suklaamoussekakkua :)
http://www.soppa365.fi/resepti/20812/kardemummainen-suklaamoussekakku/
Rocky road valkosuklaasta. Piparimurskaa, suolapähkinöitä, vaahtokarkkei ja ranskanpastilleit ja sit sulaa valkosuklaata päälle ja jähmettymään.
Jäädyke olisi ainakin helppo tehdä ja ei veisi aikaa kiireen keskellä, kun voi tehdä etukäteen. Reseptejä netti pullollaan: piparkakkuja, marjoja, luumuja...
Keitä kahvit ja tarjoa komea keko konvehteja ja leivonnaisia.
Glögissä keitetyt päärynät kermavaahdon ja/tai kinuskikastikkeen kanssa.
Tämä juustokakku on helppo ja saanut valtavasti kehuja:
250g valkosuklaata
400g tuorejuustoa
2 1/2 dl kuohukermaa
3rkl vettä
3-4 liivatetta
Pipareita
1 dl voita
Murskaa keksit, sulata niihin voi. Painele kakkuvuoan pohjalle, jossa leivinpaperi. Laita liivatteet kylmään veteen. Vatkaa kerma vaahdoksi, sulata suklaa sekaan, lisää tuorejuusto.Kiehauta vesi, lisää siihen liivatteet ja kaada seokseen ohuena naruna. Sekoita hyvin. Kaada seos kakkuvuokaan, kelmu päälle. Anna olla yön yli ja koristele piparimuruilla ja tomusokerilla. Nauti!